Ποιες ευρωπαϊκές εταιρείες χάνουν σταδιακά πολύτιμο έδαφος στην κινεζική αγορά. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση στρέφει τους Κινέζους σε εγχώριους κατασκευαστές.
Έλλειψη παραγγελιών, μείωση αγοραστικής δύναμης.Τα σύννεφα μιας επερχόμενης κρίσης γίνονται ολοένα και πιο ορατά πάνω από τη γερμανική οικονομία.Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν και ένα επιπρόσθετο διαρθρωτικό πρόβλημα. Τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και την αυτόνομη οδήγηση, οι οποίες εκτοξεύουν επ' αόριστον το κόστος παραγωγής. Και σαν μην έφθαναν αυτά η χρηματοδότηση των ριζικών αλλαγών προέρχεται από τους όλο και λιγότερο κοινωνικά αποδεκτούς κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Το πρώτο εξάμηνο του 2023 όλα πήγαιναν καλά. Η Volkswagen, η Mercedes-Benz και η BMW παρουσίασαν αυξημένους τζίρους και υψηλότερα κέρδη. Όμως οι προβλέψεις για το σύνολο του έτους απογοήτευσαν τις προσδοκίες πολλών επενδυτών και μετόχων. Ο πληθωρισμός και η αύξηση των επιτοκίων συμπιέζουν τη ζήτηση για νέα οχήματα. Οι πωλήσεις εξακολουθούν να βρίσκονται 25% κάτω από τα επίπεδα του 2019, πριν δηλαδή το ξέσπασμα της πανδημίας, ενώ η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκεται περίπου στο 60% της περσινής χρονιάς, προειδοποιεί η Χίλντεγκαρντ Μίλερ, πρόεδρος της Ένωσης Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών VDA.
BUY NOW
Η BYD πουλά περισσότερο από την Tesla
Την ίδια στιγμή η Κίνα, η μεγαλύτερη και σημαντικότερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, διευρύνει το προβάδισμά της όχι μόνο στην κυκλοφορία νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Από το σύνολο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων παγκοσμίως περίπου τα μισά κυκλοφορούν σε κινεζικούς δρόμους. Σημαντική πρόοδο σημειώνουν και οι κινέζοι κατασκευαστές. Ο μόνος πραγματικός ανταγωνιστής τους από το εξωτερικό είναι η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Tesla. Πρόσφατα ακόμα και οι κινέζοι αγοραστές αυτοκινήτων, ιδίως εκείνοι με υψηλά εισοδήματα, άρχισαν να προτιμούν εγχώριες μάρκες. Ενδεικτικό ότι η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD (Build Your Dreams), πρώτη σε πωλήσεις στην Κίνα, πούλησε το πρώτο εξάμηνο του έτους 30% περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Tesla, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της κινεζικής βιομηχανικής ένωσης CPCA.
Η BYD κατάφερε μάλιστα να πουλήσει στην Κίνα σχεδόν 20 φορές περισσότερα ηλεκτροκίνητα οχήματα από τη VW. Αντιδρώντας η VW επιδιώκει τώρα μια συνεργασία με την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Xpeng στους τομείς ηλεκτροκίνησης, λογισμικού και αυτόνομης οδήγησης. Για τον σκοπό αυτό η γερμανική εταιρεία επενδύει 700 εκατομμύρια δολάρια στη νεοφυή επιχείρηση και σχεδιάζει την κυκλοφορία δύο νέων μοντέλων στην κινεζική αγορά το 2026.
Στο παρελθόν γερμανικά πολυτελή αυτοκίνητα θεωρούνταν στην Κίνα ιδανικά σύμβολα στάτους για την ανερχόμενη μεσαία και ανώτερη τάξη. Οι εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν μέτρια φήμη και συνδέονταν στην κινεζική συλλογική συνείδηση με απαρχαιωμένες τεχνολογίες και έλλειψη αξιοπιστίας.
Kινέζοι κατασκευαστές διασφάλισαν μερίδιο αγοράς 51%
Στο μεταξύ όμως τα οχήματα Made in China κερδίζουν ολοένα περισσότερο έδαφος στους κινέζους αγοραστές, κυρίως με την ψηφιακή τους τεχνολογία και τα εξελιγμένα συστήματα υποβοήθησης και ψυχαγωγίας. Όσον αφορά την άνεση και την ποιότητα, θεωρούνται πλέον από τους Κινέζους σχεδόν εφάμιλλα ή και ελαφρώς καλύτερα από εκείνα που προσφέρουν οι παραδοσιακές γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, σημειώνεται σε έκθεση της εταιρείας συμβούλων Berylls που ειδικεύεται σε θέματα αυτοκινητοβιομηχανίας.
Για πρώτη φορά το 2023 στην κινεζική αγορά αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων και οχημάτων με θερμικούς κινητήρες, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα διασφαλίσουν μερίδιο αγοράς 51%. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2030 το μερίδιο αυτό θα ανέλθει στο 65%. Το πρώτο τρίμηνο του 2023, η Κίνα βρέθηκε για πρώτη φορά στην πρώτη θέση στις εξαγωγές αυτοκινήτων, αφήνοντας στη δεύτερη θέση την Ιαπωνία. Η ασιατική χώρα βρίσκεται σε ανοδική τροχιά και ως προς τις πωλήσεις, τις εξαγωγές, αλλά και την παραγωγή.
«Η Κίνα εξελίσσεται σε υπερδύναμη της αυτοκινητοβιομηχανίας», λέει ο Φάμπιαν Πιόντεκ, εμπειρογνώμονας της εταιρίας συμβούλων AlixPartners. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, από την άλλη πλευρά, υπερασπίζονται ολοένα και συχνότερα το μερίδιο τους στις εγχώριες αγορές τους. «Η εποχή των κερδών ρεκόρ για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες φτάνει στο τέλος της», υπογραμμίζει ο γερμανός ειδικός.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ