Απότομο «φρενάρισμα» καταγράφει η ζήτηση των καθαρών οχημάτων με αποτέλεσμα οι αυτοκινητοβιομηχανίες να ζητούν περαιτέρω φορολογική στήριξη.
Ο αριθμός των νέων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει αυξηθεί κατά σχεδόν 18%, αλλά η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων μειώνεται, ωθώντας την αυτοκινητοβιομηχανία να ζητήσει μείωση του ΦΠΑ για την τόνωση των πωλήσεων.
Τα ετήσια στοιχεία που δημοσίευσε η Ένωση Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων (SMMT) δείχνουν ότι 1,9 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα καταγράφηκαν πέρυσι, αρκετά υψηλότερα από το 1,6 εκατομμύρια του προηγούμενου έτους και το υψηλότερο επίπεδο από τις 2,3 εκατομμύρια ταξινομήσεις του 2019.
BUY NOW
Η αύξηση είναι μια ώθηση για την αυτοκινητοβιομηχανία αφού η πανδημία οδήγησε σε προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και η έλλειψη των τσιπ επιβράδυνε την παραγωγή.
Κατά τη διάρκεια του έτους πωλήθηκαν 315.000 νέα ηλεκτρικά οχήματα σημειώνοντας άνοδο 18,8% σε σχέση με το 2022 όποτε και διατέθηκαν 265.000 ηλεκτρικά ΙΧ. Ωστόσο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν μόλις το 16,5% του συνόλου, ελαφρώς μειωμένα σε σχέση με το περσινό 16,6%.
Η αμυδρή ανάπτυξη στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων έρχεται παρά τον στόχο της κυβέρνησης να σταματήσει σταδιακά την πώληση καινούριων βενζινοκίνητων, πετρελαιοκίνητων και υβριδικών οχήματων έως το 2035, αν και μειώθηκε από τον Rishi Sunak τον περασμένο Σεπτέμβριο από τον αρχικό στόχο του 2030.
Μάλιστα μέχρι τις αρχές του 2025 το 22% όλων των οχημάτων που κατασκευάζονται θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2030 θα πρέπει να ανέρχεται σε 80%.
Μετά τα τελευταία στοιχεία που δείχνουν ότι ο κλάδος της ηλεκτροκίνησης εξακολουθεί να κινείται με πολύ χαμηλούς ρυθμούς οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ζητούν από την Βρετανική κυβέρνηση να μειώσει στο μισό τον ΦΠΑ σε όλες τις νέες αγορές ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα επόμενα τρία χρόνια. Εκτίμησε ότι το σχέδιο, το οποίο ισοδυναμεί με μέσο όρο 4.650 ευρώ (4.000 λίρες) ανά αγορά, θα εξοικονομήσει συνολικά σχεδόν 9 δις. ευρώ (7,7 δισεκατομμύρια λίρες) στους καταναλωτές κατά την περίοδο και θα βάλει 250.000 επιπλέον ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο δρόμο μέχρι το 2026.
Ο Mike Hawes, ο διευθύνων σύμβουλος της SMMT, δήλωσε: «Η κυβέρνηση έχει αμφισβητήσει τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας του Ηνωμένου Βασιλείου με το πιο τολμηρό χρονοδιάγραμμα μετάβασης στον κόσμο και επενδύει για να διασφαλίσει ότι είμαστε ένας σημαντικός κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων. Πρέπει τώρα να βοηθήσει όλους τους οδηγούς να αγοράσουν αυτό το μέλλον, με κίνητρα για τους καταναλωτές που θα κάνουν το Ηνωμένο Βασίλειο ηγετική ευρωπαϊκή αγορά για ZEV».
Η αύξηση των συνολικών ταξινομήσεων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις παραδόσεις εταιρικών αυτοκινήτων οι οποίες ανήλθαν σε λίγο πάνω από το 1 εκατομμύριο αυτοκινήτων στο σύνολο του στόλου οχημάτων που πωλήθηκαν σημειώνοντας αύξηση 38,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Ο αριθμός των υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων που πωλήθηκαν αυξήθηκε σε 380.000 κατά τη διάρκεια του έτους και αντιπροσώπευαν το 20% όλων των νέων εγγεγραμμένων οχημάτων.
Τα Supermini – μικρά χάτσμπακ όπως το Ford Fiesta και το Opel Corsa – συνέχισαν να είναι η πιο δημοφιλής κατηγορία αυτοκινήτων της χώρας, αποτελώντας σχεδόν το 30% όλων των νέων οχημάτων.
Ο κ. Hawes δήλωσε ότι πίστευε ότι η μείωση του ΦΠΑ στα νέα ηλεκτρικά ΙΧ θα ήταν ένα σημαντικό βήμα για την αναζωογόνηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. «Το 2022, η κυβέρνηση ακύρωσε το τελευταίο της οικονομικό κίνητρο για αγοραστές ιδιωτικών ηλεκτρικών οχημάτων, όταν τερμάτισε τις επιχορηγήσεις έως και 1.750 ευρώ (1.500 λίρες) για νέες αγορές. Πιστεύουμε ότι η μείωση του ΦΠΑ είναι η σωστή στήριξη που πρέπει να δοθεί, είναι χρονικά περιορισμένη, είναι κατάλληλη και προσφέρει στον καταναλωτή και στην κυβέρνηση το περιβαλλοντικό αποτέλεσμα που θέλει» επισήμανε ο κ. Hawes χαρακτηριστικά.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος σχετικά με το θέμα επισήμανε ότι: «Για να προωθήσουμε τη μετάβαση του Ηνωμένου Βασιλείου προς τα ηλεκτρικά οχήματα, έχουμε διαθέσει πάνω από 2,3 δισ. ευρώ (2 δισεκατομμύρια λίρες) για να μειώσουμε το κόστος αγοράς για τους καταναλωτές και να δημιουργήσουμε την απαραίτητη υποδομή για να υποστηρίξουμε τη χρήση τους, όπως χρηματοδότηση υποδομής τοπικών ηλεκτρικών οχημάτων, επιχορηγήσεις οχημάτων και χαμηλό πρώτο έτος ειδικού φόρου κατανάλωσης οχημάτων.»
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ