Συνέντευξη με τον Επικεφαλής Σχεδιασμού της Mazda Ευρώπης, Jo Stenuit

jo stenuit mazda

Το Mazda2 Hybrid έγινε πιο Mazda από ποτέ και το carandmotor.gr συνομίλησε με τον άνθρωπο που συμμόρφωσε το μοντέλο με τις σχεδιαστικές αρχές της εταιρείας.

Ήταν τέλη του 2021 όταν η Mazda εμπλούτισε την γκάμα της με το Mazda2 Hybrid, το πρώτο της πλήρως υβριδικό μοντέλο. Δεν επρόκειτο, ωστόσο, για ένα αυτοκίνητο που αναπτύχθηκε από την ίδια την εταιρεία από τη Χιροσίμα, αλλά ένα Toyota Yaris, που ουσιαστικά αντί να φέρει το έμβλημα με τους τρεις κύκλους, κοσμούνταν με αυτό της Mazda.

Πριν από λίγους, μήνες, ωστόσο, το Mazda2 Ηybrid έμελλε να γίνει πιο Mazda από ποτέ. Το μικρό ιαπωνικό μοντέλο χαλάρωσε τους ισχυρούς σχεδιαστικούς δεσμούς που το ένωναν με το Toyota Yaris και το carandmotor.gr ταξίδεψε στο Ελ Βεντρέλ, μια μικρή παραθαλάσσια πόλη περίπου 60 χλμ. μακριά από τη Βαρκελώνη, προκειμένου να το οδηγήσει.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
mazda2 hybrid

Εκεί η ελληνική δημοσιογραφική αποστολή είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει και τον Jo Stenuit, επικεφαλής σχεδιασμού της Mazda Ευρώπης, ο οποίος ηγήθηκε της ομάδας που διάνθισε το Mazda2 Hybrid με στοχευμένες σχεδιαστικές πινελιές, ευθυγραμμίζοντάς το με τις παραδοσιακές αισθητικές αρχές της μάρκας.

Πόσο εύκολο ήταν να διαφοροποιηθεί το Mazda2 Hybrid, σε επίπεδο εμφάνισης, από το Toyota Yaris, με αβίαστο και ομαλό τρόπο; Ποιο είναι το νέο σχεδιαστικό κεφάλαιο της μάρκας; Και τι πρέπει να περιμένουν οι φίλοι της; Οι απαντήσεις που έδωσε ο κ. Stenuit στην ελληνική αποστολή στις γραμμές που ακολουθούν.

Ποιο ήταν πιο ενδιαφέρον και ποιο το πιο απαιτητικό κομμάτι της σχεδίασης ενός νέου «προσώπου» για το Mazda2;

Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι ήταν να επέμβουμε σε ένα προϊόν που δεν ήταν δικό μας, δημιουργώντας σε αυτό ένα «πρόσωπο» (σ.σ. μάσκα αμαξώματος) που είναι σύμφωνο με τις σχεδιαστικές επιταγές της Mazda. Το πιο απαιτητικό σκέλος αφορά στο γεγονός ότι υπήρχαν ιδιαίτερα μεγάλοι περιορισμοί σε επίπεδο σχεδίασης και έπρεπε να διασφαλίσουμε ότι δεν θα αποκλίνουμε από αυτούς. Κάνοντας μόλις λίγες αλλαγές, έπρεπε να δημιουργήσουμε ένα μοντέλο που αποτελεί μέλος της οικογένειας της Mazda.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Συνέντευξη carandmotor jo stenuit

Το γεγονός ότι το αυτοκίνητο «δότης», το Toyota Yaris, ήταν επίσης ένα ιαπωνικό μοντέλο, έκανε ευκολότερη ή δυσκολότερη τη διαδικασία εφαρμογής αλλαγών στο αμάξωμα του Mazda2 Hybrid, για τη διαφοροποίησή του;

Νομίζω πως σε ένα βαθμό τη διευκόλυνε, καθώς η Toyota έχει ένα παρόμοιο μοτίβο εργασίας με τη Mazda. Συνεργαστήκαμε κυρίως με το Τεχνικό Κέντρο της Toyota στις Βρυξέλλες, όπου οι σχεδιαστές μας είχαν την ευκαιρία να το επισκέπτονται και να συζητήσουν με τους συναδέλφους τους από την Toyota οτιδήποτε αφορούσε τη νέα εμφάνιση του Mazda2 Hybrid.

Προφανώς, η διαδικασία σχεδίασης του νέου μοντέλου ήταν μια αρμοδιότητα της Mazda, αλλά έπρεπε να είμαστε σε επικοινωνία με την Toyota, ώστε να λαμβάνουμε έγκριση για τις σχεδιαστικές πρωτοβουλίες μας.

Η όλη συνεργασία ήταν αγαστή και επικρατούσε ένα φιλικό κλίμα. Σίγουρα, ως σχεδιαστές θα επιθυμούσαμε να προβούμε σε εκτεταμμένες αλλαγές, αλλά κάτι τέτοιο ήταν δύσκολο -μεταξύ άλλων- διότι τα εργοστάσια της Toyota ίσως δεν μπορούσαν να υποστηρίξουν την παραγωγή ενός εκτενώς διαφοροποιημένου μοντέλου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πόσος χρόνος χρειάστηκε προκειμένου να εξελίξετε το νέο πρόσωπο του Mazda2 Hybrid;

Πολλοί ίσως πιστεύουν ότι χρειαστήκαμε μόλις λίγους μήνες. Στην πραγματικότητα όμως απαιτήθηκε πάνω από ένας χρόνος, λόγω κάποιων λεπτομερειών. Για παράδειγμα, το λογότυπο "Hybrid" στο πίσω μέρος του αμαξώματος φέρει μπλε γράμματα. Μόνο η εξέλιξη αυτού του χρώματος μας πήρε μερικούς μήνες.

Η Mazda έχει σχεδιάσει μερικά από τα πιο όμορφα μοντέλα. Μπορεί η σχεδίαση των αυτοκινήτων της εταιρείας και συγκεκριμένα η σχεδιαστική έκφραση "Kodo" να αποτελέσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στο μέλλον;

Νομίζω ότι ήδη έχουμε (σ.σ. ανταγωνιστικό πλεονέκτημα) σε παγκόσμιο επίπεδο. Η σχεδίαση Kodo έχει γίνει αποδεκτή σε ολόκληρο τον κόσμο, με τους ανθρώπους να έχουν κατανοήσει τη συγκεκριμένη σχεδιαστική γλώσσα, και το πώς αυτή εφαρμόζεται τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό τμήμα των αυτοκινήτων της εταιρείας.

Νέο mazda2 hybrid
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Kodo έχει καθοριστική συμβολή στον τρόπο που γίνεται αντιληπτή η μάρκα, και ήδη σε συνεργασία με τον νέο επικεφαλής σχεδιασμού της Mazda αναπτύσσουμε τη νέα γενιά αυτής της σχεδιαστικής έκφρασης. Θα υπάρχουν κάποιες αλλαγές, αλλά ο κεντρικός πυρήνας της Kodo θα παραμείνει αναλλοίωτος. Πρόκειται την «ψυχή» που μεταγγίζουμε, ως σχεδιαστές, στα αυτοκίνητα της Mazda και μπορείτε να τη δείτε στα σχήματα των μοντέλων, το φινίρισμά και την ποιότητά τους.

Αλλά η επιτυχία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη και με την τεχνολογία που διαθέτουμε, τη λειτουργικότητα, τον τρόπο που εισέρχεται ο οδηγός σε ένα Mazda και αντιλαμβάνεται αμέσως τη σχεδίασή του και τη συμπεριφορά του στο δρόμο -ένα πακέτο που σήμερα δεν απαντάται σε πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Τι θα πρέπει να περιμένουν οι φίλοι της Mazda από τη νέα γενιά του Kodo design;

Αυτό που πάντα κάναμε μέσω της σχεδίασης ήταν να δημιουργούμε συναισθήματα. Όταν οδηγεί κάποιος ένα αυτοκίνητό μας αισθάνεται ένα με αυτό. Ποτέ δεν υπερβάλαμε στη σχεδίαση, ποτέ δεν δώσαμε υποσχέσεις που δεν μπορέσαμε να εκπληρώσουμε. Αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε, και φυσικά τα αυτοκίνητά μας θα είναι πολύ όμορφα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πρωτότυπο Iconic SP που παρουσιάσαμε στο Τόκιο. Στις φωτογραφίες δείχνει όμορφο, αλλά από κοντά είναι πραγματικά εκπληκτικό. Στις φωτογροφίες δείχνει ως ένα απλό κόκκινο αυτοκίνητο, αλλά στην πραγματικότητα είναι άσπρο, με 27 τόνους χρώματος που του προσδίδουν μια εκπληκτική εμφάνιση. Πρόκειται για μια τεχνική που μάλλον δεν θα εφαρμοστεί σε αυτοκίνητο παραγωγής, μιας και θα απαιούσε πολλή δουλειά, αλλά αντανακλά την «τρέλα» που μας κυριεύει προκειμένου να καταλήξουμε σε ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα, όπως έχει γίνει με το εμβληματικό χρώμα Soul Red Crystal.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
mazda iconic SP
Mazda Iconic SP

Αυτό το χρώμα αντιπροσωπεύει περίπου το 30% των πωλήσεών μας και έχει συνδεθεί άρρηκτα με τη Mazda. Το Soul Red Crystal αποτελεί αντικείμενο θαυμασμού, και έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στο να είναι εύκολα αναγνωρίσιμα τα αυτοκίνητά μας στο δρόμο. Θυμάμαι ότι είχαμε απαιτήσει από τις αντιπροσωπείες να έχουν τουλάχιστον ένα αυτοκίνητο σε χρώμα Soul Red Crystal σε κάθε κατάστημα. Αλλά δεν περιμέναμε να γίνει αυτό το χρώμα τόσο δημοφιλές.

Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σας προσφέρει περισσότερη ελευθερία να εφαρμόσετε ένα σχέδιο που έχετε στο μυαλό σας, άροντας τους όποιους περιορισμούς;

Είναι αλήθεια ότι οι μπαταρίες και το σύνολο της τεχνολογίας γίνονται ολοένα και μικρότερες, κάτι που σημαίνει ότι έχουμε όλο και περισσότερη ελευθερία. Για παράδειγμα, στο μπροστινό μέρος δεν υπάρχει ένα μεγάλο μπλοκ κινητήρα. Όπως αλλάζει η τεχνολογία, έτσι αλλάζει και η σχεδίαση των αυτοκινήτων. Παρ' όλα αυτά, το design δεν μπορεί να αλλάξει σε ριζικό βαθμό, καθώς κάτι τέτοιο θα σόκαρε τους πελάτες μας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Συνέντευξη jo stenuit

Ποιο είναι το αγαπημένο σας αυτοκίνητο σε επίπεδο σχεδίασης;

Το τρέχον Mazda3. Θυμάμαι την πρώτη φορά που το είδα στην Ιαπωνία, όταν ήταν ακόμα σε εξέλιξη. Ήταν ένα διαφορετικό αυτοκίνητο από τα άλλα, με καλό όμως τρόπο. Ειδικά όταν το είδα να φέρει χρώμα, είπα «αυτό το αυτοκίνητο είναι εντυπωσιακό». Σε επίπεδο οδήγησης, ξεχωρίζω το Mazda MX-5.

Mazda3
Mazda3
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ήταν το παιδικό σας όνειρο να γίνετε σχεδιαστής αυτοκινήτων;

Στην πραγματικότητα ήθελα να σχεδιάζω παιχνίδια LEGO, μιας και έπαιζα συνέχεια με αυτά όταν ήμουν μικρός. Σπούδασα Product Design (Σχεδιασμό Προϊόντων) στο Βέλγιο, στη συνέχεια έκανα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στο Royal College of Art, στο Λονδίνο, και έπειτα έγινα σχεδιαστής αυτοκινήτων. Στη Mazda εργάζομαι εδώ και 25 χρόνια.

Πριν λίγες ημέρες ο κόσμος των τεσσάρων τροχών έγινε φτωχότερος μιας και έφυγε από τη ζωή ο θρυλικός σχεδιαστής Marcello Gandini. Ποιο από τα αυτοκίνητα που σχεδίασε ήταν το αγαπημένο σας;

Το αγαπημένο μου αυτοκίνητο που σχεδίασε ο Gandini ήταν η Lamborghini Miura. Δεν είναι απλά ένα όμορφο αυτοκίνητο, αλλά ένα μοντέλο που σχεδιάστηκε γύρω από τον κινητήρα του, με γνώμονα να βρεθεί η ιδανική ισορροπία μεταξύ λειτουργικότητας, απόδοσης και στυλ. Η ίδια φιλοσοφία υιοθετήθηκε και από εμάς, τη Mazda, για τη σχεδίαση του MX-5.

Μπορεί η Mazda να έχει στο μέλλον ένα εμβληματικό αυτοκίνητο όπως το RX-7 ή το RX-8; Υπάρχει χώρος στο μέλλον για σπορ αυτοκίνητα;

Ναι, αυτό θα μπορούσε να είναι το Mazda Iconic SP που παρουσιάσαμε στο Τόκιο. Είμαστε μια εταιρεία ανθρώπων που αγαπούν τα αυτοκίνητα και εξελίσσουν αυτοκίνητα για ανθρώπους που αγαπούν τα αυτοκίνητα. Είναι πολύ σημαντικό αυτό να μη χαθεί.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πέρυσι είχα μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συνάντηση με έναν από τους «πατέρες» του MX-5 και μου εξήγησε ότι η δημιουργία του μοντέλου ήταν κάπως τυχαία. Μου είπε ότι θα μπορούσε να υπάρχει ένας κόσμος δίχως MX-5. Είπα όχι. Δεν μπορούσα να φανταστώ κάτι τέτοιο. Το MX-5 άλλαξε τη Mazda. Αν δεν υπήρχε το Miata, η Mazda δεν θα ήταν αυτό που είναι σήμερα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ