Πάνω από τα μισά νέα οχήματα είναι πολύ φαρδιά πλέον για πολλές θέσεις στάθμευσης στο δρόμο.
Τα νέα αυτοκίνητα στην Ευρώπη φαρδαίνουν κατά 1 εκατοστό κάθε δύο χρόνια, κατά μέσο όρο. Αυτό προκύπτει από έρευνα της Transport & Environment (T&E), η οποία λέει ότι η τάση θα συνεχιστεί λόγω των αυξανόμενων πωλήσεων των SUV – εκτός εάν οι νομοθέτες λάβουν μέτρα. Περίπου τα μισά από τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται είναι ήδη πολύ φαρδιά για τον ελάχιστο χώρο στάθμευσης στο δρόμο σε πολλές χώρες. Το Παρίσι αποτελεί την πρώτη μεγάλη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα η οποία αντιμετωπίζει αυτήν την τάση, με τους πολίτες της να έχουν εγκρίνει την επιβολή υψηλότερων τελών στάθμευσης για τα SUV.
Το μέσο πλάτος των νέων αυτοκινήτων επεκτάθηκε στα 180,3 εκατοστά το πρώτο εξάμηνο του 2023, από 177,8 εκατοστά το 2018, διαπιστώνει η έρευνα του T&E. Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από το ICCT επιβεβαιώνουν την ίδια τάση τις δύο δεκαετίες έως το 2020. Τα νέα αυτοκίνητα στην ΕΕ υπόκεινται στο ίδιο μέγιστο πλάτος, 255 εκατοστά, με τα λεωφορεία και τα φορτηγά. Η T&E επισημαίνει ότι εάν δεν αναθεωρηθεί το όριο πλάτους της ΕΕ για τα αυτοκίνητα και οι πόλεις επιβάλλουν υψηλότερα τέλη στάθμευσης, τα μεγάλα SUV και pick-up θα συνεχίσουν να επεκτείνονται στο ανώτατο όριο που προορίζεται για φορτηγά.
BUY NOW
Ο James Nix, Διευθυντής Πολιτικής Οχημάτων στην T&E, δήλωσε: «Τα αυτοκίνητα έχουν φαρδύνει εδώ και δεκαετίες και αυτή η τάση θα συνεχιστεί μέχρι να θέσουμε ένα αυστηρότερο όριο. Επί του παρόντος, ο νόμος επιτρέπει στα νέα αυτοκίνητα να έχουν πλάτος όσο τα φορτηγά. Το αποτέλεσμα ήταν μεγάλα SUV και αμερικανικού τύπου pick-up φορτηγά να παρκάρουν στα μονοπάτια μας και να θέτουν σε κίνδυνο τους πεζούς, τους ποδηλάτες και όλους τους άλλους στο δρόμο».
Μεταξύ των 100 κορυφαίων μοντέλων το 2023, το 52% των οχημάτων που πωλήθηκαν ήταν πολύ φαρδύ για τον ελάχιστο καθορισμένο χώρο στάθμευσης στο δρόμο (180 εκατοστά) σε μεγάλες πόλεις, όπως το Λονδίνο, το Παρίσι και η Ρώμη, διαπιστώνει επίσης η έρευνα. Η στάθμευση εκτός δρόμου είναι πλέον αυστηρή ακόμη και για το μέσο νέο αυτοκίνητο (πλάτος 180 εκατοστά), ενώ τα μεγάλα πολυτελή SUV δεν χωρούν πλέον. Με πλάτος περίπου 200 εκατοστών, τα μεγάλα πολυτελή SUV αφήνουν πολύ λίγο χώρο στους επιβάτες των αυτοκινήτων για να μπουν και να βγουν από οχήματα σε τυπικούς χώρους εκτός δρόμου (240 εκατοστά).
Η αύξηση του μεγέθους είναι πολύ έντονη στα μεγάλα πολυτελύ SUV όπου κάποια μοντέλα έχουν φαρδύνει πάνω από 20 εκατοστά ενώ κάποια άλλα αυξήθηκε το φάρδος τους κατά 6 εκατοστά σε 6 χρόνια. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν αυτή την ανάπτυξη των μεγαλύτερων SUV για να αυξήσουν επίσης το πλάτος των οχημάτων στις μεσαίες και συμπαγείς κατηγορίες.
Η τάση προς ευρύτερα οχήματα μειώνει τον διαθέσιμο χώρο στο δρόμο για άλλα οχήματα και ποδηλάτες, ενώ τα σταθμευμένα αυτοκίνητα παραβιάζουν περαιτέρω μονοπάτια. Οι ευρύτεροι σχεδιασμοί επέτρεψαν επίσης την περαιτέρω αύξηση του ύψους των οχημάτων, παρά τα δεδομένα σύγκρουσης που δείχνουν ότι μια αύξηση κατά 10 εκατοστά στο ύψος του μπροστινού μέρους των οχημάτων ενέχει 30% υψηλότερο κίνδυνο θανάτου σε συγκρούσεις με πεζούς και ποδηλάτες.
Η Barbara Stoll, Διευθύντρια της Εκστρατείας Clean Cities, δήλωσε: «Τα Monster SUV αποτελούν απειλή για τον αστικό ιστό των πόλεων μας. Αν δεν ενεργήσουμε τώρα, όλο και περισσότερος από τον πολύτιμο δημόσιο χώρο μας θα αφαιρείται από τους ανθρώπους με όλο και μεγαλύτερα αυτοκίνητα – αυτό δεν είναι το καθαρότερο, φωτεινότερο και πιο πράσινο μέλλον που θέλουν οι πολίτες».
Η T&E επισημαίνει ότι οι νομοθέτες της ΕΕ θα πρέπει να ζητήσουν την επανεξέταση του μέγιστου πλάτους των νέων αυτοκινήτων όταν ενημερώσουν τη νομοθεσία τους επόμενους μήνες. Επίσης, οι αρχές της πόλης θα πρέπει να ορίσουν τα τέλη στάθμευσης και τα διόδια με βάση το μέγεθος και το βάρος του οχήματος, έτσι ώστε τα μεγάλα πολυτελή SUV και pick-up να πληρώνουν περισσότερα για τη χρήση περισσότερου χώρου.