Mazda CX-60: Πρώτη δοκιμή στην Ελλάδα για το plug-in υβριδικό SUV των 327 ίππων
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΝΑΛΗΣ / PHOTOS: Γιώργος Καραγιωργάκης
Η Mazda προσθέτει στην ευρωπαϊκή γκάμα της ένα μεγαλόσχημο SUV, το οποίο τυγχάνει να αποτελεί την πρώτη plug-in υβριδική υλοποίηση στην ιστορία της και μία από τις πλέον εντυπωσιακές στην ευρύτερη κατηγορία των οχημάτων ελευθέρου χρόνου.
Αρκεί μια διαγώνια ματιά στη γεμάτη επιτυχίες ιστορία της Mazda για να βεβαιωθείς ότι οι Ιάπωνες έχουν τον δικό τους τρόπο να αντιλαμβάνονται τον κόσμο γύρο τους και να δημιουργούν μέσα από τη διαρκή εξέλιξη της τεχνολογίας νέα πρότυπα.
Ο περιστροφικός κινητήρας κάτω από το καπό του εμβληματικού Cosmo Sport 110 S και των μεταγενέστερων RX, η επανεφεύρεση των roadsters με το γνωστό σε όλους MX-5, η αναβίωση της άρρηκτης σχέσης που οφείλει να συνδέει τον οδηγό με το γυμνό μέταλλο ενός τετράτροχου κομψοτεχνήματος, μαρτυρούν τις αξίες με τις οποίες οι Ιάπωνες πορεύονται όλα αυτά τα χρόνια, διατηρώντας ζωντανή την ελπίδα ότι η ρότα των σύγχρονων αυτοκινήτων δεν είναι προδιαγεγραμμένη και καταδικασμένη να διασταυρωθεί με τη μοίρα μιας αφόρητα βαρετής «λευκής συσκευής».
Μόνο βαρετό δεν θα χαρακτήριζες, άλλωστε, το πληθωρικό ανάστημα ενός SUV, το οποίο όχι τυχαία έρχεται να τοποθετηθεί στην κορυφή της ευρωπαϊκής γκάμας της Mazda, υιοθετώντας την εξορισμού αποδοτική plug-in υβριδική τεχνολογία. Ναι, η Mazda χρειάστηκε περισσότερο χρόνο απ’ όσο θα περίμενε κανείς για τη δημιουργία της πρώτης plug-in υβριδικής πρότασης στην ιστορία της, κρίνοντας ωστόσο εκ του αποτελέσματος η αναμονή άξιζε τον κόπο.
BUY NOW
Ο λόγος για το Mazda CX-60, ένα επιβλητικό σε διαστάσεις και προδιαγραφές όχημα ελευθέρου χρόνου, το οποίο προτάσσει την ιαπωνική του καταγωγή και τη συνέπεια στην τελειότητα μιας «Made in Japan» κατασκευής, απέναντι στην υπεροψία του κατά γενική ομολογία προβλέψιμου γερμανικού ανταγωνισμού. Αν και είναι νωρίς να ανακηρύξουμε τον νικητή σε μια μάχη η οποία θα κριθεί στις λεπτομέρειες, ουδείς μπορεί να διαφωνήσει ότι το Mazda CX-60 θα αποτελέσει μια σοβαρή εναλλακτική επιλογή.
Ας δούμε το γιατί, καθώς στο τέλος της ημέρας ίσως να μην αρκεί το εντυπωσιακό σχεδιαστικό αποτύπωμα του ιαπωνικού SUV – το περίφημο «Kodo Design» που έχει βρει εφαρμογή στις μεταλλικές επιφάνειες του του CX-60.
Μέγεθος που επιβάλλεται
Παρατηρώντας το από απόσταση, θαρρείς ότι το CX-60 έχει βρει την απόλυτη ισορροπία ανάμεσα στο εκλεπτυσμένο προφίλ ενός premium SUV και τη δυναμική που αποπνέει η ιαπωνική σχόλη, κλείνοντας παράλληλα το μάτι στην ακόρεστη, σε επίπεδο μεγεθών, όρεξη των Αμερικανών.
Ανεξαρτήτως προτιμήσεων, η κεντρική εισαγωγή αέρα με το έμβλημα της ιαπωνικής φίρμας στο μέσον της δεν αφήνει περιθώρια παρεξηγήσεων ή παρερμηνειών, προκαλώντας παρ’ όλα αυτά έκπληξη σε εκείνους που ενδεχομένως να μην περίμεναν μια τέτοια κίνηση από τους Ιάπωνες.
Θα χρειαστεί, λοιπόν, να διανύσεις την απόσταση των 4,75 μέτρων -αυτό είναι το συνολικό μήκος του πεντάθυρου αμαξώματος- ώστε να προχωρήσεις στην ταυτοποίηση του ιαπωνικού SUV με το μακρύ ρύγχος και την... αυθάδη εισαγωγή αέρα.
Έχοντας ολοκληρώσει τις απαραίτητες συστάσεις, είναι η σειρά του θαλάμου επιβατών να σε μυήσει στον θαυμαστό κόσμο της Mazda. Κι εδώ το έμβλημα της ιαπωνικής φίρμας βρίσκεται τοποθετημένο σε περίοπτη θέση, αποτελώντας το σημείο αναφοράς στο ψηφιοποιημένο πιλοτήριο του αυτοκινήτου.
Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών ξεπηδά πίσω από το χορταστικό, σαν ολόγιομο φεγγάρι, τιμόνι, την ίδια στιγμή που η οθόνη του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας ενσωματώνεται με αριστοτεχνικό τρόπο στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας και του ταμπλό.
Ένα ακόμα σημείο στο οποίο οφείλεις να σταθείς είναι τα υψηλά ποιοτικά στάνταρ της ιαπωνικής κατασκευής. Η Mazda καταθέτει για πολλοστή φορά την άποψη της περί πολυτέλειας και premium αντίληψης, χωρίς αστερίσκους και χωρίς να κρύβει κάτω από το χαλάκι την όποια προσπάθεια να διατηρήσει το κατασκευαστικό κόστος σε βιώσιμα επίπεδα.
Υπάρχουν, λοιπόν, σημεία -όπως η διακοσμητική επιφάνεια της κεντρικής κονσόλας- τα οποία θα περίμενε κανείς ότι θα έχουν μια διαφορετική, περισσότερο εστιασμένη στην ουσία προσέγγιση- ακόμα και έτσι πάντως κουμπώνει με τη συνολική εικόνα του cockpit και σε καμία περίπτωση δεν αλλοιώνει την αίσθηση της κατασκευαστικής αρτιότητας που εισπράττεις από την ιαπωνική πρόταση.
Αν και με το μήκος των 4,75 μέτρων οποιαδήποτε αναφορά στους διαθέσιμους χώρους για επιβάτες και αποσκευές είναι μάλλον περιττή, η… διαθεσιμότητα των 570 λίτρων στο διαμέρισμα των αποσκευών αποτελεί μια πρώτη απάντηση στο ερώτημα σχετικά με το αν το CX-60 μπορεί να ανταποκριθεί σε πολλούς και διαφορετικούς ρόλους στα χέρια ενός ανήσυχου οικογενειάρχη.
Το υβριδικό πλεονέκτημα
Με τη γλώσσα των αριθμών θα μπορούσε να περιγράψει κανείς και το πλεονέκτημα το οποίο αποκτά το CX-60 έχοντας την τύχη να φιλοξενεί στα σπλάχνα του το πρώτο plug-in υβριδικό σύνολο στην ιστορία της Mazda. Πρόκειται για τον συνδυασμό ενός ατμοσφαιρικού κινητήρα χωρητικότητας 2,5 λίτρων με έναν ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος αποδίδει τα εντυπωσιακά νούμερα των 327 ίππων και των 500 Nm ροπής.
Όσο κι αν αυτό ακούγεται οξύμωρο, το υβριδικό σύνολο του CX-60 αποτελεί το ισχυρότερο κινητήριο σύνολο που έχει περάσει στη γραμμή παραγωγής από τη Mazda, επιτρέποντας σε ένα βαρύ SUV σχεδόν 2 τόννων να επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 5,8 δευτερόλεπτα.
Τα καλά νέα συνεχίζοντα για το νέο, υβριδικό καμάρι της Mazda καθώς η ενσωμάτωση του ηλεκτροκινητήρα στο σύστημα μετάδοσης και ειδικότερα στο νέο αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων επιτρέπει στη διαμόρφωση ενός «συμβατικού» και αποτελεσματικότερου στα… δύσκολα συστήματος τετρακίνησης.
Κατά την ταπεινή μας άποψη, βέβαια, το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του plug-in υβριδικού Mazda CX-60 δεν κρύβεται στα νούμερα των επιδόσεων ή της καλοδεχούμενης μετάδοσης της κίνησης και στους τέσσερις τροχούς αλλά στην ηλεκτρική αυτονομία, η οποία χάρη στην παρουσία των μπαταριών ιόντων-λιθίου χωρητικότητας 17,8 kWh ξεπερνά στη θεωρία και την πράξη τα 60 χιλιόμετρα.
Χάρη σε αυτήν τη δυνατότητα του ιαπωνικού SUV μπορείς ουσιαστικά να ελπίζεις σε μηδενικές καταναλώσεις για το «σπίτι-δουλειά, δουλειά-σπίτι» και μονοψήφιους αριθμούς -ακόμα και κάτω από το επίπεδο των 8,0 λίτρων/100 χλμ.- για οποιαδήποτε άλλη διαδρομή υπερβαίνει το όριο που τοποθετεί η ενεργειακή χωρητικότητα των συσσωρευτών.
Ανάμεσα σε δύο κόσμους
Σε ένα από τα βασικά ερωτήματα στα οποία καλείσαι να απαντήσεις μετά και την άφιξη του Mazda CX-60 στους ελληνικούς δρόμους είναι αν οι εξαιρετικές επίδοσεις στον τομέα της αποδοτικότητας είναι από μόνες τους αρκετές ώστε να υποστηρίξουν την απόφαση της ιαπωνικής φίρμας να προχωρήσει στην ένταξη ενός… μεγαλόσωμου SUV στην ευρωπαϊκή γκάμα της.
Η απάντηση είναι μάλλον προφανής μιας και το CX-60 διακρίνεται και σε άλλους τομείς, βρίσκοντας την πολυπόθητη ισορροπία ανάμεσα στο απαλλαγμένο από το προπατορικό αμάρτημα προφίλ ενός plug-in υβριδικού και την αναλογικότητα μιας άλλης, πιο ρομαντικής εποχής.
Την ίδια στιγμή, λοιπόν, που κινείσαι με την αποκλειστική χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας, το Mazda CX-60 δεν σου επιτρέπει να αμφισβητήσεις τη σχέση του με παραδοσιακές αξίες της αυτοκίνησης και την ικανότητά του να ανατρέχει σε αυτές κάθε φορά που οι συνθήκες το απαιτούν.
Μολονότι το απρόσμενα βαρύ τιμόνι πληγώνει την ευελιξία ενός αυτοκινήτου με το βάρος και το μήκος του CX-60, διασφαλίζει την απόλυτη ακρίβεια στις κινήσεις σου και επιταχύνει τη διαδικασία μέσα από την οποία η ιαπωνική πρόταση θα κερδίσει την απόλυτη εμπιστοσύνη σου.
Δίχως αμφιβολία η μόνιμη τετρακίνηση θα προλάβει την όποια νευρική αντίδραση του πλαισίου, αν και υπάρχουν στιγμές που η διστακτικότητα του συστήματος μετάδοσης δημιουργεί αμφιβολία για τον αν οι επιλογές της ιαπωνικής φίρμας θα μπορούσαν να απλουστεύσουν τη διαχείριση της πληθωρικής απόδοσης του υβριδικού συνόλου.
Υπό συνθήκες, σε εκείνη δηλαδή τη διαδρομή που το φυσικό μέγεθος του ιαπωνικού SUV δεν πρόκειται να λειτουργήσει περιοριστικά- ο ρυθμός που μπορεί να αναπτύξει το CX-60 των 327 ίππων είναι καταιγιστικός, αφήνοντας επί της ουσίας στη διακριτική ευχέρεια του οδηγού να επιλέξει τον μανδύα με τον οποίο θα ντύσει το κορυφαίο SUV στην γκάμα του Ιάπωνα κατασκευαστή.
Τα SUV από την αρχή
Η παρουσία του Mazda CX-60 στην ελληνική άσφαλτο επιβάλλει να γράψεις από την αρχή την ιστορία της κατηγορίας, θέτοντας υπό αμφισβήτηση τις όποιες ισορροπίες είχαν διαμορφωθεί στα υψηλά κλιμάκια ενός ιδιαίτερα ανταγωνιστικού segment.
H δεινότητα της ιαπωνικής πρότασης σε ό,τι αφορά τουλάχιστον τις… ηλεκτρικές υποχρεώσεις του, προσφέρει ένα σαφές και άμεσα εξαργυρώσιμο πλεονέκτημα απέναντι στους βασικούς ανταγωνιστές του, ωστόσο, για μία ακόμα φορά είναι το διαφορετικό σχεδιαστικό και κατασκευαστικό μονοπάτι εκείνο που θα κεντρίσει το ενδιαφέρον όσων ευθυγραμμίζονται με τη φιλοσοφία της ιαπωνικής σχολής.
Αν αυτό που βλέπεις ενεργοποιεί το κέντρο συναισθημάτων του εγκεφάλου σου, τότε οφείλεις να δώσεις μια ευκαιρία στο Mazda CX-60, χωρίς φυσικά να μπορείς να παραβλέψεις το γεγονός ότι η τιμή των 58.087 ευρώ θέτει κάποιους αδιαπραγμάτευτους περιορισμούς.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας: 2.469 κ.εκ. βενζίνη, 327 PS/6.000 σ.α.λ., 500 Nm/4.000σ.α.λ.
Μετάδοση: 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 5,8 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 200 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 1,5 λτ./100 χλμ., 33 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.745/1.890/1.675 χλστ., 2.870 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.980 κιλά
Χώρος αποσκευών: 570-1.726 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 58.087 ευρώ / 0 ευρώ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ