Αν και τα προσθιοκίνητα SUV έχουν μειώσει το ενδιαφέρον για 4κίνητες προτάσεις, κάποιοι κατασκευαστές εξακολουθούν έχουν στη γκάμα τους προσιτά μοντέλα με κίνηση και στους δύο άξονες.
Η ευκολία κίνησης εκεί που τελειώνει η άσφαλτος αλλά δεν αρχίζουν τα… πολύ δύσκολα, σε συνδυασμό με το επιπλέον κύρος και την έξτρα πρακτικότητα που προσφέρουν τα αμαξώματα τους, ήταν τελικά τα βασικά ζητούμενα από τη συντριπτική πλειοψηφία του κοινού της κατηγορίας των μικρών και μικρομεσαίων SUV. Έτσι οι κατασκευαστές, με την πάροδο των χρόνων και την εξέλιξη της κατηγορίας, έδωσαν στο κοινό αυτό που χρειαζόταν αφαιρώντας από την εξίσωση την πολυπλοκότητα που φέρνει η κίνηση στον πίσω άξονα και μαζί με αυτή κατάφεραν να μειώσουν το συνολικό βάρος αλλά και την κατανάλωση των μοντέλων τους.
Οι τάσεις της αγοράς και οι προτιμήσεις του κοινού συρρίκνωσαν σημαντικά τον αριθμό των 4κίνητων προτάσεων, οι ωστόσο κατάφεραν να «επιβιώνουν» απευθυνόμενες σε ένα κοινό που ξέρει και θέλει να εκμεταλλευτεί τις επιπλέον δυνατότητες που προσφέρει η 4κίνηση. Όπως θα δείτε στο αφιέρωμα που ακολουθεί, ανάμεσα στις πιο προσιτές 4κίνητες προτάσεις της αγοράς υπάρχουν και κάποιες που δεν ανήκουν στην κατηγορία των SUV, διευρύνοντας έτσι τις επιλογές των ενδιαφερόμενων, με μπάτζετ που κυμαίνεται από τα 15.000 έως και τα 26.000 ευρώ.
BUY NOW
Dacia Duster 4X4
Τιμή: Από 21.260 ευρώ
Αναμφίβολα το SUV της Dacia καταφέρνει να ξεχωρίζει στην κατηγορία από πέρα από την πολύ καλή σχέση τιμής/αξίας που το χαρακτηρίζει, έχει και τις προδιαγραφές που το τοποθετούν στους σκληροτράχηλους εκπρόσωπους της κατηγορίας των SUV. Με μεγάλες διαδρομές στις αναρτήσεις, ύψος από το έδαφος που φτάνει στα 210 χιλιοστά, γωνία προσέγγισης στις 30 μοίρες και αναχώρησης στις 33, το 4X4 Duster είναι ένα μοντέλο που θα κινηθεί με ασφάλεια και αξιώσεις ακόμη και σε κακοτράχαλο τερέν. Αν ο οδηγός επιθυμεί να κινηθεί σε πιο δύσκολα σημεία, μέσω ειδικού επιλογέα μπορεί να επιλέξει είτε την αυτόματη λειτουργία είτε το κλείδωμα μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα για πιο απαιτητικές συνθήκες.
Το Duster φέρει επαρκείς χώρους για τέσσερις επιβαίνοντες, με τον χώρο αποσκευών να ξεκινά από τα 376 λίτρα για την 4κίνητη έκδοση (445 για τη δικίνητη) και να φτάνει έως τα 1.409 με την αναδίπλωση των καθισμάτων.
Αρωγός, εκτός αλλά και εντός δρόμου, είναι ο δοκιμασμένος 1,5 dCi πετρελαιοκινητήρας των 116 ίππων και των 260 Nm ροπής, ο οποίος συνδυάζεται στάνταρ με ένα κοντής κλιμάκωσης χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων. Η τελική ταχύτητα των 175 χλμ./ώρα, η επιτάχυνση 0-100 σε 10,3 δλ. και η μέση εργοστασιακή κατανάλωση των 5,3 λτ./100 χλμ., είναι στοιχεία που σε κάθε περίπτωση εντάσσονται στα θετικά χαρακτηριστικά του Duster, που φέρει για την 4κινητη έκδοση και στάνταρ σύστημα ελέχγου ταχύτητας σε κατηφόρα Hill Descent Control.
Fiat Panda City Cross 0,9 4X4
Τιμή: Από 15.150 ευρώ
To Fiat Panda, από την πρώτη του γενιά κιόλας, αποτελεί ένα από πιο εμβληματικά τετρακίνητα μίνι μοντέλα της αγοράς. Χάρη στις compact διαστάσεις του και στους κοντούς προβόλους του, το ιταλικό μοντέλο είναι ιδιαίτερα ευέλικτο και σε off road διαδρομές με τη γωνία προσέγγισης να φτάνει στις 24 μοίρες, της διαφυγής στις 34 και της ράμπας στιες 21 μοίρες). Στην προκειμένη περίπτωση, η έκδοση που εξετάζουμε εφοδιάζεται με έναν δικύλινδρο βενζινοκινητήρα 0,9 λίτρων, ο οποίος με τη βοήθεια υπερσυμπιεστή καυσαερίων αποδίδει 85 ίππους και 145 Nm ροπής από τις 1.900 σ.α.λ.. Με αυτό το μοτέρ η τελική ταχύτητα του βάρους 1.165 κιλών Panda φτάνει στα 164 χλμ./ώρα.
Η τιμή του κίνητου Panda διαμορφώνεται στα 15.150 ευρώ με βάση την ισχύουσα προωθητική ενέργεια της Fiat των 2.000 ευρώ. Η τετρακίνηση του μοντέλου της ιταλικής εταιρίας είναι αυτόματη και μέσω ειδικού διακόπτη το ηλεκτρονικό κλείδωμα διαφορικού ρυθμίζει την κατανομή της ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες σύμφωνα με τις εκάστοτε συνθήκες.
Subaru Impreza 1,6 CVT AWD
Τιμή: Από 23.950 ευρώ
Για εκείνους που επιμένουν στα hatchbacks, υπάρχει μία 4κίνητη πρόταση στην ελληνική αγορά, η οποία βρίσκεται μάλιστα ανάμεσα στις πιο προσιτές με κίνηση σε όλους τους τροχούς. Πρόκειται για το Subaru Impreza που εφοδιάζεται με το «παραδοσιακό» σύστημα μόνιμης τετρακίνησης της εταιρίας Symmetrical All-Wheel Drive, τη στιγμή που τα υπόλοιπα μοντέλα του αφιερώμματος φέρουν ηλεκτρονικά συστήματα που μπορούν να μεταφέρουν και όλη τη ροπή μόνο στους 2 τροχούς.
Η βασική έκδοση του 4κίνητου Impreza κινείται από τον ατμοσφαιρικό Boxer κινητήρα του 1,6 λίτρου με την απόδοση του να φτάνει στους 114 ίππους και τα 150 Nm ροπής, στις 3.600 σ.α.λ. Ο εν λόγω κινητήρας συνεργάζεται στάνταρ με το CVT αυτόματο κιβώτιο Lineartronic με προεπιλεγμένη επιλογή την κατανομή ροπής 60:40 μεταξύ εμπρόσθιου και πίσω άξονα που μπορεί να φτάσει έως και το 50:50. Η Subaru ανακοινώνει 0-100 χλμ./ώρα σε 12,4 δευτερόλεπτα με την τελική ταχύτητα να φτάνει στα 180 χλμ./ώρα. Αναφορικά με την κατανάλωση, η μέση τιμή για το Impreza φτάνει στα 6,4 λτ./100 χλμ. με εκπομπές CO2 στα 145 γρ./χλμ.
Suzuki Ignis Allgrip
Τιμή: Από 14.930 ευρώ
Το mini SUV των Ιαπώνων είναι μια από τις πιο χαριτωμένες προτάσεις στην αγορά συνδυάζοντας με επιτυχία μοντέρνα αλλά και ρετρό στοιχεία στη σχεδίαση του. Είναι παρών σε αυτό το αφιέρωμα καθώς είναι διαθέσιμο και σε 4κίνητη έκδοση, με τιμή μια ανάσα κάτω από τα 15.000 ευρώ.
Ο ατμοσφαιρικός κινητήρα το 1,2 λίτρου αποδίδει 83 ίππους και 107 Nm, ενώ υποστηρίζεται από ήπια υβριδική τεχνολογία με μπαταρία ιόντων λιθίου 48 V, που μειώνει κατανάλωση και εκπεμπόμενους ρύπους. Ta 0-100 χλμ./ώρα επιτυγχάνονται σε 12,8 δευτερόλεπτα και η τελική φτάνει στα 165 χλμ./ώρα.
Η γκάμα της Suzuki απαρτίζεται από τρεις ακόμη προσιτές τετρακίνητες προτάσεις συνολικά με το ήπια υβριδικό Swift να είναι επίσης διαθέσιμο σε αντίστοιχη έκδοση και τιμή από 16.000 ευρώ, ενώ οι τιμές για τα Vitara και SX4 S-Cross με το turbo μοτέρ των 1,4 λίτρων και 129 ίππων ξεκινούν από τα 22.370 και 22.800 ευρώ αντίστοιχα.
Toyota Yaris Cross AWD
Τιμή: Από 26.070 ευρώ
Το Yaris Cross έρχεται για να προσφέρει αυξημένους χώρους και πρακτικότητα έναντι του Yaris, συμπληρώνοντας ιδανικά τη γκάμα της ιαπωνικής εταιρίας στα μικρά. Βάζει παράλληλα στο παιχνίδι και τη δυνατότητα ασφαλούς κίνησης εκτός δρόμου (αυξημένη κατά 30 χλστ. απόσταση από το έδαφος), την οποία και συνδυάζει, στην 4κίνητη εκδοχή του, με την υβριδική τεχνολογία της Toyota που ρίχνει ρύπους και κατανάλωση, ενώ απαλλάσσει και από τα τέλη κυκλοφορίας. Η απόδοση στην προκειμένη περίπτωση ανέρχεται στους 116 ίππους με στάνταρ το αυτόματο κιβώτιο e-CVT.
Σύμφωνα με την Toyota, η έξυπνη 4κίνηση AWD-i παρέχει την απαιτούμενη σταθερότητα και πρόσφυση σε κάθε οδόστρωμα. Όταν οι συνθήκες δημιουργούν δυσκολίες, ο επιλογέας AWD-i του Yaris Cross ενσωματώνει τις επιλογές Trail και Snow, ώστε ο οδηγός να προσαρμόζει ανάλογα την κατανομή της ροπής μεταξύ των δύο αξόνων. Το μικρό ιαπωνικό SUV, στην τετρακίνητη εκδοχή του, παρουσιάζει μειωμένους ρύπους και κατανάλωση, στοιχεία τα οποία διαμορφώνονται στα 115 γρ./χλμ. και 5,1 λτ./100 χλμ. αντίστοιχα. Οι τιμές του Toyota Yaris Cross AWD-i ξεκινούν από τα 26.070 ευρώ.