Η επιλογή της διάστασης των τροχών και των ελαστικών καθορίζουν όχι μόνον τη συμπεριφορά ενός αυτοκινήτου αλλά και τη κατανάλωση του καυσίμου.
Οι παλαιότεροι ίσως να θυμούνται ότι στο παρελθόν ακόμα και η διάμετρος των 16 ιντσών στους τροχούς ενός αυτοκινήτου θα μπορούσε κάλλιστα να θεωρηθεί πολυτέλεια αν όχι υπερβολή.
Σήμερα, η διάσταση των 15 και των 16 ιντσών αποτελεί συνήθως τη βάση ακόμα και για τα αυτοκίνητα πόλης, τα οποίο όχι μόνον δεν διαθέτουν την ισχύ ώστε να δικαιολογούν μια τέτοια επιλογή αλλά και την ικανότητα να διαχειριστούν το αδικαιολόγητα
BUY NOW
Στις ημέρες μας, λοιπόν οι τεραστίων διαστάσεων τροχοί ακόμα και σε δυσανάλογα μικρά αυτοκίνητα δεν είναι σπάνιο φαινόμενο, ενισχύοντας μια τάση η οποία στο παρελθόν χαρακτήριζε τον κλάδο των βελτιώσεων.
Σε κάθε περίπτωση μια τέτοια επιλογή μπορεί να αποδειχθεί καθοριστική, τόσο για την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου όσο και για τις ενεργειακές απαιτήσεις του.
Κι αυτό γιατί όπως είναι στους περισσότερους γνωστό ένα μεγαλύτερο σε διάσταση ελαστικά επιφέρει μια διόλου ευκαταφρόνητη αύξηση στην κατανάλωση καυσίμου.
Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε ότι ένα Toyota Prius του 2022 καταναλώνει με τους τροχούς των 15 ιντσών του βασικού εξοπλισμού 4,2 λίτρα/100 χλμ., τιμή που αυξάνεται έως και τα 4,7 λίτρα/100 χλμ. στην περίπτωση που επιλέξει κανείς μεγαλύτερες σε διάμετρο ζάντες.
Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και στα ηλεκτρικά οχήματα, οπού η μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας δεν επηρεάζει μόνον την τσέπη μας αλλά και την κρίσιμη αυτονομία. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της κορυφαίας έκδοσης του Tesla Model S Plaid, το οποίο με τους τροχούς των 19 ιντσών έχει αυτονομία 637 χιλιομέτρων, ενώ με τους τροχούς των 21 ιντσών η αυτονομία περιορίζεται στα 560 χιλιόμετρα, εμφανίζοντας πτώση της τάξης του 12%.
Στην περίπτωση, λοιπόν, που η επιβάρυνση που προκύπτει από τους μεγαλύτερους σε διάσταση τροχούς κυμαίνεται μεταξύ 10% και 15%, αυτό σημαίνει ότι κάθε 100 χιλιόμετρα που διανύουμε, ξοδεύουμε δίχως ουσιαστικό λόγο είναι περίπου 1 λίτρο καυσίμου, ήτοι κάτι παραπάνω από 2 ευρώ.
Η επιβάρυνση προκύπτει για δύο βασικούς λόγους. Ο πρώτο σχετίζεται με το αυξημένο βάρος των μεγαλύτερων τροχών-ελαστικών, το οποίο με τη σειρά του απαιτεί περισσότερη ενέργεια ώστε να τεθεί και να διατηρηθεί σε κίνηση.
Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με τη μεγαλύτερη αντίσταση κύλισης που προκαλεί το μεγαλύτερο πλάτος του πέλματος ενός ελαστικού, όταν αυτό έρχεται σε επαφή με την άσφαλτο.
Σημειώστε ότι στην περίπτωση που οι μεγαλύτεροι σε διάσταση τροχοί αποτελούν «εργοστασιακό» εξοπλισμό του αυτοκινήτου, τότε ο ιδιοκτήτης επιβαρύνεται και με υψηλότερα τέλη κυκλοφορίας, καθώς τα τελευταία υπολογίζονται βάσει των εκλυόμενων ρύπων.
Τέλος, αχίλλειος πτέρνα των μεγαλύτερων σε διάσταση τροχών αποτελεί το γεγονός ότι το κατά κανόνα μικρότερο προφίλ των ελαστικών τους καθιστά πιο ευάλωτους στις κακοτεχνίες του οδοστρώματος.
Διαβάστε επίσης:
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ