Το δημοφιλές γαλλικό μικρομεσαίο φτάνει τις δέκα γενιές, όντας μια από τις πιο ολοκληρωμένες σειρές μοντέλων στην ιστορία της Peugeot και της αυτοκίνησης.
Μοντέρνο και κομψό, το νέο Peugeot 308 παρουσιάστηκε στη γαλλική αγορά τον περασμένο Σεπτέμβριο και είναι το επόμενο μοντέλο της σειράς “300”. Πρόκειται για την πιο ολοκληρωμένη σειρά μοντέλων στην ιστορία της Peugeot, μια σειρά που εγκαινιάστηκε το 1932 με το Peugeot 301.
Από το Peugeot 301 έως το νέο Peugeot 308, έχουν κυκλοφορήσει 10 γενιές και έχουν περάσει 90 χρόνια ιστορίας και τεχνολογικής προόδου του αυτοκινήτου. Το Peugeot 303 είναι η μόνη γενιά που παραλείφθηκε, ενώ μια εξαίρεση στην αριθμιτική διαδοχή του μοντέλου είναι το 309, το οποίο κυκλοφόρησε μεταξύ του 305 και 306.
BUY NOW
Τα μοντέλα της σειράς 300 της Peugeot ανήκουν στην compact κατηγορία και τοποθετούνται ανάμεσα στα σουπερμίνι και τα μεσαία οικογενειακά και SUV. Τα τελευταία 90 χρόνια, ολόκληρη ή μέρος της παραγωγής τους, πραγματοποιείται στο ιστορικό εργοστάστιο της Peugeot στη Sochaux - εκτός από το Peugeot 309, που κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο της Poissy, και τη νέα γενιά, που κατασκευάζεται στην πόλη Mulhouse.
Στις αρχές της δεκαετίας του '30, εν μέσω οικονομικής κρίσης, η Peugeot ανταποκρίθηκε στις ανάγκες του απαιτητικού αγοραστικού κοινού, λανσάροντας το 301. Πωλούνταν από το 1932 έως το 1936 σε εκδόσεις hatchback, σεντάν, κουπέ, καμπριολέ και roadster. Με κινητήρα 1.465 κ.εκ. που απέδιδε 35 ίππους, το 301 κατασκευάστηκε σε 70.500 μονάδες.
Το 1936 το 301 αντικαταστάθηκε από το Peugeot 302 που κατασκευάστηκε σε 25.100 μονάδες μέχρι το 1938. Αυτή ήταν η εποχή που οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ανακάλυπταν την αεροδυναμική, και το 302 ήταν ένα απτό παράδειγμα αυτής: με ενσωματωμένους προβολείς τοποθετημένους πίσω από τη νέας σχεδίασης μάσκα του ψυγείου, γνωστή και ως “Sochaux spindle”. Το 302 μπορούσε να φτάσει την απίστευτη για την εποχή τελική ταχύτητα των 100 χλμ./ώρα.
Ο πόλεμος διέκοψε την πορεία της Σειράς 300, και το Peugeot 303 δεν παρήχθη ποτέ: αυτή η σειρά “μπήκε στην αναμονή” για τρεις δεκαετίες, μέχρι την άφιξη του Peugeot 304, που παρουσιάστηκε το 1969 στην Έκθεση του Παρισιού. Ήταν διαθέσιμο σε εκδόσεις σεντάν, κουπέ, καμπριολέ, station wagon και επαγγελματικό station, γνωστό και ως το “γυάλινο station”.
Το Peugeot 304 είχε στόχο να κατακτήσει την κατηγορία των μικρομεσαίων αυτοκινήτων, για αυτό και διατήρησε ως βάση το 204. Ωστόσο, διέφερε από το τελευταίο στο ότι το μπροστινό του μέρος έχει κάθετη μάσκα και η έκδοση σεντάν ήταν κατά 15 εκ. μεγαλύτερη (4,14 μ. σε σχέση με τα 3,99 μ. Του 204). Από το 204, το Peugeot 304 διατήρησε το μεταξόνιο και το κεντρικό τμήμα του αμαξώματος. Το πίσω μέρος ήταν μακρύτερο. Το εκσυγχρονισμένο εμπρός μέρος, με τους τραπεζοειδείς προβολείς, έμοιαζε με αυτό του Peugeot 504. Το συγκεκριμένο μοντέλο ήταν εντυπωσιακά ευρύχωρο, απαραίτητο στοιχείο από τότε και προϋπόθεση για ένα οικογενειακό σεντάν.
Μεταξύ 1969 και 1979 παρήχθησαν σχεδόν 1.200.000 μονάδες, και το 304 γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία. Μεταξύ 1970 και 1972, η Peugeot κυκλοφόρησε το 304 στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ήταν όμως μικρό σε διαστάσεις για την αμερικανική αγορά και πούλησε μόνο 4.000 μονάδες. Το 1973, ανανεώθηκε, και το 1975 οι εκδόσεις κουπέ και καμπριολέ εξαφανίστηκαν. Η σεντάν έκδοση παρέμεινε στις αντιπροσωπείες μέχρι το 1979.
Το Peugeot 305 κυκλοφόρησε στην Ευρώπη το 1977 ως ο διάδοχος του 304. Ήταν διαθέσιμο σε δύο τύπους αμαξώματος: ένα 4θυρο σεντάν και ένα 5θυρο station wagon. Σχεδιασμένο σε συνεργασία με τον οίκο Pininfarina, το station wagon ήταν διαθέσιμο και σε έκδοση επαγγελματικού. Το Peugeot 305 χρησιμοποιούσε το βελτιωμένο σασί του 304 και τον αναβαθμισμένο κινητήρα βενζίνης των 1,3 λίτρων. Ξεχώρισε από τους υπόλοιπους ανταγωνιστές του χάρη στην κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, στον εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα του και την ανεξάρτητη ανάρτησή του. Με σημείο αναφοράς την οδική του συμπεριφορά, το τεράστιο εσωτερικό και την άνεσή του, που συναντούσε κανείς μόνο σε μοντέλα μεγαλύτερων κατηγοριών, το Peugeot 305 απέκτησε γρήγορα μία περίοπτη θέση στην αγορά. Παρήχθησαν περισσότερες από 1,6 εκατομμύρια μονάδες όλων των τύπων αμαξώματος.
Το Peugeot 305 σεντάν αποτέλεσε τη βάση και για το πειραματικό πρόγραμμα VERA, που σχεδιάστηκε με στόχο τη βελτίωση της οικονομίας στην κατανάλωση καυσίμου των μελλοντικών γενιών. Το πρώτο πρωτότυπο VERA 01 παρουσιάστηκε το 1981, είχε 20% μειωμένο βάρος και 30% μειωμένο αεροδυναμικό συντελεστή. Το πρόγραμμα VERA το οποίο εφαρμόστηκε για 5 χρόνια και επεκτάθηκε και στους κινητήρες, είχε σημαντική επιρροή στην ανάπτυξη των μοντέλων της μάρκας, όπως το 405 και στη συνέχεια το 605.
Η άφιξη του Peugeot 309 το 1985 επιβράδυνε τις πωλήσεις του 305, του οποίου η καριέρα τελείωσε το 1989. Στην πραγματικότητα ήταν το Peugeot 405, και όχι το 309, που το διαδέχτηκε στη γκάμα της Peugeot το 1987.
Κατασκευασμένο μεταξύ 1985 και 1994 στο Poissy, το Peugeot 309 ήταν το πρώτο αυθεντικό “compact” μοντέλο με τη σύγχρονη έννοια του όρου: δεν ήταν πλέον ένα κλασικό 4θυρο σεντάν όπως το 304 και το 305, αλλά ένα liftback. Με μήκος 4,05 μ., ήταν 19 εκ. πιο κοντό από το 305 (4,24μ. στην έκδοση σεντάν). Εμπνευσμένο από το Talbot Horizon αλλά με το δικό του στυλ, δανείζονταν την πλατφόρμα και τις πόρτες του Peugeot 205, με μεγαλύτερο το εμπρός και το πίσω μέρος, και ένα κοίλο πίσω τζάμι που αποτέλεσε και το χαρακτηριστικό του.
Το 309, κυκλοφόρησε αρχικά σε 5θυρη έκδοση, και δύο χρόνια αργότερα, το 1987, παρουσιάστηκε και η 3θυρη έκδοση. Το 309 GTI διάθετε έναν κινητήρα 1,9 λίτρων ισχύος 130 ίππων προερχόμενο από το 205 GTI. Το 309 GTI επιτάχυνε από 0 στα 100 χλμ./ώρα σε 8 δευτερόλεπτα και είχε τελική ταχύτητα 205 χλμ./ώρα. Το 1989, το 309 GTI φόρεσε τον κινητήρα MI16 των 160 ίππων από το Peugeot 405, και μετονομάστηκε 309 GTI 16. Ήταν ένα τρομερό compact σπορ μοντέλο που σεβόταν όλος ο ανταγωνισμός. Η καριέρα του 309 τελείωσε το 1994 έχοντας πουλήσει πάνω από 1,6 εκατομμύρια μονάδες.
Τον Φεβρουάριο του 1993 η μάρκα κυκλοφόρησε το Peugeot 306. Το συγκεκριμένο μοντέλο αντικατάστησε τόσο το κορυφαίο της σειράς 205, όσο και το Peugeot 309. Έγινε best seller στην κατηγορία του και κατασκευάζονταν μέχρι το 2002, σε τουλάχιστον 9 σε όλο τον κόσμο. Ήταν διαθέσιμο σε εκδόσεις 3 και 5 θυρών από το 1993, ενώ το 1994 στη γκάμα προστέθηκε ένα 4θυρο και ένα κάμπριο. Σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από τον οίκο Pininfarina, το τελευταίο ψηφίστηκε στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1994, ως το πιο όμορφο Cabrio της χρονιάς, και Cabrio της Χρονιάς το 1998.
Για άλλη μια φορά, η οδική συμπεριφορά του Peugeot 306 ανέβασε τον πήχη ψηλά, ειδικότερα στις σπορ εκδόσεις του: 306 XSI και 306 S16. Μια ξεχωριστή και αξέχαστη έκδοση MAXI, με ισχύ 285 ίππων σηματοδότησε τη μεγάλη επιστροφή της Peugeot στα ράλι το 1996 μετά από απουσία 10 χρόνων.
Το 1996 και το 1997, το συγκεκριμένο μοντέλο κέρδισε το Γαλλικό πρωτάθλημα ράλι με τον Gilles Panizzi, και συνέχισε να πρωταγωνιστεί σε μερικούς από τους ασφάλτινους αγώνες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι, προκαλώντας μεγάλο πονοκέφαλο σε αντιπάλους με πολύ πιο ισχυρότερα αγωνιστικά WRC, όπως στην Κορσική το 1997 και το 1998.
Το 306 ανανεώθηκε το 1997, και κατά τη διάρκεια της χρονιάς παρουσιάστηκε και μια έκδοση station wagon. Η παραγωγή των 3θυρων και 5θυρων εκδόσεων του 306 σταμάτησε το 2001, όταν παρουσιάστηκε ο αντικαταστάτης του, το Peugeot 307. Η έκδοση station έκλεισε την εμπορική του καριέρα το 2002. Το κάμπριο συνέχισε να παράγεται από τον οίκο Pininfarina μέχρι το 2003.
Το Peugeot 307 που κυκλοφόρησε το 2001 και ψηφίστηκε Car of the Year το 2002, γνώρισε τεράστια επιτυχία και κατασκευάστηκε σε περισσότερες από 3,5 εκατομμύρια μονάδες παγκοσμίως. Αποτέλεσε τον προάγγελο μιας νέας αρχιτεκτονικής σχεδίασης του αμαξώματος, προσφέροντας καλύτερο χώρο στο εσωτερικό. Αρχικά ήταν διαθέσιμο σε 3θυρες, 5θυρες και station wagon εκδόσεις, ενώ το καλοκαίρι του 2003 παρουσιάστηκε και σε μία νέα παραλλαγή αμαξώματος: το Coupé Cabriolet (CC). Αποτέλεσε την υλοποίηση μίας πρωτοποριακής ιδέας που έκανε για πρώτη φορά και με επιτυχία την εμφάνιση στο 206 CC στην κατηγορία των compact μοντέλων. Με την ηλεκτρικά αναδιπλούμενη μεταλλική οροφή και τα 4 καθίσματα, το 307 CC ήταν ένα από τα πιο ευρύχωρα και εντυπωσιακά κάμπριο της εποχής. Αποτέλεσε επίσης και την βάση για την αγωνιστική του έκδοση που έλαβε μέρος στο WRC το 2004 και το 2005, κερδίζοντας 3 αγώνες και 26 φορές μία θέση στο βάθρο.
Το 2007, η πρώτη γενιά του Peugeot 308 πήρε τη θέση του 307, στη συνέχεια ακολούθησε η 2η γενιά το 2013, και το 2021 κυκλοφόρησε το σημερινό 308. Το Peugeot 308 I κυκλοφόρησε σε 3θυρες, 5θυρες και station wagon εκδόσεις, ενώ τον Μάρτιο του 2009 προστέθηκε μια νέα έκδοση Coupé Cabriolet CC. Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φραγκφούρτης το 2007, παρουσιάστηκε η έκδοση RCZ, ένα όμορφο κουπέ 2+2 που κατασκευάστηκε σε 68.000 μονάδες μεταξύ 2010 και 2015. H κορυφαία του έκδοση απέδιδε 270 ίππους και επιτάχυνε από τα 0 στα 100 km/h σε μόλις 5,9 δευτερόλεπτα.
Το 2013 κυκλοφορεί το Peugeot 308 II. Όπως συνέβη και με το 307 12 χρόνια νωρίτερα, έτσι και το 308 δεύτερη γενιάς ψηφίστηκε Car Of The Year για το 2014. Χαρακτηρίζόταν από το στυλ και τις ήρεμες και κομψές γραμμές του πρωτοποριακού του design, όπου σε συνδυασμό με την εξαιρετική οδική του συμπεριφορά και την οδηγική ευχαρίστηση, κατάφερε μεγάλης αναγνώρισης από το αγοραστικό κοινό. Στα παραπάνω μοναδικά χαρίσματα, καθοριστική είναι και η συμβολή τόσο του μαζεμένου μεγέθους, όσο και του βάρους του μοντέλου (4,27 μέτρα μήκος και στα 1.200 κιλά στην βασική του έκδοση). Ο χώρος των επιβατών ήταν επίσης νέος με το Peugeot i-Cockpit, θέτοντας νέα στάνταρ στην κατηγορία: το μικρής διαμέτρου τιμόνι, που βοηθά στην αμεσότητα απόκρισης στις εντολές του οδηγού, προσφέρει απαράμιλλη αίσθηση οδήγησης, ενώ διευκολύνει την οδήγηση στην πόλη.
Η έκδοση GTi τόνισε ακόμα περισσότερο τα οδικά χαρακτηριστικά και τον δυναμισμό αυτού του 308, το οποίο έφερε την Peugeot σε μια νέα εποχή επιτυχιών.
Οι δύο πρώτες γενιές του Peugeot 308 πούλησαν 7 εκατομμύρια αυτοκίνητα, με τη νέα που μόλις έκανε το ντεμπούτο της να αναμένει παρόμοια εμπορική επιτυχία. Κατασκευασμένη στο εργοστάσιο της Mulhouse, διαθέτει το νέο λογότυπο της Peugeot, το οποίο αποκαλύφθηκε τον Φεβρουάριο του 2021, με την παρουσίαση της νέας ταυτότητας της μάρκας. Ελκυστικό, τεχνολογικά προηγμένο και ιδιαίτερα αποδοτικό και ολοκληρωμένο, το νέο Peugeot 308 είναι ένας από τους φιναλίστ στην εκλογή του Car Of The Year για το 2022, το αποτέλεσμα του οποίου θα ανακοινωθούν στα τέλη του Φεβρουαρίου.