Εξελίσσοντάς το καινοτομικό της σύστημα τετρακίνησης τη δεκαετία του 1970 και εφαρμόζοντάς το στα αγωνιστικά Audi quattro στη «χρυσή εποχή» των ράλι στα 1980s, η γερμανική εταιρεία άλλαξε τα μέχρι τότε δεδομένα της πρόσφυσης.
Το quattro ξεκίνησε σαπό το 1980 να τοποθετείται αρχικά στα sport coupe και sedan Audi, και -εξελισσόμενο τεχνολογικά στο πέρασμα των δεκαετιών- μέχρι σήμερα πέρασε και στα SUV και μετέπειτα στα αμιγώς ηλεκτρικά του Ingolstadt. Και από το θρυλικό rallycar του Group B του Παγκοσμίου Πρωταθήματος Ράλι τη δεκαετία του '80, στο επαναστατικό ηλεκτρικό αγωνιστικό Audi RS Q e-tron του Rally Dakar σήμερα.
Το quattro, που σημαίνει 'τέσσερα' στα ιταλικά, είναι σήμα κατατεθέν της Audi. Τόσο τυπικά όσο και στην πράξη. Πρόκειται για μια τεχνολογία κίνησης και των τεσσάρων τροχών του αυτοκινήτου, η οποία επιτυγχάνει να μεταδίδει τη μέγιστη δυνατή ροπή σε κάθε τροχό όταν απαιτείται η απόλυτη πρόσφυση για το βέλτιστο οδηγικό έλεγχο. Και, το κυριότερο, να βελτιώνει την ενεργητική ασφάλεια σε δρόμους ελλιπούς πρόσφυσης.
BUY NOW
Σε αντίθεση με τα δικίνητα αυτοκίνητα, όπου η ισχύς του κινητήρα μεταδίδει στους εμπρός ή στους πίσω τροχούς, η μετάδοσή της και στους τέσσερις καρπώνεται την πρόσφυση και των τεσσάρων τροχών για να προσφέρει περισσότερη πρόσφυση, για να δώσει στον οδηγό περισσότερη σιγουριά για τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου στην επιτάχυνση και κυρίως στις στροφές.
Η παγκόσμια πρεμιέρα του quatro ήταν ηχηρή, στην παγκόσμια σκηνή των ράλι της δεκαετίας του 1980. Έκανε αμέσως σαφές ότι ήταν μια άφταστη και αδάμαστη τεχνολογία, ωθώντας τους ανταγωνιστές της Audi στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα να εξελίξουν άμεσα τα δικά τους συστήματα τετρακίνησης.
Το πρωταρχικό quattro του 1980, όπως και το Sport quattro του 1984, είχαν μηχανικά μπλοκέ κεντρικά διαφορικά. Πέρασε μιάμιση δεκαετία, ώσπου να εμφανιστεί -το 1999 στα Α3 και ΤΤ- το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κεντρικό διαφορικό, και ακόμη έξι πριν κάνει το 2005 την εμφάνισή του το πρώτο μπλοκέ με ασύμμετρη κατανομή της ροπής (40:60) ανάμεσα στους δύο άξονες.
Το 2007 το σύστημα συνδυάστηκε στο R8 με τον πολύδισκο συμπλέκτη, και το 2016 με την τεχνολογία ultra, που εφοδίαζε μοντέλα με κινητήρα τοποθετημένο στο διαμήκη άξονα στο ρύγχος τους. Το 2019 ήρθε το ηλεκτρονικό torque vectoring (η τεχνολογία προώθησης της ροπής στους εσωτερικούς τροχούς της στροφής για βελτίωση της κατευθυντικότητας).
Την ίδια εποχή το quattro μετασχηματίστηκε για το πρώτο ηλεκτρικό Audi, το e-tron, όπου η τετρακίνηση επιτυγχάνεται με ένα ηλεκτρικό μοτέρ σε κάθε άξονα, ή με τρεις κινητήρες στη σειρά S του γερμανικού EV. Χωρίς, πλέον, διαφορικά και συμπλέκτες. Στις εκδόσεις με τρεις ηλεκτροκινητήρες, τα δύο μοτέρ στον πίσω άξονα επιτυγχάνουν το ηλεκτρονικό torque vectoring.
Μετά την εφαρμογή του συστήματος quattro για πρώτη φορά στα Audi παραγωγής το 1980, σήμερα η τεχνολογία αυτή, μετεξελιγμένη, εμπλουτίζει τη συμπεριφορά κάθε είδους αυτοκινήτου μαζικής παραγωγής του Ingolstadt. Από τα πιο σπορ, όπως τα RS3 και RS4, μέχρι τα SUV της Audi, από το Q3 μέχρι το Q7. Από την πίστα μέχρι τις σκληρές ή λασπώδεις εκτός δρόμου διαδρομές.
Με την εισαγωγή της τεχνολογίας αυτής στους αγώνες, η Audi κέρδισε τέσσερις τίτλους στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι την περίοδο 1982-1984, τρεις νίκες στον αγώνα Pikes Peak το 1985-'87, αμέτρητες νίκες στα αμερικανικά πρωταθλήματα Trans-Am και IMSA GTO, δύο τίτλους οδηγών στο γερμανικό DTM το 1990-'91, τρεις νίκες στο LeMans και τέσσερις παγκόσμιους τίτλους του WEC τη δεκαετία του 2010 με το Audi R18 e-tron quattro, και πολλές άλλες επιτυχίες.
Στα 42 χρόνια μετά το ντεμπούτο του συστήματος στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1980, η Audi έχει πουλήσει πάνω από 11,2 εκατομμύρια αυτοκίνητα με την τεχνολογία quattro.