Η έρευνα ανεξάρτητου βρετανικού φορέα έδειξε ότι οι εκπομπές ρύπων δεν είναι η κύρια αιτία της μόλυνσης του περιβάλλοντος από την αυτοκίνηση. Για την ακρίβεια, είναι πολύ, πολυ λιγότερο βλαβερή από τα ελαστικά.
Ο φορέας Emissions Analytics του Ηνωμένου Βασιλείου προχώρησε την έρευνά του αναλύοντας μια σειρά ελαστικών αυτοκινήτων και ελαφρών επαγγελματικών -αλλά όχι και μοτοσικλετών- σε διάφορα στάδια της ζωής τους και δημοσίευσε τα συμπεράσματά του τον περασμένο μήνα. Το πρώτο και κυριότερο ήταν ότι οι εκπομπές ρύπων των ελαστικών μολύνουν την ατμόφαιρα 1.850 φορές περισσότερο από τους ρύπους των εξατμίσεων.
Φυσικά, για τους ρύπους των ελαστικών παίζουν ρόλο πολλοί και διαφορετικοί παράγοντες: η επιθετικότητα του τρόπου οδήγησης, η ηλικία των ελαστικών (καθώς όσο πιο νέα είναι τόσο περισσότερα σωματίδια απελευθερώνουν), το βάρος του οχήματος, αλλά και φυσικά η φυσική σύνθεση κάθε τύπου γόμας, κάθε κατασκευαστή.
BUY NOW
Σύμφωνα με την έκθεση της Emissions Analytics, η σύγκριση των ρύπων μεταξύ καυσαερίων και ελαστικών καθορίζεται «από το γεγονός ότι οι ρύποι που εκκρίνουν τα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα είναι πολύ λιγότεροι, καθώς και από ότι η ρύποι από τη φθορά των ελαστικών αυξάνουν όσο μεγαλύτερη είναι η μάζα του αυτοκινήτου και η επιθετικότητα του τρόπου οδήγησης.
»Οι ρύποι από την εξάτμιση σταδιακά μειώνονται, καθώς τα φίλτρα καυσαερίων γίνονται όλο και πιο αποδοτικά και ενόψει των προδιαγραφών Euro 7, ενώ αντίθετα οι ρύποι από τα ελαστικά αυξάνονται καθώς τα αυτοκίνητα γίνονται βαρύτερα και ο οδηγός έχει στη διάθεσή του όλο και περισσότερη ισχύ και ροπή. Με τις σημερινές τάσεις, αυτή η συγκρκτική σχέση μπορεί να συνεχίσει να διερύνεται».
Για τις μετρήσεις των ρύπων των ελαστικών η ΕΑ χρησιμοποίησε καινούριες γόμες από 14 διαφορετικούς κατασκευαστές στο ίδιο αυτοκίνητο, μια Mercedes C-Class. Επιπλέον, χρησιμοποίησε ορισμένο αριθμό ελαστικών σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους, για να συγκεντρώσει περισσότερα δεδομένα.
Συγκριτικά, τα αποτελέσματα από τους ρύπους των ελαστικών των μοτοσικλετών είναι αρκετά καλύτερα - διότι οι μοτοσικλέτες είναι πολύ ελαφρύτερα οχήματα, τα ελαστικά είναι δύο αντί για τέσσερα, και έχουν πολύ στενότερο πέλμα που εφάπτεται με την άσφαλτο.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, η ρύπανση που προκαλούμε οδηγώντας ακόμα και ένα ηλεκτρικό όχημα, φορτισμένο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, είναι και πάλι ιδιαίτερα υψηλή - χάρη στα ελαστικά, τα οποία κανείς μας δεν είχε ενοχοποιήσει μέχρι σήμερα.