Mazda: Δέκα άγνωστες πτυχές ενός θρύλου από τη Χιροσίμα

Mazda MX-5

Μετρώντας περισσότερο έναν αιώνα ζωής, η Mazda αποτελεί τον ζωντανό θρύλο της Χιροσίμα έχοντας βγει ζωντανή από τον όλεθρο του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και γράψει τη δική της χρυσή σελίδα στην ιστορία της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

Στα 101 χρόνια της ιστορίας της η Mazda έχει καθιερωθεί σαν ένας εναλλακτικός κατασκευαστής αυτοκινήτων από την Ιαπωνία. Δεν είναι μόνο η πίστη και η επένδυσή της στην τεχνολογία των περιστροφικών (Wankel) κινητήρων, ούτε μόνο το παγκόσμιο ορόσημο ΜΧ-5. Είναι και η γενικότερη φιλοσοφία της για την κατασκευή αυτοκινήτων που γεννούν μια ιδιαίτερη σύνδεση του οδηγού και του μηχανήματος. Ας δούμε, έτσι, 10 σταθμούς της υπεραιωνόβιας ιστορίας της:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

1 - Η εταιρεία που έζησε τον όλεθρο της Χιροσίμα
Η έδρα της Mazda βρίσκεται στη Χιροσίμα της Ιαπωνίας, μία από τις μαρτυρικές πόλεις της ιστορίας της ανθρωπότητας. Όταν το Enola Gay της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας απελευθέρωνε το ατομικό φορτίο που θα δολοφονούσε μαζικά 80 χιλιάδες ανθρώπους σε φάσμα μόλις ελάχιστων δευτερολέπτων, και θα ισοπέδωνε μια ολόκληρη πόλη, οι εγκαταστάσεις της Mazda διασώζονταν σαν από θαύμα, χάρη σε ένα βουνό που τις χώριζε από την πόλη και συγκράτησε το ωστικό κύμα μεγατόνων. Για έναν χρόνο μετά τον ατομικό όλεθρο, η Mazda θα διέθετε τα κτήριά της για τις ανάγκες της τοπικής κυβέρνησης, του ραδιοφωνικού σταθμού και των δικαστηρίων της Χιροσίμα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

2 - Το βαθύτερο νόημα του εμβλήματος της Mazda
Το λογότυπο της Mazda αποτελείται από ένα ζεύγος φτερών που περικλύονται μέσα σε ένα οβάλ σχηματίζοντας το γράμμα 'Μ'. Εξηγώντας το συμβολισμό του logo της, η Mazda ανέφερε ότι τα φτερά παραπέμπουν στην 'ανάπτυξη' και στη 'βελτίωση' μέσω αξιών όπως η δημιουργικότητα, η ζωτικότητα, η ανοιχτή σκέψη και η καλοσύνη. Και ότι η Mazda είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε σκληρή πρόκληση για να εξελίξει την αυτοκινητική τεχνολογία. Το έμβλημα της Mazda έχει αλλάξει 7 φορές από τη δεκαετία του 1930, και το σημερινό υιοθετήθηκε το 2015.

3 - Το Mazda MX-5 είναι το σπορ διθέσιο με τις περισσότερες πωλήσεις όλων των εποχών
Το 1989 που έκανε την πρώτη του εμφάνιση, παρά τη συγκλονιστική οδηγική αίσθηση που προσέφερε το χαμηλό του βάρος και η πίσω κίνηση, και παρά το προσιτό κόστος απόκτησης και συντήρησής του, λίγοι πίστευαν ότι το Mazda MX-5 θα γινόταν το πιο εμπορικό διθέσιο σπορ αυτοκίνητο όλων των εποχών. Κι όμως, αυτό ήταν ένα επίτευγμα που το ιαπωνικό αυτοκίνητο κατάφερε μόλις σε μία δεκαετία, πριν ξημερώσει η νέα χιλιετία!

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

4 - Η Lotus Elan ενέπνευσε το σχέδιο του Mazda MX-5
Παρότι εξελίχθηκε σε ένα από τα σύμβολα της παγκόσμιας αυτοκίνησης, το σχέδιο του MX-5 δεν προέκυψε από «παρθενογένεση» - βασίστηκε στην έμπνευση από ένα άλλο θρυλικό τετράτροχο, τη Lotus Elan. Ήταν ένα διθέσιο ανοιχτό σπορ αυτοκίνητο, ελαφρύ και με κίνηση στους πίσω τροχούς, αντίστοιχο του βρετανικού που είχε εμπνευστεί ο ιδιοφυής Colin Champan τη δεκαετία του '60.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

5 - Η Mazda ανήκει εν μέρει στην Toyota
Από το 2017, η Toyota κατέχει το 5 τοις εκατό της Mazda, στο πλαίσιο της ευρύτερης συνεργασίας των δύο εταιρειών και της κοινής τους επένδυσης 1,6 δισ. δολαρίων για την κατασκευή εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ. Στο παρελθόν η Mazda είχε διαθέσει σημαντικό της μερίδιο στη Ford - σε ποσοστό που ξεκίνησε τη δεκαετία του '70 από 24,5 τοις εκατό και το 1995 αυξήθηκε σε 33,4%. Ωστόσο, η Ford αποφάσισε να πουλήσει το πλήρες μερίδιό της πίσω στην ιαπωνική εταιρεία το 2015. 

6 - Η Mazda ξεκίνησε ως εταιρεία κατασκευής φελλών
Τα πρώτα προϊόντα που κατασκεύαζε το εργοστάσιο της Χιροσίμα, από τη σύστασή του τη δεκαετία του 1920, ήταν τεχνητοί φελλοί για τις ανάγκες του ιαπωνικού στρατού σε μια περίοδο έντονης πολιτικής και μιλιταριστικής δραστηριότητας της χώρας. Τότε η εταιρεία ονομαζόταν Toyo Cork Kogyo Co., αλλά όταν η αστάθεια τελείωσε και οι ανάγκες του στρατού μειώθηκαν, κήρυξε πτώχευση. Με τη βοήθεια της Τράπεζας της Χιροσίμα, ο Jujiro Matsuda βοήθησε την εταιρεία να ανανήψει, στρέφοντας το ενδιαφέρον του στην κατασκευή οχημάτων - η ζήτηση των οποίων γνώριζε ήδη μεγάλη άνθηση στην Ιαπωνία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

7 - Το πρώτο όχημα της Mazda ήταν το τρίκυκλο φορτηγάκι Mazda-Go
Το νέο όραμα του Jujiro Matsuda πήρε «σάρκα και οστά» το 1931, με το πρώτο όχημα που κατασκεύασε η Mazda. Ήταν στην ουσία μια μοτοσικλέτα που είχε στο πίσω μέρος της δύο τροχούς και καρότσα φόρτωσης. Το Mazda-Go δικαίωσε τον Matsuda: είχε τόση επιτυχία, που η Mazda για τα επόμενα 14 χρόνια δεν κατασκεύαζε τίποτα άλλο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

8 - «Η διασύνδεση του αλόγου με τον αναβάτη»
Μοιάζει παράδοξη, αλλά αυτή η φράση είναι που περιγράφει, σύμφωνα με τη Mazda, τη φιλοσοφία της όταν σχεδιάζει και κατασκευάζει ένα αυτοκίνητο. Δεν είναι η απόλυτη ισχύς, ούτε η απόλυτη ταχύτητα, αλλά η «ειδική σχέση» που έχει ο οδηγός με το αυτοκίνητό του. Επινοήθηκε για πρώτη φορά το 1989 με το ΜΧ-5, και έκτοτε εφαρμόζεται αδιάλειπτα. Μόνο με αυτή την 'αρμονία' η οδηγική αίσθηση μπορεί να εμβαθύνει. Στα ιαπωνικά συμπυκνώνεται στις λέξεις «Jinba-Ittai».

9 - Mazda Cosmo: το πρώτο αυτοκίνητο με κινητήρα Wankel
H Mazda είναι σήμερα διάσημη για την πίστη της στους περιστροφικούς κινητήρες. Το κάνει για να ξεχωρίζει από τους άλλους Ιάπωνες κατασκευαστές, και ακριβώς για τον ίδιο λόγο το έκανε και στις αρχές της δεκαετίας του '60, όταν επένδυσε βαρέως για την ανάπτυξη της τεχνολογίας των κινητήρων Wankel (σε συνεργασία με τη γερμανική NSU). Το πρώτο αυτοκίνητο με τέτοιο κινητήρα ήταν το πανέμορφο, σπάνιο Mazda Cosmo Sport του 1967 και το ρίσκο πέτυχε ηχηρά: έφερε μεγάλη εμπορική άνθηση, καθώς με ίδιου μεγέθους έμβολα ο κινητήρας παρήγαγε περισσότερη ισχύ, και χρειαζόταν λιγότερη συντήρηση δεδομένου ότι είχε λιγότερα κινούμενα μηχανικά μέρη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

10 - Ο πρώτος Ιάπωνας κατασκευαστής που κέρδισε τις 24 Ώρες του LeMans
Σε ένα από τα μεγαλύτερα «προπύργια» των Ευρωπαίων και Αμερικανών στο παγκόσμιο μότορσπορτ, στην γαλλική πίστα του LeMans, η Mazda ήταν η πρώτη ιαπωνική εταιρεία που κατάφερε να κερδίσει τον διαβόητο αγώνα των 24 Ωρών. Το κατάφερε το 1991, με πλήρη πίστη ότι ο περιστροφικός κινητήρας του πρωτοτύπου 787B είχε το πάνω χέρι από τον ανταγωνισμό, και τα εμπορικά οφέλη ήταν γιγάντια: η Mazda μόλις είχε αποδείξει την απόδοση και την ανθεκτικότητα που μπορούσαν να πετύχουν τα δημιουργήματά της.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ