Η συμβίωση αυτοκινήτων και τραμ στην πόλη απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή από τους οδηγούς των πρώτων που έχουν να αντιμετωπίσουν στην καθημερινότητα τους το μεγαλύτερο όχημα του αστικού τοπίου.
Με μήκος που ξεπερνά τα 40 μέτρα και βάρος αρκετών δεκάδων τόνων το τραμ είναι το μεγαλύτερο όχημα που μπορεί να συναντήσει κανείς στο αστικό περιβάλλον. Το γεγονός ότι κινούνται πάνω σε ράγες δεν αφήνει κανένα περιθώριο ελιγμών για τους οδηγούς τους, ενώ όπως μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτό, ακόμη και σε έκτακτη ανάγκη η ακινητοποίηση τους απαιτεί πολλά μέτρα, πολύ περισσότερα σε σχέση με ένα λεωφορείο ή φορτηγό.
Αυτοί είναι και οι σημαντικότεροι λόγοι που οι οδηγοί αυτοκινήτων και φορτηγών πρέπει να αντιμετωπίζουν με ιδιαίτερη προσοχή τα τραμ, όταν οι πορείες τους «διασταυρώνονται» και να φροντίζουν να μην τα παρενοχλούν.
BUY NOW
Τα τραμ κινούνται κυρίως στις δικές τους γραμμές, ωστόσο, σε αντίθεση με τα τρένα, χρησιμοποιούν και μοιράζονται σε κάποιες περιπτώσεις και το οδόστρωμα. Και σε αυτή την περίπτωση η κυκλοφορία τους διέπεται από κανόνες, οι οποίοι αφορούν κυρίως τους άλλους χρήστες του δρόμου αφού έχουν σχεδόν απόλυτη προτεραιότητα έναντι όλων των άλλων οχημάτων.
Το τραμ έχει επίσης προτεραιότητα ακόμη και αν έρχεται από τα αριστερά, ενώ η προτεραιότητα του ισχύει είτε εισέρχεται σε αυτή είτε βρίσκεται ήδη εντός της πλατείας. Όποιο εμποδίσουν την πορεία του τραμ και δεν του παραχωρήσουν προτεραιότητα μπορεί να τιμωρηθούν με διοικητικό πρόστιμο ύψους 350 ευρώ.
Ο ΚΟΚ μας λέει επίσης πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε τα τραμ. Σύμφωνα με το Άρθρο 28:
«1. Όπου επί οδοστρωμάτων κινούνται τροχιοδρομικά οχήματα, αυτοί που χρησιμοποιούν την οδό υποχρεούνται να αφήνουν ελεύθερη τη σιδηροτροχιά, όταν αυτά πλησιάζουν, για να επιτρέπουν το πέρασμά τους.»
Η δεύτερη παράγραφος του άρθρου αναφέρει ότι η προσπέραση των τραμ, όταν αυτά κινούνται ή βρίσκονται σε στάση, πρέπει να γίνεται από τα δεξιά. Αν αυτό είναι αδύνατο λόγω έλλειψης χώρου, η διέλευση ή το προσπέρασμα μπορεί να γίνει και από τα αριστερά, αν δεν προκαλούνται κίνδυνοι ή δυσχέρειες γι' αυτούς που έρχονται αντίθετα.
Παράλληλα, στους μονόδρομους το προσπέρασμα των τροχιοδρομικών οχημάτων μπορεί να γίνει και από τα αριστερά, αν οι συνθήκες της κυκλοφορίας το επιτρέπουν.
Οι οδηγοί που παραβαίνουν τα παραπάνω τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ.
Μεγάλη προσοχή χρειάζεται από την πλευρά των οδηγών αυτοκινήτων και στις ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις των τραμ, όπου ισχύουν σε γενικές γραμμές οι ίδιοι κανόνες με τις σιδηροδρομικές διαβάσεις των τρένων.
Ειδικότερα, αυτοί που χρησιμοποιούν τις οδούς οφείλουν να καταβάλλουν ιδιαίτερη προσοχή, όταν πλησιάζουν ή διασχίζουν σιδηροδρομικές διαβάσεις και να τηρούν τους εξής κανόνες:
Κανένας οδηγός δεν επιτρέπεται να εισέρχεται σε ισόπεδη σιδηροδρομική διάβαση, χωρίς προηγουμένως να βεβαιωθεί ότι δε θα υποχρεωθεί να ακινητοποιηθεί πάνω σε αυτήν. Σε περίπτωση αναγκαστικής ακινητοποίησης του οχήματος πάνω στις σιδηροτροχιές, κατά το χρόνο που διέρχεται την ισόπεδη σιδηροδρομική διάβαση, ο οδηγός είναι υποχρεωμένος να μετακινήσει το αυτοκίνητο του και αν δεν μπορεί πρέπει να ειδοποιήσει με κάθε τρόπο τους μηχανοδηγούς των σιδηροδρομικών οχημάτων για τον κίνδυνο.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι τα αυτοκίνητα μπορούν να μοιράζονται το οδόστρωμα με το τραμ, ωστόσο υπάρχουν και περιπτώσεις όπου αυτό απαγορεύεται. Σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει ειδική σήμανση με τις πινακίδες Π-76 και Π-77, που βλέπετε στις εικόνες να υποδεικνύουν ότι στο συγκεκριμένο κομμάτι του δρόμου επιτρέπεται να κινούνται μόνο τα τραμ.
Η πινακίδα Π-66 υποδεικνύει επίσης τη λωρίδα στο δρόμο όπου επιτρέπεται η κυκλοφορία μόνο σε τραμ, λεωφορεία ή δίκυκλα, αλλά απαγορεύεται για τα υπόλοιπα οχήματα.
Δείτε επίσης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ