Εντυπωσιακή πτώση στις τιμές του λιθίου –Φθηναίνουν οι μπαταρίες, πέφτουν οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Χαράς ευαγγέλια για αυτούς που περιμένουν τα πρώτα πραγματικά φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού η πτώση κατά 80% της τιμής του λίθίου τη φετινή χρονιά, αναμένεται να μειώσει περαιτέρω τις τιμές των καινούργιων ηλεκτρικών.
Ήταν μόλις έναν χρόνο πίσω, το 2022, όταν οι αυξημένες ανάγκες παραγωγής για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έφεραν εκτόξευση στις τιμές του -απαραίτητου για τις μπαταρίες τους- λιθίου κατά 150% σε σχέση με το 2021, σπάζοντας κάθε ρεκόρ.
Τη χρονιά που διανύουμε όμως, ευτυχώς οι τιμές του «λευκού χρυσού» όπως ονομάζουν πολλοί το λίθιο, δεν ακολούθησαν αυτή την πορεία.
BUY NOW
Η αναμενόμενη μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν ήρθε ποτέ, παρά τις προσπάθειες των κατασκευαστών να φέρουν όλο και περισσότερα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην αγορά, με μεγαλύτερη αυτονομία κίνησης και κυρίως, με χαμηλότερες τιμές από πριν.
Οι λόγοι είναι γνωστοί. Πολλές χώρες έκοψαν τις επιδοτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα τη χρονιά που διανύουμε, επίσης, παρότι υπάρχουν πλέον προτάσεις με χαμηλότερες τιμές από το πρόσφατο παρελθόν, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραμένουν ακριβά, ενώ και οι υποδομές, σε πολλές χώρες του πλανήτη, δεν επαρκούν για να στηρίξουν αυτή τη στιγμή έναν μεγάλο αριθμό αυτοκινήτων που θα απαιτούν να φορτίζουν ταυτόχρονα.
Οι αναλυτές της αγοράς περιμένουν ότι το 2023 θα κλείσει με παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων λίγο κάτω από τα 14 εκατομμύρια αυτοκίνητα, σηματοδοτώντας μια αύξηση λίγο πιο πάνω από το 30% σε σχέση με τις πωλήσεις του 2022, η οποία όμως είναι σημαντικά χαμηλότερη από το +40% που είχαν προβλέψει όλοι οι ειδικοί στο ξεκίνημα της φετινής χρονιάς. Και αυτό συμβαίνει παρότι πλέον έχουν ξεπεραστεί τα προβλήματα παραγωγής που υπήρξαν την προηγούμενη τριετία, ως αποτέλεσμα της πανδημίας του κορονοϊού.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι τιμές του λιθίου, του Νο1 απαραίτητου μεταλλεύματος για τις μπαταρίες των ηλετρικών αυτοκινήτων, έχουν μειωθεί αισθητά. Μετά το περσινό ρεκόρ, το 2023 το λίθιο είδε τις τιμές του να πέφτουν συνεχώς, φθάνοντας πλέον στα τέλη του Νοέμβρη στα 17.000 δολάρια ανά τόνο, έναντι 81.000 ανά τόνο που κόστιζε το λίθιο στα μέσα του περσινού Νοεμβρίου.
Η πτώση των τιμών όπως προείπαμε οφείλεται κυρίως στη μείωση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέσα στη χρονιά που οδήγησε σε μικρότερη ανάπτυξη από την αναμενόμενη, ενώ το ρόλο της έπαιξε και η αυξανόμενη προσφορά από την παραγωγή του λιθίου το 2023, από τη στιγμή που στο «παιχνίδι» της εξόρυξης μπήκαν τη φετινή χρονιά νέα κοιτάσματα σε Αυστραλία, Χιλή, Αργεντινή και Βραζιλία.
Για το 2024 οι αναλυτές της αγοράς αναμένουν περαιτέρω πτώση στις τιμές του λιθίου, ώστε αυτές να φθάσουν σε ένα επίπεδο κοντά στα 5.000 με 8.000 δολάρια ανά τόνο – ένα ποσόν που θεωρείται φυσιολογικό με βάση τις τωρινές ανάγκες και την προσφορά. Μάλιστα, η σταθεροποίηση σε αυτή την τιμή αναμένεται, πάντα με τις ίδιες προβλέψεις, να διαρκέσει και τα επόμενα χρόνια, αφού μέχρι και το 2027 δεν φαίνεται στον ορίζοντα κάποιο πρόβλημα που θα ξαναφέρει τις τιμές του λιθίου στα περσινά, πολύ υψηλά επίπεδα.
Τι σημαίνει όμως στην πράξη η πτώση των τιμών του λιθίου; Για τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες, ένα σημαντικό όφελος στην αγορά των μπαταριών των ηλεκτρικών τους αυτοκινήτων. Είναι δεδομένο ότι όταν μιλάμε για πτώση στις τιμές του λιθίου, θα πρέπει να μιλάμε και για πτώση στην τελική τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αφού η μπαταρία του είναι ένα από τα ακριβότερα τμήματά του.
Και σίγουρα, το γεγονός αυτό είναι ιδιαίτερα βοηθητικό για τους κατασκευαστές, οι οποίοι στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν όλο και περισσότερους νέους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έχουν βάλει πλέον ως στόχο την –πραγματική- μείωση στις τιμές των μοντέλων του είδους, φέρνοντας στην Ευρωπαϊκή και όχι μόνο αγορά, τα πρώτα –πραγματικά επίσης- φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι το τελευταίο διάστημα λανσάρονται συνεχώς νέα και πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα όπως είναι το MG4 ή το αναβαθμισμένο, αλλά φθηνότερο από πριν Dacia Spring.
Το 2024 θα είναι μια χρονιά με πολλές εκπλήξεις σε αυτό το κομμάτι, αφού ήδη η Citroen έχει υποσχεθεί ότι το ολοκαίνουργιο e-C3 θα έχει τιμή εκκίνησης χωρίς επιδότηση στα 23.300 ευρώ, ενώ το 2025 θα έρθει και έκδοσή του με μικρότερη μπαταρία και κόστος κάτω από τα 20.000 ευρώ.
Αντίστοιχα, η Tesla και η Volkswagen έχουν ανακοινώσει ότι θα φέρουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο κοντά στα 25.000 ευρώ (χωρίς επιδότηση) και με τα νέα δεδομένα, ίσως η τιμή πέσει ακόμη πιο κάτω, ενώ και η Renault μέσω τους νέου της division Ampere, έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα παρουσιάσει πιο προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα τα αμέσως επόμενα χρόνια αρχής γενομένης από το 2024.
Φυσικά, στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι ιδιαίτερα δραστήριοι και αποτελεσματικοί σε αυτό το κομμάτι Κινέζοι κατασκευαστές, που σχεδιάζουν να εισάγουν στην Ευρώπη συνεχώς νέα και πιο φθηνά ηλεκτρικά μοντέλα, σε ένα ράλι τιμών και προκλήσεων που βάζει δύσκολα στους Ευρωπαίους, Ιάπωνες και Αμερικανούς «παίχτες».
Το που θα φθάσουμε τελικά στις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κανείς δεν ξέρει, αφού ιδίως στην Ευρώπη οι συνεχείς νόρμες της Ε.Ε. και οι απαιτήσεις για την τοποθέτηση όλο και περισσότερων νέων συστημάτων ασφαλείας στα καινούργια αυτοκίνητα έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τιμές τους, ωστόσο η πτώση των τιμών του λιθίου είναι σίγουρα ένα βήμα εξορθολογισμού του κόστους παραγωγής τουλάχιστον των ηλεκτρικών (και υβριδικών) προτάσεων.
Το εάν αυτός ο εξορθολογισμός έρθει και ως αποτέλεσμα μιας σειράς άλλων παραγόντων, που βέβαια οι περισσότεροι εξ αυτών κοιτούν προς Κίνα μεριά, δεν ενδιαφέρει –και καλά κάνει– τον υποψήφιο αγοραστή ενός νέου αυτοκινήτου, ο οποίος τα τελευταία χρόνια βλέπει τις επιλογές αγοράς του να μειώνονται, αφού είναι δεδομένο ότι το εισόδημά του δεν μπορεί να ακολουθήσει τις ίδιες αυξητικές τάσεις που έχουν οι τιμές των αυτοκινήτων, ηλεκτρικών και μη.
Εν κατακλείδι, φαίνεται ότι η πολυαναμενόμενη πτώση στις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα έρθει νωρίτερα από το αναμενόμενο, βοηθούμενη και από την πτώση στις τιμές του περίφημου λιθίου και ότι το 2024 θα είναι η πρώτη χρονιά που θα δούμε περισσότερες πραγματικά φθηνές προτάσεις του είδους. Είναι δεδομένο ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια, σε μια στρατηγική της αυτοκινητοβιομηχανίας που πλέον οφείλει να κοιτάει το τι πραγματικά θέλει ο αγοραστής ενός καινούργιου αυτοκινήτου της εποχής μας.
Διαβάστε επίσης: