Πώς πρέπει να οδηγώ αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο -Τα άγνωστα μυστικά

Πως να οδηγώ αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο 2023 τα άγνωστα μυστικά

Η οδήγηση αυτοκινήτου με αυτόματο κιβώτιο είναι μια εξαιρετικά ευχάριστη εμπειρία. Ωστόσο, ειδικά αν πρόκειται να το κάνουμε για πρώτη φορά κάποια πράγματα χρήζουν της προσοχής μας.

Παλιότερα, επί ευρωπαϊκού εδάφους, ένα αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο ήταν κάτι σχετικά σπάνιο και αφορούσε κυρίως αυτοκίνητα της πολυτελούς κατηγορίας.

Τα τελευταία χρόνια ωστόσο τα αυτόματα κιβώτια φαίνεται να έχουν πάρει το πάνω χέρι στη Γηραιά Ήπειρο και όλο και περισσότερα αυτοκίνητα -ακόμη και τα πιο προσιτά- εξοπλίζονται με αυτά, με τους κατασκευαστές να καταργούν εντελώς σε κάποιες περιπτώσεις την επιλογή του χειροκίνητου κιβωτίου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αν προσανατολίζεστε και εσείς στην αγορά ενός αυτοκινήτου με αυτόματο κιβώτιο και δεν έχετε προηγούμενη εμπειρία με αυτό τότε... ετοιμαστείτε για τα καλύτερα, ειδικά αναφορικά με τα νέα και σαφώς υψηλότερα επίπεδα άνεσης που θα απολαμβάνετε στις καθημερινές σας μετακινήσεις και όχι μόνο.

Ειδικά για εσάς που ετοιμάζεστε να κάνετε τώρα για πρώτη φορά το βήμα από το χειροκίνητο στο αυτόματο κιβώτιο ακολουθούν μερικές συμβουλές και πληροφορίες που θα κάνουν πιο εύκολες τις πρώτες ημέρες συμβίωσής σας και θα σας βοηθήσουν να εκμεταλλευτείτε τις δυνατότητές του στο μέγιστο.

P, R, N, D η... νέα αλφαβήτα

Auto gearbox 2

Αυτά τα τέσσερα γράμματα-επιλογές είναι παρόντα σε όλα τα αυτόματα κιβώτια, άσχετα από το πόσες σχέσεις έχουν. Το «P» σημαίνει «Parking» και το επιλέγουμε όταν σταθμεύουμε, πάντα σε συνδυασμό με την ενεργοποίηση του κιβωτίου.

Το «D» σημαίνει «Drive» και αν δεν το επιλέξουμε τότε πολύ απλά το αυτοκίνητο δεν θα ξεκινήσει, όπως και δεν θα ξεκινήσει αν επιλέξουμε το «N» που σημαίνει «Neutral», δηλαδή η γνωστή μας νεκρά. Αυτή είναι η επιλογή που χρησιμοποιούμε αν το αυτοκίνητο έχει κάποια βλάβη και πρέπει να κινηθεί χωρίς τη βοήθεια του μοτέρ αλλά και όταν βάζουμε το αυτοκίνητό μας στις ράγες ενός αυτόματου πλυντηρίου ώστε να μπορεί να κυλίσει ελεύθερα-αυτό δεν είναι εφικτό στην θέση «P».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τέλος, το «R» είναι το γράμμα που γνωρίζουμε και από τα χειροκίνητα κιβώτια σημαίνει «Reverse» και αναφέρεται στην επιλογή της όπισθεν, ενώ πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας ότι πρέπει να είμαστε εντελώς ακίνητοι για να αλλάξουμε θέση στον επιλογέα ώστε να αποφύγουμε ζημιά στο κιβώτιο.

Ξεχάστε το αριστερό πόδι

Το άκρο του σώματος που παίρνει «σύνταξη» σε ένα αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο είναι το αριστερό πόδι, το οποίο και χρησιμοποιούμε για να χειριστούμε το πεντάλ του συμπλέκτη. Το έχουμε κάνει μάλιστα τόσες χιλιάδες φορές που η κίνηση του ποδιού και ο χειρισμός του πεντάλ γίνονται ενστικτωδώς και αυτό είναι κάτι που πρέπει να προσέξουμε πολύ κατά τη μετάβαση στην οδήγηση αυτοκινήτου με αυτόματο κιβώτιο.

Ο λόγος που πρέπει να προσέχουμε είναι αυτή ακριβώς η ενστικτώδης κίνηση του αριστερού ποδιού προς το πεντάλ του συμπλέκτη, ειδικά όταν επιβραδύνουμε για να σταματήσουμε. Μια κίνηση που αν οδηγούμε αυτόματο αυτοκίνητο μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε τροχαίο ατύχημα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στα αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο δεν υπάρχει πεντάλ συμπλέκτη, ενώ το μεσαίο πεντάλ των φρένων είναι συνήθως πιο πλατύ από ότι στα αυτοκίνητα με χειροκίνητο κιβώτιο. Έτσι είναι εύκολο να πατηθεί από το λάθος πόδι για κάποιον που τώρα ξεκινά να οδηγεί αυτόματο και όσοι έχουν δοκιμάσει να φρενάρουν με το αριστερό γνωρίζουν τις δυσάρεστες συνέπειες με το αυτοκίνητο να φρενάρει δυνατά και απότομα με τον κίνδυνο εμβολισμού από πίσω να καραδοκεί.

Για να αποφύγουμε την παραπάνω επικίνδυνη κατάσταση αυτό που πρέπει να κάνουμε τις πρώτες ημέρες οδήγησης είναι να τραβήξουμε συνειδητά το αριστερό μας πόδι μακριά από τα πεντάλ του φρένου και να το φέρουμε πιο κοντά στο κάθισμα. Αυτό θα πρέπει να το υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας κάθε φορά που θα μπαίνουμε στο αυτοκίνητο για να οδηγήσουμε και έπειτα από λίγες ημέρες το «πρόβλημα» θα λυθεί υποσυνείδητα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Προσοχή στα φρένα

Το αυτόματο κιβώτιο αξιοποιεί λιγότερο το φρένο που προσφέρει ο κινητήρας σε σχέση με το χειροκίνητο. Γι' αυτό και εμείς θα πρέπει να προσέχουμε να μην υπερθερμαίνουμε το σύστημα πέδησης χρησιμοποιώντας το περισσότερο από όσο χρειάζεται. Εκεί που θα πρέπει να εστιάσουμε την προσοχή μας είναι στις μεγάλης διάρκειας κατηφορικές διαδρομές με στροφές με τη λύση να την δίνουν τα ίδια τα κιβώτια που υπάρχουν στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα.

Συγκεκριμένα συνήθως τα αυτόματα κιβώτια φέρουν και την επιλογή της λειτουργίας «S» που αξιοποιείται και κατά την πιο δυναμική οδήγηση. Η εν λόγω λειτουργία κρατά συνήθως στο κιβώτιο μια σχέση χαμηλότερη στην ίδια ταχύτητα κίνησης και σε σχέση με το κανονικό (π.χ. 2η σχέση αντί για 3η) ώστε ο οδηγός να μπορεί να εκμεταλλευτεί καλύτερα τόσο την απόδοση του κινητήρα όσο και το φρένο του. Αυτή λοιπόν τη λειτουργία θα πρέπει να επιλέγετε για να επιβαρύνετε λιγότερο τα φρένα στις παραπάνω περιπτώσεις.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα περισσότερα σύγχρονα αυτόματα κιβώτια φέρουν επίσης και λειτουργία που επιτρέπει τις αλλαγές των ταχυτήτων και χειροκίνητα. Αν δεν θέλετε να το αφήσετε στην αυτόματη λειτουργία «S», τότε μπορείτε να επιλέξετε τις χειροκίνητες αλλαγές που πραγματοποιούνται είτε από τον επιλογέα, είτε από «αυτάκια» που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι.

Πρακτική στις μανούβρες

Η «απώλεια» του πεντάλ του συμπλέκτη στο αυτόματο κιβώτιο φέρνει στο τραπέζι νέα δεδομένα αναφορικά με τον έλεγχο που έχει ένας οδηγός στις μανούβρες με πάρα πολύ χαμηλές ταχύτητες, όπως για παράδειγμα στο παρκάρισμα ή σε ελιγμούς σε πολύ στενούς δρόμους.

Το καλύτερο που έχετε να κάνετε για να συνηθίσετε τη λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου σας στις πολύ χαμηλές ταχύτητες και να μην βρεθείτε προ δυσάρεστων καταστάσεων είναι να βρείτε έναν χωματόδρομο ή ένα μεγάλο άδειο πάρκινγκ και να επιδοτείτε σε κάθε λογής μανούβρα, με ακρίβεια στις κινήσεις σας, για να συνηθίσετε εκ του ασφαλούς την απόκριση του κιβωτίου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ