Εν αναμονή της επικείμενης παρέμβασης της Κυβέρνησης για τη μείωση των τιμών των καυσίμων, έχει ενδιαφέρον να δούμε ποιο είναι το ποσόν των φόρων που πληρώνουμε σε κάθε «γέμισμα».
Η τιμή των καυσίμων στην Ελλάδα έχει φθάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα σπάζοντας κάθε ρεκόρ και για αυτό το λόγο η Κυβέρνηση ετοιμάζει ένα πακέτο στήριξης των πολιτών με επιδότηση για την προμήθεια των καυσίμων.
Με βάση το πιο πρόσφατο επίσημο ενημερωτικό δελτίο (Παρασκευή 11/03/2022), η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα βρίσκεται στα 2,099 ευρώ/λίτρο, της αμόλυβδης βενζίνης 100 οκτανίων στα 2,232 ευρώ/λίτρο και του diesel κίνησης στα 1,969 ευρώ/λίτρο.
BUY NOW
Φυσικά, ο λόγος για αυτή την αύξηση έχει να κάνει με την εκτίναξη των τιμών καυσίμων λόγω και του πολέμου στην Ουκρανία, όμως το ρόλο τους παίζουν και οι υψηλοί φόροι που συνεχίζουν να ισχύουν στα καύσιμα και που όπως θα δείτε και παρακάτω, αφορούν σε πάνω από 50% της τιμής που πληρώνουμε στην αντλία.
Ως παράδειγμα παίρνουμε την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης που όπως προείπαμε, στις 11 Μαρτίου ήταν 2,099 ευρώ/λίτρο.
Πρώτος και κυριότερος φόρος λοιπόν είναι ο περίφημος Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, ένας μνημονιακός φόρος που παραμένει και έχει διαμορφωθεί από το 2017 στα 700 ευρώ ανά κυβικό μέτρο ή στα 0,7 ευρώ/λίτρο. Στη συνέχεια, υπάρχουν επιπλέον μικρότερα τέλη (ανταποδοτικό τέλος ΡΑΕ, Εισφορά Ειδικού Λογαριασμού Πετρελαιοειδών, Ειδικό τέλος Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών) καθώς και ο Φ.Π.Α., τα οποία με βάση την τιμή του διυλιστηρίου (0,917 ευρώ/λίτρο) προσθέτουν άλλα 0,4255 ευρώ/λίτρο.
Συνολικά, το άθροισμα των φόρων με βάση πάντα και την τιμή του διυλιστηρίου που αναφέραμε, αγγίζει τα 1,1254 ευρώ/λίτρο και άρα αφορά στο 53,62% επί της τελικής τιμής που πληρώνουμε.
Το υπόλοιπο ποσόν μέχρι τα 2,099 ευρώ/λιτρό αφορά στα 0,917 ευρώ/λίτρο που στοιχίζει το καύσιμο στο διυλιστήριο (43,39%), ενώ τα 0,0629 ευρώ/λίτρο ή το 2,99% αφορά στο εκτιμώμενο περιθώριο των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων.
Με βάση τα παραπάνω είναι εμφανές ότι τυχόν μείωση στη φορολογία θα φέρει και την πολυπόθητη μείωση στο πρατήριο, ενώ βέβαια αναμένουμε να δούμε με βάση και τις διεθνείς εξελίξεις εάν και πότε θα υπάρξει μείωση της τιμής και στο διυλιστήριο, που θα βοηθήσει ακόμη περισσότερο στο να πέσουν οι τιμές των καυσίμων.