Η συνταγή είναι γνωστή. Και άκρως πετυχημένη. Το MX-5 4ης γενιάς συνεχίζει αγέρωχο την πορεία του, αποκτώντας μια σειρά από βελτιώσεις που δεν αλλοιώνουν τον μοναδικό του χαρακτήρα.
Ποιος δεν γνωρίζει το Mazda MX-5; Το περίφημο μικρό ρόουντστερ της ιαπωνικής μάρκας που έχει γράψει τη δική του ιστορία στην αυτοκίνηση και το κυριότερο, σε πείσμα των καιρών, συνεχίζει να τη γράφει.
Το 2024 συμπληρώνονται 35 χρόνια από την παρουσίαση της πρώτης γενιάς ΜΧ-5 και, θέλοντας να γιορτάσει αυτό το ορόσημο, η Mazda προχωρά στη δεύτερη κατά σειρά ανανέωση για την 4η γενιά του εμβληματικού της αυτοκινήτου. Εμείς, ταξιδέψαμε μέχρι την Κροατία για να οδηγήσουμε το νέο μοντέλο, από όπου σας μεταφέρουμε και τις πρώτες μας εντυπώσεις.
BUY NOW
Μπορείς να γράψεις πάρα πολλά για το Mazda MX-5. Για την ιστορία του, την επιδραστικότητά του, αλλά κυρίως για τη μοναδικότητά του, σε μια αυτοκίνηση που αλλάζει συνεχώς ρότα η οποία αδιαμφισβήτητα δεν ευνοεί σπορτίφ αυτοκίνητα όπως το MX-5. Με όπλα του όμως, το χαμηλό βάρος, τις compact διαστάσεις και τον ξεκάθαρα fun-to-drive χαρακτήρα του, το MX-5 επιμένει να λέει «όχι» στην ηλεκτροκίνηση και εμπιστεύεται και πάλι τους δοκιμασμένους, ατμοσφαιρικούς κινητήρες βενζίνης SkyActiv-G της Mazda σε χωρητικότητες 1,5 και 2,0 λίτρων με ισχύ 132 και 184 ίππους αντίστοιχα, για να συνεχίσει τη δική του ξεχωριστή πορεία.
Όπως και πριν, έτσι και στο ανανεωμένο μοντέλο αμφότερα τα μοτέρ συνδυάζονται με 6τάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων (υπάρχει επιλογή για αυτόματο 6τάχυτο μόνο στο 2λιτρο μοτέρ και μόνο στην έκδοση RF με τη σκληρή ανοιγόμενη οροφή), έχοντας ως χαρακτηριστικό τους στοιχείο το υψηλό φάσμα περιστροφής τους, με τη μέγιστη ισχύ να επιτυγχάνεται στις ασυνήθιστες πλέον για την αυτοκίνηση, 7.000 σ.α.λ. Στην ανανεωμένη γενιά του MX-5 η Mazda έχει προσθέσει ένα νέο σύστημα που διαχύει μέσα στην καμπίνα περισσότερο ήχο από το κάθε μοτέρ, ώστε να τονίσει περαιτέρω το σπορ χαρακτήρα της κατασκευής.
Είπαμε λίγο πιο πάνω ότι το MX-5 συνεχίζει να λέει «όχι» στην ηλεκτροκίνηση, όμως αυτό δεν είναι απολύτως ακριβές μιας και οι δύο κινητήρες συνδυάζονται με τα συστήματα i-Eloop και i-stop της Mazda, με το δεύτερο να είναι το απαραίτητο πλέον σύστημα start-stop, ενώ το πρώτο, ένα σύστημα ήπιας θα λέγαμε ανάκτησης της ενέργειας κατά την πέδηση, το οποίο συμβάλει στη μείωση της κατανάλωσης και των ρύπων του εκάστοτε βενζινοκινητήρα χωρίς σε καμία περίπτωση να επεμβαίνει στο έργο του.
Μια πιο σημαντική ωστόσο προσθήκη στο ανανεωμένο Mazda MX-5 είναι αυτή της επιλογής του Track mode στο σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης DSC (Dynamic Stability Control) που έχει το αυτοκίνητο. Πρόκειται για μια λειτουργία που εφόσον επιλεχθεί από το οδηγό, καθυστερεί την παρέμβαση των ηλεκτρονικών και επιτρέπει την ελαφριά ολίσθηση του πίσω μέρους, έτσι ώστε να τοποθετηθεί καλύτερα το αυτοκίνητο στο κυνήγι του χρόνου σε μια πίστα. Όταν «αντιληφθεί» πάντως το σύστημα ότι η πλαγιολίσθηση επιμένει και τείνει να επηρεάσει τη σταθερότητα του αυτοκινήτου, τότε το DSC θα επέμβει για να επαναφέρει τα πάντα σε τάξη.
Εκτός του νέου mode για το DSC το ανανεωμένο Mazda MX-5 αποκτά και ένα διαφοροποιημένο μπλοκέ διαφορικό, που συνδυάζεται και πάλι αποκλειστικά με το 2λιτρο μοτέρ με χειροκίνητο κιβώτιο. Το διαφορικό αυτό συμβάλει στη σταθερότητα του αυτοκινήτου στις στροφές, ιδίως όταν ο οδηγός ψάχνει να βρει τα περιθώρια της πρόσφυσής του.
Εκτός όμως από το μηχανικό και τεχνικό κομμάτι, το ανανεωμένο Mazda MX-5 διαθέτει για πρώτη φορά στην 4η γενιά του και μια ελαφρώς διαφοροποιημένη εξωτερική εμφάνιση συγκριτικά με πριν. Έτσι, στο εμπρόσθιο τμήμα συναντούμε νέα LED φώτα που ενσωματώνουν και τα επίσης LED φώτα ημέρας, ενώ πίσω έχουν αλλάξει τα LED φωτιστικά σώματα του μοντέλου έχοντας νέα σχεδίαση στα άκρα τους. Οι αλλαγές στην εμφάνιση ολοκληρώνονται με τις νέες ζάντες 17 ιντσών, ενώ από τα 7 διαθέσιμα χρώματα του αμαξώματος το ένα, «Aero Grey Metallic» το ονομάζει η Mazda, είναι νέο για το MX-5.
Στο αυστηρά διθέσιο εσωτερικό του αυτοκινήτου έχουν γίνει και εδώ αλλαγές, με μια νέα οθόνη για το σύστημα πολυμέσων, γνωστή σε εμάς από τα υπόλοιπα μοντέλα της Mazda, 8,8 ιντσών να υπάρχει πλέον στο κέντρο του ταμπλό, αντικαθιστώντας την προηγούμενη των 7,7 ιντσών. Παράλληλα, για πρώτη φορά το σύστημα πολυμέσων προσφέρει τη δυνατότητα σύνδεσης με Apple CarPlay και Android Auto, ενώ έχουν προστεθεί και δύο USB-C θύρες για τη σύνδεση smartphone ή οποιασδήποτε άλλης σχετικής συσκευής.
Αλλαγμένος είναι και ο πίνακας οργάνων, με ευκολότερα στο «διάβασμα» όργανα και ενδείξεις, ενώ η Mazda άλλαξε και τον κεντρικό καθρέπτη που πλέον είναι χωρίς πλαίσιο και με σχήμα που δεν επιτρέπει την οποιαδήποτε ενοχλητική αντανάκλαση. Οι αλλαγές στο εσωτερικό ολοκληρώνοντας με τα νέα συνθετικά δέρματα των ακριβότερων εκδόσεων, που προσφέρουν το κάτι παραπάνω σε επίπεδο πολυτέλειας.
Αυτό που πάντως δεν αλλάζει στο εσωτερικό του Mazda MX-5 είναι η απουσία θηκών για μικροαντικείμενα, μια χωροταξική επιλογή που δεν μπορεί να αποφευχθεί σε ένα αυτοκίνητο των διαστάσεών του. Επίσης, δεν αλλάζει και ο μικρός χώρος αποσκευών, που προσφέρει και πάλι 130 λίτρα χωρητικότητας (127 στην έκδοση RF με τη μεταλλική οροφή), ανταποκρινόμενος σε «λίγα και καλά». Όσον αφορά στην οροφή, η υφασμάτινη κουκούλα με το χειροκίνητο άνοιγμα δίνει και πάλι το «παρών», με τη μεταλλική οροφή της έκδοσης RF να ανοίγει ή κλείνει ηλεκτρικά μέσα σε μόλις 13 δευτερόλεπτα και σε ταχύτητες έως 10 χλμ./ώρα.
Ολοκληρώνοντας με τις αλλαγές του ανανεωμένου Mazda MX-5, θα σταθούμε και στην παρουσία περισσότερων από ποτέ ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας, πολλά εκ των οποίων είναι πλέον στάνταρ στο αυτοκίνητο (Lane Keeping Assist, Intelligent Speed Control, Intelligent Brake Assist και αναβαθμισμένο σύστημα αναγνώρισης σημάτων οδικής κυκλοφορίας που συνεργάζεται με το σύστημα πλοήγησης). Βελτιωμένο είναι και το σύστημα που ανασηκώνει το καπό, ώστε να προστατεύσει περισσότερο από ποτέ τον πεζό που τυχόν προσκρούσει πάνω στο αυτοκίνητο.
Στην Κροατία με το ανανεωμένο Mazda MX-5
Μπαίνω στο εσωτερικό του ανανεωμένου MX-5 σε μια ηλιόλουστη ημέρα στο Ζαντάρ της Κροατίας και οι άνθρωποι της Mazda μου δίνουν ένα μπεζ καπελάκι. Είναι κρίμα να κλείσεις την οροφή, μου λένε, μια τόση όμορφη ημέρα και εγώ, αφού φορέσω το καπέλο, ακολουθώ κατά γράμμα τη συμβουλή τους, ανοίγοντας την υφάσματινη οροφή και «κουμπώνοντας» στο χαμηλά τοποθετημένο κάθισμα του αυτοκινήτου με το -συνθετικό- δέρμα και την πολύ καλή πλευρική στήριξη. Πρώτη θετική μου παρατήρηση για τον νέο εσωτερικό καθρέπτη, που είναι μεγαλύτερος από πριν και προσφέρει περισσότερη ορατότητα προς τα πίσω. Δεύτερη για τη νέα πιο ευκρινή και εύχρηστη κεντρική οθόνη των 8,8 ιντσών, που είναι μεν αφής όμως όταν βάλεις μπρος το αυτοκίνητο και ξεκινήσεις, η δυνατότητα αφής απενεργοποιείται για λόγους ασφαλείας και χειρίζεσαι τα πάντα από το γνωστό πιεζοπεριστροφικό χειριστήριο που βρίσκεται στο τούνελ της κονσόλας.
Πατάω το start-button για να εκκινήσω τον ατμοσφαιρικό 1.500άρη βενζινοκινητήρα και αμέσως οι βελόνες στα όργανα ανεβαίνουν και πέφτουν πάλι, όπως πρέπει σε ένα ατμοσφαιρικό μοτέρ της Mazda. Με τα πρώτα κιόλας μέτρα που διανύω με το αυτοκίνητο δεν μπορώ να μην χαμογελάσω με το εξαιρετικό κούμπωμα του μικρού σε μέγεθος λεβιέ του κιβωτίου ταχυτήτων. Μας έχουν λείψει τέτοια κιβώτια στα σύγχρονα αυτοκίνητα, την εποχή των αυτοματισμών και της ηλεκτροκίνησης, με το MX-5 να είναι εδώ για να μας θυμίσει το πώς πρέπει να είναι ένα καλό χειροκίνητο κιβώτιο.
Πρώτη, δευτέρα, τρίτη ταχύτητα και δεν γίνεται να μην παρατηρήσω τον σπορτίφ νέο ήχο που φθάνει πλέον στην καμπίνα από το μοτέρ μέσω του νέου συστήματος διάχυσής του. Ο κινητήρας, παρά τη μικρή χωρητικότητά του, «στροφάρει» χωρίς κομπιάσματα και κινεί σβέλτα το ελαφρύ ιαπωνικό ρόουντσερ. Δεν γίνεται να μην κρατήσω κάθε σχέση μέσα περισσότερο από όσο συνήθως, ώστε να τον ωθήσω να φθάσει στο μέγιστο φάσμα περιστροφής του –κάτι που το κάνει άκοπα. Σύντομα και βγαίνοντας στην εθνική έξω από το Ζαντάρ και με κατεύθυνση προς τα βουνά της Κροατικής ενδοχώρας, ταξιδεύω με διάφορες ταχύτητες, «νορμάλ» στα 110-120 χλμ./ώρα και, αφού κάνω μια μικρή στάση για να τραβήξω και να κλείσω τη μαλακή οροφή, πατάω περισσότερο το γκάζι για ακόμη ψηλότερα. Το MX-5 δεν δυσανασχετεί και παρότι ένας λίγο παραπάνω θόρυβος από την κουκούλα φθάνει στο εσωτερικό, διανύω σβέλτα τα 60 πρώτα χιλιόμετρα της διαδρομής που μας έχει ετοιμάσει η Mazda.
Σε λίγη ώρα και αφού έχω ανέβει πιο ψηλά σε υψόμετρο, η πλοήγηση στην κεντρική οθόνη μου λέει να βγω από τα την εθνική και βρίσκομαι πλέον σε έναν στριφτερό επαρχιακό δρόμο με καλή άσφαλτο. «Πρόσεξε», μου είχαν πει οι άνθρωποι της Mazda, «έβρεξε νωρίς το πρωί και μάλλον θα γλιστράει», όμως ο ήλιος που έχει ξεπροβάλει εδώ και λίγη ώρα φαίνεται ότι κάνει καλή δουλειά και έχει στεγνώσει αρκετά το δρόμο, αφού παρότι πατάω και πάλι βαθιά το γκάζι, το πίσω μέρος του MX-5 δεν γλιστράει και τα ηλεκτρονικά δεν εμφανίζονται. Χιλιόμετρο με χιλιόμετρο, στροφή με στροφή, το κοντό, χαμηλό και ελαφρύ ιαπωνικό ρόουντστερ στρίβει γρήγορα, με χαρακτηριστική ακρίβεια και με φέρνει ψηλότερα στην κορυφή του βουνού, για να κατηφορίσω αμέσως μετά προς πιο χαμηλά υψόμετρα. Σε 30 περίπου χιλιόμετρα φθάνω και πάλι στο επίπεδο της θάλασσας και ξανανοίγω την οροφή για να απολαύσω τη ζέστη του ήλιου. Ώρα για λίγο cruising λοιπόν και με το μοτέρ να δουλεύει σε πιο χαμηλές στροφές, ρίχνω ρυθμούς και κατανάλωση, δυναμώνω την ένταση του ραδιοφώνου και αφήνομαι στη χαλαρότητα που μπορεί να σου προσφέρει οδηγικά ένα ανοιχτό μικρό αυτοκίνητο σαν το Mazda MX-5.
Μετά από σχεδόν 60 χιλιόμετρα παραλιακής διαδρομής, βγαίνω και πάλι στην εθνική οδό για να πάρω το δρόμο πίσω προς το Ζαντάρ, όπου και θα αφήσω το MX-5 στα χέρια των ανθρώπων της Mazda. Ρίχνω μια ματιά στην κατανάλωση. 7,1 λτ./100 χλμ. γράφει η σχετική ένδειξη στον πίνακα οργάνων – μια τιμή πολύ καλή για ένα ατμοσφαιρικό μοτέρ βενζίνης σαν αυτό του MX-5. Μετά από τα διόδια εισόδου στην εθνική κάνω στην άκρη για να κλείσω την οροφή και αφού ο σχετικός «γάντζος» κάνει το χαρακτηριστικό θόρυβο κλειδώματος, πατάω το γκάζι για να διανύσω γρήγορα τα υπολειπόμενα 50 χιλιόμετρα μέχρι το Ζαντάρ. Λίγη ώρα μετά φθάνω στον προορισμό μου και παραδίδω το αυτοκίνητο στους ανθρώπους της Mazda. Ρίχνω μια μικρή, κλεφτή ματιά και προς το 2λιτρο μοντέλο που βρίσκεται παρκαρισμένο πιο δίπλα, για το οποίο όμως όπως θα πληροφορηθώ λίγο αργότερα, η παραγωγή του θα σταματήσει για την Ευρώπη και τελικά, δεν θα έρθει ούτε στην Ελλάδα για λόγους που φυσικά έχουν να κάνουν με τις αυξημένες εκπομπές ρύπων του.
Σε ό,τι αφορά στο μέλλον του Mazda MX-5, στην παρουσίαση που μας έκαναν, οι άνθρωποι της Mazda μας έδειξαν φωτογραφίες του πρωτότυπου Iconic SP, λέγοντας μας ότι ετοιμάζουν ένα νέο μικρό sportscar που θα βασιστεί πάνω σε αυτό και υπονοώντας ότι αυτό θα αποτελέσει και τη νέα γενιά του θρυλικού τους μοντέλου. Το πότε θα συμβεί αυτό, άγνωστο, όμως μέχρι τότε το ανανεωμένο Mazda MX-5 θα είναι εδώ για να συνεχίσει να προσφέρει μοναδικές στιγμές οδηγικής ευχαρίστησης στον κάτοχό του.
Ως προς την άφιξή του στην Ελλάδα, το ανανεωμένο μοντέλο μπορεί να δεχτεί ήδη παραγγελίες και τα πρώτα αυτοκίνητα θα είναι στη χώρα μας μέσα στον Ιούλιο. Οι τιμές είναι γνωστές, με το αρχικό Mazda MX-5 1,5 132 PS στην έκδοση Prime Line να ξεκινά από τα 30.715 ευρώ. Η full εξοπλισμένη έκδοση Exclusive κοστίζει 38.272 ευρώ, ενώ η ειδική έκδοση Kazari με την πανέμορφη μπεζ οροφή και τα ανοιχτόχρωμα Nappa δέρματα στο εσωτερικό τιμάται στη χώρα μας στα 39.059 ευρώ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
MX-5 SkyActiv-G 1,5
Κινητήρας: 1.496 κ.εκ. βενζίνη, 132 PS/7.000 σ.α.λ.,152 Nm/4.500
Μετάδοση: 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, στους πίσω τροχούς
Επιδόσεις: 8,3 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 204 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 6,3 λτ./100 χλμ., 142 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 3.915/1.735/1.225 χλστ., 2.310 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.003 κιλά
Χώρος αποσκευών: 130 λίτρα
Τιμή: από 30.715 ευρώ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ