Γιατί δεν πρέπει να πετάς την απόδειξη όταν βάζεις βενζίνη - Πότε είναι απαραίτητη
Κατά την επίσκεψή τους στα πρατήρια υγρών καυσίμων πολλοί οδηγοί είτε δεν ζητούν απόδειξη, είτε την πετάνε. Δεν γνωρίζουν, όμως, ότι αυτό το χαρτάκι αποτελεί ένα από τα μοναδικά «όπλα» τους σε περίπτωση που πέσουν θύματα ενός επιτήδειου.
Ανεξέλεγκτες είναι οι διαστάσεις που έχει λάβει το φαινόμενο της νοθείας στα καύσιμα, προκαλώντας την πλήρη επαγρύπνηση των αρμόδιων ελεγκτικών αρχών, οι οποίες καταβάλλουν επίμονες προσπάθειες προκειμένου να θωρακίσουν τους καταναλωτές και να τιμωρήσουν όσους θησαυρίζουν εις βάρους τους.
Ενδεικτικά της έξαρσης που έχει λάβει το φαινόμενο της νοθείας στα καύσιμα είναι τα αποτελέσματα του έργου των Χημικών Υπηρεσιών του Γενικού Χημείου του Κράτους (ΓΧΚ) οι οποίες κατά την τριετία 2020-2022 ανέλυσαν 8.820 δείγματα καυσίμων, διαπιστώνοντας εκατοντάδες παραβάσεις (δείτε εδώ πόσα πρατήρια έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα).
BUY NOW
Όπως έχουμε επισημάνει, ως νοθευμένο λογίζεται το καύσιμο στο οποίο έχει γίνει πρόσμιξη με άλλο τύπο καυσίμου, διάφορες χημικές ενώσεις ή ακόμη και με νερό, με στόχο να αυξηθεί το κέρδος ανά λίτρο του επιτήδειου ιδιοκτήτη του πρατηρίου ή του παρόχου του καυσίμου προς το βενζινάδικο.
Ένα από τα πιο συχνά και επικίνδυνα είδη νοθείας είναι το τολουόλιο, το οποίο έχει καταστροφικές συνέπειες και για τον κινητήρα των αυτοκινήτων, δεδομένου ότι είναι διαβρωτικό και αποσυνθέτει όλα τα ελαστομερή του μοτέρ, όπως είναι οι τσιμούχες, οι φλάτζες, τα σωληνάκια κ.λ.π. Η βλάβη που μπορεί να προκληθεί στον κινητήρα ενδέχεται να είναι καταστροφική, με την οικονομική επιβάρυνση του θύματος να ανέρχεται σε εκατοντάδες ευρώ.
Νοθευμένο καύσιμο στο ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου μου -Τι πρέπει να κάνω
Η αλήθεια είναι ότι οι οδηγοί δεν έχουν στη διάθεσή του πολλά «όπλα», πέρα από το να καταγγείλουν τις υποψίες τους ή τα γεγονότα (επώνυμα ή ανώνυμα) καλώντας στο 1520 της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή ή στο 1517 του Σ.Δ.Ο.Ε.
Οι παραπάνω φορείς θα προχωρήσουν στην ενημέρωση των αρμόδιων αρχών προκειμένου να γίνει ο έλεγχος. Σημειώνεται ότι σε καθεστώς ανώνυμης καταγγελίας ο καταγγέλων δεν θα ενημερωθεί για την έκβαση του ελέγχου, αλλά σε διαφορετική περίπτωση θα λάβει ενημέρωση.
Όπως και να έχει, κάθε καταναλωτής κατά την αποπληρωμή καυσίμου καλό είναι να κρατάει την απόδειξη όπου αναγράφονται ιδιαίτερα χρήσιμα στοιχεία όπως είναι η ημερομηνία, το είδους καυσίμου και τα λίτρα που εισήλθαν στο ρεζερβουάρ.
Εφόσον, λοιπόν, αποδειχθεί ότι ο πρατήριο διακινούσε νοθευμένα καύσιμα, η απόδειξη μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμη προκειμένου να κινηθούμε εναντίον του επιτήδειου πρατηριούχου.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι η απόδειξη μπορεί να φανεί σωτήρια και σε περίπτωση που θεωρούμε πως η αντλία έχει «κλέψει» τοποθετώντας στο ρεζερβουάρ του ΙΧ μας μεγαλύτερη ποσότητα από τη χωρητικότητα του τελευταίου.
Φυσικά, μια απόκλιση 5 λίτρων (55 λίτρα καύσιμο σε ρεζερβουάρ 50 λίτρων) ενδέχεται να είναι φυσιολογική δεδομένου ότι ο σωλήνας /λαιμός ανεφοδιασμού του ρεζερβουάρ σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να χωρέσει έως 5 λίτρα.
Σε περίπτωση, ωστόσο, που η απόκλιση είναι μεγάλη – επί παραδείγματα γέμισμα με 60 λίτρα σε ρεζερβουάρ χωρητικότητας 45 λίτρων- τότε ίσως έχουμε πέσει θύμα ενός επιτήδειου πρατηριούχου και η απόδειξη είναι ένα εκ των μοναδικών όπλων για να κινηθούμε εναντίον του.