Οι καλοκαιρινές διακοπές βρίσκονται προ των πυλών, που συνεπάγονται ξέγνοιαστες διαδρομές με το αυτοκίνητο και το στο επαρχιακό δίκτυο της χώρας. Για να το κάνετε αυτό και με ασφάλεια, αυτοί είναι οι έξι κανόνες που πρέπει να ακολουθήσετε.
Βγαίνοντας από το κλεινόν άστυ με προορισμό τα σημεία των διακοπών μας, η σχέση που έχουμε με το αυτοκίνητο μας ενισχύεται και αποκτά νέα διάσταση, αφού από από απλό «εργαλείο» διεκπεραίωσης εργασιών μετατρέπεται στο όχημα με το οποίο συνδέουμε μερικές από τις καλύτερες εμπειρίες και αναμνήσεις μας.
Διακοπές με αυτοκίνητο στην Ελλάδα σημαίνει κίνηση στον αυτοκινητόδρομο αλλά και το εκτενές επαρχιακό δίκτυο της χώρας, ένα δίκτυο το οποίο δεν επισκεπτόμαστε συχνά τις υπόλοιπες ημέρες του χρόνου. Σε σχέση με τις ατελείωτες ευθείες και καμπές των σύγχρονων αυτοκινητόδρομων, το τοπίο αλλάζει δραστικά όταν κινούμαστε σε επαρχιακό δρόμο, με τις στροφές κάθε ακτίνας να πρωταγωνιστούν, όπως και η επαφή μας με το γύρω τοπίο.
BUY NOW
Κινούμενοι στο επαρχιακό δίκτυο, το τοπίο μπορεί να εναλλάσσεται διαρκώς και από έναν παραλιακό δρόμο μπορούμε να βρεθούμε μέσα σε λίγη ώρα να ανεβαίνουμε ένα καταπράσινο βουνό με απείρου κάλους ομορφιές αλλά και «παγίδες» στις οποίες μπορούν να πέσουν όλοι οι οδηγοί ανεξαρτήτως εμπειρίας. Σε αυτό το άρθρο μας ασχολούμαστε με την οδήγηση υπό αυτές ακριβώς τις συνθήκες, με τους έξι κανόνες που ακολουθούν να κάνουν το ταξίδι μας πιο ευχάριστο και την ίδια στιγμή πιο ασφαλές, για εμάς αλλά και τους υπόλοιπους συνταξιδιώτες.
Η καλή κατάσταση κάνει το ταξίδι πιο απολαυστικό
Μιλάμε φυσικά για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το αυτοκίνητο μας και θα πρέπει να έχουμε ελέγξει πριν ξεκινήσουμε να ταξιδεύουμε και ακόμη περισσότερο αν γνωρίζουμε ότι θα κινηθούμε και στο επαρχιακό δίκτυο. Ο λόγος που κάνει ακόμη πιο επιτακτικό τον έλεγχο, αν είναι να κινηθούμε στον επαρχιακό, είναι η υψηλότερη καταπόνηση που δέχονται τα μηχανικά και μη μέρη του αυτοκινήτου μας. Οι συνεχείς ανηφόρες και κατηφόρες αλλά και οι στροφές που διαδέχονται η μία την άλλη σημαίνουν μεγαλύτερη καταπόνηση για τον κινητήρα και το κύκλωμα ψύξης του, τα φρένα και το κιβώτιο, αλλά και για τις αναρτήσεις και τα ελαστικά. Οπότε ο έλεγχος και εφόσον χρειαστεί και η συντήρηση θεωρούνται επιβεβλημένα μερικές ημέρες πριν ξεκινήσουμε.
Η επανάληψη ως μητέρα της μαθήσεως
Αν έχουμε να βγούμε πολύ καιρό από το αστικό και περιαστικό περιβάλλον, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να φοβόμαστε για το τι θα αντιμετωπίσουμε ή νιώθουμε άγχος. Μπορούμε να ενισχύσουμε την αυτοπεποίθησή μας για αυτά που θα αντιμετωπίσουμε ρίχνοντας μια ματιά στον ΚΟΚ και τις πινακίδες κυκλοφορίας που ενδέχεται να βρούμε στην πορεία μας, οι οποίες και θα μας βοηθήσουν να «διαβάσουμε» καλύτερα το δρόμο αλλά και τις συνθήκες που θα αντιμετωπίσουμε. Πινακίδες, για παράδειγμα που μας προειδοποιούν για μεγάλες ανηφόρες ή κατηφόρες και για απότομες στροφές. Ο όποτε είναι καλό να τις θυμηθούμε ρίχνοντας μια ματιά στον ΚΟΚ ώστε να μην χρειαστεί να τις μαντεύουμε όταν τις συναντήσουμε οδηγώντας, κάτι που θα μπορούσε να μας θέσει σε κίνδυνο.
Χρήση του κινητήρα ως φρένου
Αν έχουμε αυτοκίνητο που φέρει χειροκίνητο κιβώτιο πρέπει να θυμόμαστε πάντα να έχουμε την σωστή σχέση στο κιβώτιο τόσο όταν ανεβαίνουμε έναν δρόμο με κλίση όσο και όταν τον κατεβαίνουμε. Στη δεύτερη περίπτωση είναι ακόμη πιο σημαντικό καθώς η συμπίεση του κινητήρα μας προσφέρει αυτό που εμείς αντιλαμβανόμαστε ως φρένο και αυτό το φρένο του κινητήρα μειώνει σημαντικά το έργο του κυρίως συστήματος πέδησης του αυτοκινήτου. Έτσι κρατάμε τα φρένα μας «ξεκούραστα» και έτοιμα να προσφέρουν τις υπηρεσίες του όποτε αυτό χρειαστεί.
Ο «χρυσός» κανόνας σε αυτή την περίπτωση, όταν κινούμαστε δηλαδή σε κατηφόρα, είναι να έχουμε επιλέξει στο κιβώτιο τη σχέση την οποία θα χρειαζόμαστε για να ανηφορίσουμε στον ίδιο δρόμο. Αυτό που πρέπει να θυμάστε είναι ότι σε καμία περίπτωση δεν επιλέγουμε νεκρά σε μια κατηγόρια γιατί τότε θα χρησιμοποιούμε τα φρένα μας πολύ περισσότερο και αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει στην υπερθέρμανσή τους και σε μειωμένη απόδοση. Επίσης πρέπει να θυμάστε ότι δεν προκαλούμε καμία απολύτως βλάβη στο μοτέρ όταν κινούμαστε σε κατηγορική διαδρομή με ταχύτητα στο κιβώτιο.
Τέλος, αν οδηγείτε αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο, τότε, αν υπάρχει η επιλογή, καλό θα είναι να το «γυρίσετε» στη χειροκίνητη λειτουργία, για ν εκμεταλλευτείτε πλήρως το φρένο που «παράγει» ο κινητήρας.
Προσοχή στους στενούς δρόμους
Το πλάτος ενός επαρχιακού δρόμου είναι σημαντικά μικρότερο σε σχέση με εκείνο ενός αυτοκινητόδρομο και συνήθως υπάρχει μόλις μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με δρόμους ορεινούς. Αυτός είναι και ο λόγος που έχουμε πάντα το νου μας στην ταχύτητα κίνησης, ενώ επί του οδοστρώματος επιλέγουμε να βρισκόμαστε πάντα όσο το δυνατόν πιο δεξιά στη λωρίδα μας. Αν ο δρόμος είναι ιδιαίτερα στενός και δεν χωρούν με ασφάλεια δύο αυτοκίνητα, τότε προσέχουμε να δίνουμε προτεραιότητα στα αυτοκίνητα που ανηφορίζουν έναν δρόμο, στην περίπτωση που διασταυρωθεί η πορεία μας. Τέλος, με το να μένουμε όσο το δυνατόν πιο δεξιά στη λωρίδα μας μάς εξασφαλίζει καλύτερη ορατότητα ειδικά στις στροφές ενός δρόμου που βρίσκεται σε βουνό.
Προσοχή στα καιρικά φαινόμενα και τη νυχτερινή οδήγηση
Αν πρόκειται να κινηθούμε σε επαρχιακό δίκτυο το οποίο και δεν γνωρίζουμε, τότε είναι καλό να το κάνουμε κατά τη διάρκεια της ημέρας και να αποφύγουμε να οδηγήσουμε εκεί τη νύχτα. Το φως του ήλιου μας προσφέρει περισσότερη ορατότητα και κατά συνέπεια και περισσότερη ψυχική ηρεμία που θα φανεί ακόμη πιο χρήσιμη σε κάποιο απρόοπτο.
Σε περίπτωση μάλιστα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε κάποιο σκασμένο ελαστικό, η αλλαγή-επιδιόρθωση του θα είναι σημαντικά πιο εύκολα, ενώ θα μπορέσουμε να βρούμε πιο εύκολα ανοιχτό βουλκανιζατέρ. Τέλος καλό είναι να γνωρίζουμε εκ των προτέρων τις καιρικές συνθήκες που θα επικρατούν στην περιοχή που θέλουμε να επισκεφτούμε πριν φτάσουμε σε αυτή, ώστε να έχουμε τον απαραίτητου χρόνο να προσαρμόσουμε το ταξίδι μας ή και να αποφύγουμε κάποιο δύσκολο καιρικό φαινόμενο της «τελευταίας στιγμής».
Πολιτική... σωστών αποστάσεων
Η συνήθεια της διατήρησης των σωστών και ασφαλών αποστάσεων που πρέπει να τηρούμε από τα αυτοκίνητα που προπορεύονται δεν είναι κάτι που πρέπει να εγκαταλείψουμε όταν θα κινηθούμε σε έναν επαρχιακό δρόμο. Εδώ είναι εξίσου σημαντικό να κρατάμε για λόγους ασφάλειας μια απόσταση από το προπορευόμενο όχημα ώστε να έχουμε το κατάλληλο χρονικό περιθώριο αντίδρασης σε κάποιο απρόοπτο αλλά και για να μην αγχώνουμε το οδηγό του οχήματος που βρίσκεται μπροστά μας.