Θυμάστε πόσο κόστιζαν τα αυτοκίνητα σε δραχμές, πριν έρθει το ευρώ; Μια έρευνά μας αποκαλύπτει τις μεγάλες αυξήσεις που έχουν συμβεί στις τιμές των αυτοκινήτων από τότε μέχρι σήμερα.
Υπάρχουν κάποια γεγονότα που σηματοδοτούν το τέλος μιας εποχής για μια χώρα και εγκαινιάζουν μια νέα αρχή. Για την Ελλάδα, ιστορικής σημασίας απόφαση ήταν η απομάκρυνση το 2022 από τη δραχμή και η υιοθέτηση του ευρώ.
Αναντίρρητα, σήμερα πολλοί αναπολούν τις τότε επισκέψεις στους φούρνους και την αγορά του ψωμιού έναντι μόλις 160 δραχμών, δηλαδή 0,50 ευρώ, εφόσον πάρουμε ως δεδομένο ότι ένα ευρώ είναι ισοδύναμο με 340,75 δραχμές.
BUY NOW
Ο καφές στο χέρι και τα τσιγάρα; Και για τα δύο προϊόντα αρκούσαν μόλις 850 δραχμές (2,5 ευρώ), όταν σήμερα η αθροιστική τιμή «φλερτάρει» με το «δεκάρικο». Ανεξίτηλη χαραγμένη στη συλλογική μνήμη παραμένει και η τιμή του μπουκαλιού γάλατος που δεν υπερέβαινε τις 240 δραχμές, δηλαδή τα 0,70 ευρώ.
Φυσικά, τα παραπάνω καταναλωτικά αγαθά δεν είναι τα μόνα που γνώρισαν μια έκρηξη κόστους μετά την υιοθέτηση του ευρώ, μιας και το ίδιο ισχύει για τα αυτοκίνητα, όπως θα δείτε και παρακάτω.
Πρέπει, ωστόσο, να σημειώσουμε ότι ένα αυτοκίνητο που βγήκε από τη γραμμή συναρμολόγησης στα ‘90s δεν συγκρίνεται με τα τωρινά. Μέχρι και τις αρχές του 21ου αιώνα, τα σωτήρια ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας (ESP, TCS κ.λ.π.) ήταν άγνωστες λέξεις, οι αερόσακοι, ως έννοια, μόλις είχαν εισαχθεί στην αυτοκινητική αργκό, και τότε ουδείς θα περίμενε πως κάποια χρόνια μετά στο κέντρο του ταμπλό θα υπήρχε μια μεγάλη οθόνη αφής.
Στην εξίσωση της ασφάλειας προσθέστε και τη συνεχή αυστηροποίηση των προδιαγραφών αξιολόγησης της παθητικής των αυτοκινήτων στις δοκιμές του EuroNCAP, η οποία έχει αναγκάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να θωρακίσουν τα μοντέλα τους με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας για την προστασία τόσο των επιβατών όσο και των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου.Τα συστήματα αυτά φυσικά και επιβαρύνουν τις τιμές των αυτοκινήτων.
Οι διαφορές, λοιπόν, είναι μεγάλες. Όπως μεγάλο είναι και το χάσμα στην τιμολόγηση, το οποίο και εξετάζουμε μέσω της σταχυολόγησης 7 μοντέλων προ ευρώ (επιλέξαμε αυτοκίνητα του 1999, της τελευταίας δηλαδή χρονιάς πριν αλλαγή του προηγούμενου αιώνα) και της σύγκρισής τους με τα σημερινά, συγγενικά τους αυτοκίνητα.
Hyundai Atos 1999 vs i10 2022
Με τιμή μόλις 2.418.000 δραχές (7.096 ευρώ), το Hyundai Atos ικανοποιούσε τις ανάγκες μετακίνησης εντός της αστικής ζούγκλας, ενσωματώνοντας έναν κινητήρα βενζίνης ενός λίτρου, ο οποίος απέδιδε 55 άλογα.
Τον ίδιο ρόλο επωμίζεται σήμερα το i10 που αντλεί κίνηση από έναν 1.000αρη των 67 PS, αλλά η αρχική τιμή του είναι υπερδιπλάσια από του Atos φτάνοντας τα 13.240 ευρώ.
Διαφορά: 6.144 ευρώ
Τοyota Yaris 1999 vs Yaris 2022
Το Yaris ανέκαθεν αποτελούσε μία από τις κορυφαίες προτάσεις στην κατηγορία του και το 1999 διατίθετο στην αγορά με αρχική τιμή τις 3.038.000 δραχμές που είναι ισοδύναμες με 8.915 ευρώ, με τον 1.0 λτ. 68 PS.
Σήμερα, η τεχνολογική του μεταμόρφωση έχει διαμορφώσει την τιμή του στα 14.460 ευρώ, στην έκδοση με τον 1.000αρη των 70 PS.
Διαφορά: 5.545 ευρώ
Fiat Seicento 1999 vs Panda 2022
Οι λιλιπούτειες διαστάσεις του Seicento και η ευελιξία του εντός της πόλης κατέστησαν την έκδοση με τον κινητήρα των 999 κ.εκ. (40 PS) σε μια από τις δημοφιλέστερες επιλογές των οδηγών, πολλώ δε μάλλον όταν η τιμή του ήταν 2.195.000 δραχμές (6.441 ευρώ).
Στις μέρες μας, στα «παπούτσια» του μοντέλου μπαίνει – σε μεγάλο βαθμό - το βασικό Panda με τον ήπια υβριδικό 1.000αρη βενζίνης των 70 PS που κοστίζει 12.950 ευρώ.
Διαφορά: 6.509 ευρώ
Opel Corsa 1999 vs Corsa 2022
Με μακροχρόνια παρουσία στην ελληνική αγορά το όνομα Corsa συνεχίζει να έχει μεγάλη «οπαδική βάση». Το 1999 για τη βασική εκδοχή του με τον 1.000αρη των 54 PS η ελληνική αντιπροσωπεία αξίωνε 2.550.000 δραχμές (7.483 ευρώ).
Στον αντίποδα, η τρέχουσα γενιά του μοντέλου με τον 1.200αρη βενζινοκινητήρα των 75 PS ξεκινά από τα 16.350 ευρώ.
Διαφορά: 8.867 ευρώ
Hyundai Accent 1999 vs i30 2022
Το 1999 ένας από τους αρκετά δημοφιλείς εκπροσώπους στην κατηγορία των μικρομεσαίων hatchback ήταν το Hyundai Accent που στην πιο προσιτή εκδοχή του ενσωμάτωνε έναν κινητήρα 1,3 λτ. με 86 άλογα και η τιμή του περιοριζόταν στις 3.400.000 δραχμές (9.978 ευρώ).
Σήμερα η εκπροσώπηση της Hyundai στην κατηγορία των μικρομεσαίων γίνεται μέσω του i30 που ξεκινά από τα 17.790 ευρώ, με κινητήρα βενζίνης 1.500 κ.εκ. και 110 ίππων.
Διαφορά: 7.812 ευρώ
Toyota Corolla sedan 1999 vs Corolla sedan 2022
Χαρακτηριστικό παράδειγμα συνιστά και η Corolla sedan με έναν κινητήρα βενζίνης 1,3 λτ. 86 PS για την οποία απαιτούνταν μόλις 4.000.000 δραχμές (11.749 ευρώ).
Η βασική εκδοχή του πιο πρόσφατου συγγενή της κοστίζει 17.670 ευρώ, κινούμενη από έναν 1.500αρη των 125 ίππων.
Διαφορά: 5.921 ευρώ
Toyota RAV4 1999 vs RAV4 2022
Η λίστα κλείνει με ένα SUV και συγκεκριμένα με το «αιωνόβιο» RAV4 που το 1999 εφοδιαζόταν με έναν 2λιτρο κινητήρα 128 ίππων. Τότε κόστιζε 6.878.000 ευρώ (20.185 ευρώ).
Τη σήμερον, το ιαπωνικό SUV φέρει σημαντικές αναβαθμίσεις που έχουν συμβάλλει στην άνοδο της τιμής του στα 28.810 ευρώ, στην έκδοση με τον 2λιτρο κινητήρα των 175 ίππων.
Διαφορά: 8.625 ευρώ