Ποιες εντολές έδωσε η Ursula von den Leyen στον Τζιτζικώστα για τα αυτοκίνητα;
Η Ursula von den Leyen παρέδωσε την «αποστολή» που έχει να φέρει εις πέρας το νέος Ευρωπαίος Επίτροπος από την Ελλάδα.
Σε μία επιστολή 7 σελίδων η πρόεδρος της Κομισιόν κ. Ursula von den Leyen περιγράφει την αποστολή που έχει αναλάβει ο κ. Απόστολος Τζιτζικώστας ως Ευρωπαίος Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και Τουρισμού.
Η κ. Ursula von den Leyen έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην επίτευξη των στόχων για το κλίμα με κλιματική ουδετερότητα το 2050, την ηλεκτροδότηση των οδικών μεταφορών, τους «καθαρούς» εταιρικούς στόλους που περιλαμβάνουν τα εταιρικά ΙΧ αλλά και τα οχήματα ενοικιάσεων όπως επίσης και για ένα σχέδιο στήριξης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
BUY NOW
Πιο συγκεκριμένα η επιστολή αναγράφει μεταξύ άλλων ότι: «Αγαπητέ Απόστολε,
Η Επιτροπή στην οποία θα υπηρετήσουμε μαζί θα κληθεί να κάνει επιλογές που θα διαμορφώσουν την ήπειρό μας και την Ένωσή μας για χρόνια και δεκαετίες. Σε μια εποχή μεγάλης παγκόσμιας αστάθειας και μεγάλων προσδοκιών των Ευρωπαίων, πρέπει να ανταποκριθούμε σε αυτήν την ευθύνη. Πρέπει να παραδώσουμε και να ηγούμαστε από το μέτωπο, συνεργαζόμενοι στενά με τους ανθρώπους και τις περιφέρειες της Ευρώπης και τα κοινοβούλια, τις κυβερνήσεις και τους θεσμούς που τους υπηρετούν.
Είμαι πεπεισμένη ότι η εμπειρία, το κίνητρο και η ευρωπαϊκή δέσμευσή σας θα είναι ουσιαστικό μέρος αυτής της ομάδας. Αυτή η επιστολή εκθέτει τις προσδοκίες μου για τη συλλογική μας δουλειά, καθώς και για τη δική σας αποστολή.
Αναμένω από εσάς να συμβάλετε όλοι στην επίτευξη των συμφωνημένων μας στόχων για το κλίμα, ιδίως εκείνων που έχουν τεθεί για το 2030 και του στόχου για την κλιματική ουδετερότητα για το 2050.
Θα εργαστείτε για να επιταχύνετε την ηλεκτροδότηση των οδικών μεταφορών. Ως μέρος αυτού, θα επιβλέπετε την ταχεία δημιουργία υποδομής χρέωσης και θα εξετάσετε πώς να απλοποιήσετε το ζήτημα της χρέωσης τελών και των μέσων πληρωμής. Θα υποβάλετε νομοθετική πρόταση για καθαρούς εταιρικούς στόλους.
Θα ήθελα να αναπτύξετε, όπως προτείνεται στην έκθεση Draghi, ένα σχέδιο βιομηχανικής δράσης της ΕΕ για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Θα ήθελα να εργαστείτε σε ένα Επενδυτικό Σχέδιο Βιώσιμων Μεταφορών που περιγράφει μια στρατηγική προσέγγιση για την κλιμάκωση και την ιεράρχηση των επενδύσεων σε λύσεις απαλλαγής από τις ανθρακούχες μεταφορές.
Θα ακολουθήσετε την Ευρωπαϊκή Διακήρυξη για την Ποδηλασία και θα δημοσιεύσετε μια πρώτη έκθεση προόδου έως το τέλος του 2025.
Θα ήθελα να υποβάλετε ένα σχέδιο για ένα φιλόδοξο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας που θα βοηθήσει στη σύνδεση των πρωτευουσών της ΕΕ, μεταξύ άλλων μέσω νυχτερινών τρένων, και στην επιτάχυνση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.
Θα προετοιμάσετε μια πρόταση για έναν Κανονισμό Ενιαίας Ψηφιακής Κράτησης και Εισιτηρίων για να διασφαλίσετε ότι οι Ευρωπαίοι μπορούν να αγοράσουν ένα μόνο εισιτήριο σε μια ενιαία πλατφόρμα και να επωφεληθούν από την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών για ολόκληρο το ταξίδι τους.»
Το αποτυχημένο πείρμα του Βελγίου
Η μετάβαση στην ηλετροκίνηση και η απεξάρτηση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα αυτοκίνητα αποτελεί ένα φιλόδοξο σχέδιο της ΕΕ το οποίο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη αλλά δυστυχώς δεν έχει την αναμενόμενη επιτυχία.
Από την μία μεριά υπάρχουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες με τα γνωστά οικονομικά ζητήματα, από την άλλη μεριά έχουμε την επέλαση των φθηνών κινεζικών ηλεκτρικών ΙΧ με μεγάλη αυτονομία και μεταξύ όλων αυτών βρίσκονται οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αλλά και οι εταιρείες Leasing και Ενοικιάσεων.
Οι καταναλωτές προς το παρόν βρίσκουν διέξοδο σε καινούρια αυτοκίνητα έστω υβριδικά ή plug-in hybrid που κινούνται ωστόσο και με βενζίνη, diesel ή υγραέριο ενώ όταν τα διαθέσιμο ποσό που έχουν για αυτοκίνητο δεν φτάνει για να αγοράσουν κάποιο καινούριο μοντέλο τότε αυτομάτως στρέφονται στην αγορά των μεταχειρισμένων.
Οι εταιρείες Leasing και Ενοικιάσεων φαίνεται ότι βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην χειρότερη κατάσταση καθώς η πολιτική ηγεσία της Κομισιόν προφανώς και θέλει να εφαρμόσει την υποχρεωτικότητα για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και στους δύο κλάδους.
Η αρχή έχει γίνει φυσικά στην Ελλάδα μεταξύ των κρατών μελών καθώς από την 1η Ιανουαρίου 2024 οι εταιρείες με μεγάλους στόλους αυτοκινήτων όταν προμηθεύονται νέα αυτοκίνητα το 1 στα 4 να είναι αμιγώς ηλεκτρικό!
Την ίδια στιγμή από την 1 Ιανουαρίου 2026 η ελληνική νομοθεσία προβλέπει ότι το 1 στα 3 καινούρια αυτοκίνητα που αποκτούν οι εταιρείες ενοικιάσεων θα πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικό.
Στα υπόλοιπα κράτη μέλη της ΕΕ φυσικά και δεν ισχύει τίποτα τέτοιο και βέβαια το παράδειγμα του Βελγίου όπου βρίσκεται ο μεγαλύτερος στόλος εταιρικών αυτοκινήτων ανά πληθυσμό έχει αποδειχθεί ότι οι εταιρείες leasing βρίσκονται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Ο λόγος δεν είναι άλλος από τις μαζικές επιστροφές των ηλεκτρικών εταιρικών αυτοκινήτων τα οποία βρίσκονται εδώ και πολλούς μήνες ακινητοποιημένα σε κάποια πάρκινγκ αφού δεν υπάρχει κανένα αγοραστικό ενδιαφέρον για αυτά.
Οι ζημίες που καταγράφουν οι εταιρείες leasing του Βελγίου είναι τρομακτικές και τα υψηλόβαθμα στελέχη τους αναζητούν επειγόντως κάποια λύση στο θέμα πώλησης των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων ώστε να μπορέσουν να αποκτήσουν κάποια ρευστότητα και να αγοράσουν καινούρια αυτοκίνητα.
Δυστυχώς όμως η υπολειμματικές αξίες των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πολύ χαμηλές για τις γνωστές ευρωπαϊκές μάρκες και σχεδόν ανύπαρκτες για τις κινεζικές μάρκες.
Στελέχη από τον ευρωπαϊκό κλάδο του leasing εκτιμούν πως αν ισχύσει υποχρεωτικότητα στους εταιρικούς στόλους ή στα αυτοκίνητα ενοικιάσεων τότε η Κομισιόν θα βρεθεί αντιμέτωπη με μία επιπλέον τεράστια κρίση που θα οδηγήσει στην ανεργία εκατομμύρια υπαλλήλους όπως ακριβώς συμβαίνει και τις αυτοκινητοβιομηχανίες.