Μέχρι στιγμής γνωρίζαμε ότι το 2026 η Formula 1 θα αποκτήσει νέους κινητήρες, αλλά ο Έλληνας αεροδυναμιστής Νικόλας Τομπάζης, τεχνικός διευθυντής μονοθεσίων της FIA, αποκάλυψε σημαντικές αλλαγές και στο σχεδιασμό τους.
Σύμφωνα με τον Τομπάζη, πρώην αεροδυναμιστή και επικεφαλής σχεδιαστή των Benetton, McLaren και Ferrari, τα μονοθέσια του 2026 θα είναι και μικρότερα σε μήκος και ελαφρύτερα, ώστε να αποκομιστούν οφέλη από τη μείωση της μάζας τους. Οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί που αφορούν στο σχεδιασμό των αυτοκινήτων θα παρουσιαστούν από τη FIA τον προσεχή Απρίλιο του 2023.
Πρόκειται για μια δύσκολη άσκηση, η μείωση της μάζας των μονοθεσίων, καθώς τις δύο τελευταίες δεκαετίες αυτά μεγαλώνουν σταθερά και σε διαστάσεις και σε βάρος. Όμως, ο Τομπάζης δήλωσε στο «The Race» ότι κάτι τέτοιο δεν είναι ανέφικτο: η μείωση των διαστάσεων από μόνη της προσφέρει τη δυνατότητα μείωσης του βάρους κατά 35 κιλά.
BUY NOW
«Πρέπει να έχουμε υπόψιν μας ότι η διαφορά βάρους που είχαμε από το 2000, περίπου 20 χρόνια πριν, σε σχέση με σήμερα, είναι σχεδόν 200 κιλά. Αυτός είναι τεράστιος αριθμός», είπε ο Τομπάζης. «Από αυτά τα 200 κιλά, τα περίπου 100 προέρχονται από τη μονάδα ισχύος, δηλαδή από τα ηλεκτρικά τους τμήματα, από τις μπαταρίες, το turbo κ.ο.κ. Αυτή είναι μεγάλη αύξηση του βάρους.
»Όμως, είναι σημαντικό να κρατήσουμε τη Formula 1 σχετική με τις κατευθύνσεις της κοινωνίας. Ενώ ένας παθιασμένος θα ήθελε έναν κινητήρα V10 και τέλος, ξέρουμε ότι πρέπει να συνεχίσουμε να οδεύουμε στην κατεύθυνση που επιλέξαμε. Άρα, λοιπόν, αυτό επιφέρει τη μισή από την αύξηση του βάρους. Άλλα 50 περίπου κιλά αφορούν στη βελτίωση της ασφάλειας: στο halo, στην ενίσχυση του σασί, στα μεγαλύτερα προστατευτικά κ.λπ. Οπότε, και πάλι, κανείς δεν θέλει να κάνει συμβιβασμούς σε αυτό.
»Η ευκαιρία μας βρίσκεται στα υπόλοιπα κιλά. Υπάρχουν 15-20 κιλά στα πιο περίπλοκα συστήματα, και άλλα 30-35 κιλά στις διαστάσεις των αυτοκινήτων. Στο μεγαλύτερο μήκος και πλάτος τους, στα μεγαλύτερα ελαστικά. Στις διαστάσεις, πιστεύουμε, βρίσκεται μια ευκαιρία.
»Θα θέλαμε τα μονοθέσια του 2026 να είναι αρκετά μικρότερα σε μήκος, και ίσως και πιο στενά, όλα αυτά θα περιλαμβάνουν την αύξηση του βάρους. Από την άλλη, υφίσταται η μεγέθυνση της μπαταρίας, διότι βασιζόμαστε περισσότερο στον ηλεκτρισμό, κι αυτό προσθέτει λίγο ακόμα βάρος. Στο συμψηφισμό, λοιπόν, ελπίζω [τα μονοθέσια] να είναι λίγο ελαφρύτερα, αλλά όχι σε τεράστιο βαθμό» συμπλήρωσε ο Έλληνας αεροδυναμιστής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2009, τελευταίο χρόνο των ανεφοδιασμών στα pits, το ελάχιστο όριο βάρους των μονοθεσίων της F1 ήταν 605 κιλά. Με τις υβριδικές μονάδες ισχύος του 2014 το όριο αυτό αυξήθηκε στα 690 κιλά, ενώ το 2022 με τους αεροδυναμικούς κανονισμούς του ground effect επεκτάθηκε στα 798 κιλά. Το πλάτος τους, από 1,8 μέτρα το 2017 σήμερα έχει αυξηθεί στα 2,0 μέτρα, ενώ το μήκος τους έχει ξεπεράσει τα 5,0 μέτρα, με μεταξόνιο μέχρι και 3,6 μέτρων.