Τα σαμαράκια λογίζονται ως ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό μέσο για τη μείωση της ταχύτητας στους δρόμους, αλλά δεν μπορούν να τοποθετούνται οπουδήποτε.
Με τα ατυχήματα λόγω υπερβολικής ταχύτητας να είναι ιδιαίτερα συχνά στους ελληνικούς δρόμους, πολλοί οδηγοί καλούν τις τοπικές αρχές να προβούν σε άμεσες ενέργειες, ζητώντας – μεταξύ άλλων – την τοποθέτηση εγκάρσιων λωρίδων, οι οποίες είναι γνωστές και ως σαμαράκια.
Πράγματι τα σαμαράκια είναι από τα πλέον συνηθισμένα μέσα για εφαρμογές μέτρων ήπιας κυκλοφορίας, αφού είναι αποτελεσματικά για τη μείωση ταχύτητας των οχημάτων, την ίδια ώρα που εφαρμόζονται εύκολα στο οδικό δίκτυο. Είναι, όμως, νόμιμα;
BUY NOW
Οι περιπτώσεις στις οποίες επιτρέπεται η τοποθέτησή τους ορίζονται από την κείμενη νομοθεσία και σε συγκρεκιμένα στην απόφαση «Έγκριση Τεχνικών Οδηγιών κυκλοφοριακών παρεμβάσεων στο αστικό περιβάλλον για την εφαρμογή τους σε περιοχές σχολικών συγκροτημάτων και περιοχές με αυξημένη κίνηση στα πλαίσια βελτίωσης της οδικής ασφάλειας» (ΦΕΚ 2302/Β/16.09.2013).
Ποιες πρέπει να είναι οι προδιαγραφές τους
Αρχικά, πρέπει να επισημάνουμε ότι το ύψος τους δεν πρέπει να μην υπερβαίνει τα 10 εκ. (παίζει ρόλο και ο τύπος του σαμαριού: κυκλικός τύπος, τραπεζοειδής τύπος κ.ο.κ.). Επίσης, πρέπει:
- Να φέρουν υλικά με αντανακλαστικές ιδιότητες ώστε να είναι ορατά κατά τη διάρκεια της νύχτας
- Να φέρουν υλικά με αντιολισθηρές ιδιότητες ώστε να μην προκαλούνται ατυχήματα (κυρίως για την προστασία των δίκυκλων)
- Να φέρουν και καλές ελαστικές ιδιότητες με υψηλή αντίσταση σε κρούση και φθορές
- Να γνωστοποιείται η παρουσία τους με οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση, ενώ πρέπει να γίνονται έγκαιρα αντιληπτά από τους οδηγούς κατά τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας
- Στις οδούς που έχουν τοποθετηθεί σαμαράκια πρέπει να τοποθετείται ηλεκτροφωτισμός ώστε να είναι ορατά τη νύχτα
Πού επιτρέπονται
- Σε δρόμους που εξυπηρετούν αποκλειστικά την τοπική κυκλοφορία οχημάτων
- Σε δρόμους που μπορεί να εφαρμοστεί ανώτατο όριο ταχύτητας 30 χλμ./ώρα, δίχως να δημιουργούνται κυκλοφοριακά προβλήματα
- Όταν η κατά μήκος κλίση του δρόμου δεν υπερβαίνει το 4% (είτε ανηφόρα, είτε κατηφόρα)
- 25 μέτρα πριν από την αρχή ή τέλος σήραγγας και γέφυρας
- 20 μέτρα πριν ή μετά τη διάβαση γραμμών τραίνου
- Τουλάχιστον 20 μέτρα πρίν από στροφή ή διασταύρωση
Πού απαγορεύονται
- Σε αυτοκινητοδρόμους, εθνικό ή επαρχιακό δίκτυο και δρόμους στους οποίους περνούν ΜΜΜ, ανεξάρτητα από το αν βρίσκονται εντός ορίων κατοικημένων περιοχών.
- Σε γέφυρες
- Σε σήραγγες
- Σε εισόδους και εξόδους νοσοκομείων όπου εισέρχονται ασθενοφόρα, και αντίστοιχα στους πυροσβεστικούς σταθμούς
Τέλος πρέπει να υποβάλλονται και σε τακτική συντήρηση, διότι οι φθορές που θα υποστούν σε βάθος χρόνου θα μειώσουν την αποτελεσμάτικότητά τους και θα αποτελέσουν επικίνδυνα σημεία κυρίως για ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές.
Διαβάστε επίσης: