Δοκιμή: Νέο CUPRA Formentor 1.5 TSI 272 PS VZ DSG Hybrid
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΝΑΓΟΣ / PHOTOS: Γιώργος Καραγιωργάκης
Το μοντέλο σύμβολο της ισπανικής εταιρείας ανανεώθηκε σε όλους τους τομείς με στόχο να βάλει ακόμα πιο δύσκολα στο σκληρό ανταγωνισμό, όντας ο εφιάλτης του.
Η CUPRA αποτελεί case study για όλη την αυτοκινητοβιομηχανία. Με στοχευμένη γκάμα που αποτελείται από λίγα αλλά ανταγωνιστικά μοντέλα, κατάφερε μέσα σε λίγα χρόνια να ξεχωρίσει και να γίνει αξιοθαύμαστη. Δεν θα ήταν μάλιστα υπερβολή να πούμε ότι αρκετές μάρκες, premium ή μη, θα ήθελαν όσο τίποτα άλλο να έχουν το Formentor στους εκθεσιακούς τους χώρους.
Το Formentor είναι το best seller της εταιρείας και το πρώτο σε πωλήσεις μικρομεσαίο CUV στην Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα, την περασμένη χρονιά (2023) κατάφερε περισσότερες από 120.000 πωλήσεις παγκοσμίως, παρουσιάζοντας άνοδο 23% σε σχέση με αυτές που είχε πετύχει το 2022.
BUY NOW
Όπως μπορείτε να αντιληφθείτε, πρόκειται για ένα εντυπωσιακό εμπορικό αποτέλεσμα που βοήθησε στην εξέλιξη της ισπανικής εταιρείας. Με την ανανέωση, η CUPRA δεν θέλει μόνο να ισχυροποιήσει την θέση του μοντέλου, αλλά και την δική της στο παγκόσμιο αυτοκινητικό στερέωμα.
Γραμμωμένο
Σύντομα, η CUPRA θα μεγαλώσει με την προσθήκη νέων μοντέλων και για να προετοιμάσει το έδαφος, προχώρησε σε αισθητική ανανέωση και τεχνολογική αναβάθμιση των τριών αυτοκινήτων της υπάρχουσας γκάμας.
Το Formentor είναι το μοντέλο που εξελίχθηκε από την CUPRA για «προσωπική» χρήση και όχι για όλο τον Όμιλο VW, ενώ παράλληλα κατασκευάζεται στη γενέτειρά του. Το Sport Activity Coupe παρουσιαστικό ταιριάζει με τον δυναμικό χαρακτήρα της φίρμας και όπως αποδείχθηκε, αρέσει.
Η δουλειά του σχεδιαστικού τμήματος δεν ήταν εύκολη, μιας και γνωρίζουν ότι μιας λάθος κίνηση, μπορεί να φέρει μη θεμιτά αποτελέσματα. Και με το μοντέλο που γεμίζει τις εκθέσεις σου, δεν παίζεις.
Με αυτό κατά νου, το ανανεωμένο Formentor φέρει πλέον τη νέα σχεδιαστική ταυτότητα της εταιρείας που τονίζει τη μουσούδα (μύτη καρχαρία) και διαφοροποιεί την φωτεινή υπογραφή του μοντέλου. Η τελευταία χαρακτηρίζεται από τα τριγωνικά matrix LED φώτα εμπρός και μία ακόμα εντονότερη LEDόμπαρα στο πίσω μέρος που φωτίζει το ενσωματωμένο σε αυτή σήμα. Οι αλλαγές στο νέο μοντέλο είναι ιδιαίτερα ταιριαστές και τονίζουν την μοναδικότητά του στον Όμιλο, και θα τολμήσουμε να πούμε ότι παραπέμπει ελαφρώς στα πιο σπορ μοντέλα του γκρουπ με καταγωγή από Στουτγάρδη (φωτεινή υπογραφή).
Την εικόνα συμπληρώνουν οι νέοι λογότυποι, με τον εμπρός να έχει μετακομίσει από την μάσκα στο καπό, οι ανασχεδιασμένοι προφυλακτήρες και τα φρέσκα σχέδια στις ζάντες αλουμινίου.
Με πλούσιο εσωτερικό κόσμο
Η καμπίνα του ανανεωμένου Formentor δεν φέρει σχεδιαστικές αλλαγές, αλλά ποιοτικές. Η κεντρική κονσόλα δαπέδου διαθέτει πλέον αναβαθμισμένα υλικά, ενώ νέες είναι οι διακοσμητικές φάσες και οι ταπετσαρίες οικολογικού προσανατολισμού. Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός προσφέρει ακόμα περισσότερες επιλογές και εξιτάρει τον οδηγό το βράδυ, θα θέλαμε όμως να αγκαλιάζει όλη την καμπίνα και όχι το εμπρός μισό της.
Αυτό που άλλαξε ριζικά είναι ο «ψηφιακός κόσμος» του ανανεωμένου Formentor, καθώς εφοδιάστηκε με την τελευταία εκδοχή του συστήματος πολυμέσων του γκρουπ με έγχρωμη οθόνη αφής 12,9 ιντσών, πράγμα που σημαίνει ότι έχει πραγματοποιήσει άλμα τόσο από πλευράς εικόνας, όσο και δυνατοτήτων.
Παράλληλα, ο ταχύτερος επεξεργαστής του συστήματος, χαρίζει μια εντελώς διαφορετική εμπειρία χρήσης σε σχέση με το παρελθόν. Νέο είναι και το slider αφής στην βάση του που συνεργάζεται σωστά με το νέο λογισμικό και εκτελεί άμεσα τις εντολές του χρήστη, ενώ αισθητά διαφοροποιημένος σε εικόνα είναι και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 10,25 ιντσών.
Συνολικά, τα υλικά που απαρτίζουν την καμπίνα του ανανεωμένου CUPRA Formentor είναι πολύ προσεγμένα, με το μαλακό πλαστικό που καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό να είναι κορυφαίας ποιότητας. Σε αντίστοιχα πολύ ψηλό επίπεδο βρίσκεται και η συναρμογή των υλικών, που εγγυάται και την απουσία τριγμών με το πέρασμα του χρόνου.
Το Formentor χρησιμοποιεί την τελευταία εκδοχή της διαμορφώσιμης πλατφόρμας MQB Evo και οι διαστάσεις του, το τοποθετούν στην καρδιά της κατηγορίας των C-SUV. Παρά την δυναμική και «κουπέ» σχεδίασή του, η χωροταξική μελέτη των Ισπανών είναι πετυχημένη. Τέσσερις ενήλικοι ανεξαρτήτου αναστήματος θα βολευτούν με άνεση, με έναν τρίτο πίσω να βολεύεται χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα, και ας εξέχει το τούνελ μετάδοσης (διατίθεται και σε 4κίνητη έκδοση).
Το πορτμπαγκάζ της plug-in hybrid έκδοσης που δοκιμάζουμε έχει χωρητικότητα 345 λίτρων (450 λίτρα έχουν οι εκδόσεις χωρίς το επαναφορτιζόμενο σύστημα), στο μάτι όμως δείχνει μεγαλύτερο. Έχει εντελώς ορθογώνιο σχήμα, είναι εύκολο στη φόρτωση χάρη στο μικρό κατώφλι, διαθέτει γάντζους για χειραποσκευές και σε περίπτωση αναδίπλωσης της πλάτης θα δημιουργηθεί επίπεδος χώρος.
Αυτό που έπρεπε
Η ανανέωση του Formentor έφερε αλλαγές και στην γκάμα κινητήρων, με εύρος ισχύος από τους 150 έως τους 333 ίππους. Οι επαναφορτιζόμενες υβριδικές εκδόσεις, όπως το αυτοκίνητο που δοκιμάζουμε, φέρουν το νέο εξηλεκτρισμένο σύστημα κίνησης του Ομίλου που σε σχέση με το παρελθόν, είναι η «μέρα με τη νύχτα».
Διατίθεται σε έκδοση e-Hybrid με 204 ίππους και σε VZ (Veloz) με 272, με το σύστημα να αποτελείται από τον καινούργιο 4κύλινδρο 1.5 TSI, ένα ηλεκτρομοτέρ 116 ίππων και 330 Nm, και μια μεγάλη μπαταρία χωρητικότητας 25,7 kWh (19,7 kWh ωφέλιμη).
Στην περίπτωση της έκδοσης VZ που δοκιμάζουμε, το θερμικό μοτέρ με τον άμεσο ψεκασμό και την τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας αποδίδει 177 ίππους και 250 Nm ροπή, με την συνδυαστική απόδοση του συστήματος να ορίζεται στους 273 ίππους και τα 400 Nm.
Ο ηλεκτροκινητήρας πάει πακέτο με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των έξι σχέσεων, με τις επιδόσεις που εξασφαλίζει ο συνδυασμός στο Formentor 1.5 TSI VZ DSG Hybrid των 1.742 κιλών να είναι αρκετά δυνατές. Για να επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα χρειάζεται 7,2 δλ. και η τελική του ταχύτητα φτάνει τα 220 χλμ./ώρα.
Ο οδηγός έχει στην διάθεσή του τέσσερα προφίλ οδήγησης, Comfort, Performance, CUPRA και Individual, με το τελευταίο να επιτρέπει στον οδηγό να επιλέξει μεταξύ άλλων και την σκληρότητα των στάνταρ ηλεκτρονικά ελεγχόμενων αμορτισέρ σε 15 διαφορετικές θέσεις.
Ο συνδυασμός των κινητήρων είναι πολύ πετυχημένος και χαρίζει δυνατές επιταχύνσεις, ενώ το πέρασμα του συστήματος από την ηλεκτρική στην υβριδική ή την θερμική λειτουργία είναι στρωτή και ανεπαίσθητη.
Η λειτουργία του DSG6 είναι σωστή και πραγματοποιεί ομαλές και αστραπιαίες αλλαγές, διαθέτοντας παράλληλα σπορ πρόγραμμα και δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών μέσω των paddles στο τιμόνι.
Κάθε φορά που εκκινεί το αυτοκίνητο και με την προϋπόθεση ότι η μπαταρία έχει επαρκές επίπεδο φόρτισης, το CUPRA Formentor κινείται αμιγώς ηλεκτρικά. Οπότε εάν θέλετε να φυλάξετε την ηλεκτρική ενέργεια για αργότερα, θα πρέπει να το κάνετε χειροκίνητα από την οθόνη του infotainment.
Στον τομέα της κατανάλωσης, εκκινώντας πάντα με την μεγάλη μπαταρία πλήρως φορτισμένη, θα χρειαστείτε κάτι λιγότερο από 15 kWh για να καλύψετε τα πρώτα 100 χλμ. της διαδρομής και ελάχιστες «σταγόνες» βενζίνης (όταν κρίνει το σύστημα ότι χρειάζεται ή όταν θέλετε δυνατές επιδόσεις που θέτουν σε λειτουργία τον 1.5 TSI).
Αυτό σημαίνει ότι προσφέρει υπερδιπλάσια ηλεκτρική αυτονομία σε σχέση με το παρελθόν, διανύοντας 120 χλμ. χωρίς κόπο. Εάν δεν ξαναφορτίσετε, θα λειτουργήσει ως συμβατικό υβριδικό και θα καταναλώσει περίπου 5 λτ./100 χλμ. κατά μέσο όρο. Ο συνδυασμός και των δύο «ρεζερβουάρ» (μπαταρία και βενζίνη 40 λτ.) είναι ικανός να χαρίσει αυτονομία που θα πλησιάσει τα 800 χλμ.
Το νέο plug-in hybrid σύστημα έχει και αναβαθμισμένη φόρτιση, με ενσωματωμένο φορτιστή ισχύος 11 kW από 3,6 kW, ενώ σε περίπτωση κουμπώματος σε ταχυφορτιστή θα τραβήξει έως 50 kW. Αυτό σημαίνει ότι μιας πλήρης φόρτιση σε wallbox θα διαρκέσει 2μιση ώρες, ενώ σε ταχυφορτιστή θα χρειαστεί για το 0-80% κάτι λιγότερο από μισή ώρα (26 λεπτά).
Όλα τα μοντέλα της CUPRA ξεχωρίζουν για τα οδικά τους χαρακτηριστικά, με την επαναφορτιζόμενη υβριδική του ανανεωμένου Formentor να μην αποτελεί εξαίρεση. Αναντίλεκτα το βάρος είναι αυξημένο σε σχέση με τις υπόλοιπες συμβατικές εκδόσεις του μοντέλου, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να υποστηρίξει με επιτυχία το οδηγοκεντρικό προφίλπου έχει χτίσει η ισπανική εταιρεία.
Οδηγώντας το, θα δείξει από τα πρώτα μέτρα ότι πατάει με σιγουριά και είναι ακλόνητο. Το πολύ γρήγορο τιμόνι είναι αρκετά άμεσο και καθόλου νευρικό, αλλά δεν κόβει όσο θα θέλαμε.
Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα MacPherson εμπρός και διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω, με τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ να έχουν 15 διαφορετικές ρυθμίσεις σκληρότητας. Η βασική επιλογή είναι προς το σφιχτό, όμως δεν κουράζει και έχετε πάντα τη δυνατότητα να ρυθμίσετε το προφίλ Individual για περισσότερη άνεση. Η λειτουργία είναι πάντα ποιοτική παρά τους μεγάλους τροχούς των 19 ιντσών της έκδοσης και δεν συνοδεύεται από θορύβους ή χτυπήματα.
Γενικά, το εμπρός σύστημα είναι πολύ άμεσο στις εντολές τους οδηγού και ακριβές, ενώ η κλίση του αυτοκινήτου είναι μετρημένη. Με απλά λόγια, η αίσθηση που χαρίζει στον οδηγό του παραπέμπει σε καλοστημένο χάτσμπακ με διάθεση για παιχνίδι, είτε είναι ενεργοποιημένο το ESP είτε όχι.
Τα φρένα με την σειρά τους αποτελούνται από αεριζόμενα δισκόφρενα 340 χλστ. εμπρός και 310 χλστ. πίσω. Είναι αρκετά δυνατά, αλλά το πλατύ πεντάλ τους έχει σπογγώδη αίσθηση, λόγω του ότι πραγματοποιεί και ανάκτηση ενέργειας. Η τελευταία έχει τρεις ρυθμίσεις, ασθενής, αυτόματη και ισχυρή, με την ισχυρή να φρενάρει το Formentor όταν πλησιάζει εμπόδιο ή διασταύρωση.
Στο ταμείο
Ως επαναφορτιζόμενο υβριδικό που είναι, είναι λογικό να απευθύνεται κατά κύριο λόγο στους εταιρικούς χρήστες. Για αυτό θα αναφέρουμε ότι τόσο η e-Hybrid έκδοση των 204 ίππων όσο και η VZ e-Hybrid της δοκιμής δεν επιβαρύνονται από αντίστοιχο φόρο, έχουν μηδενικά τέλη κυκλοφορίας και μπορούν να εισέρχονται σε καθημερινή βάση στον Δακτύλιο. Στα συν, η εγγύηση των τεσσάρων ετών για τα μηχανικά μέρη και η 8ετής για το επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα.
Η τιμή του αποτελεί άλλο ένα δυνατό σημείο για την κατηγορία, μιας και η έκδοση που δοκιμάζουμε κοστίζει 47.990 ευρώ (36.494 ευρώ Λ.Τ.Π.Φ.), με την πιο αδύναμη των 204 ίππων να τιμολογείται 3.000 ευρώ λιγότερα (34.206 ευρώ Λ.Τ.Π.Φ.).
Ταυτόχρονα, ο στάνταρ εξοπλισμός είναι επικαιροποιημένος και πλουσιότερος σε σχέση με το παρελθόν, περιλαμβάνοντας πληθώρα χαρακτηριστικών που παραπέμπουν σε ακριβότερο μοντέλο.
Συμπερασματικά, το ανανεωμένο CUPRA Formentor βελτιώθηκε στα λιγοστά σημεία που υστερούσε και πλέον λογίζεται ως μία κορυφαία και εξαιρετικά συνιστώμενη πρόταση της κατηγορίας, ανεξαρτήτως έκδοσης.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας βενζίνης: 1.498 κ.εκ., 177 ίπποι/5.500-6.000 σ.α.λ., 250 Nm/1.500-4.000 σ.α.λ.
Ηλεκτροκινητήρας: 116 ίπποι (85 kW)/330 Nm (εμπρός)
Συνδυαστική απόδοση: 273 ίπποι, 400 Nm
Μετάδοση: Αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 7,2 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 220 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 0,5 λτ./100 χλμ., 13 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.451/1.839/1.537 χλστ., 2.679 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.742 κιλά
Χώρος αποσκευών: 345 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 47.990 ευρώ (Λ.Τ.Π.Φ. 36.494 ευρώ)-0 ευρώ