Η ακρίβεια στις αντλίες επαναφέρει στο προσκήνιο το κόστος του καυσίμου για τις μετακινήσεις που πραγματοποιούμε εντός της πόλης αλλά και για ένα ταξίδι. Ποια είναι, λοιπόν, η απόσταση που θα διανύσουμε με ένα «20άρικο»;
Με τις τιμές των καυσίμων να συνεχίζουν να βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα, έχει ενδιαφέρον να δούμε πόσα χιλιόμετρα θα καταφέρει να διανύσει με 20 ευρώ ο ιδιοκτήτης ενός αυτοκινήτου με διαφορετικό καύσιμο (βενζίνη, diesel ή LPG), αλλά και με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, τόσο εντός της πόλης όσο και κατά το ταξίδι του στην εθνική οδό.
Για να απαντηθεί το παραπάνω ερώτημα, το πρώτο που πρέπει να γνωρίζουμε είναι το κόστος του κάθε καυσίμου, το οποίο με βάση τις τελευταίες (14/12) επίσημες μέσες τιμές διαμορφώνεται ως εξής:
BUY NOW
- Βενζίνη (αμόλυβδη 95 οκτανίων): 1,897 ευρώ/λίτρο
- Diesel (απλό): 1,723 ευρώ/λίτρο
- LPG: 0,992 ευρώ/λίτρο
- Ηλεκτρικό: 0,20 ευρώ/κιλοβατώρα (φόρτιση στο σπίτι), 0,496 ευρώ/κιλοβατώρα (σε δημόσια προσβάσιμο AC έως 22 kW φορτιστή) ή 0,62 ευρώ/κιλοβατώρα (σε δημόσια προσβάσιμο DC, 50 kW φορτιστή)
Το δεύτερο στοιχείο που πρέπει να προστεθεί στην εξίσωση είναι η κατανάλωση ενός αυτοκίνητου, το οποίο για τις ανάγκες της ανάλυσής μας, επιλέξαμε να είναι ένα μικρομεσαίο (C-Segment) αυτοκίνητο.
Με δεδομένο ότι το αντικείμενο της ανάλυσής μας είναι ο αριθμός των χιλιομέτρων που μπορούμε να διανύσουμε με διαφορετικά καύσιμα τόσο εντός της πόλης όσο και στην εθνική οδό, πρέπει να γνωρίζουμε την κατανάλωση του αυτοκινήτου μας σε αστικό περιβάλλον αλλά και σε ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου. Και στις δύο περιπτώσεις θα πάρουμε ως βάση τις μετρήσεις κατανάλωσης των δημοσιογράφων του carandmotor.gr.
Στην πόλη
Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι στην πλειονότητα των μετακινήσεων εντός της πόλης βρίσκεται συνήθως μόλις ένα άτομο (ο/η οδηγός), η πραγματική κατανάλωση του μικρομεσαίου αυτοκινήτου μας έχει ως εξής:
- Βενζινοκίνητο μικρομεσαίο: 8,4 λτ./100 χλμ.
- Diesel μικρομεσαίο: 6,7 λτ./100 χλμ.
- LPG μικρομεσαίο: 10 κιλά/100 χλμ.
- Ηλεκτρικό μικρομεσαίο: 17,8 kWh/100 χλμ.
Από τα παραπάνω δεδομένα είναι εύκολο να υπολογίσουμε τα χιλιόμετρα που θα διανύσουμε εντός της πόλης με κάθε ένα αυτοκίνητο-διαφορετικού καυσίμου πληρώνοντας 20 ευρώ στο πρατήριο υγρών καυσίμων ή για τη φόρτισή του (στο σπίτι ή σε δημόσιο σταθμό φόρτισης).
- Βενζινοκίνητο: 126 χιλιόμετρα
- Diesel: 173 χιλιόμετρα
- LPG: 201 χιλιόμετρα
- Ηλεκτρικό: 561 χιλιόμετρα σε φόρτιση στο σπίτι, 226 χλμ. σε δημόσιο AC φορτιστή και 181 χλμ. σε δημόσιο φορτιστή DC
Συμπεραίνεται ότι σε αστικό περιβάλλον τα περισσότερα χιλιόμετρα με 20 ευρώ διανύονται από το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, είτε αυτό έχει φορτίσει στο σπίτι, είτε σε δημόσιο φορτιστή AC. Σε περίπτωση, μάλιστα, που προτιμάται ο «ανεφοδιασμός» της μπαταρίας στην οικία του ιδιοκτήτη (όπου η χρέωση της kWh είναι ιδιαίτερα χαμηλή), ο τελευταίος με ένα «20άρικο» θα διανύσει σχεδόν τριπλάσια χιλιόμετρα (561 χλμ.) απ΄ ότι με LPG (201 χλμ.), το οποίο συνιστά την επόμενη πιο συμφέρουσα επιλογή -μετά το ηλεκτρικό αυτοκίνητο που έχει φορτίσει στο σπίτι ή σε δημόσιο φορτιστή AC.
Στα υπόλοιπα καύσιμα, το LPG λόγω του χαμηλού κόστους στο πρατήριο και παρά την υψηλότερη κατανάλωση που συνήθως έχει, αποδεικνύει για μια ακόμη φορά ότι μπορεί να "διανύσει" περισσότερα χιλιόμετρα από τη βενζίνη και το diesel. Έπεται το πετρέλαιο εκμεταλλευόμενο τη χαμηλή κατανάλωση που εξασφαλίζει, ενώ την τελευταία θέση καταλαμβάνει η βενζίνη.
Στην Εθνική Οδό
Με δεδομένο ότι τα περισσότερα ταξίδια στην εθνική οδό είναι οικογενειακού χαρακτήρα, για τον υπολογισμό των παρακάτω καταναλώσεων έχει συνοπολογιστεί η ύπαρξη τεσσάρων επιβατών στο αυτοκίνητο (συμπεριλαμβανομένου του οδηγού), μαζί με τις αποσκευές τους.
- Βενζινοκίνητο μικρομεσαίο: 7,5 λτ./100 χλμ.
- Diesel μικρομεσαίο: 6,5 λτ./100 χλμ.
- LPG μικρομεσαίο: 9,5 κιλά/100 χλμ.
- Ηλεκτρικό μικρομεσαίο: 20 kWh/100 χλμ.
Με ένα χαρτονόμισμα, λοιπόν, των 20 ευρώ, ο οδηγός θα διανύσει τα παρακάτω χιλιόμετρα ανά τύπο συστήματος κίνησης:
- Βενζινοκίνητο: 140 χιλιόμετρα
- Diesel: 178 χιλιόμετρα
- LPG: 212 χιλιόμετρα
- Ηλεκτρικό: 500 χιλιόμετρα με φόρτιση στο σπίτι, 201 χλμ. σε δημόσιο AC φορτιστή και 161 χλμ. σε δημόσιο φορτιστή DC
Και στην κίνηση στην εθνική οδό, το ρεύμα που προήλθε από οικιακή παροχή αποτελεί με διαφορά τη φθηνότερη λύση, χωρίς ωστόσο να σημειώνονται τόσο μεγάλες -χιλιομετρικές- διαφορές στις περιπτώσεις φόρτισης στο δρόμο (σε φορτιστή AC ή DC) σε σχέση με τα υπόλοιπα καύσιμα όπως αυτές που καταγράφηκαν κατά την κίνηση στην πόλη.
Αυτό οφείλεται στην υψηλότερη κατανάλωση των ηλεκτρικών στην εθνική οδό σε σχέση με την πόλη, αφού στην τελευταία το σύστημα κίνησης εκμεταλλεύεται πολύ πιο συχνά τη λειτουργία της ανάκτησης κατά την πέδηση και την επιβράδυνση, μειώνοντας τις απαιτήσεις ρεύματος.
Ένα αυτοκίνητο με LPG από την πλευρά του στην εθνική οδό θα διανύσει περισσότερα χιλιόμετρα με ένα «20άρικο» από ό,τι ένα ηλεκτροκίνητο που φόρτισε στο δρόμο, ενώ και πάλι αποδεικνύεται πιο οικονομικό σε χρήση από το diesel και τη βενζίνη, που πάντως τα καταφέρνουν καλύτερα από ό,τι στην επίδοσή τους στην πόλη.