Προ των πυλών βρίσκονται τα δύο πρατήρια υδρογόνου της Motor Oil, η οποία έχει αναπτύξει μια ολιστική στρατηγική για την κυριαρχία της στο ενεργειακό τοπίο του μέλλοντος.
Αποφασισμένος να πρωταγωνιστήσει στο ενεργειακό γίγνεσθαι του μέλλοντος και να συνεχίσει να αποτελεί ηγέτιδα δύναμη στον ενεργειακό τομέα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη είναι ο Όμιλος Motor Oil, ο οποίος παρουσίασε σε δημοσιογράφους τους βασικούς άξονες της στρατηγικής του.
Βασικό πυλώνα αυτής της στρατηγικής αποτελούν τα ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα και συγκεκριμένα το υδρογόνο μέσα από το σχέδιο Blue Med και τη συμμετοχή του στο κοινοπραξικό σχήμα της Hellenic Hydrogen (51% MOH – 49% ΔΕΗ).
BUY NOW
Το Blue Med είναι ένα ολοκληρωμένο επενδυτικό σχέδιο μεγάλης κλίμακας, για την ανάπτυξη ενός βιομηχανικού οικοσυστήματος παραγωγής, μεταφοράς και διάθεσης ανανεώσιμου και εξαιρετικά χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος υδρογόνου.
Ένας από τους κλάδους που θα χρησιμοποιείται το «πράσινο» υδρογόνο του Ομίλου Motor Oil είναι αυτός των μεταφορών, και στο πλαίσιο αυτό ήδη ετοιμάζονται από την AVIN OIL (θυγατρική της Motor Oil) τα πρώτα εμπορικά, δημοσίως προσβάσιμα πρατήρια ανεφοδιασμού υδρογόνου στην Ελλάδα.
Το πρώτο δημιουργείται στους Αγ. Θεοδώρους, στην Αθηνών-Κορίνθου στο ρεύμα προς Αθήνα, και θα είναι έτοιμο στα τέλη του 2024, και θα ακολουθήσει ένα ακόμη στο ύψος της Ακράτας που θα είναι έτοιμο μέχρι το τέλος του 2025.
Διευκρινίζεται ότι σε πρώτη φάση οι σταθμοί θα εφοδιάζουν τα οχήματα με «κοινό» υδρογόνο, ενώ σε δεύτερο στάδιο, εφόσον προχωράνε οι επενδύσεις στο πλαίσιο του προγράμματος "EPHYRA" στο διυλιστήριο της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, το υδρογόνο θα είναι «πράσινο», δηλαδή η ηλεκτρική ενέργεια για την ηλεκτρόλυση θα είναι από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). H παραγωγή πράσινου υδρογόνου αναμένεται να ξεκινήσει το 2026, ενώ η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται στα τέλη Μαΐου του 2028.
Σε δύο μήνες, μάλιστα, η εταιρεία θα παραλάβει τον εξοπλισμό για το πρώτο πρατήριο υδρογόνου, ενώ υπάρχει συμφωνία τόσο με την Ολυμπιά Οδό όσο και με τον Δήμο Λουτρακίου ώστε να εφοδιάζονται στους εν λόγω σταθμούς κάποια οχήματα με κυψέλες που θα έχουν στον στόλο τους.
Όσον αφορά την επιλογή της Ακράτας και των Αγίων Θεοδώρων για τη δημιουργία των πρώτων πρατηρίων, αυτές προκρίθηκαν διότι η Αθηνών-Πατρών αποτελεί έναν στρατηγικής σημασίας εμπορευματικό διάδρομο για τη χώρα και καθημερινά χρησιμοποιείται από εκατοντάδες φορτηγά.
Το υδρογόνο άλλωστε ενδείκνυται για την κίνηση των βαρέων οχήματων, μιας και συγκριτικά με τα ηλεκτρικά οχήματα (BEV) ο ανεφοδιασμός των σχετικής τεχνολογίας οχημάτων είναι αρκετά πιο σύντομος.
Επίσης, το σύστημα κυψελών καυσίμου είναι σημαντικά ελαφρύτερο και καταλαμβάνει πολύ λιγότερο χώρο απ’ ότι οι μπαταρίες των BEV, οι οποίες προσθέτουν βάρος και μειώνουν το ωφέλιμο φορτίο των φορτηγών.
Σημαντικό βήμα προς τη διείσδυση του υδρογόνου στον τομέα των οδικών μεταφορών της χώρας μας, συνιστά και η επικείμενη (2026) ένταξη δύο λεωφορείων υδρογόνου στο στόλο των οχημάτων των Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ), ενώ σύμφωνα με την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, εξετάζεται και η προμήθεια 50 έως 100 νέων λεωφορείων υδρογόνου μέσω ενός πρόσθετου διαγωνισμού.
Σημειώνεται ότι για τη Motor Oil, η υδρογονοκίνηση λειτουργεί συνδυαστικά με την ηλεκτροκίνηση, όπου ήδη ο όμιλος έχει καταγράψει μεγάλη πρόοδο, ενώ έχει εγκαταστήσει υπερταχύ φορτιστή 350 kW στην Αταλάντη ο οποίος επιτρέπει την πλήρη φόρτιση μέσα σε μόλις 15 λεπτά.
Όσον αφορά στο πρόγραμμα "EPHYRA", αυτό θα επιδείξει μια καινοτόμο εγκατάσταση παραγωγής υδρογόνου (30 MW) από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε βιομηχανική κλίμακα, με τη χρήση μεγάλης κλίμακας τεχνολογίας ηλεκτρόλυσης, η οποία θα ενσωματωθεί στις βιομηχανικές λειτουργίες του διυλιστηρίου της Motor Oil.
Η παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου θα αναπτυχθεί συμβιωτικά με τη λειτουργία του
Διυλιστηρίου, καθώς το σύστημα ηλεκτρόλυσης θα συνδυαστεί i. με την παραγωγή και
αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, ii. με μία καινοτόμο τεχνολογία ανάκτησης απορριπτόμενης θερμότητας, iii. με την περιβαλλοντική βελτιστοποίηση της
χρήσης νερού, iv. με την αξιοποίηση του παραγόμενου οξυγόνου στις τρέχουσες
λειτουργίες του διυλιστηρίου, v. με τη δημιουργία ψηφιακού διδύμου και τέλος, vi. με την
ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης ενέργειας. Το έργο ξεκίνησε τον
Ιούνιο του 2023 και υλοποιείται μέσω κοινοπραξίας 10 εταίρων από 7 διαφορετικές χώρες
της ΕΕ και τη Μεγάλη Βρετανία, υπό τον συντονισμό της Motor Oil.