Citroen e-C3

Πώς κατασκευάζεται και σε τι χρησιμεύει ο εκκεντροφόρος

camshaft

Τι είναι ο εκκεντροφόρος και πως ακριβώς λειτουργεί σε συνδυασμό με τις βαλβίδες; Ας προσπαθήσουμε να δούμε μερικά βασικά χαρακτηριστικά των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Κατ’ αρχήν οι εκκεντροφόροι κατασκευάζονται από χάλυβα η χυτοσίδηρο. Περιστρέφονται με τη μισή ταχύτητα, σε σχέση με τους στροφαλοφόρους άξονες και χρησιμοποιούν αλυσίδες, γρανάζια ή ιμάντες χρονισμού. Κάθε εκκεντροφόρος φέρει τα έκκεντρά του, ενώ ο ρόλος είναι να ανοίγει και να κλείνει τις βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής του κάθε κυλίνδρου.

camshaft b
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ξεχωρίζουν για το βύθισμα που δίνουν στις βαλβίδες, αλλά και τη διάρκεια που θα επιτρέψουν σε αυτές να μείνουν ανοιχτές. Ένας τυπικός τετράχρονος βενζινοκινητήρας έχει για κάθε κύλινδρο, τουλάχιστον δύο βαλβίδες. Μία για την εισαγωγή και μία για την εξαγωγή. Όμως υπάρχουν και περιπτώσεις με τρεις, τέσσερις ή και πέντε βαλβίδες.

Η πιο δημοφιλής λύση είναι αυτή με τις τέσσερις. Αφήνει μεγαλύτερα τμήματα διέλευσης του αέρα, που σημαίνει και καλύτερη αναπνοή του κινητήρα στις υψηλές ταχύτητες. Οι ίδιες οι βαλβίδες είναι ελαφρύτερες και φθάνουν σε υψηλότερες ταχύτητες περιστροφής. Σε κινητήρες με τρεις βαλβίδες, χρησιμοποιούνται πάντα διπλά μπουζί.

camshaft c

Τα μοτέρ με δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο έχουν έναν εκκεντροφόρο, ενώ στα τετραβάλβδιδα, οι εκκεντροφόροι είναι δύο. Τα πλεονεκτήματα είναι η αυξημένη ισχύς και απόδοση, αλλά από την άλλη η πολυπλοκότητα και το κόστος κατασκευής τους είναι μεγαλύτερα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ