Ποιοι είναι οι πιο αξιόπιστοι κινητήρες -Οι ατμοσφαιρικοί ή οι turbo;

turbo vs na

Η διαμάχη αυτή κρατάει χρόνια, με ένθερμους υποστηρικτές κάθε πλευράς να προβάλλουν τα πλεονεκτήματα της επιλογής τους.

Η "κόντρα" μεταξύ ατμοσφαιρικών και υπερτροφοδοτούμενων (turbo) κινητήρων παραμένει ζωντανή στον κόσμο της αυτοκίνησης, με τους δεύτερους να έχουν κερδίσει σημαντικό έδαφος τα τελευταία χρόνια χάρη στην υπόσχεση για αυξημένη ισχύ και οικονομία καυσίμου. Ωστόσο, το ζήτημα της μακροπρόθεσμης αξιοπιστίας τους σε σύγκριση με τους παραδοσιακούς ατμοσφαιρικούς κινητήρες παραμένει ανοιχτό.

turbo vs na 4
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για να κατανοήσουμε τη διαμάχη, ας ξεκινήσουμε με τα βασικά. Οι turbo κινητήρες λειτουργούν με την αρχή της στροβιλοσυμπίεσης, η οποία ουσιαστικά αναγκάζει περισσότερο αέρα να εισέλθει στον κινητήρα, επιτρέποντας την καύση περισσότερου καυσίμου και αυξάνοντας την ισχύ του. Η διαδικασία αυτή γίνεται μέσω της τουρμπίνας, που αποτελείται από δύο μέρη που συνδέονται με έναν άξονα. Η τουρμπίνα χρησιμοποιεί τα καυσαέρια του οχήματος για να τεθεί σε λειτουργία, παρέχοντας την απαραίτητη ενέργεια ώστε να συμπιέζει με δύναμη τον αέρα που εισέρχεται στον κινητήρα, ο οποίος, σχεδόν πάντα, περνάει από έναν intercooler, όπου ψύχεται, αυξάνοντας την πυκνότητά του.

Η υπερτροφοδότηση, ωστόσο, δεν είναι χωρίς προκλήσεις. Οι υψηλές θερμοκρασίες και πιέσεις που δημιουργούνται στον κινητήρα μπορούν να επιβαρύνουν τα μηχανικά μέρη. Επιπλέον, ο ίδιος ο υπερσυμπιεστής, και ιδιαίτερα ο στρόβιλος που εκτίθεται στα καυσαέρια, πρέπει να αντέχει σε ακραίες συνθήκες.

turbo vs na 3
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παρά τις προκλήσεις, οι turbo κινητήρες έχουν γίνει εξαιρετικά δημοφιλείς. Η ικανότητά τους να προσφέρουν υψηλή απόδοση με χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου, ειδικά σε μικρότερους κινητήρες, τους καθιστά ελκυστικούς για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Επιπλέον, η αυστηροποίηση των προτύπων εκπομπών ρύπων έχει ωθήσει την ανάπτυξη πιο αποδοτικών κινητήρων, με τους turbo να αποτελούν βασική λύση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αξιοπιστία των turbo κινητήρων έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Οι μελέτες στα μέσα της δεκαετίας του 2010, που είχαν δείξει ανησυχητική αύξηση στις βλάβες κινητήρων, ιδιαίτερα σε τετρακύλινδρους κινητήρες με turbo, δεν έχουν καμία σχέση με την τρέχουσα κατάσταση.

turbo vs na 2

Εξετάζοντας ανακλήσεις και παράπονα καταναλωτών τα τελευταία χρόνια, παρατηρούμε ότι τα προβλήματα συχνά εντοπίζονται στο ίδιο το εξάρτημα ή στα περιφερειακά του, και όχι στον κινητήρα. Αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι οι turbo κινητήρες έχουν περισσότερα μηχανικά μέρη, αυξάνοντας τις πιθανότητες βλάβης. Ωστόσο, δεν είναι απίθανο ένα καλοσυντηρημένο υπερτροφοδοτούμενο μοτέρ να ξεπεράσει άνετα τα 500.000+ χλμ. χωρίς ανάγκη για επισκευή, αν και η τουρμπίνα, η οποία θεωρείται αναλώσιμο εξάρτημα, μπορεί να χρειαστεί αντικατάσταση ή ανακατασκευή.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παρόλο που η αξιοπιστία των turbo κινητήρων έχει βελτιωθεί, οι ατμοσφαιρικοί κινητήρες εξακολουθούν να θεωρούνται εγγενώς πιο αξιόπιστοι λόγω της απλούστερης κατασκευής τους. Η απουσία υπερσυμπιεστή και η χαμηλότερη θερμική και μηχανική καταπόνηση συμβάλλουν στη μακροζωία τους.

turbo vs na 1

Ωστόσο, η συντριπτική πλειονότητα των οδηγών δεν θα διανύσει αρκετά χιλιόμετρα για να αντιμετωπίσει προβλήματα αξιοπιστίας με οποιονδήποτε τύπο κινητήρα. Οι σύγχρονοι turbo κινητήρες, με την κατάλληλη συντήρηση, μπορούν να διαρκέσουν εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, καθώς τα σύγχρονα δομικά υλικά, οι εκτεταμένες δοκιμές και η προσομοίωση σε πραγματικές συνθήκες επιτρέπουν την κατασκευή πιο αξιόπιστων μοτέρ. Αυτό σημαίνει ότι τα σημερινά υπερτροφοδοτούμενα αυτοκίνητα μπορούν να αντέξουν πολύ περισσότερα από τα αντίστοιχα της δεκαετίας του 1980 ή του 1990.

Αν και όπως φαίνεται πλέον οι turbo κινητήρες δεν έχουν τίποτα να "ζηλέψουν" σε αξιοπιστία από τους ατμοσφαιρικούς, η άνοδος των υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία το 2023 κατείχαν το 16,3% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων, αναμένεται να αλλάξει ριζικά το τοπίο της αυτοκίνησης. Αυτά τα οχήματα προσφέρουν εξαιρετική οικονομία καυσίμου και χαμηλές εκπομπές ρύπων, καθιστώντας την χρήση υπερτροφοδότησης λιγότερο απαραίτητη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
turbo vs na 4

Συνοψίζοντας, η επιλογή μεταξύ ατμοσφαιρικού και turbo κινητήρα εξαρτάται από τις ανάγκες και τις προτεραιότητες του κάθε οδηγού. Οι υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες προσφέρουν υψηλή απόδοση και οικονομία καυσίμου, αλλά απαιτούν προσεκτική συντήρηση, ενώ οι ατμοσφαιρικοί είναι πιο απλοί και αξιόπιστοι, αλλά μπορεί να υστερούν σε ισχύ και κατανάλωση.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ