
Πολλοί οδηγοί ανησυχούν όταν δουν μαύρο λάδι στη ράβδο μέτρησης, αλλά οι φόβοι τους δεν είναι βάσιμοι.
Ακόμη και οι οδηγοί που έχουν ελάχιστες γνώσεις για τη λειτουργία ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης γνωρίζουν ότι το λιπαντικό διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην μακροζωία και τη σωστή λειτουργία του.
Κύρια αποστολή του είναι να λιπαίνει τα κινούμενα μηχανικά μέρη μέσα στο μοτέρ, μειώνοντας τις τριβές, ενώ παράλληλα καθαρίζει τα διάφορα εξαρτήματα και τα προστατεύει από διάβρωση.
BUY NOW
Φυσικά, κάθε οδηγός οφείλει να ελέγχει ανά τακτά χρονικά διαστήματα τη στάθμη λαδιού, δεδομένου ότι μια ανεπαρκής ποσότητα ή η κακή κατάσταση του λιπαντικού μπορεί να προκαλέσει σοβαρή βλάβη στον κινητήρα του αυτοκινήτου και να καταστήσει επιτακτική μια κοστοβόρα επισκευή.

Η διαδικασία ελέγχου είναι εύκολη, αλλά καλό είναι να γίνεται το πρωί όταν ο κινητήρας είναι κρύος και το μεγαλύτερο μέρος του λαδιού βρίσκεται στο δοχείο του. Πολλοί οδηγοί, βέβαια, έχουν απορίες σχετικά με το χρώμα που θα πρέπει να έχει το λάδι όταν γίνεται ο έλεγχος με τη ράβδο μέτρησης.
Ειδικότερα, πολλοί οδηγοί δείχνουν ανήσυχοι όταν το λάδι έχει έντονο μαύρο χρώμα, αλλά σύμφωνα με τους ειδικούς δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας.
Το λιπαντικό του μοτέρ σκουραίνει με την πάροδο του χρόνου κυρίως λόγω της συσσώρευσης ρύπων, όπως βρωμιά, υπολείμματα και υποπροϊόντα της καύσης. Αυτοί οι ρύποι αναμειγνύονται με το λάδι και προκαλούν το σκούρο χρώμα του. Σε περίπτωση, λοιπόν, που βγαίνει μαύρο σημαίνει ότι κάνει σωστά τη δουλειά του,«απορροφώντας» τη βρωμιά του κινητήρα, αναφέρουν οι ειδικοί.
Πόσο συχνά πρέπει να αλλάζω το λάδι;
Το μαύρο χρώμα δεν συνεπάγεται από μόνο του αλλαγή λαδιού, εκτός αν το λιπαντικό βγαίνει παχύρρευστο. Η συχνότητα αλλαγής εξαρτάται από διάφορες παράγοντες όπως οι συστάσεις του κατασκευαστή, οι προδιαγραφές του ίδιου του λαδιού και το στιλ οδήγησης (ήρεμο, γρήγορο κτλ).

Επιπλέον, καθοριστικό ρόλο παίζει και το πεδίο χρήσης του αυτοκινήτου. Επί παραδείγματι, η συνεχής κίνησης εντός του αστικού ιστού καταπονεί περισσότερο το λιπαντικό, σε αντίθεση με την κυκλοφορία σε αυτοκινητοδρόμους.
Επιπροσθέτως, η συχνότητα αλλαγής εξαρτάται και από τις εξωτερικές συνθήκες, δεδομένου ότι σε ζεστά κλίματα, το λιπαντικό τείνει να οξειδώνεται περισσότερο.
Γενικότερα, η συντριπτική πλειονότητα των μηχανικών συμφωνεί ότι η αλλαγή λαδιού κάθε 10.000-15.000 χλμ. αν και ορισμένα σύγχρονα αυτοκίνητα μπορούν να αντέξουν έως και 30.000 χλμ. με το ίδιο λάδι λόγω της τεχνολογικής προόδου, η οποία αφορά τόσο τα εξαρτήματα του κινητήρα όσο και τα λιπαντικά που έχουν σχεδιαστεί ειδικά γι' αυτά.