Το Peugeot 404 βρισκόταν πάνω σε ένα τρένο, κι ο πόλεμος είχε πια τελειώσει. Το τρένο διέσχιζε ερειπωμένα χωριά και καμμένες γαίες, προς ένα διαφορετικό κόσμο, ταξίδευε ιλλιγιωδώς, άφηνε στις άκρες των ραγών του, σκουριασμένα, τα απλοϊκά τετράτροχα του μεσοπολέμου, και τις μιλιταριστικές κατασκευές των εργοστασίων - που άρχισαν στο μεταξύ ξανά να παράγουν αυτοκίνητα.
Το αυτοκίνητο ήταν πια Coupe ή Cabriolet. Ό,τι άλλο έδειχνε άκαιρο, έμοιαζε να στραγγαλίζει τα συναισθήματα της εποχής. Και το 404 ήταν πάνω στο τρένο, σχεδιασμένο από τον Pininfarina, στα εξώφυλλα περιοδικών μόδας, γεννημένο από το μοντερνισμό, με γραμμές εκεί που υπήρχαν καμπύλες, με μεγάλες γυάλινες επιφάνειες. Για να φαίνεται, όσο καθαρά γινόταν, ο νέος κόσμος.
Ύστερα, ήταν το Peugeot 504, του 1968, στο τρένο της μεσαίας τάξης που γιγαντώνονταν, αποκτούσε παιδιά. Οικογενειακό ταξίδι, η νέα ζωή στο επόμενό της βήμα, κι ένα αυτοκίνητο που κατάφερε να μείνει στην παραγωγή για 36 χρόνια. Αυτό κι αν έφερε επιτυχία για το γαλλικό «λέοντα».
BUY NOW
Ώσπου έφτασε, το 1983, το 205. Το «μαγικό νούμερο». Η ζωή είχε πάρει πάλι νέα τροπή και στο 205 έβρισκε τον εκφραστή της ο νεογέννητος όρος supermini: ένα αυτοκίνητο για τη ζωή στην πόλη που μεγάλωνε και επιτάχυνε, που όμως μαζί κάλυπτε με την φαινομενική του οδική συμπεριφορά κάτι που επίσης, τότε, γεννιόταν - τον πόθο της σπορ οδήγησης, για όλους.
Το «μαγικό νούμερο» βρισκόταν στην ουρά και των Peugeot που κέρδιζαν διαδοχικά το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, όμως αυτή ήταν ίσως η δευτερεύουσα πτυχή του. Η κύρια ήταν μια οδική συμπεριφορά που φάνταζε αδιανόητο ότι προερχόταν από ένα μικρό αυτοκίνητο, ειδικά στην έκδοση GTi, που θα γινόταν ένας παντοτινός αυτοκινητικός μύθος.
Το Peugeot 205 γνώρισε τεράστια απήχηση σε όλο τον κόσμο. Ένα από τα καλύτερα Peugeot όλων των εποχών, στο πλαίσιο φυσικά της εποχής του, έγινε το γαλλικό αυτοκίνητο με τις περισσότερες εξαγωγές όλων των εποχών, με τις περισσότερες πωλήσεις στη Γαλλία, με συνολικά περισσότερα από 5 εκατομμύρια αντίτυπα.
Κι έτσι, φυσικά, ήταν το αυτοκίνητο που -όπως και τα 404 και 504, αλλά σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό- άλλαξε τις τύχες μιας ολόκληρης εταιρείας, που συνέβαλλε στη μεταμόρφωση της Peugeot σε έναν πια από τους κορυφαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων του πλανήτη.
Παρότι ακολούθησαν κι άλλα πολύ εμπορικά Peugeot, όπως το 106 που αποτέλεσε λαμπρή συνέχεια του 205 (ειδικά στις εκδόσεις Rallye και Gti), το 206 με την καινοτομική του έκδοση CC ή το 306, καθώς και άλλα ορόσημα της Peugeot -όπως το 406 Coupe του Pininfarina-, το επόμενο αυτοκίνητο που θα άλλαζε όλη την τροπή της ιστορίας της Peugeot θα ερχόταν το 2016.
Το Peugeot 3008 έγινε, τότε, το πρώτο αυτοκίνητο μετά το 205 με την ορμή και τη δυναμική να αλλάξει τις τύχες της γαλλικής εταιρείας, όχι μόνο γιατί έφερε έναν σχεδιαστικό και τεχνολογικό σχηματισμό μεγατόνων, αλλά κυρίως διότι ανέβηκε στο τρένο (της τωρινής, πια) εποχής, και την ανέγνωσε με ιδιαίτερο τρόπο.
Ήταν ο μετασχηματισμός του 3008 από MPV, από το παλιό κλασικό «πολυμορφικό» (όπως ονομαζόταν κάποτε) ενός όγκου, σε ένα νέο είδος SUV, στο επίκεντρο της σπουδαιότητάς του. Για την ακρίβεια, ήταν το πρώτο SUV από καταβολής του θεσμού «Car of the Year» που κέρδισε το ομώνυμο βραβείο, το 2017.
«Το MPV είναι ένα αυτοκίνητο που χρειάζεσαι, αλλά δεν το επιθυμείς», εξήγησε ο σχεδιαστής της Peugeot Gilles Vidal. «Προσπαθούσαμε να προσελκύσουμε γυναίκες οδηγούς σκεφτόμενοι τον εκνευρισμό τους με τα αυτοκίνητα. Ήθελαν κύρος και αξία, και τα συμπαγή MPVs δεν ήταν σύμβολα κύρους - έλεγαν ότι είσαι μια μητέρα ή πατέρας και δεν είχες την αίσθηση της οδηγικής απόλαυσης».
«Το αρχικό 3008 ήταν ένα σχέδιο που ξεκινήσαμε το 2004, όταν τα SUV ήταν μεγάλα 4x4. Με ένα SUV σήμερα, αν είναι αρκετά μεγάλο εσωτερικά, αρκετά πρακτικό και διαμορφώνεται πολλαπλά, έχεις όλα όσα μπορείς να βρεις σε ένα MPV αλλά με πιο ελκυστικό αμάξωμα. Το κλασσικό MPV για εμάς είναι τελειωμένο», συμπλήρωσε ο Vidal.
Εξηγώντας, ακόμη, ότι «κάθε Peugeot, κάθε κατηγορίας, συνοδεύεται από αυτό το όραμα: πώς αμφισβητείς το υπάρχον για να φέρεις περισσότερη αξία και εμπειρίες στους ανθρώπους», ο Vidal αποτύπωσε και τη σπουδαιότητα του 3008, ως κομβικού αυτοκινήτου στην ιστορία της Peugeot.
Ο μετασχηματισμός του 3008 ξεκίνησε εν κρυπτώ το 2012, σε ένα μυστικό studio της Peugeot στο Παρίσι, με τον Vidal και τον brand manager του 3008, Marion David. «Θέλαμε να επανεξετάσουμε το 3008 ολοκληρωτικά. Είχαμε τόσα πολλά ερωτήματα για τις αναλογίες του, κοιτούσαμε κάθε πτυχή ενός SUV, και τελικά εξαλείψαμε εντελώς το ενός όγκου σχήμα του παλιού αυτοκινήτου, φτιάχνοντας πιο επιβλητικό ρύγχος και παίζοντας με την τρίτη κολώνα, βλέποντάς το από πολλές διαφορετικές γωνίες», κατέληξε ο Vidal.
Το 3008 τηρούσε κάθε κώδικα ενός SUV: είχε μεγάλους τροχούς, αυξημένο ύψος από το έδαφος, εκτενές καπό πάνω από ένα ογκώδες ρύγχος με μεγάλη γρίλια. Το επίτευγμα του σχεδιαστικού κέντρου στο Παρίσι, ωστόσο, είναι όλος αυτός ο δυναμισμός του συνδυάζεται, με έναν αρμονικό τρόπο, με μια σχεδιαστική λεπτότητα, φινέτσα.
«Το 3008 ενσωματώνει τη στρατηγική μας», είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Peugeot, Jean-Philippe Imparato. «Όταν βλέπεις το 3008, καταλαβαίνεις ότι δεν είναι απλώς θέμα σχεδιασμού, αλλά ένα μίγμα καινοτομίας, δυνατοτήτων, αποδοτικότητας με υψηλού επιπέδου υλικά, και ασφάλειας, σε ένα προσιτό σύνολο. Δείχνει την κατεύθυνση που θέλουμε να ακολουθήσουμε».
Και, πράγματι, κομβικής σημασίας για την Peugeot είναι πως το 3008 για πρώτη φορά έκανε ένα μεγάλο βήμα για την εταιρεία προς τα premium υψίπεδα των υλικών, της απτής ποιότητας και του σχεδιασμού του εσωτερικού διάκοσμου.
«Μου αρέσουν τα πάντα σε αυτό το αυτοκίνητο, αλλά έχει ένα μοναδικό στοιχείο: το φουτουριστικό i-Cockpit, με το συμπαγές του τιμόνι που προσφέρει ασύγκριτη οδηγική αίσθηση, με την οθόνη αφής 8 ιντσών και με το φαντασμαγορικό ψηφιακό πάνελ των οργάνων. Με μια ματιά καταλαβαίνεις ότι είσαι μέσα σε ένα Peugeot, και αυτό προσθέτει γοητεία στον οδηγό».
Φυσικά, το Peugeot 3008 συνδυάστηκε με όλη την προηγμένη μηχανική και ηλεκτρονική τεχνολογία της γαλλικής εταιρείας, που αναβαθμίστηκε φυσικά και στην σχεδιαστική και τεχνική ανανέωση του SUV το 2020.
Στην τεχνολογία αυτή περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η νέα εκδοχή της πλατφόρμας EMP2, το Advanced Grip Control που προσφέρει έμμεση τετρακίνηση μαζί με το Hill Assist Descent Control, καθώς και όλη η ευρεία σουίτα των ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης.
Ανεβαίνοντας στο τρένο της τωρινής από όλες τις εποχές που εναλλάσσονται, το 3008 άνοιξε το δρόμο για τα πλήρως αναθεωρημένα 508, 208 και 2008, και τώρα για το νέο Peugeot 308. Τινάζοντας από πάνω του τη σκόνη της αυτοκίνησης που παρήλθε, και αλλάζοντας ολοκληρωτικά τη σελίδα, θα μείνει κι αυτό στην ιστορία ως ένα από τα σταυροδρόμια της Peugeot στην πορεία της στην αυτοκίνηση.