
Η συντήρηση του κινητήρα δεν αφορά μόνο τη λίπανση και τα αναλώσιμά του, αλλά απαιτεί σε συγκεκριμένα διαστήματα να υποβάλλεται και σε επαναρύθμιση.
Η διαδικασία ρύθμισης ή η ρύθμιση του διάκενου βαλβίδων εισαγωγής/εξαγωγής, αποτελεί μέρος της συντήρησης του αυτοκινήτου και απαντάται σε όλους σχεδόν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αρκετοί οδηγοί δεν γνωρίζουν ότι πρέπει να πραγματοποιείται σε συγκεκριμένα διαστήματα, και μόνο όταν αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα θα μάθουν ότι υφίσταται.

Η σωστή ρύθμιση των βαλβίδων είναι απαραίτητη για την ομαλή και αποδοτική λειτουργία οποιουδήποτε κινητήρα εσωτερικής καύσης, είτε πρόκειται για κινητήρα βενζίνης, πετρελαίου ή διπλού καυσίμου (LPG/CNG).
BUY NOW
Όταν ο λειτουργεί ο κινητήρας, τα μηχανικά μέρη διαστέλλονται λόγω θερμότητας και φθείρονται με τον χρόνο και τις αλλαγές θερμοκρασίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αλλάξει το διάκενο των βαλβίδων. Εάν το διάκενο είναι πολύ μεγάλο, η βαλβίδα δεν θα ανοίξει πλήρως και δεν θα γίνει σωστή καύση του μίγματος. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μειωθεί η απόδοση του κινητήρα, ενώ δεν αποκλείεται να θορυβεί.

Από την άλλη, εάν το διάκενο είναι μικρό, η βαλβίδα δεν θα κλείσει πλήρως με αποτέλεσμα να μην αποδίδει το έργο που πρέπει και να αυξάνει την θερμοκρασία στην κεφαλή. Σε μια τέτοια συνθήκη, είναι σίγουρο ότι θα καταστραφούν οι βαλβίδες.
Κάθε πότε όμως πρέπει να πραγματοποιώ ρύθμιση των βαλβίδων. Το διάστημα καθορίζεται από τον κατασκευαστή, ανάλογα τον τύπο του κινητήρα, το μοντέλο και το καύσιμο που καταναλώνει. Η γενική αρχή όμως είναι πάνω κάτω ίδια.
Στα βενζινοκίνητα απαιτείται ρύθμιση των βαλβίδων περίπου κάθε 80.000 έως 100.000 χλμ. ή στα διαστήματα που αναγράφει το εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου. Παρόμοια διαστήματα αναφέρονται και για τα πετρελαιοκίνητα, με ορισμένα μοντέλα που φέρουν τέτοιο τύπο κινητήρα να έχουν μεγαλύτερα διαστήματα μεταξύ των ρυθμίσεων.

Από την άλλη, τα αυτοκίνητα με κινητήρες διπλού καυσίμου (LPG ή CNG) τείνουν να έχουν ταχύτερη φθορά στην έδρα των βαλβίδων λόγω της υψηλότερης θερμότητας κατά την καύση. Επομένως, οι βαλβίδες πρέπει να ελέγχονται και να ρυθμίζονται συχνότερα, δηλαδή κάθε 40.000 έως 80.000 χλμ. ή όπως αναφέρει το βιβλίο του κατασκευαστή.
Η ρύθμιση των βαλβίδων είναι μια εργασία που απαιτεί εξειδίκευση και συγκεκριμένα εργαλεία. Η εργασία θα πρέπει να πραγματοποιηθεί από έναν επαγγελματία μηχανικό για να γίνει σωστά η δουλειά και να μην υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις στον κινητήρα.
Η συντήρηση και η ρύθμιση των βαλβίδων στα κατάλληλα διαστήματα θα βοηθήσουν τον κινητήρα να λειτουργεί σωστά, αποδίδοντας τα μέγιστα με λιγότερο κόπο και καύσιμο.