60 χρόνια μετά και το μυστήριο παραμένει: Ποιός σχεδίασε την πρώτη Porsche 911;

Porsche 911 Type 911 1964

Ένα από τα αυτοκινητικά σύμβολα όλων των εποχών, και ένα από τα πλέον διαχρονικά παγκόσμια αυτοκίνητα, η Porsche 911, κυκλώνεται ακόμη από πέπλο μυστηρίου για τον αληθινό δημιουργό του.

Το γεγονός ότι η σιλουέτα και η γενικότερη φιλοσοφία της Porsche 911 δεν έχουν αλλάξει στο πέρασμα αυτών των έξι δεκαετιών, από την παρουσίαση του πρώτου της πρωτοτύπου το 1963, είναι η μεγαλύτερη απόδειξη της διαχρονικότητάς της - διαχρονικότητα που συναντά κανείς μόνο στα σημαντικότερα έργα της τέχνης. Άλλωστε, μια 911 συγκαταλέγεται και στα εκθέματα του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) της Νέας Υόρκης.

Η Porsche Carrera 4 Coupe (Type 964) του 1988
Η Porsche Carrera 4 Coupe (Type 964) του 1988
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αν κοιτάξει κανείς το σημείωμα αυτού του εκθέματος στο διάσημο μουσείο της αμερικανικής μητρόπολης, θα διαβάσει ότι ο σχεδιασμός της πρώτης 911 αποδίδει σε κάποιον F.A. 'Butzi' Porsche. Πρόκειται για τον Ferdinand Alexander Porsche, τον μεγαλύτερο γιο του Ferry Porsche και εγγονό του ιδρυτή της εταιρείας, Ferdinand Porsche.

Ο Ferry Porsche εργάζεται με τον γιό του Ferdinand Alexander στο πρωτότυπο της Porsche 911 το 1963
Ο Ferry Porsche εργάζεται με τον γιό του Ferdinand Alexander στο πρωτότυπο της Porsche 911 το 1963

Τον τελευταίο καιρό, όμως, έχει ανοίξει μια υπόθεση που θέτει υπό αμφισβήτηση ότι ο Ferdinand Alexander Porsche είναι ο σχεδιαστής, ή τουλάχιστον ο μοναδικός σχεδιαστής, της πρώτης 911. Με αφορμή το πρόσφατο χρηματιστηριακό άνοιγμα της γερμανικής εταιρείας, βγήκε στην επιφάνεια ότι η Porsche βρισκέται σε νομική διαμάχη με τους απογόνους ενός εκ των σχεδιαστών της Porsche 356, που ζητά οικονομική αποζημίωση για την φερόμενη εμπλοκή του προγόνου του, σχεδιαστή της Porsche, στο σχεδιασμό της 911.

Η πρώτη Turbo 911 (Type 930) του 1975
Η πρώτη Turbo 911 (Type 930) του 1975
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από όσα έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας, τον ισχυρισμό έχει καταθέσει η Ingrid Steineck, κόρη του Erwin Komenda, πρώην επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος της εταιρείας. Η Steineck υποστηρίζει ότι ήταν ο Komenda, και όχι ο Ferdinand 'Butzi' Porsche, εκείνος που σχεδίασε η πρωτόλεια 911.

Η Porsche 911 Carrera Coupe (Type 993) του 1994
Η Porsche 911 Carrera Coupe (Type 993) του 1994

Ο Komenda έπιασε δουλειά στην εταιρεία του Ferdinand Porsche το 1931 και συνέβαλλε στο σχεδιασμό του πρώτου Volkswagen Beetle, του διάσημου «σκαραβαίου», και έχει δηλωθεί επίσημα ως ο βασικός σχεδιαστής της Porsche 356.

Ο Ferdinand Porsche (δεξιά) με τον Erwin Komenda εμπρός στο πρώτο πρωτότυπο της 356
Ο Ferdinand Porsche (δεξιά) με τον Erwin Komenda εμπρός στο πρώτο πρωτότυπο της 356
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για ένα τόσο εμβληματικό αυτοκίνητο, ένα σπορ σύμβολο της αυτοκίνησης που -παρά την υψηλή τιμή του- έχει πουλήσει πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα, η αμφισβήτηση της πατρότητάς του από κάποιον έξω από την οικογένεια Porsche είναι ένα πλήγμα μεγατόνων για την εταιρεία του Zuffenhausen. Πέραν του οικονομικού του αξιώνει η Steineck.

Όλες οι Turbo 911, από την Τype 930 του 1975 μέχρι την Type 991
Όλες οι Turbo 911, από την Τype 930 του 1975 μέχρι την Type 991

Η εγγονή του Erwin Komenda και κόρη της Ingrid Steineck, Dr. Iris Steineck, έχει δημιουργήσει μια ολόκληρη ιστοσελίδα με τις αποδείξεις για τους ισχυρισμούς της μητέρας της. Παρόλα αυτά, η Porsche υποστηρίζει ότι το αίτημα της απογόνου του Erwin Komenda έχει απορριφθεί δύο φορές από τα γερμανικά διαστήρια, αλλά θα υπάρξει και τρίτη ακροαματική διαδικασία κάποια στιγμή το προσεχές χρονικό διάστημα.

Γλυπτό στο μουσείο της Porsche 911 που έχει ιδρύσει η εταιρεία στο Zuffenhausen. Τα αρχεία της 911 εκεί περιλαμβάνουν 2,5 εκατομμύρια φωτογραφίες, και φακέλους που θα κάλυπταν μήκος 2 χιλιομέτρων.
Γλυπτό στο μουσείο της Porsche 911 που έχει ιδρύσει η εταιρεία στο Zuffenhausen. Τα αρχεία της 911 εκεί περιλαμβάνουν 2,5 εκατομμύρια φωτογραφίες, και φακέλους που θα κάλυπταν μήκος 2 χιλιομέτρων.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ