Δοκιμή: Land Rover Defender 110 diesel 300 PS 75th Edition
ΣΠΥΡΟΣ ΧΩΤΟΣ / PHOTOS: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ
Θέλοντας να γιορτάσει τα 75 χρόνια από την ίδρυσή της, η Land Rover δημιουργεί την ομώνυμη ειδική έκδοση του αυτοκινήτου εκείνου που ευθύνεται για την ίδια την υπόστασή της.
To Defender, το αυτοκίνητο που δημιούργησε το μακρινό 1948 την ίδια τη μάρκα Land Rover, εδώ και σχεδόν 3 χρόνια έχει μπει στη δεύτερη γενιά του, που ήρθε να αντικαταστήσει την πρώτη μετά από 67 ολόκληρα χρόνια που έμεινε στην παραγωγή (πρώτα ως Land Rover Series I, μετά ως Series II και Series III, καταλήγοντας στο «Defender» από το 1989 και μετά).
Το νεότερο μοντέλο έχει εκσυγχρονιστεί πλήρως σε όλα τα επίπεδα, όμως έχει διατηρήσει στο ακέραιο και ίσως ακόμη έχει εξελίξει περαιτέρω τις κορυφαίες εκτός δρόμου δυνατότητες του προκάτοχού του.
BUY NOW
Πλέον και θέλοντας να γιορτάσει τα 75 χρόνια από την ίδια τη γέννησή της, η Land Rover δημιουργεί την ειδική έκδοση 75th Ediition του νέου Defender, η οποία θα παραχθεί σε περιορισμένα κομμάτια. Εμείς, δοκιμάζουμε στην Ελλάδα το πρώτο –και μοναδικό έως σήμερα– Defender 75th Edition που ήρθε στη χώρα μας στην 5θυρη έκδοση 110, το οποίο συνδυάζεται με τον ισχυρότερο κινητήρα diesel της μάρκας και αν μη τι άλλο ξεχωρίζει εκτός των άλλων και για τον μοναδικό ρετρό χρωματισμό του.
Ιστορικός χρωματισμός σε νέα εφαρμογή
Για τη Land Rover, το Grasmere Green είναι ένα χρώμα που το γνωρίζουμε καλά από διάφορα αυτοκίνητα στην ιστορία της μάρκας, ενώ το έχουμε δει κατά καιρούς και στο προηγούμενο Defender, με πιο πρόσφατες τις εκδόσεις Heritage του 2015. Η απόχρωση αυτή προέρχεται από το πρώτο μοντέλο της Land Rover, το Series I, και θεωρείται ιστορική για την ίδια τη μάρκα και φυσικά για το Defender. Πλέον, στο νέο Defender 75th Edition το Grasmere Green επανέρχεται στη γκάμα, όμως αυτή τη φορά αποκτά λίγο πιο σκούρα απόχρωση, ενώ παράλληλα εκτός του αμαξώματος βάφει και τις ειδικές 20άρες ζάντες του αυτοκινήτου. Η έκδοση διαχωρίζεται και από άλλα στοιχεία στο αμάξωμα του αυτοκινήτου, όπως είναι τα διακριτικά λογότυπα «75 Years», οι ασημί προφυλακτήρες και τα φιμέ τζάμια. Το αν τελικά αρέσει σε κάποιον το τελικό αποτέλεσμα είναι υποκειμενικό –προσωπικά θα προτιμούσα το πράσινο στις ζάντες να «έσπαγε» με κάποια άλλη απόχρωση– ωστόσο είναι δεδομένο ότι τέτοιου είδους εκδόσεις δεν είναι ξένες στην πορεία της Land Rover και ορίζουν την ίδια την πορεία της στο χρόνο.
Ποιοτικό και κατά τόπους πολυτελές εσωτερικό με… αχανείς χώρους επιβατών
Στο εσωτερικό του Land Rover Defender 75th Edition το χρώμα Grasmere Green κάνει και πάλι την εμφάνισή του, αν και περιορίζει το εμβαδόν της παρουσίας του στο οριζόντιο «φιλέτο» του ταμπλό και στις «γυμνές» επιφάνειες του εσωτερικού των θυρών. Από εκεί και πέρα η έκδοση περιλαμβάνει κορυφαία στοιχεία εξοπλισμού άνεσης, όπως είναι το πλήρες Pivi-Pro σύστημα πολυμέσων με τη νεότερη και μεγαλύτερη 11,4 ιντσών κεντρική οθόνη, το premium ηχοσύστημα της Meridian, τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα σε 14 διαφορετικές ρυθμίσεις που είναι και θερμαινόμενα, η πανοραμική ανοιγόμενη οροφή, αλλά και το σύστημα Head-Up Display μπροστά από τον οδηγό. Για όσους έχουμε οδηγήσει αρκετές φορές το νεότερο Defender εκτιμούμε για μια ακόμη φορά τη σωστή μίξη πολυτελών και «σκληροτράχηλων» προσθηκών, με το τελευταίο κομμάτι να εκπροσωπούν οι εκτεθειμένες αλενόβιδες σε διάφορα σημεία της καμπίνας, το πλαστικό δάπεδο (που στην περίπτωση της έκδοσης καλύπτεται και από πατάκια), καθώς και οι διάσπαρτες χειρολαβές.
Οι χώροι είναι απλώς «χαοτικοί», με 5 ενήλικες επιβάτες να χωρούν με χαρακτηριστική άνεση εκμεταλλευόμενοι τις θηριώδεις διαστάσεις του νεότερου Defender. Η πόρτα του χώρου αποσκευών ανοίγει προς τα έξω φιλοξενώντας φυσικά και τον κανονικών διαστάσεων 5ο τροχό του αυτοκινήτου, ενώ η χωρητικότητά του πορτ-μπαγκάζ είναι 786 λίτρα, σε ένα πλήρως τετραγωνισμένο σχήμα που φέρει και εδώ πλήρες προστατευτικό για το δάπεδο. Η φόρτωσή του μπορεί να γίνει πιο εύκολα εφόσον ο οδηγός επιλέξει το χαμηλότερο διαθέσιμο ύψος της ηλεκτρονικής αερανάρτησης, που μειώνει το ύψος του αμαξώματος κατά 40 χλστ.
Δυνατός 6κύλινδρος diesel κινητήρας
Το μοτέρ του επετειακού Land Rover Defender της δοκιμής μας είναι ο νεότερος 6κύλινδρος σε σειρά 3λιτρος diesel κινητήρας της σειράς Ingenium με διπλό turbo, ο οποίος είναι πλήρως αλουμινένιος και κατασκευάζεται in-house από τη βρετανική μάρκα. Συνδυάζεται με 48 Volt «ήπια» υβριδικό σύστημα και παράλληλα, με ένα 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων της ZF. Η άφθονη ροπή του που αποδίδεται από τις χαμηλές κιόλας στροφές είναι ικανή να κινήσει με εξαιρετική άνεση το θηριώδες Defender, ενώ η 6κύλινδρη χροιά του δίνει αυτή τη «γεύση» μιας άλλης εποχής που μας λείπει, ιδίως στις ημέρες μας με την ανάπτυξη της αθόρυβης ηλεκτροκίνησης. Κανένα παράπονο δεν υπάρχει και από το 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο, που διαχειρίζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την άφθονη ροπή του μοτέρ και βοηθά το Defender να επιτύχει γρήγορες επιδόσεις και να φθάσει με σχετική ευκολία μέχρι την –περιορισμένη στα 191 χλμ./ώρα– τελική του ταχύτητα. Η κατανάλωση από την πλευρά της σύμφωνα με τη Land Rover είναι 8,7 λτ./100 χλμ. και στην πράξη θα πρέπει να υπολογίζει κανείς μια μέση τιμή κοντά στα 11 λτ./100 χλμ., ενώ το μεγάλο ρεζερβουάρ των 89 ωφέλιμων λίτρων εγγυάται όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αυτονομία για τις εκτός δρόμου εξορμήσεις του ιδιοκτήτη του Defender.
Ασταμάτητο…
Από την πρώτη φορά που βρέθηκα πίσω από το τιμόνι του νεότερου Defender, πριν από σχεδόν 3 χρόνια, μέχρι και σήμερα που ξαναδοκίμασα τη νέα επετειακή του έκδοση, δεν έχασα την ευκαιρία να βάλω δύσκολα στο –κατά τη γνώμη μου– κορυφαίο 4Χ4 αυτοκίνητο που διατίθεται αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά. Αυτή τη φορά το πεδίο δοκιμών μου ήταν δύο πρώην Ακροπολικές εκτός δρόμου διαδρομές στην Πελοπόννησο, το αγαπημένο Κεφάλαρι και η Ζήρεια, εκεί όπου το Defender είχε να αντιμετωπίσει άφθονη λάσπη, χιόνι και πάγο, καθώς και φυτευτές πέτρες, αλλά και νεροφαγώματα. Παρότι η όλη προσπάθεια δεν μπόρεσε να αποτυπωθεί στο φωτογραφικό φακό του Γιώργου Καραγιωργάκη μιας και έγινε σε διαφορετικό χρόνο από την «επίσημη» φωτογράφιση του αυτοκινήτου, αυτό που μπορώ να εγγυηθώ είναι η χαρακτηριστική ευκολία με την οποία το Defender αντιμετώπισε οποιαδήποτε δυσκολία βρέθηκε στο διάβα του. Το μόνο αρνητικό που μπορεί να του προσάψω είναι οι τερατώδεις διαστάσεις του που φέρνουν συχνά αντιμέτωπο το αμάξωμά του με κλαδιά δέντρων, θάμνους κ.ο.κ., ωστόσο γνωρίζοντας κανείς τι οδηγεί και που κινείται, ισοπεδώνει απλά τα πάντα στο πέρασμά του και προχωρά.
Το κλειδί στις αξεπέραστες ικανότητες του Defender εκτός δρόμου έχει να κάνει με όλο το μηχανικό, τεχνικό και ηλεκτρονικό υπόβαθρο που διαθέτει και το σωστό tuning που έχει γίνει σε αυτό το κομμάτι, από τους απόλυτους γνώστες βρετανούς της Land Rover. Για παράδειγμα, η αερανάρτηση που σηκώνει το αμάξωμα από το έδαφος έως και τα 291 χλστ., εγγυάται ότι δεν θα βρει τίποτα από κάτω και δεν θα «στομώσει» πληγώνοντας ανεπανόρθωτα το αυτοκίνητο. Επίσης, το κλείδωμα τόσο του κεντρικού διαφορικού όσο και του πίσω, δίνει τη δυνατότητα στο Defender να βγει με άνεση από τη λάσπη και γενικότερα από κάθε σαθρό έδαφος, χωρίς να κολλάει πουθενά. Απολύτως προσαρμοσμένα σε κάθε τύπου εδάφους είναι και τα set-up του συστήματος Terrain Response, που επεμβαίνουν σε κινητήρα, κιβώτιο, ηλεκτρονικά, ανάρτηση κ.λπ. για να βοηθήσουν τον οδηγό ώστε και πάλι να βγει από κάθε δύσκολη κατάσταση. Και για το τέλος άφησα τα τέσσερα All-Terrain ελαστικά Goodyear Wrangler με διάσταση 285/60, τα οποία φροντίζουν για την καλύτερη δυνατή πρόσφυση σε χώμα και λάσπη.
Σε ό,τι αφορά στα ασφάλτινα χαρακτηριστικά του Defender, το θηριώδες Land Rover ταξιδεύει με χαρακτηριστική άνεση και ασφάλεια σε κάθε είδους διαδρομή, προσφέρει μια πολύ υψηλή και εποπτική θέση οδήγησης που δύσκολα βρίσκεις σήμερα σε τετράτροχο επιβατικό και δυσκολεύει μόνο στην κίνηση στην πόλη ως προς την ευελιξία του, αν και αυτό δεν είναι φυσικά το πεδίο δράσεως ενός τέτοιου αυτοκινήτου. Το τιμόνι δεν μπορεί –και δεν χρειάζεται– να προσφέρει την τέλεια αίσθηση, ενώ τα φρένα είναι δυνατά και σταματούν πειστικά το βαρύ όγκο ενός τέτοιου οχήματος. Στην εθνική, υπάρχουν αεροδυναμικοί θόρυβοι που δεν μπορούν να μην παραχθούν από το τετραγωνισμένο αμάξωμα του αυτοκινήτου και τους μεγάλους καθρέπτες, χωρίς πάντως γενικά να ενοχλούν.
Συμπέρασμα
Η επετειακή έκδοση των 75 ετών του Land Rover Defender είναι μια ειδική επιλογή για κάποιον που θα θελήσει να αποκτήσει ίσως το κορυφαίο 4X4 της εποχής μας και να το προσθέσει στη συλλογή των αυτοκινήτων του που θα γίνουν σίγουρα – ή έχουν γίνει ήδη, all time classic. Προσωπικά, θα πρότεινα κάποια από τις υπόλοιπες εκδόσεις εξοπλισμού του Defender με αυτό το μοτέρ, οι οποίες έτσι κι αλλιώς είναι αρκετά φθηνότερες από την επετειακή (από 40.000 έως και 20.000 ευρώ), χωρίς να υπολείπονται σε τίποτα από όλα τα top χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 2.997 κ.εκ. πετρέλαιο, 300 PS/4.000 σ.α.λ.,650 Nm/1.500-2.500 σ.α.λ.
Μετάδοση: 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 7,0 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 191 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 8,7 λτ./100 χλμ., 228 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 5.018*/2.008/1.967 χλστ., 3.022 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 2.415 κιλά
Χώρος αποσκευών: 786 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 137.823 ευρώ (από 95.837 ευρώ οι εκδόσεις 110 diesel 300 PS) / 501,6 ευρώ
*Μαζί με τον έξτρα τροχό
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ