Πριν από εννέα δεκαετίες η Datsun έθεσε στη Γιοκοχάμα της Ιαπωνίας τις βάσεις για αυτή που θα γινόταν σήμερα η μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία της Nissan. Διαβάστε ποια είναι τα ορόσημα αυτής της ένδοξης διαδρομής, μέχρι στιγμής.
Το όνομα Datsun προήλθε από τα αρχικά γράμματα των επιθέτων των τριών ιδρυτών της εταιρείας: DAT. Στη συνέχεια εκείνοι πρόσθεσαν και την κατάληξη Son, που σημαίνει υιός, αλλά σύντομα το Son έγινε Sun παραμέμποντας στον ήλιο, στη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου. Έτσι, η Datson έγινε Datsun.
Ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος, η σύρραξη των Ιαπώνων με τις ΗΠΑ και η επακόλουθη ενεργειακή κρίση που έπληξε τη χώρα ανάγκασε τη Datsun το 1947 να πειραματιστεί με τα πρώτα της ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, στη θέση της ελλιπούς βενζίνης. Έτσι προέκυψε το φιλικότατο Tama, ένα διθέσιο μιρό φορτηγάκι με 4,5 ίππους και 65 χιλιόμετρα αυτονομίας.
BUY NOW
Όμως, η επόμενη δεκαετία θα έφερνε την επανάσταση για την ιαπωνική εταιρεία, χάρη σε ένα μοντέλο: το ένδοξο Patrol, ένα τετρακίνητο παντός εφάδους με μηχανικό κιβώτιο 4 σχέσεων.
Το Patrol δεν έπαιρνε χαμπάρι από υδάτινα περάσματα ή κακοτράχαλα εδάφη, είτε έσερνε trailer είτε όχι - και μάλιστα κατάφερε να ρυμουλκύσει ακόμα και ένα Boeing 170 τόνων για περισσότερα από 50 μέτρα.
Η επόμενη επανάσταση για τη Datsun/Nissan ήρθε τη δεκαετία του 1960, με ένα αυτοκίνητο με ιδιαίτερα εύηχο όνομα: Fairlady. Το είχε εμπνευστεί ο πρόεδρος της εταιρείας, Katsuji Kawamata, κρίνοντας πως η ονομασία αυτή θα έφερνε την απήχηση του αυτοκινήτου στην Αμερική. Έτσι γεννήθηκε το Datsun Fairlady 1500 και 1600, ένα μικρό cabrio εμπνευσμένο από τα Triumph.
Το τέλος της ίδιας δεκαετίας, όμως, έμελλε να φέρει ένα από τα μεγαλύτερα ορόσημα της ιστορίας της εταιρείας της Γιοκοχάμα: το Datsun 240Z. Ένα εκθαμβωτικό σπορ αυτοκίνητο με εξακύλινδρο εν σειρά κινητήρα 2.4 λίτρων, που θα τα έβαζε με τα αμερικανικά V8 muscle cars.
Το 240Ζ ακολούθησαν οι επόμενες γενιές θευλικών σπορ αυτοκινήτων της Nissan: τα 260ZX και 280ZX (με τη συνεργασία του Steve Wozniak, συνιδρυτή της Apple) και έπειτα, το 1983, η εντυπωσιακή τρίτη γενιά με το «διαστημικό» για την εποχή εκείνη 300ΖΧ, με V6 κινητήρα.
Το 300ΖΧ ενέπνευσε αμέτρητους σχεδιαστές σπορ αυτοκινήτων, και ιδιαίτερα τους Ιταλούς που φιλοτέχνησαν τη Lamborghini Diablo GT. Συνολικά, τα σπορ αυτοκίνητα της Nissan μέχρι και το 300ΖΧ ξεπέρασαν το ένα εκατομμύριο πωλήσεις.
Το τέλος της χιλιετίας, παρόλα αυτά, θα έβρισκε τη Nissan σε αρκετά δεινή οικονομική θέση, κυρίως λόγω της πτώσης των πωλήσεων και την παύση εξαγωγών της εταιρείας στις ΗΠΑ. Στο χείλος της χρεοκοπίας, οι Ιάπωνες συμφώνησαν να διαμορφώσουν συμμαχία με το γαλλικό όμιλο της Renault το 1999, κι έτσι άρχισαν να βαδίζουν ξανά προς τη δόξα.
Αρχικά με την αναβίωση των supersport αυτοκινήτων τους, με το ολοκαίνουριο 350Ζ που πλέον απέδιδε 313 hp με τον V6 κινητήρα του. Αυτό συνέβη το 2002, και επτά χρόνια αργότερα ακολούθησε η επόμενη γενιά του, το 370Ζ, πριν το λανσάρισμα του σημερινού Nissan Z που διατηρεί αναλλοίωτο το DNA των προγόνων του αλλά τώρα αποδίδει 400 hp από τον V6 biturbo κινητήρα του, ή 420 ίππους στην έκδοση Nismo.
Μέσα σε όλα αυτά, βεβαίως, εξελισσόταν κι ένα παράλληλος μύθος της Nissan: το GT-R. Ένα από τα εμβληματικότερα, γήινα supercars του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα, που συνεχίζει τη λαμπρή του και ένδοξη πορεία ακάθεκτο και στον 21ο.
Όλα ξεκίνησαν με το Skyline του 1957, ενώ το όνομα GT-R έκανε την εμφάνισή του το 1969. Πενήντα χρόνια αργότερα, το 2019 γιορτάστηκε με την ειδική έκδοση GT-R 50 με 720 ίππους, περιορισμένη σε μόλις 50 αντίτυπα, που φιλοτέχνησε ο οίκος Italdesign - και μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα περάσει στην επόμενη γενιά του.
Στις αρχές του αιώνα μας, επίσης, η Nissan έφερε άλλο ένα εμβληματικό αυτοκίνητο, που έμελλε να αποτελέσει ορόσημο όχι μόνο για την ίδια, αλλά και για την αυτοκίνηση συνολικά: το Nissan Qashqai. Ως ένας από τους προπάτορες των SUV, κατά κύριο λόγο αυτό είναι που ευθύνεται για την εμπορική εκτόξευση και την ολοκληρωτική σχεδόν εξάπλωση της κατηγορίας των Sports Utility Vehicles στον πλανήτη.
Το Qashqai εν πολλοίς προσέφερε στη Nissan την κερδοφορία της για να συνεχίσει και στην εποχή της ηλεκτροκίνησης -που άνοιξε στο μεταξύ με το υπερδημοφιλές Leaf και έπειτα με το Ariya- να δημιουργεί ορόσημα της αυτοκίνησης. Και χωρίς να ξεχνά το πάθος για την οδήγηση.