Σημαντικές αλλαγές που μπορούν να βάλουν τέλος στη μάστιγα των γυρισμένων χιλιομέτρων στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα εισαγωγής ενδέχεται να πραγματοποιηθούν τους επόμενους μήνες στην ΕΕ.
Από τις αρχές της χρονιάς η προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει περάσει στα χέρια του Βελγίου, το οποίο έχει ψηλά στην ατζέντα του την αντιμετώπιση της απάτης με τα γυρισμένα χιλιόμετρα που αφορά εκατομμύρια οχήματα που διακινούνται στις αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι σχετικές δηλώσεις πραγματοποιήθηκαν πριν μερικούς μήνες από τον αναπληρωτή πρωθυπουργό και υπουργό Οικονομικών και Εργασίας του Βελγίου, Pierre-Yves Dermagne και την υφυπουργό Προστασίας Καταναλωτή Alexia Bertrand, με την προεδρία του Βελγίου να ανακοινώνει παράλληλα ανεπίσημη συνάντηση στις 19 Απριλίου με αντικείμενο και την αντιμετώπιση της συγκεκριμένης απάτης στην αγορά μεταχειρισμένων μοντέλων.
BUY NOW
Στόχος της εν λόγω συνάντησης είναι να προετοιμαστεί καλύτερα η επόμενη χώρα (Ουγγαρία) που θα αναλάβει την προεδρία για να δημιουργηθούν λύσεις και για την απάτη με τα πειραγμένα χιλιόμετρα βάσει και της στενής συνεργασίας του Βελγίου με τους Ούγγρους που προκύπτει από τις «τριάδες των Προεδριών».
Σύμφωνα με την Bertrand σε όλα τα κράτη-μέλη το ιστορικό ενός αυτοκινήτου αναφορικά με τα χιλιόμετρα που διανύει πλέον καταγράφεται ψηφιακά και ποικιλοτρόπως -για παράδειγμα κατά τον τεχνικό έλεγχο ενός μοντέλου σε ΚΤΕΟ ή κατά την συντήρησή του σε συνεργείο.
Οι Βέλγοι πιστεύουν ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για να ξεκινήσει η διαδικασία δημιουργίας ενός εθνικού μητρώου που θα διασταυρώνει τα χιλιόμετρα που διανύει ένα αυτοκίνητο και βάσει αυτών θα δημιουργεί ένα πιστοποιητικό το οποίο θα ακολουθεί το όχημα σε όλη τη διάρκεια της ζωής του σε συνδυασμό με στενότερη συνεργασία στην ανταλλαγή πληροφοριών και μεταξύ των κρατών-μελών.
Το εν λόγω πιστοποιητικό θα «ανανεώνεται» σε κάθε επίσκεψη του αυτοκινήτου σε συνεργείο, ΚΤΕΟ κτλ. και θα είναι παράλληλα διαθέσιμο στο κοινό τόσο στους πωλητές ενός οχήματος όσο και στους ενδιαφερόμενους αγοραστές.
Έτσι θα δημιουργείται η απαραίτητη διαφάνεια κατά την αγοραπωλησία ενός αυτοκινήτου, ενώ θα γίνεται πλέον πολύ δύσκολο για έναν επιτήδειο να γυρίσει τα χιλιόμετρα στο οδόμετρο ενός μεταχειρισμένου.
Μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ, το Βέλγιο κατέχει εξέχουσα θέση στην καταπολέμηση της μάστιγας των εισαγόμενων μεταχειρισμένων με γυρισμένα χιλιόμετρα, ένα φαινόμενο το οποίο και αντιμετωπίζει με τεράστια επιτυχία ήδη από το μακρινό 2006 έχοντας δημιουργήσει το λεγόμενο Car-Pass.
Το Βέλγιο εφαρμόζει το πιστοποιητικό Car-Pass για τα χιλιόμετρα των μεταχειρισμένων που εισάγει στο έδαφός του σε συνεργασία και με άλλα κράτη-μέλη, συγκεκριμένα την Ολλανδία, τη Λετονία και τη Σλοβακία. Το Βέλγιο μάλιστα πιέζει και τις γειτονικές Γερμανία και Γαλλία να υπογράψουν σχετικές διμερείς συμφωνίες για την ανταλλαγή σχετικών πληροφοριών και δεδομένων.
Σε αυτά τα 18 χρόνια που εφαρμόζεται το Car-Pass στο Βέλγιο, τα μεταχειρισμένα με πειραγμένα χιλιόμετρα έχουν μειωθεί από το 8,6% σχεδόν στο μηδέν με τα αποτελέσματα να έρχονται μάλιστα σχεδόν άμεσα.
Υπολογίζεται ότι περισσότερα από 60 εκατ. μεταχειρισμένα αυτοκίνητα πωλούνται κάθε χρόνο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ οι απώλειες από την εξαπάτηση του καταναλωτικού κοινού από την πώληση μεταχειρισμένων με πειραγμένα χιλιόμετρα εκτιμώνται μεταξύ πέντε (5) και εννέα (9) δισ. ευρώ.
Η εξαπάτηση μάλιστα δείχνει να επηρεάζει περίπου το 30%-50% των μεταχειρισμένων που αλλάζουν χέρια εντός της ΕΕ, τα οποία παράλληλα πωλούνται με αυξημένη τιμή, σε σχέση με την πραγματική τους αξία, κατά 2.000-5.000 ευρώ.