Η ηλεκτροκίνητη εκδοχή της νεοφερμένης BMW X1 έρχεται να επισφραγίσει τη φυσική ανωτερότητα του βαυαρικού SUV και να ξεδιπλώσει με τρόπο εμφατικό τα πλεονεκτήματα μιας τεχνολογίας που ήρθε για να μείνει.
Έχουν περάσει δέκα ολόκληρα χρόνια από την ημέρα που η BMW θέλησε να σύρει τον χορό της ηλεκτροκίνησης, εξαντλώντας τα τεχνολογικά και τα κατασκευαστικά μέσα εκείνης της εποχής.
Ήταν το 2013 όταν το BMW i3 έδειξε τον δρόμο που όφειλε να ακολουθήσει η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία ώστε να αλλάξει σελίδα, αφήνοντας οριστικά πίσω της ένα εξιδανικευμένο, γεμάτο οδυνηρούς συμβιβασμούς και θλιβερές εξαρτήσεις παρελθόν.
BUY NOW
Κι ενώ θα περίμενε κανείς πως το BMW i3 θα αποτελούσε για τους Βαυαρούς την αφετηρία μιας νέας εποχής, η συνέχεια διέψευσε όσους πίστεψαν ότι η στιγμή της πολυπόθητης μετάβασης είχε φτάσει.
Χρειάστηκαν σχεδόν 10 χρόνια και η αντισυμβατική σκέψη ενός Νοτιαφρικανού (βλέπε Elon Musk) ώστε η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία να αμφισβητήσει εκ νέου τις αξίες με τις οποίες γαλουχήθηκε, εγκαταλείποντας το αδιαπέραστο πέπλο προστασίας που με κόπο είχε υφάνει.
Μολονότι, λοιπόν, η δεκαετής περιπλάνηση δεν μπορεί να θεωρηθεί μια ικανή περίοδος ωρίμανσης, είτε της ίδιας της τεχνολογίας είτε των συνθηκών-υποδομών, όσα βιώσαμε στο αριστερό κάθισμα της ηλεκτροκίνητης BMW iX1 μαρτυρούν τη θεαματική πρόοδο που επετεύχθη.
Η λαμπερή απόχρωση του γκρι
Η τρίτη γενιά της BMW X1 δεν είναι απλώς η καλύτερη αλλά και κατά γενική ομολογία η πιο εντυπωσιακή, θυμίζοντας επιτέλους ένα πραγματικό SUV.
Η αύξηση των εξωτερικών διαστάσεων του αμαξώματος -το μήκος πλέον αγγίζει τα 4,5 μέτρα- έχει παίξει τον ρόλο της, ωστόσο, είναι οι σχεδιαστικές επιλογές εκείνες που χάρισαν στη βαυαρική πρόταση την απαραίτητη πυγμή.
Στην περίπτωση, μάλιστα, που απέναντί σου στέκεται η προικισμένη σε όλα σχεδόν τα επίπεδα έκδοση εξοπλισμού M Sport, αρκεί μια γρήγορη ματιά στις πτυχώσεις που σχηματίζουν οι επιφάνειες των προφυλακτήρων ώστε να δηλώσει κανείς ένθερμος υποστηρικτής της βαυαρικής σχολής.
Μένοντας σε εκείνες τις λεπτομέρειες που καλούνται να αναδείξουν την ιδιαιτερότητα της ηλεκτροκίνητης BMW iX1, οφείλεις να εστιάσεις στο γαλάζιο περίγραμμα της κεντρικής μάσκας και το διακριτικό «i» στο αριστερό άκρο της.
Πιο ξεκάθαρα είναι τα πράγματα στο πίσω τμήμα, όπου φιλοξενείται η πλήρης ονομασία του μοντέλου και στη θέση των απολήξεων της εξάτμισης έχουν τοποθετηθεί δύο γαλάζια ένθετα σε έναν πλήρως διαμορφωμένο αεροδυναμικό διαχύτη.
Οι τροχοί των 19 ιντσών με τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά της Hankook συμπληρώνουν την εικόνα του αυτοκινήτου που δείχνει να λάμπει πίσω από την ταπεινότητα των ματ επιφανειών του αμαξώματός του.
Δίχως ελλείψεις και εκπλήξεις
Η επιλογή της έκδοσης M Sport αναβαθμίζει αυτομάτως και τον διάκοσμο του εσωτερικού, συνδυάζοντας το δέρμα με την Alcantara στις επιφάνειες των σπορ καθισμάτων και τοποθετώντας εμπλουτίζοντας τον κατάλογο του εξοπλισμού με στοιχεία όπως το δερμάτινο τιμόνι Μ, την επένδυση ουρανού M και τις ζώνες ασφαλείας M.
Ανεξαρτήτως εξοπλιστικού επιπέδου, η ποιότητα της κατασκευής τοποθετεί τη νέα BMW X1 μισό σκαλί πάνω από τους βασικούς ανταγωνιστές της, παρά το γεγονός ότι σε ορισμένες επιφάνειες η προσπάθεια περιστολής του κόστους γίνεται εύκολα αντιληπτή.
Μια υποψία σχεδιαστικής προχειρότητας υποθάλπει το ενιαίο πάνελ το οποίο διαμορφώνουν οι δύο ψηφιακές οθόνες -εκείνη του πίνακα οργάνων και του infotainment- καθώς προέρχεται αυτούσιο από τη BMW Σειρά 2 Active Tourer και έχει αποτύχει να ενταχθεί σε μια συγκεκριμένη σχεδιαστική λογική.
Άνευρος, σχεδόν μονοδιάστατος, είναι άλλωστε και ο σχεδιασμός του ταμπλό, αδικώντας το βαυαρικό σύνολο που έχει αναλωθεί στην προσπάθεια εγκαθίδρυσης μιας διαφορετικής χωροταξικής και εργονομικής λογικής.
Θέλοντας και μη, λοιπόν, θα χρειαστεί να προσαρμοστείς σε ένα νέο περιβάλλον χρήστη, το οποίο ναι μεν προσφέρει ακόμα περισσότερες δυνατότητες εξατομίκευσης, ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, στον τέλος της ημέρας ωστόσο θα χρειαστεί να προσπαθήσεις περισσότερο για να επιτύχεις το ίδιο αποτέλεσμα. Την πρόσβαση, δηλαδή, σε βασικές λειτουργίες του αυτοκινήτου.
Είναι μάλλον ακατανόητη η επιλογή να μην υπάρχει πλέον η δυνατότητα απευθείας επιλογής του προγράμματος οδήγησης αλλά να πρέπει να καταφύγει κανείς πρώτα στον αντίστοιχο διακόπτη της κεντρικής κονσόλας και στη συνέχεια στην οθόνη αφής ώστε να ολοκληρώσεις σε δύο βήματα, κάτι το οποίο στο παρελθόν μπορούσε να επιτευχθεί με τη… σκέψη.
Ευτυχώς για όλους, η παρουσία των συσσωρευτών και των δύο ηλεκτροκινητήρων δεν έχει μεταβάλλει σημαντικά τουλάχιστον τις χωροταξικές ισορροπίες ή αν προτιμάτε την ικανότητα του βαυαρικού SUV να υπηρετεί με συνέπεια τον οικογενειακό προσανατολισμό.
Η ουσιαστικότερη απώλεια, σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις του, σχετίζεται με τη χωρητικότητα του διαμερίσματος αποσκευών, η οποία έχει χάσει 50 λίτρα και πλέον ξεκινά από τα 490 λίτρα, φτάνοντας στη μέγιστη τιμή της έως και τα 1.495 λίτρα.
Ηλεκτρική καταιγίδα
Ναι μεν η εικόνα της νέας BMW X1 είναι αρκούντως δυναμική ώστε να δικαιολογήσει την όποια υπερβολή κάτω από τις μεταλλικές επιφάνειες του αμαξώματός της, ωστόσο, ουδείς στο άκουσμα των 313 ηλεκτρικών ίππων θα μπορούσε να φανταστεί ή να προβλέψει τις πραγματικές δυνατότητες του βαυαρικού SUV στην άσφαλτο.
Ακόμα και η πρώτη, εντός των τειχών, επαφή μαζί του είναι πιθανόν να μην αποκαλύψει το εύρος των δυνατοτήτων του αυτοκινήτου, πέραν της εξαιρετικά αποδοτικής λειτουργίας του συστήματος ηλεκτροκίνησης και της εντυπωσιακής άνεσης με την οποία πλαισιώνει την άχαρη διαδικασία της μεταφοράς από τη δουλειά στο σπίτι και από το σπίτι στη δουλειά.
Θεωρείστε, λοιπόν, δεδομένο ότι δεν πρόκειται να σας λείψει ο θόρυβος ή ο κραδασμός ενός θερμικού κινητήρα, η πρόκληση του απόλυτου συγχρονισμού των άνω και των κάτω άκρων στην προσπάθεια επίτευξης της ιδανικής αλλαγής ταχύτητας, ούτε η διστακτικότητα ενός αυτόματου κιβωτίου.
Είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα σας λείψει η… απέραντη αυτονομία ενός συμβατικού αυτοκινήτου, καθώς μέσα στην πόλη και σε απολύτως πραγματικές συνθήκες η BMW iX1 μπορεί να καλύψει με σχετική άνεση περισσότερα από 400 χιλιόμετρα πριν επιστρέψει σε ένα σημείο φόρτισης.
Μένοντας στην αυτονομία, μιας και αυτή είναι που απασχολεί τους υποψήφιους αγοραστές ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αξίζει να αναφέρουμε ότι σε μεικτές συνθήκες και αξιοποιώντας την αποτελεσματικότατη λειτουργία της ανάκτησης ενέργειας όπως και τα προγράμματα οδήγηση, πολύ δύσκολα θα καταφέρει να υπερβεί κανείς σε κατανάλωση τις 16 kWh/100 χλμ.
Αυτομάτως, λοιπόν, τα 64,7 kW της αξιοποιήσιμης ενέργειας μεταφράζεται σε αυτονομία που υπερβαίνει, έστω και οριακά, τα 400 χιλιόμετρα, χαρίζοντας τη δυνατότητα να ταξιδέψεις χωρίς να έχεις διαρκώς τη σκέψη και το μυαλό σου σε μια μη προγραμματισμένη στάση και στην ανάγκη της φόρτισης.
Βέβαια, σύντομα, αντιλαμβάνεσαι ότι το μεγαλύτερο προσόν της ηλεκτροκίνητης BMW iX1 δεν είναι η αυτονομία της αλλά οι καταιγιστικές επιδόσεις που είναι ικανή να αναπτύξει αν και εφόσον βγεις από τη λογική της… αυτοσυντήρησης και επιτρέψεις σε αγριότερα ένστικτα να ορίσουν τον ρυθμό της κίνησής σου.
Μολονότι, λοιπόν, το συνολικό βάρος των 2 τόνων δεν προμηνύει μια θυελλώδη σχέση με το μικρότερο σε διαστάσεις και πιο προσιτό SUV στη σημερινή γκάμα της BMW, στην πράξη πριν ακόμα εξαντλήσεις τη διαδρομή του δεξιού πεντάλ γνωρίζεις τι πρόκειται να ακολουθήσει.
Η άμεση απόδοση της ροπής και τις ισχύος όχι μόνον κρύβει τα παραπανίσια κιλά εκμηδενίζει και τις αποστάσεις. Μην σταθείτε στο γεγονός ότι η ηλεκτροκίνητη BMW X1 επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 5,6 δευτερόλεπτα, αλλά στην ικανότητά της να εκτοξεύεται ακόμα και εν κινήσει κάθε φόρα που το απαιτήσεις.
Για να πάρεις το μέγιστο θα χρειαστεί είτε να καταφύγεις στο πλέον επιθετικό setup του συστήματος κίνησης είτε απλά να τραβήξεις τον έναν και μοναδικό μοχλοδιακόπτη του τριάκτινου τιμονιού.
Με αυτόν τον τρόπο «ανοίγει» ένα παράθυρο δέκα δευτερολέπτων, μέσα στα οποία η BMW iX1 ταξιδεύει με ξέφρενο ρυθμό στον χώρο και τον χρόνο.
Για καλή σου τύχη, το πλαίσιο διαθέτει τα τυπικά προσόντα ώστε να διαχειριστεί τις προκλήσεις που θέτει το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης της X1, εξασφαλίζοντας τον χρόνο αλλά και τον τρόπο να αντιδράσεις έγκαιρα και αποτελεσματικά, αποκαθιστώντας την τάξη.
Προφανώς και η παρουσία των δύο ηλεκτροκινητήρων και η τετρακίνηση χωρίς τη φυσική σύνδεση των δύο αξόνων συνιστά ένα επιπλέον asset στα εύκολα και τα δύσκολα, όπως προσόν μπορεί να θεωρηθεί ότι τόσο το σύστημα διεύθυνσης όσο και εκείνο της πέδησης διατηρούν, παρά την ηλεκτρική φύση του αυτοκινήτου, μια καλοδεχούμενη αναλογικότητα.
Αντί συμπεράσματος
Η BMW iX1 αποτελεί την ευχάριστη έκπληξη της χρονιάς, προσφέροντας απλόχερα όσα μπορεί κανείς να ζητήσει από ένα SUV αυτής της κατηγορίας και ντύνοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα μιας ηλεκτροκίνητης πρότασης με επιδόσεις που παραπέμπουν σε μια άλλη κλάση αυτοκινήτων.
Τα 54.990 ευρώ της αρχικής τιμής (46.990 ευρώ με την κρατική επιδότηση) δεν είναι λίγα για μια πρόταση που ούτως ή άλλως η απόκτησή της απαιτεί τη δυνατότητα εγκατάστασης των απαραίτητων υποδομών φόρτισης στο ευρύτερο… οικογενειακό περιβάλλον, αυτό ωστόσο δεν μειώνει σημαντικά την ίδια τη αξία του αυτοκινήτου και της τεχνολογίας την οποία επάξια πρεσβεύει.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ BMW iX1 xDrive30
Κινητήρες: Δύο ηλεκτροκινητήρες 313 ίπποι, 494 Nm
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 5,6 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 180 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 16,8/100 χλμ., 0 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.500/1.845/1.616 χλστ., 2.692 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 2.010 κιλά
Χώρος αποσκευών: 490 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 54.990 ευρώ (46.990 ευρώ με επιδότηση) / 0 ευρώ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ