Η Tesla ανακαλεί 4.000.000 οχήματα -Το μεγάλο λάθος που στοιχίζει ακριβά στον Elon Musk

elon musk

Σε μπελάδες φαίνεται ότι έχει μπει η Tesla μετά τον αναληθή ισχυρισμό ότι τα αυτοκίνητά της διαθέτουν όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για πλήρη αυτόνομη οδήγηση.

Αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη ανάκληση από άποψη κόστους στα χρονικά ενδέχεται να βρίσκεται η Tesla, μιας και φαίνεται ότι πρέπει να αντικαταστήσει τον υπολογιστή αυτόνομης οδήγησης σε περίπου 4.000.000 οχήματα.

Ήταν το 2016 όταν η εταιρεία ισχυρίστηκε ότι όλα τα οχήματά της που θα παράγονταν από εκείνο το σημείο και μετά θα διέθεταν «όλον τον απαραίτητο εξοπλισμό για πλήρη δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης», όπως αναφέρει η ιστοσελίδα Electrek.

Η χρήση του όρου «πλήρης αυτόνομη οδήγηση» από την Tesla έχει αλλάξει με τα χρόνια, αλλά τότε –και για αρκετά χρόνια μετά– ο CEO Elon Musk υποστήριζε ότι οι ιδιοκτήτες Tesla θα λάμβαναν μελλοντικά μια αναβάθμιση λογισμικού που θα μετέτρεπε τα αυτοκίνητά τους σε «ρομπο-ταξί», ικανά για οδήγηση επιπέδου 4 ή 5, δηλαδή πλήρως αυτόνομη οδήγηση χωρίς επίβλεψη, ακόμα και χωρίς επιβάτες μέσα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
tesla

Σχεδόν 10 χρόνια μετά, αυτό δεν έχει συμβεί, ενώ ο ισχυρισμός της ότι τα οχήματα διαθέτουν «όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για πλήρη αυτόνομη οδήγηση» αποδείχθηκε αναληθής.

To 2016 τα οχήματα κατασκευάζονταν με έναν «υπολογιστή αυτόνομης οδήγησης» με την ονομασία HW2.5, ενώ στη συνέχεια ξεκίνησε η παραγωγή νέων οχημάτων με τον αναβαθμισμένο υπολογιστή ΗW3, παραδεχόμενη ότι ο HW2.5 δεν ήταν αρκετά ισχυρός για την επίτευξη πλήρους αυτόνομης οδήγησης. Η εταιρεία άρχισε να εγκαθιστά δωρεάν τον HW3 σε οχήματα με HW2.5, για όσους είχαν αγοράσει το πακέτο Full Self-Driving (FSD). Το 2023-2024, η Tesla πέρασε σε ακόμα πιο ισχυρό υπολογιστή, τον HW4, στα νέα της οχήματα.

Σε αντίθεση με τη μετάβαση από το HW2.5 στο HW3, αυτή τη φορά, η Tesla ισχυρίστηκε ότι θα μπορούσε να προσφέρει την ικανότητα πλήρους αυτόνομης οδήγησης και στα οχήματα HW3.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο ίδιος ο Musk υποστηρίξε, μάλιστα, ότι το FSD θα λειτουργούσε καλύτερα αρχικά στον HW3, γιατί «η προτεραιότητά μας είναι να κάνουμε το FSD να λειτουργεί άψογα στον HW3 παγκοσμίως». Είχε δηλώσει επίσης ότι η απόδοση του FSD στον HW4 θα υστερούσε κατά τουλάχιστον 6 μήνες. Γρήγορα, ωστόσο, ο Musk διαψεύστηκε.

Το 2024, ξεκίνησαν αναφορές ότι ο HW3 είχε φτάσει τα όριά του, ενώ οι δυνατότητες παρέμεναν πολύ μακριά από την υποσχόμενη πλήρως αυτόνομη οδήγηση χωρίς επίβλεψη. Τον Ιανουάριο του 2025, ο Musk παραδέχθηκε τελικά ότι οι υπολογιστές HW3 δεν είναι αρκετά ισχυροί για να υποστηρίξουν πλήρως αυτόνομη οδήγηση.

tesla

Υπάρχουν περίπου 4 εκατομμύρια οχήματα Tesla με HW3 παγκοσμίως, με τον Musk να δηλώνει ότι θα αναβαθμίσει τον υπολογιστή όλων των κατόχων HW3 που έχουν αγοράσει το πακέτο FSD:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Η ειλικρινής απάντηση είναι ότι θα πρέπει να αναβαθμίσουμε τον υπολογιστή Hardware 3 για όσους έχουν αγοράσει το full self-driving. Είναι μια δύσκολη και επώδυνη διαδικασία, αλλά θα το κάνουμε. Τώρα, κατά μία έννοια, χαίρομαι που δεν αγόρασαν και τόσοι πολλοί το FSD πακέτο.»

Η Tesla δεν έχει αποκαλύψει επίσημα το ποσοστό αγοράς του FSD, αλλά ανέφερε 400.000 beta testers του FSD στη Βόρεια Αμερική μέχρι το τέλος του 2022. Σε παγκόσμιο επίπεδο, υπολογίζεται ότι υπάρχουν τουλάχιστον άλλα 100.000 HW3 Tesla με το FSD πακέτο, άρα η ανάγκη για αναβάθμιση αφορά τουλάχιστον 500.000 οχήματα.

Η αντικατάσταση των υπολογιστών σε πάνω από 500.000 οχήματα θα επιβαρύνει σημαντικά τις υπηρεσίες συντήρησης της εταιρείας, και το κόστος αναμένεται να ξεπεράσει τα 500 εκατομμύρια δολάρια.

Ίσως να είναι μόνο η αρχή

Ο Musk και η Tesla δεν υποσχέθηκαν «όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για πλήρη αυτόνομη οδήγηση», μόνο σε όσους αγόρασαν το FSD πακέτο, αλλά σε όλους τους αγοραστές Tesla τα οποια θα παράγονταν από το 2016 και μετά.

tesla
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Άρα, υπάρχει ισχυρή βάση να υποστηριχθεί πως η Tesla οφείλει να αντικαταστήσει τους υπολογιστές σε όλα τα οχήματα που κατασκευάστηκαν από το 2016 και μετά – ή τουλάχιστον να αποζημιώσει τους ιδιοκτήτες για τον ψευδή ισχυρισμό ότι είχαν «όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για αυτόνομη οδήγηση» - προσθέτει το Elektrek.

Υπάρχει, μάλιστα, ήδη νομικό προηγούμενο, όταν το 2022 ένας δικαστής διέταξε την Tesla να αναβαθμίσει δωρεάν τον υπολογιστή ενός πελάτη, ώστε να μπορεί να εγγραφεί στο FSD χωρίς επιπλέον χρέωση. Αυτό δημιούργησε προηγούμενο και για κατόχους Tesla που δεν είχαν αγοράσει το FSD πακέτο.

«Το να αγοράζεις αυτοκίνητο με την πεποίθηση ότι θα υποστηρίζει πλήρη αυτόνομη οδήγηση, και μετά να σου λένε ότι πρέπει να πληρώσεις έξτρα για νέον υπολογιστή, ονομάζεται παραπλανητική διαφήμιση», αναφέρουν ξένα δημοσιεύματα.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ