Με όπλα το μεσογειακό ταμπεραμέντο στη σχεδίαση και τα οδικά χαρακτηριστικά, η CUPRA μεγαλώνει με ζηλευτό ρυθμό και η ανανέωση της γκάμας μας δείχνει ότι βαδίζει στο σωστό δρόμο.
Η CUPRA (Cup Racing) έγινε ανεξάρτητη μάρκα πριν έξι χρόνια με το SUV Ateca και άρχισε να φτιάχνει γκάμα το 2020 με την έλευση της τελευταίας γενιάς του δημοφιλούς Leon και φυσικά του Sport Activity Coupe Formentor. Ένα χρόνο μετά παρουσίασε το πρώτο της ηλεκτρικό μοντέλο, το Born, που είναι ένα από τα ελάχιστα μοντέλα της κατηγορίας και της συγκεκριμένης τεχνολογίας με δυναμικό οδηγικό προφίλ.
Η εμπορική πορεία που διέγραψε αυτά τα χρόνια η ισπανική εταιρεία του Ομίλου Volkswagen ήταν εντυπωσιακά ανοδική, μιας και τα προαναφερθέντα μοντέλα είναι ολοκληρωμένα και ξεχωρίζουν του ανταγωνισμού, ακόμα και του «εσωτερικού». Σύντομα βέβαια θα δούμε και άλλα, θερμικά, υβριδικά και ηλεκτρικά, δίνοντας επιλογές στο υποψήφιο αγοραστικό κοινό επιπλέον κατηγοριών.
BUY NOW
Για να υποδεχθεί τη νέα «φουρνιά» μοντέλων που θα εμπλουτίσουν την γκάμα της, η CUPRA φρόντισε να φρεσκάρει τους τρεις μπροστάρηδες της, να τους εναρμονίσει με τα τελευταία δεδομένα και φυσικά να τους χαρίσει μια δεύτερη νιότη για να συνεχίσουν ακάθεκτα προς το μέλλον.
Φρεσκάρισμα ουσίας
Για την ανανέωση του Leon (5θυρο και Sportstourer), η CUPRA θέλησε να το μπολιάσει με το εξελιγμένο DNA της, χαρίζοντάς του μια ακόμα πιο ξεχωριστή εικόνα με σκοπό να απομακρυνθεί αισθητικά από τον «δότη» (SEAT Leon). Για την ακρίβεια, το Leon φέρει τη τελευταία εκδοχή της σχεδιαστικής γλώσσας της CUPRA, με «μύτη καρχαρία» στο εμπρός μέρος, νέα τρίγωνα matrix LED φώτα και μεγαλύτερη και χαμηλότερα τοποθετημένη κεντρική εισαγωγή αέρα. Αλλαγή εντοπίζουμε και στη θέση του εμπρός λογότυπου, που πλέον είναι ενσωματωμένο στο καπό και έχει τονιστεί περισσότερο.
Στο πίσω μέρος, συναντάμε νέας σχεδίασης τρισδιάστατα φώτα LED που ενώνονται μεταξύ τους με μία φαρδιά LEDόμπαρα που φωτίζει και τον λογότυπο, ενώ ο ανασχεδιασμένος προφυλακτήρας διαθέτει εντονότερο αεροδυναμικό διαχύτη. Την εικόνα συμπληρώνουν οι νέες ζάντες αλουμινίου των 18 και 19 ιντσών. Αυτές του αυτοκινήτου δοκιμής είναι 18άρες με ελαστικά 225/40.
Αλλαγές εντοπίζουμε και στο εσωτερικό, με χρήση υλικών υψηλότερης ποιότητας στην κεντρική κονσόλα, νέες διακοσμητικές φάσες και διαφοροποιημένες ταπετσαρίες οικολογικού προσανατολισμού. Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός προσφέρει ακόμα περισσότερες επιλογές και «απογειώνει» την εικόνα που αντικρίζει ο οδηγός το βράδυ, θα θέλαμε όμως να μην τονίζει μόνο το εμπρός μισό της καμπίνας.
Αυτό που ξεχωρίζει είναι ο «ψηφιακός κόσμος» του ανανεωμένου Leon, καθώς απέκτησε την τελευταία εκδοχή του συστήματος πολυμέσων του Ομίλου με έγχρωμη οθόνη αφής 12,9 ιντσών, πράγμα που σημαίνει ότι έχει πραγματοποιήσει άλμα τόσο από πλευράς εικόνας, όσο και δυνατοτήτων. Παράλληλα, ο ταχύτερος επεξεργαστής χαρίζει μια εντελώς διαφορετική εμπειρία χρήσης σε σχέση με το παρελθόν. Νέο είναι και το slider αφής στην βάση του που συνεργάζεται σωστά με το νέο λογισμικό και εκτελεί σωστά τις εντολές του χρήστη.
Γενικά, τα υλικά που απαρτίζουν την καμπίνα του ανανεωμένου CUPRA Leon είναι αρκετά προσεγμένα, με το μαλακό πλαστικό που καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό να είναι κορυφαίας ποιότητας. Σε αντίστοιχα πολύ ψηλό επίπεδο βρίσκεται και η συναρμογή των υλικών, χαρίζοντας μασίφ αίσθηση.
Το CUPRA Leon βασίζεται στην τελευταία εκδοχή της διαμορφώσιμης πλατφόρμας MQB Evo και σε σχέση με τα αδελφά μοντέλα του Ομίλου (A3 και Golf), το Leon κάνει χρήση αυτής με το μεγαλύτερο μεταξόνιο (2,69 μέτρα). Αυτό σημαίνει ότι οι χώροι που προσφέρει για τους επιβάτες είναι γενναιόδωροι και τέσσερις ενήλικοι θα βολευτούν με άνεση.
Το πορτμπαγκάζ από την άλλη, κυμαίνεται με τα 380 λίτρα χωρητικότητας πάνω από τον μέσο όρο της συρρικνωμένης πια κατηγορίας και θα βολέψει πολλά μπαγκάζια χάρη στο ορθογώνιο σχήμα του. Ταυτόχρονα, διαθέτει μεγάλο άνοιγμα, διπλό πάτωμα για δημιουργία επίπεδου χώρου σε περίπτωση αναδίπλωσης της πλάτης του πίσω καθίσματος και γάντζους για χειραποσκευές.
Για όλα τα γούστα
Το ανανεωμένο CUPRA Leon διατίθεται σε πέντε εκδόσεις κινητήρα με την βάση να καταλαμβάνει ο 1.5 TSI των 150 ίππων με το 6άρι χειροκίνητο σασμάν. Ακολουθεί η ήπια υβριδική έκδοση του ίδιου κινητήρα που συνδυάζεται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων (eTSI), καθώς και οι νέες αυτόματες επαναφορτιζόμενες e-Hybrid εκδόσεις με τον 1.5 TSI (204 και 272 ίππους) και την ηλεκτρική αυτονομία των 100+ χλμ. Στην κορυφή συναντάμε την 2λιτρη VZ έκδοση με τους 300 ίππους και το αυτόματο κιβώτιο DSG.
Το Leon που δοκιμάζουμε είναι το ήπια υβριδικό με τον 4κύλινδρο 1.5 βενζίνης. Πέρα από την υποβοήθηση του 48βολτου κυκλώματος, ο συγκεκριμένος κινητήρας διαθέτει τούρμπο, άμεσο ψεκασμό και σύστημα απενεργοποίησης της καύσης δύο κυλίνδρων, ενώ ως mild hybrid του Ομίλου που είναι, συνδυάζεται αποκλειστικά με το 7άρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη.
Το σύνολο αποδίδει 150 ίππους από τις 5.000 έως 6.000 σ.α.λ. και 250 Nm από τις 1.500 έως τις 3.500 σ.α.λ., με την ηλεκτρική υποβοήθηση να υφίσταται στις εκκινήσεις και όποτε κρίνει το σύστημα ότι χρειάζεται. Επιπλέον, επιτρέπει στον κινητήρα να σβήσει όταν το φορτίο είναι χαμηλό και δεν απαιτείται γκάζι ή να «κάτσει» στο ρελαντί μέχρι να πατήσει ξανά το πεντάλ ο οδηγός. Η ενεργοποίηση του κινητήρα είναι ανεπαίσθητη και δεν αλλάζει την εμπειρία οδήγησης.
Οι επιδόσεις που ανακοινώνει η ισπανική εταιρεία είναι καλές, με την επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ./ώρα να διαρκεί 8,7 δλ. και την τελική ταχύτητα να ακουμπά τα 215 χλμ./ώρα. Η αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός, επιβεβαιώνει την δυναμική του συνόλου και η μεστή λειτουργία του μοτέρ για μεγάλο εύρος στροφών, δείχνει το βάθος και την όρεξή του μέχρι τις 6.500 σ.α.λ. που αλλάζει σχέση το DSG7.
Το αυτόματο κιβώτιο έχει σπορ πρόγραμμα λειτουργίας και προσφέρει δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών των σχέσεων μέσω των paddles στο τιμόνι. Οι αλλαγές που πραγματοποιεί είναι πολύ γρήγορες, με αστραπιαία ανεβάσματα, αλλά σε κίνηση μέσα στην πόλη με πολύ χαμηλή ταχύτητα μπορεί να διπλοσκεφτεί για το ποια σχέση πρέπει να επιλέξει.
Ο οδηγός θα βρει πολύ εύκολα τη θέση που τον βολεύει, με το τιμόνι να έχει μεγάλο εύρος ρύθμισης και το κάθισμα να στηρίζει σωστά το σώμα. Στην διάθεσή του έχει και τρία προγράμματα οδήγησης, Comfort, Performance και Individual, που διαφοροποιούν το βάρος του τιμονιού, την απόκριση του γκαζιού και την λειτουργία ορισμένων συστημάτων (ενεργό cruise control και κλιματισμό). Στο Individual, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει να λειτουργεί το μοτέρ σε ECO προφίλ, όπως και ο κλιματισμός, χαρίζοντας μία ακόμα επιλογή/δυνατότητα που δίνει έμφαση στην οικονομία.
Τα φρένα με την σειρά τους αποτελούνται από αεριζόμενους δίσκους εμπρός 288 χλστ. και συμπαγείς πίσω 272 χλστ., και φέρουν αναβαθμισμένο σύστημα κατανομής και τρόμπα. Η αίσθηση από το πλατύ πεντάλ είναι αρκετά καλή και έχει λογική διαδρομή και αναλογικότητα στο πάτημα.
Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, και η ρύθμιση της είναι σφιχτή. Το ανάγλυφο των δρόμων το «διαβάζει», αλλά δεν ταλαιπωρεί και δεν ταλαιπωρείται, και ας ακούγεται ελαφρώς. Ο έλεγχος που προσφέρει είναι υποδειγματικός, με μηδενική κλίση στις στροφές. Σε συνδυασμό μάλιστα με το άμεσο μπροστινό σύστημα και το ακριβές και με σωστό βάρος τιμόνι, το CUPRA Leon είναι από τα ελάχιστα πλέον μοντέλα της κατηγορίας που «σκέφτονται» τον πραγματικό οδηγό.
Επιπλέον, το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας έχει επιλογή sport που λασκάρει τα γκέμια και επιτρέπει στον οδηγό να πιέσει ακόμα πιο πολύ, ακόμα και να βάλει στο παιχνίδι την ουρά, χωρίς να πάρει την μπουκιά από το στόμα του οδηγού. Η δύναμη περνάει στρωτά στο δρόμο και το μόνο που έχει να κάνει ο οδηγός είναι να επικεντρωθεί για την κατάλληλη γραμμή.
Στον τομέα της κατανάλωσης καυσίμου, το Leon της δοκιμής έκαιγε στα χέρια μας 6,5 λτ./100 χλμ. χωρίς κόπο. Στον επαρχιακό είναι ικανό να κινηθεί με κάτω από 5 λτ./100 χλμ., ενώ στην πόλη δύσκολα να ξεπεράσει τα 7,5 λτ./100 χλμ.
Στο ταμείο
Η τιμή εκκίνησης της γκάμας του ανανεωμένου CUPRA Leon έχει οριστεί στα 31.490 ευρώ και αφορά την έκδοση κινητήρα με τον 1.5 TSI των 150 ίππων και το χειροκίνητο σασμάν των έξι σχέσεων. Το mild hybrid 1.5 eTSI που δοκιμάζουμε και συνδυάζεται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, κοστίζει 2.000 ευρώ επιπλέον (33.490 ευρώ).
Ο υποψήφιος αγοραστής δεν επιλέγει έκδοση, με τα στάνταρ εξοπλιστικά χαρακτηριστικά άνεσης, ασφάλειας και συνδεσιμότητας να είναι πολλά και να μην του λείπει τίποτα, περιλαμβάνοντας μέχρι και κλιματισμό τριών ζωνών και θερμαινόμενο τιμόνι.
Συμπερασματικά, το ανανεωμένο CUPRA Leon 1.5 eTSI απέκτησε ταιριαστά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά που το διαφοροποιούν αρκετά από το παρελθόν, χωρίς να αλλοιωθεί ο ολοκληρωμένος χαρακτήρας του. Πρόκειται για ένα σύγχρονο αυτοκίνητο που θα καλύψει όλες τις ανάγκες μιας οικογένειας και παράλληλα τα θέλω του οδηγού «παλαιάς κοπής» που απολαμβάνει ακόμα την οδήγηση.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 1.498 κ.εκ. βενζίνη, 150 ίπποι/5.000-6.000 σ.α.λ., 250 Nm/1.500-3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 8,7 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 215 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,6-5,9 λτ./100 χλμ., 124-134 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.398/1.799/1.444 χλστ., 2.686 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.326 κιλά
Χώρος αποσκευών: 380 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 33.490 ευρώ/86 ευρώ