Η ΕΕ θέλει να πάρει μια πιο διαλλακτική στάση για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και τα E-fuels, κάτι που μπορεί να έχει σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Μετά από τις πιέσεις που δέχτηκε από τους κατασκευαστές η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει το ενδεχόμενο να επιτρέψει την πώληση καινούργιων αυτοκινήτων και μετά το 2035, αν αυτά λειτουργούν με συνθετικά καύσιμα.
Μάλιστα οι εταιρείες πετρελαίου πιέζουν να ανοίξει ένα ακόμη παράθυρο για τα E-Fuels ώστε τα τελευταία να μην χρειάζεται να είναι 100% ανθρακικά ουδέτερα.
BUY NOW
Αυτή η χαλάρωση από την πλευρά της ΕΕ, αν τελικά υιοθετηθεί, θα φέρει στο εμπόριο συνθετικά καύσιμα τα οποία δεν θα παράγονται μόνο με τη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και αυτό θα τα κάνει πιο «βρώμικα» σε σχέση και με τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ο οργανισμός «Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία για τις Μεταφορές και το Περιβάλλον» (Transport & Environment -T&E) έκανε την δική του σχετική έρευνα για το πόσο βρώμικα μπορούν να γίνουν τα συνθετικά καύσιμα, υπολογίζοντας τις συνολικές εκπομπές CO2, τις εκπομπές δηλαδή που ξεκινούν από το στάδιο της παραγωγής και της διανομής έως και την κατανάλωσή τους.
Ο T&E αναφέρει ότι σύμφωνα με τους υπολογισμούς του και τα υπάρχοντα κριτήρια για την ανθρακική ουδετερότητα των eFuels -όσο είναι σήμερα βάσει του σχετικού ευρωπαϊκού νόμου- ένα αυτοκίνητο με συνθετική «βενζίνη» θα έχει ισοδύναμες εκπομπές CO2 που θα φτάνουν κατά μέσο όρο τα 61 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.
Αντίστοιχα, την ίδια χρονιά, ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο που φορτίζει τη συστοιχία μπαταριών του από ένα μέσο ευρωπαϊκό δίκτυο ηλεκτροδότησης, όχι απόλυτα «καθαρό», θα «εκπέμπει» ισοδύναμο CO2 με 13 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.
Για να είναι τα e-Fuels ανθρακικά ουδέτερα θα πρέπει να παράγονται με CO2 που έχει δεσμευτεί από την ατμόσφαιρα καθώς μόνο έτσι επιτυγχάνεται ουδετερότητα αφού δεν παράγεται επιπλέον διοξείδιο του άνθρακα κατά την καύση αλλά επιστρέφεται στην ατμόσφαιρα το δεσμευμένο CO2.
Παράλληλα, ακόμη και αν έχουμε να κάνουμε με e-Fuels που είναι 100% ανθρακικά ουδέτερα αυτό δεν σημαίνει ότι δεν εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα άλλες ουσίες που είναι πραγματικά επιβλαβείς για την ανθρώπινη υγεία, όπως είναι για παράδειγμα το διοξείδιο του αζώτου (NO2) και καρκινογενή σωματίδια.
Οι δοκιμές που πραγματοποίησε ο T&E έδειξαν ότι οι κινητήρες που χρησιμοποιούν e-Fuels εκπέμπουν τις ίδιες ποσότητες οξειδίων του αζώτου με τους συμβατικούς κινητήρες που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα (περίπου 22 mg/χλμ.) και πολύ περισσότερο μονοξείδιο του άνθρακα αλλά και αμμωνία. Έτσι, επί της ουσίας τα συνθετικά καύσιμα δεν συνεισφέρουν στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Επίσης, το κόστος τον e-Fuels θα είναι σημαντικά υψηλότερο για τον καταναλωτή σε σχέση με την φόρτιση μιας μπαταρίας ενός ηλεκτρικού, ενώ για την παραγωγή τους απαιτούνται τεράστιες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας: για ένα κιλό υδρογόνου χρειάζονται στην καλύτερη περίπτωση περίπου 45-50 kWh. Όση ενέργεια χρειάζεται δηλαδή για να διανύσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο περίπου 300 χιλιόμετρα σήμερα.
Η Κομισιόν περιμένει την απάντηση των κατασκευαστών στην πρότασή της για να επιτρέψει μόνο τα 100% ανθρακικά ουδέτερα συνθετικά καύσιμα και η τελική απόφαση για την τύχη τους αναμένεται προς το τέλος της χρονιάς.