Τα σύγχρονα συστήματα Start-Stop συμβάλλουν καθοριστικά στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, αλλά η αλόγιστη χρήση τους ενδέχεται να αποτελέσει αιτία πρόκλησης βλάβης.
Βασικός εξοπλισμός όλων των σύγχρονων αυτοκινήτων τείνουν να γίνουν τα συστήματα Start-Stop τα οποία σβήνουν τον κινητήρα όταν το όχημα είναι σταματημένο προκειμένου να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμου, την ίδια ώρα που προσφέρουν και περιβαλλοντικά οφέλη μετριάζοντας τις εκπομπές ρύπων.
Ο κινητήρας ενεργοποιείται ξανά όταν πατήσουμε το συμπλέκτη ή αφήσουμε το φρένο, ή όταν ο είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε ξανά.
BUY NOW
Πώς λειτουργεί το σύστημα
Το σύστημα χρησιμοποιεί μια ηλεκτρονική μονάδα, η οποία αντιλαμβάνεται πότε το αυτοκίνητο είναι σταματημένο, πότε δεν υπάρχει σχέση στο κιβώτιο, ή πότε λειτουργεί σε συνθήκες χαμηλού φορτίου. Οπότε σταματά την παροχή καυσίμου και διακόπτει την ανάφλεξη στον κινητήρα.
Η ανάφλεξη ξεκινά ξανά όταν το αυτοκίνητο αρχίσει να κινείται ή πατηθεί ο συμπλέκτης. Η διαδικασία γίνεται αυτόματα, αλλά ο οδηγός μπορεί να επιλέξει πότε το σύστημα θα είναι ενεργό ή απενεργοποιημένο, μέσω ενός κουμπιού που βρίσκεται είτε στο ταμπλό είτε στην κεντρική κονσόλα του αυτοκινήτου.
Φθείρει το Start-Stop τον κινητήρα μου;
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα σύγχρονα συστήματα Start-Stop είναι πολύ πιο εξελιγμένα απ' ό,τι στο παρελθόν και αποτελούν «προϊόντα» πολύμηνων ερευνών οι οποίες έχουν ως στόχο τη βέλτιστη λειτουργία της συγκεκριμένης τεχνολογίας και την προστασία τόσο της μπαταρίας μας όσο και του κινητήρα μας.
Ειδικότερα, οι κατασκευαστές ενσωματώνουν στα προϊόντα τους ενισχυμένη μίζα, πιο προηγμένο δυναμό, ενισχυμένη σε απόδοση μπαταρία και έναν βελτιστοποιημένο κινητήρα που φέρει μεγάλη αντοχή στους διαδοχικούς κύκλους ενεργοποίησης-απενεργοποίησης.
Παρ' όλα αυτά, η αλόγιστη χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας δεν αποκλείεται να αποτελέσει αιτία να επισκεφτούμε το συνεργείο.
«Ένα συνηθισμένο αυτοκίνητο που δεν ενσωματώνει την τεχνολογία Start-Stop υπολογίζεται ότι θα υποβληθεί σε έως και 50.000 κύκλους σβησίματος/επανεκκίνησης καθ΄όλη τη διάρκεια της ζωής του», αναφέρει ο Gerhard Arnold, υπεύθυνος σχεδίασης εδράνων στην εταιρεία Federal Mogul.
«Στα αυτοκίνητα όμως με Start-Stop, το τελευταίο ενεργοποιείται κάθε φορά που το όχημα σταματά, και επομένως ο αριθμός κύκλων σβησίματος-ενεργοποίησης αυξάνεται δραματικά, ακόμα και στους 500.000 κατά τη διάρκεια ζωής του κινητήρα».
Πρόκειται για μια θεαματική αύξηση η οποία αντιπροσωπεύει μια τεράστια δοκιμασία για την αντοχή και την μακροζωία των εδράνων (κουζινέτων) του κινητήρα.
Ειδικότερα, ένα από τα σημαντικότερα (και βαρύτερα) εξαρτήματα του μοτέρ είναι ο στροφαλοφόρος άξονας ο οποίος στηρίζεται και περιστρέφεται σε έδρανα υψηλής αντοχής. Το έδρανο που βρίσκεται στο πίσω μέρος, κοντά στη μίζα, υφίσταται και τη μεγαλύτερη καταπόνηση.
Όταν ο κινητήρας λειτουργεί, ο στροφαλοφόρος και τα έδρανα στην πραγματικότητα δεν ακουμπούν, μιας και ανάμεσά τους παρεμβάλλεται ένα ιδιαίτερα λεπτό φιλμ λαδιού. Όταν, ωστόσο, ο κινητήρας σταματήσει, ο στροφαλοφόρος «κάθεται» πάνω στα έδρανα και οι μεταλλικές επιφάνειες έρχονται σε επαφή.
Όταν ο κινητήρας ξεκινήσει ξανά, υπάρχει μια φάση η οποία προηγείται της παρεμβολής του στρώματος λαδιού ανάμεσα στα έδρανα και τον στροφαλοφόρο. Σε αυτή τη φάση, που ονομάζεται «οριακή συνθήκη» ο στροφαλοφόρος άξονας περιστρέφεται μεν, αλλά υπάρχει επαφή μετάλλου με μέταλλο στις επιφάνειες των εδράνων.
Σε αυτή τη φάση δημιουργείται και η μεγαλύτερη φθορά. Στην περίπτωση, δηλαδή, που ένα αυτοκίνητο ενσωματώνει σύστημα Start-Stop, αυτή η «οριακή συνθήκη» (επαφή μετάλλου με μέταλλο) θα μπορούσε να προκληθεί έως και 500.000 φορές στη διάρκεια ζωής του κινητήρα αντί για 50.000. Επομένως, τα συμβατικά έδρανα του μοτέρ ενδέχεται να φθαρούν πολύ σύντομα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο πρόβλημα έχει υποπέσει στην αντίληψη των κατασκευαστών οι οποίοι εξετάζουν πιθανές λύσεις για την αντιμετώπισή του.
Οι κατασκευαστές εδράνων, μάλιστα, εξελίσσουν νέα υλικά με ενισχυμένες ιδιότητες αυτολίπανσης ώστε να «αντιστέκονται» στη φθορά κατά τη φάση επανεκκίνησης του κινητήρα. Μεταξύ άλλων εξελίσσονται και πιο προηγμένα λάδια που μειώνουν την τριβή μεταξύ των εξαρτημάτων.
Εν κατακλείδι, καλό είναι να γνωρίζουμε ότι το σύστημα Start-Stop ναι μεν μειώνει την κατανάλωση καυσίμου, αλλά η αλόγιστη χρήση του ενδέχεται να προκαλέσει ζημιά στον κινητήρα μας.
Καλό είναι, λοιπόν, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, να απενεργοποιούμε το σύστημα, μιας και με αυτό τον τρόπο θα προστατέψουμε όχι μόνο το μοτέρ, αλλά και τη μίζα, το δυναμό και την μπαταρία του αυτοκινήτου μας.
Διαβάστε επίσης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ