Ρυπαίνουν αλλά λαμβάνουν χρηματοδοτήσεις μαμούθ από την ΕΕ

Εκπομπές ρύπων

Πάνω από 200 ​​πιο ρυπογόνες εταιρείες του κόσμου έλαβαν συνολικά 87 δισεκατομμύρια δολάρια για «πράσινες» επενδύσεις.

Οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι κατασκευαστές κλωστοϋφαντουργικών αποτελούν τους μεγαλύτερους αποδέκτες των ευρωπαϊκών «πράσινων» κεφαλαίων παρά το γεγονός ότι είναι από τους μεγαλύτερους ρυπαντές του κλίματος στον κόσμο, σύμφωνα μια νέα έρευνα της Voxeurop και της European Investigative Collaborations.

Για παράδειγμα κάποια αυτοκινητοβιομηχανία έχει λάβει 3 δισεκατομμύρια ευρώ από τα ευρωπαϊκά πράσινα ταμεία, παρόλο που έχει μερίδιο οχημάτων μηδενικών εκπομπών (ZEV) μόλις 2%.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι «πράσινες» επενδύσεις που προωθούνται από την ΕΕ χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Η πρώτη αφορά στην προώθηση περιβαλλοντικών και κοινωνικών projects και η δεύτερη αφορά σε βιώσιμες επενδύσεις.

Οι ερευνητές ανέλυσαν πάνω από 4.000 «πράσινα» χρηματοδοτήσεις των δύο κατηγοριών στην Ευρώπη από σχεδόν 800 χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Διαπίστωσαν ότι 200 ​​από τις πιο ρυπογόνες εταιρείες του κόσμου έλαβαν συνολικά 85 δισεκατομμύρια δολάρια για επενδύσεις περιβαλλοντικών και κοινωνικών projects και 2 δισεκατομμύρια δολάρια για βιώσιμες επενδύσεις.

Μαζί με εταιρείες πετρελαίου και μόδας, υπήρχαν τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες στους 10 κορυφαίους αποδέκτες κεφαλαίων. Οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες μαζί εκπέμπουν 30 εκατομμύρια τόνους CO2!

Η πρώτη έχει λάβει 5 δισ. ευρώ από ευρωπαϊκά πράσινα ταμεία με μερίδιο ZEV μόλις 7%, ενώ η δεύτερη αυτοκινητοβιομηχανία έχει λάβει 4 δισ. ευρώ με μερίδιο ZEV 13%. Αυτό σημαίνει ότι η συντριπτική πλειονότητα των υποτιθέμενων βιώσιμων επενδύσεων σε αυτές τις αυτοκινητοβιομηχανίες κατευθύνεται σε δραστηριότητες υψηλής έντασης άνθρακα. Επιπλέον, δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι τα κεφάλαια που επενδύονται από διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων που καλύπτονται από αυτήν την έρευνα καθοδηγούνται για τη στήριξη αυτών των εταιρειών στην κλιματική τους μετάβαση και την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η συμπερίληψη κατασκευαστή αεροσκαφών στους 10 κορυφαίους αποδέκτες πράσινων κεφαλαίων αποτελεί επίσης έκπληξη. Η εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών παρέδωσε πάνω από 700 εμπορικά αεροσκάφη το 2023. Το 99,4% του καυσίμου που χρησιμοποιούν αυτά τα αεροπλάνα σήμερα είναι ορυκτά καύσιμα!

Ο Xavier Sol, βιώσιμος οικονομικός διευθυντής στην T&E, δήλωσε: «Τα μεγαλύτερα πράσινα χαρτοφυλάκια της Ευρώπης είναι ακριβώς οι ίδιες βρώμικες εταιρείες, επανασυσκευασμένες ως βιώσιμες. Οι σημερινές επενδύσεις σε αυτοκινητοβιομηχανίες δεν μπορούν να θεωρηθούν πράσινες. Χρειάζονται ιδιωτικά κεφάλαια για να επιταχύνουν την πράσινη μετάβαση αντί να την εμποδίσουν. Μόνο οι επενδύσεις που προορίζονται για πράσινες δραστηριότητες, όπως οι τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών, θα πρέπει να φέρουν βιώσιμο σήμα».

Η T&E συνιστά στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ, να αναθεωρήσει γρήγορα τον κανονισμό της για τη γνωστοποίηση βιώσιμων οικονομικών για να αποτρέψει το «πράσινο ξέπλυμα» στον χρηματοπιστωτικό τομέα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ