Όλο και περισσότεροι είναι οι οδηγοί που πέφτουν θύματα απάτης οδηγώντας εν αγνοία τους χωρίς να έχουν σε ισχύ ασφαλιστήριο συμβόλαιο για το αυτοκίνητό τους.
Αύξηση στις ασφαλιστικές απάτες παρατηρείται το 2023 σε σχέση με τη χρονιά που μας πέρασε με τους απατεώνες που προσποιούνται τους μεσίτες ασφαλίσεων να εξαπατούν όλο και περισσότερους οδηγούς αυτοκινήτου επί ευρωπαϊκού εδάφους με συνέπεια οι οδηγοί να διατρέχουν μεγάλο οικονομικό κίνδυνο αλλά και βαριές ποινικές κυρώσεις, ειδικά στην περίπτωση πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος.
Συνήθως οι απατεώνες που προσποιούνται τους μεσίτες προσελκύουν τα θύματά τους μέσω σχετικών αγγελιών που αναρτούν, συνήθως σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τις εν λόγω αγγελίες να παρουσιάζουν ασφάλιση αυτοκινήτου ή μοτοσικλέτας σε τιμές που είναι πολύ χαμηλές για να είναι αληθινές.
BUY NOW
Οι αγγελίες που παραπέμπουν σε γνωστές και καθόλα νόμιμες ασφαλιστικές εταιρείες είναι καλοσχεδιασμένες σε τέτοιο βαθμό που δεν προκαλούν υποψίες. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι ανυποψίαστοι οδηγοί, συνήθως νεαρής ηλικίας και με μικρή σχετική εμπειρία να προχωρούν ηλεκτρονικά στη σύναψη συμφωνίας και να λαμβάνουν έπειτα σε ηλεκτρονική ή φυσική μορφή ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο που εμφανισιακά δεν διαφέρει σε τίποτα από εκείνο των πραγματικών εταιρειών ασφάλισης.
Το φαινόμενο έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες με το Ηνωμένο Βασίλειο να αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα. Το 2023 στις Βρετανικές Νήσους παρατηρήθηκε αύξηση στα ψεύτικα ασφαλιστήρια συμβόλαια της τάξης του 31% σε σχέση με το προηγούμενο έτος με την μη κερδοσκοπική εταιρεία Insurance Fraud Bureau (IFB) να έχει ανακαλύψει περισσότερα από 55.000 ασφαλιστήρια συμβόλαια «μαϊμού» τους τελευταίους 12 μήνες.
Εκπρόσωπος της IFB αναφέρει ότι οι οικονομικές πιέσεις που δέχονται τα βρετανικά νοικοκυριά είναι η κύρια αιτία που δίνει πρόσφορο έδαφος στους απατεώνες να εξαπατήσουν όλο και περισσότερους οδηγούς. Οι οδηγοί απλά ψάχνουν την καλύτερη ασφαλιστική κάλυψη από οικονομικής πλευράς σε μια χώρα όπου το κόστος των εν λόγω συμβολαίων είναι ιδιαίτερα δαπανηρό ειδικά για τους νεαρούς σε ηλικία οδηγούς.
Σε γενικές γραμμές όσοι ψάχνουν να ασφαλίσουν το αυτοκίνητο ή την μοτοσικλέτα τους θα πρέπει να έχουν στο νου τους αυτά που ακολουθούν για να μην βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων.
Αν η κόστος που διαφημίζεται για την ασφάλιση δίτροχου ή τετράτροχου είναι προκλητικά χαμηλή σε σχέση με τις τιμές του ανταγωνισμού τότε πρόκειται λογικά για απάτη, όπως και το αν ο μεσίτης επιθυμεί να επικοινωνήσει μαζί σας μόνο μέσω δημοφιλών εφαρμογών για smartphone όπως είναι για παράδειγμα η Whatsapp.
Πριν προχωρήσετε στη συναλλαγή διασταυρώστε τα στοιχεία του τραπεζικού λογαριασμού που σας δίνεται και μην πληρώνετε για το συμβόλαιο με μετρητά «χέρι-χέρι». Μπορείτε επίσης να ελέγξετε άμεσα και εύκολα αν το όχημά σας είναι ασφαλισμένο εδώ.
Ο μεσίτης δεν έχει ιστοσελίδα ή σταθερό τηλέφωνο ενώ κατά την επικοινωνία σας δεν φαίνεται να μπορεί να δικαιολογήσει επαρκώς το πώς κατάφερε να πετύχει τόσο χαμηλές τιμές για το ασφαλιστήριο συμβόλαιο του αυτοκινήτου ή της μοτοσικλέτας σας.
Στην Ελλάδα η ασφάλιση ενός οχήματος για κυκλοφορία σε δημόσιο δρόμο είναι υποχρεωτική από τον νόμο και στην αντίθετη περίπτωση η κίνηση ενός οχήματος είναι παράνομη.
Σε περίπτωση ελέγχου σε ανασφάλιστο όχημα από την Αστυνομία ακολουθεί αφαίρεση των πινακίδων κυκλοφορίας, της άδειας οδήγησης του οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος για έξι (6) μήνες.
Παράλληλα, το διοικητικό πρόστιμο ανέρχεται στα 500 ευρώ για επιβατικά ιδιωτικής χρήσης και 250 ευρώ για δίκυκλα και 1.000 ευρώ για λεωφορεία και Φορτηγά Δημόσιας Χρήσης.
Προβλέπονται επίσης και ποινικές κυρώσεις με φυλάκιση από δύο έως και 12 μήνες αλλά και νέο χρηματικό πρόστιμο έως 3.000 ευρώ σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
Στην περίπτωση που προκληθεί τροχαίο ατύχημα από οδηγό ανασφάλιστου οχήματος τότε οι πινακίδες και η άδεια κυκλοφορίας αφαιρούνται για δύο χρόνια.
Σε περίπτωση ατυχήματος και πρόκλησης ζημιάς ή τραυματισμού το οικονομικό κόστος για το ανασφάλιστο όχημα το αναλαμβάνει το Επικουρικό Κεφάλαιο, το οποίο έπειτα στρέφεται κατά του ιδιοκτήτη του ανασφάλιστου οχήματος που προκάλεσε το ατύχημα για να διεκδικήσει το ποσό στο ακέραιο. Εκτιμάται ότι στην Ελλάδα το σύνολο των ανασφάλιστων οχημάτων ξεπερνά τις 600.000.