Τέλος τα αστικά λεωφορεία diesel, βενζίνης και CNG από τους δρόμους

astika leoforeia

Ανεπιθύματα θα γίνουν στους δρόμους της Ελλάδας τα νέα αστικά λεωφορεία με κινητήρες εσωτερικής καύσης εφόσον υλοποιηθεί η πρόταση της Κομισιόν.

Εκ βάθρων αλλαγές στον χάρτη των αστικών συγκοινωνιών θα σηματοδοτήσει η τυχόν εφαρμογή της πρότασης που κατέθεσε χθες (14/2) η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βάζοντας στο «κάδρο» τα αστικά λεωφορεία.

Ειδικότερα, η Κομισιόν, έχοντας ως στόχο να καταστήσει τις πόλεις πιο φιλικές προς το περιβάλλον πρότεινε όλα τα νέα αστικά λεωφορεία να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων από το 2030 και μετά.

Πρόκειται για μία πρόταση που εφόσον πάρει το «πράσινο φως» θα σημάνει τη σταδιακή απαγκίστρωση των οργανισμών αστικών συγκοινωνιών από τα αστικά λεωφορεία βενζίνης (ο αριθμός τους είναι ιδιαίτερα μικρός), diesel και CNG (συμπιεσμένου φυσικού αερίου) και στο προσκήνιο θα αναδυθούν τα αμιγώς ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία (με επαναφορτιζόμενες μπαταρίες και κυψέλες υδρογόνου) που ως γνωστόν παράγουν μηδενικούς ρύπους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ηλεκτρικά λεωφορεία

Σημειώνεται ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες για τον εξηλεκτρισμό του στόλου αστικών λεωφορείων και ήδη προχωρά διαγωνισμός που αφορά στην προμήθεια – μεταξύ άλλων – 350 ηλεκτρικών λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Τα πρότυπα εκπομπών CO2 που προτείνει η Κομισιόν

Πέρα από τα αστικά λεωφορεία, η Κομισιόν πρότεινε φιλόδοξους στόχους και για τα φορτηγά και τα λεωφορεία μεγάλων αποστάσεων. Πρόκειται για ενισχυμένα πρότυπα εκπομπών που θα διασφαλίσουν ότι τα βαρεά οχήματα θα μεταβούν σε καθεστώς μηδενικών εκπομπών ρύπων, συνδράμοντας στον μεγάλο στόχο της ΕΕ για το κλίμα και τη μηδενική ρύπανση.

Η Επιτροπή προτείνει τη σταδιακή εφαρμογή αυστηρότερων προτύπων εκπομπών CO2 για σχεδόν όλα τα νέα βαρέα οχήματα με πιστοποιημένες εκπομπές CO2, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019, ειδικότερα:

  • μείωση των εκπομπών κατά 45 % από το 2030
  • μείωση των εκπομπών κατά 65 % από το 2035
  • μείωση των εκπομπών κατά 90 % από το 2040

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΕ, τα φορτηγά, τα αστικά λεωφορεία και τα λεωφορεία μεγάλων αποστάσεων είναι υπεύθυνα για πάνω από το 6 % των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στα εδάφη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για πάνω από το 25 % των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από οδικές μεταφορές.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ηλεκτρικά λεωφορεία

Σύμφωνα, μάλιστα, με τα επίσημα στοιχεία της ΕΕ, οι εκπομπές των βαρέων οχημάτων αυξάνονται σε ετήσια βάση από το 2014 (εξαιρουμένου του έτους 2020 λόγω της πανδημίας Covid-19), λόγω της αύξησης της ζήτησης οδικών μεταφορών που αναμένεται να συνεχίζει να γνωρίζει άνοδο στο μέλλον.

Η συντριπτική πλειονότητα των βαρέων οχημάτων του στόλου της ΕΕ (99 %) κινούνται σήμερα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, οι οποίοι τροφοδοτούνται κυρίως με εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα όπως το ντίζελ.

Φορτιστές ανά 60 χλμ. σε αυτοκινητοδρόμους

Για την απαγκίστρωση των οδικών μεταφορών από τα ορυκτά καύσιμα, η Κομισιόν προτείνει την εγκατάσταση σημείων επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού ανά τακτά διαστήματα σε μεγάλους αυτοκινητόδρομους.

- Κάθε 60 χλμ. για ηλεκτρική φόρτιση
- Κάθε 150 χλμ. για ανεφοδιασμό με υδρογόνου

Η Κομισιόν εργάζεται εντατικά με τους συννομοθέτες για να ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις σχετικά με τις προτάσεις αυτές.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ