Σύστημα Start&Stop στο αυτοκίνητο -Πότε το χρησιμοποιώ, οι βλάβες που μπορεί να προκαλέσει

start-stop-engine-1

Το σύστημα Start&Stop είναι εγκατεστημένο σε κάθε σύγχρονο αυτοκίνητο και ενώ μειώνει την κατανάλωση καυσίμου, η αλόγιστη χρήση του ενδέχεται να προκαλέσει βλάβη στον κινητήρα.

Τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με σύστημα Start&Stop, το οποίο επιτρέπει τη διακεκομμένη λειτουργία του κινητήρα, ενώ βασική του επιδίωξη είναι η απενεργοποίηση του μοτέρ όποτε το αυτοκίνητο ακινητοποιείται.

Απώτερος σκοπός είναι η μείωση κατανάλωσης καυσίμου, κάτι που επιφέρει παράλληλα και μείωση στις εκπομπές ρύπων. Το σύστημα Start&Stop ενεργοποιείται και απενεργοποιείται πολλές φορές σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος, ενώ δεν είναι λίγοι όσοι ισχυρίζονται ότι μια τόσο έντονη δραστηριότητα καταπονεί το μοτέρ της μίζας και τη μπαταρία, αλλά και ότι η «κόπωση» επεκτείνεται και στον κινητήρα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
start-stop-engine-2

«Επικεφαλής» σε ένα σύστημα Start & Stop είναι ο εγκέφαλος του κινητήρα, ωστόσο πρέπει ανά πάσα στιγμή να λαμβάνει πληροφορίες και από τον εγκέφαλο επιτήρησης της μπαταρίας, από το σύστημα του κλιματισμού, τον εγκέφαλο τροφοδοσίας, από το αυτόματο κιβώτιο (στο χειροκίνητο απαιτείται ένας ακόμη αισθητήρας που ανιχνεύει τη νεκρά στο κιβώτιο), από τον εγκέφαλο ABS κ.ά.

Επίσης, είναι απαραίτητη η παρουσία ενός διαχειριστή τάσης, ο οποίος διατηρεί σε σταθερό επίπεδο την τάση, ώστε να μην επηρεάζονται τα υπόλοιπα συστήματα από τη λειτουργία του συστήματος Start & Stop.

Περνώντας στα ενδότερα του κινητήρα, ο κατασκευαστές ενσωματώνουν πλέον στα αυτοκίνητα που διαθέτουν Start&Stop ενισχυμένη μίζα, πιο προηγμένο δυναμό, ενισχυμένη σε απόδοση μπαταρία και έναν βελτιστοποιημένο κινητήρα που φέρει μεγάλη αντοχή στους διαδοχικούς κύκλους ενεργοποίησης-απενεργοποίησης.

Παρ' όλα αυτά, η αλόγιστη χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας δεν αποκλείεται να αποτελέσει αιτία να επισκεφτούμε το συνεργείο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
start-stop-engine-3

«Ένα συνηθισμένο αυτοκίνητο που δεν ενσωματώνει την τεχνολογία Start&Stop υπολογίζεται ότι θα υποβληθεί σε έως και 50.000 κύκλους σβησίματος/επανεκκίνησης καθ΄όλη τη διάρκεια της ζωής του», αναφέρει ο Gerhard Arnold, υπεύθυνος σχεδίασης εδράνων στην εταιρεία Federal Mogul.

«Στα αυτοκίνητα όμως με Start&Stop, το σύστημα ενεργοποιείται κάθε φορά που το όχημα σταματά, και επομένως ο αριθμός κύκλων σβησίματος-ενεργοποίησης αυξάνεται δραματικά, ακόμα και στους 500.000 κατά τη διάρκεια ζωής του κινητήρα».

Πρόκειται για μια θεαματική αύξηση η οποία αντιπροσωπεύει μια τεράστια δοκιμασία για την αντοχή και την μακροζωία των εδράνων (κουζινέτων) του κινητήρα.

Ειδικότερα, ένα από τα σημαντικότερα (και βαρύτερα) εξαρτήματα του μοτέρ είναι ο στροφαλοφόρος άξονας ο οποίος στηρίζεται και περιστρέφεται σε έδρανα υψηλής αντοχής. Το έδρανο που βρίσκεται στο πίσω μέρος, κοντά στη μίζα, υφίσταται και τη μεγαλύτερη καταπόνηση.

start-stop-engine-4
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όταν ο κινητήρας λειτουργεί, ο στροφαλοφόρος και τα έδρανα στην πραγματικότητα δεν ακουμπούν, μιας και ανάμεσά τους παρεμβάλλεται μία ιδιαίτερα λεπτή στρώση λαδιού. Όταν, ωστόσο, ο κινητήρας σταματήσει, ο στροφαλοφόρος «κάθεται» πάνω στα έδρανα και οι μεταλλικές επιφάνειες έρχονται σε επαφή.

Όταν ο κινητήρας ξεκινήσει ξανά, υπάρχει μια φάση η οποία προηγείται της παρεμβολής του στρώματος λαδιού ανάμεσα στα έδρανα και τον στροφαλοφόρο. Σε αυτή τη φάση, που ονομάζεται «οριακή συνθήκη», ο στροφαλοφόρος άξονας περιστρέφεται μεν, αλλά υπάρχει επαφή μετάλλου με μέταλλο στις επιφάνειες των εδράνων.

Σε αυτή τη φάση δημιουργείται και η μεγαλύτερη φθορά. Στην περίπτωση, δηλαδή, που ένα αυτοκίνητο ενσωματώνει σύστημα Start&Stop, αυτή η «οριακή συνθήκη» (επαφή μετάλλου με μέταλλο) θα μπορούσε να προκληθεί έως και 500.000 φορές στη διάρκεια ζωής του κινητήρα αντί για 50.000. Επομένως, τα συμβατικά έδρανα του μοτέρ ενδέχεται να φθαρούν πολύ σύντομα.

start-stop-engine-5
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο πρόβλημα έχει υποπέσει στην αντίληψη των κατασκευαστών οι οποίοι εξετάζουν πιθανές λύσεις για την αντιμετώπισή του.

Οι κατασκευαστές εδράνων, μάλιστα, εξελίσσουν νέα υλικά με ενισχυμένες ιδιότητες λίπανσης ώστε να «αντιστέκονται» στη φθορά κατά τη φάση επανεκκίνησης του κινητήρα. Μεταξύ άλλων εξελίσσονται και πιο προηγμένα λάδια που μειώνουν την τριβή μεταξύ των εξαρτημάτων.

Εν κατακλείδι, καλό είναι να γνωρίζουμε ότι το σύστημα Start&Stop ναι μεν μειώνει την κατανάλωση καυσίμου, αλλά η αλόγιστη χρήση του ενδέχεται να προκαλέσει ζημιά στον κινητήρα μας.

Καλό είναι, λοιπόν, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, να απενεργοποιούμε το σύστημα, μιας και με αυτό τον τρόπο θα προστατέψουμε όχι μόνο το μοτέρ, αλλά και τη μίζα, το δυναμό και την μπαταρία του αυτοκινήτου μας.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ