Η 5η γενιά του εμβληματικού υβριδικού της Toyota είναι γεγονός και εμείς παίρνουμε μια πρώτη γεύση, λίγους μήνες πριν το επίσημο εμπορικό της λανσάρισμα.
Το Prius είναι ένα πολύ σημαντικό μοντέλο για την Toyota και η βαρύτητα που δείχνει για την έλευση της πέμπτης γένιας, αποτυπώνεται στην πανευρωπαϊκή παρουσίαση με τίτλο «Meet the Engineer» που διοργάνωσε αυτές τις μέρες στη χώρα μας.
Το carandmotor.gr βρισκόταν ανάμεσα στους προσκεκλημένους της παρουσίασης της έκδοσης προπαραγωγής του νέου Prius, με σκοπό μια πρώτη γνωριμία και φυσικά την συνομιλία με τους ανθρώπους της ιαπωνικής εταιρείας για την σύντομη εμπειρία μας πίσω από το τιμόνι του νέου Plug-in Hybrid μοντέλου.
BUY NOW
Το σύμβολο της υβριδικής τεχνολογίας και προπάτορας όλων των μοντέλων του είδους, έκανε την εμφάνισή του στον κόσμο της αυτοκίνησης το 1997 και πλέον ετοιμάζεται να περάσει στην πέμπτη του γενιά.
Οι δύο πρώτες γενιές του μοντέλου προσφέρονταν αποκλειστικά με υβριδικό σύστημα κίνησης, αλλά το 2012 η γκάμα της τρίτης γενιάς εμπλουτίστηκε για πρώτη φορά και με μία επαναφορτιζόμενη υβριδική έκδοση (PHEV). Η διάθεση δύο υβριδικών εκδόσεων (HEV και PHEV) συνεχίστηκε και στην τέταρτη γενιά που παρουσιάστηκε το 2016 και συνοδεύτηκε από αρκετές αισθητικές διαφορές.
Για τη νέα όμως πέμπτη γενιά του Prius που θα δούμε στην γηραιά ήπειρο, θα υπάρξει μια διαφορά. Δεν θα λανσαριστούν οι υβριδικές εκδόσεις που κυκλοφορούν σε άλλες αγορές του πλανήτη, αλλά μόνο η επαναφορτιζόμενη υβριδική. Η απάντηση που δίνουν οι άνθρωποι της Toyota για αυτή την επιλογή, είναι το γεγονός ότι η γκάμα της Toyota Europe περιλαμβάνει πολλά υβριδικά (Yaris, Yaris Cross, Corolla, Corolla Cross, C-HR), οπότε ο πρωτοπόρος της υβριδικής τεχνολογίας έπρεπε να «εξελιχθεί» και να προσφέρει το κάτι παραπάνω και διαφορετικό, όπως δηλαδή έκαναν και οι προηγούμενες γενιές του.
Στοχευμένο
Το Toyota Prius πέμπτης γενιάς δεν φέρνει μόνο τεχνολογικές καινοτομίες που αλλάζουν και εξελίσσουν τον χαρακτήρα του, αλλά τις υποστηρίζει και μία εντελώς διαφορετική σχεδιαστική προσέγγιση.
Η σφηνοειδής σιλουέτα παραμένει και πλέον συνδυάζεται με τη νέα εταιρική σχεδιαστική φιλοσοφία και εντελώς διαφορετικές αναλογίες. Επιπλέον, διαθέτει περισσότερες δυναμικές γραμμές και ακμές που του προσδίδουν ένα πρωτόγνωρο σπορτίφ παρουσιαστικό.
Από πλευράς διαστάσεων, το νέο Prius έχει μικρύνει σε μήκος κατά 45 χλστ. (4,6 μέτρα) και έχει μειωθεί το συνολικό του ύψος κατά 50 χλστ., αλλά το πλάτος και το μεταξόνιο έχουν μεγαλώσει (+22 χλστ. και +50 χλστ. αντίστοιχα). Σε συνδυασμό και με τους νέας σχεδίασης τροχούς αλουμινίου που φτάνουν σε διάμετρο τις 19 ίντσες (195/50), το αποτέλεσμα είναι και ιδιαίτερα αεροδυναμικό (Cd 0,24).
Το εσωτερικό του νέου Prius ακολουθεί το σύγχρονο μοτίβο της Toyota με ταμπλό χαμηλής γραμμής και δύο επιπέδων που έχουμε δει και στο ηλεκτρικό bZ4X. Ο οδηγός ενημερώνεται από έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων με διαγώνιο επτά ιντσών που βρίσκεται ελαφρώς πιο ψηλά, πάνω από το τιμόνι, στο ύψος του οπτικού πεδίου του οδηγού.
Στο κέντρο του ταμπλό συναντάμε την τελευταία γενιά του συστήματος πολυμέσων, με ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες συνδεσιμότητας και οθόνη αφής 12,3 ιντσών. Προς το παρόν όμως, το λογισμικό των αυτοκινήτων προπαραγωγής δεν ήταν το τελικό και όπως μας ενημέρωσαν οι Ιάπωνες, θα διαθέτει κορυφαία γραφικά και απόκριση. Επιπλέον, ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας είναι ήδη πληρέστατος και περιλαμβάνει την εμπλουτισμένη «ομπρέλα» συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας Toyota Safety Sense.
Τα υλικά της 5θέσιας καμπίνας των αυτοκινήτων προπαραγωγής αποτελούνταν από ένα μίγμα μαλακών και σκληρών πλαστικών αρκετά καλής ποιότητας και η συναρμογή τους έδειχνε καλή για αυτοκίνητο τελικών δοκιμών. Εννοείται ότι η έκδοση παραγωγής θα ενστερνιστεί τις υψηλές προδιαγραφές που μας έχει συνηθίσει η ιαπωνική εταιρεία.
Οι χώροι είναι καλοί για πέντε ενήλικους, αρκεί οι πίσω να μην είναι πολύ ψηλοί γιατί θα αναζητήσουν περισσότερο χώρο για το κεφάλι τους. Για τα γόνατα φροντίζει το μεγάλο μεταξόνιο και για τα πέλματα το πολύ χαμηλό κεντρικό τούνελ του πατώματος.
Το πορτμπαγκάζ από την άλλη, έχει πλήρως εκμεταλεύσιμο ορθογώνιο σχήμα, αλλά είναι ρηχό και περιορίζεται στα 284 λίτρα χωρητικότητας. Η αλήθεια είναι ότι στο μάτι δείχνει μεγαλύτερο, ενώ η φόρτωση του είναι εύκολη χάρη στο μεγάλο άνοιγμα που εξασφαλίζει η πέμπτη πόρτα.
Plug & Play
Το νέο Toyota Prius βασίζεται στην πλατφόρμα GA-C δεύτερης γενιάς (2.0) της TNGA, η οποία πετυχαίνει μειωμένο βάρος και αυξημένη ακαμψία. Ακόμα, χάρη στην τοποθέτηση του ρεζερβουάρ καυσίμου χαμηλότερα και της μπαταρίας κάτω από το πίσω κάθισμα, το κέντρο βάρος πέφτει ακόμα περισσότερο, εισφέροντας στα οδικά χαρακτηριστικά του μοντέλου.
Το ευρωπαϊκών προδιαγραφών Prius συνδυάζει το πέμπτης γενιάς υβριδικό σύστημα κίνησης με το τρίτης γενιάς Plug-in Hybrid σύστημα της ιαπωνικής εταιρείας, με σκοπό να προσφέρει τα καλύτερα των δύο κόσμων και να υποστηρίξει με το καλύτερο τρόπο το διττό χαρακτήρα του.
Το επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα κίνησης αποτελείται από έναν 2λιτρο κινητήρα βενζίνης που αποδίδει 153 ίππους και 190 Nm, και συνδυάζεται με ένα νέο ηλεκτρομοτέρ/γεννήτρια 164 ίππων και 208 Nm. Η συνδυαστική ισχύς φτάνει τους 224 ίππους και η δύναμη περνά στους εμπρός τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου τύπου e-CVT.
Η νέα μπαταρία που φέρει η τρίτη γενιά του Plug-in Hybrid Prius έχει 50% μεγαλύτερη χωρητικότητα (13,6 kWh) και καλύτερη διαχείριση της ενέργειας σε σχέση με το παρελθόν, και σύμφωνα με το εργοστάσιο προσφέρει ηλεκτρική αυτονομία 69 χλμ. Το νέο Prius PHEV διαθέτει ενσωματωμένο φορτιστή 3,5 kW, πράγμα που σημαίνει ότι μία πλήρης φόρτιση θα διαρκέσει τέσσερις ώρες.
Στον προαιρετικό εξοπλισμό του Prius συναντάμε και τη νέα γενιά των ηλιακών πάνελ του μοντέλου, που βρίσκονται στην οροφή και εισφέρουν καθημερινά με έως και 8,7 χλμ. ηλεκτρικής αυτονομίας. Σε περίπτωση μάλιστα που σταθμεύσετε το Prius για διάστημα μεγαλύτερο των επτά ημερών, τα ηλιακά πάνελ θα φροντίσουν να βρείτε πλήρως φορτισμένη την μπαταρία του επαναφορτιζόμενου υβριδικού συστήματος κίνησης.
Εντός έδρας
Στην σύντομη οδηγική επαφή μας με την έκδοση προπαραγωγής του νέου Toyota Prius PHEV στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, το πρώτο πράγμα που παρατηρήσαμε ήταν η ακαμψία του πλαισίου και η πολύ καλή ποιότητα κύλισης που διαθέτει. Η τελευταία ενισχύεται από την ήσυχη λειτουργία της ανάρτησης (διπλά ψαλίδια πίσω), την μεγάλη δυνατότητα ηλεκτρικής κίνησης και την ενισχυμένη ηχομόνωση (διπλά τζάμια εμπρός). Σε συνδυασμό με την ιδιαίτερα ραφιναρισμένη λειτουργία του υβριδικού συστήματος κίνησης, το Prius εξακολουθεί να αποτελεί ένα ιδιαίτερα αγχολυτικό μέσο μετακίνησης στην πόλη.
Αυτό όμως που δεν περιμέναμε ποτέ, ήταν να βάλουμε στην ίδια πρόταση τις λέξεις Prius και δυνατές επιδόσεις. Πέρα λοιπόν από τον οικονομικό και πράο τρόπο μετακίνησης, το νέο Prius PHEV προσφέρει τις καλύτερες επιδόσεις στην ιστορία του μοντέλου, και μάλιστα με διαφορά. Για να πιάσει από στάση τα 100 χλμ./ώρα απαιτεί μόλις 6,7 δλ. και η τελική του ταχύτητα περιορίζεται στα 177 χλμ./ώρα. Σε αυτές τις συνθήκες θα ακουστεί ο θερμικός κινητήρας, αλλά όχι σε ενοχλητικό επίπεδο.
Ανώτερου επιπέδου είναι και τα οδικά χαρακτηριστικά, με την ανάρτηση να συνδυάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό την άνεση με το κράτημα. Όλες οι κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων αντιμετωπίζονταν χωρίς πρόβλημα, ενώ θετική εντύπωση άφησε και ο έλεγχος του αμαξώματος στις στροφές. Στρίβει με σιγουριά και παρά τα σχετικά στενά ελαστικά, προσφέρει υψηλό επίπεδο πρόσφυσης. Το τιμόνι είναι άμεσο και γρήγορο, αλλά χωρίς πολύ μεγάλη πληροφορία, ενώ το πλατύ πεντάλ προσφέρει αναλογικότητα και σχετικά καλή αίσθηση για το είδος του (διαθέτει ανάκτηση ενέργειας).
Ο οδηγός μπορεί να επέμβει στο plug-in hybrid σύστημα από τον διακόπτη πίσω από τον επιλογέα ταχυτήτων. Αφορά τα γενικά προγράμματα οδήγησης Eco, Normal και Dynamic, ενώ αριστερά από το χειρόφρενο υπάρχουν αυτά για την ενεργειακή διαχείριση. Μέσω αυτών, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μεταξύ αμιγώς ηλεκτρικής ή υβριδικής λειτουργίας (HV/EV) ή να αφήσει το σύστημα να επιλέξει τρόπο λειτουργίας (Auto HV/EV). Ακόμα, υπάρχει και η δυνατότητα φόρτισης της μπαταρίας από το θερμικό μοτέρ (CHG).
Όλες οι προδιαγραφές που αναφέρουμε στην γνωριμία μας με την έκδοση προπαραγωγής του νέου Toyota Prius PHEV υπόκεινται στην έγκριση τύπου και θα επιβεβαιωθούν με το λανσάρισμά του ερχόμενο καλοκαίρι. Για αυτό τον λόγο δεν ανακοινώνεται και η μέση κατανάλωση, παρά μόνο (με αστερίσκο) οι εκπομπές CO2 των 19 γρ./χλμ.
Είναι βέβαιο ότι το νέο Toyota Prius PHEV θα έχει πολύ προσεγμένο οικονομοτεχνικό προφίλ που σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία των προηγούμενων γενεών και τις γνωστές εγγυήσεις των έξι ετών για τα μηχανικά μέρη και των έντεκα για την μπαταρία του υβριδικού συστήματος, θα δημιουργείται ένα πολύ ανταγωνιστικό αγοραστικά πακέτο.
Εάν σε όλα αυτά συνυπολογίσουμε ότι ανοίγει και ένα νέο κεφάλαιο στην πλούσια ιστορία του, που περιλαμβάνει την διαφοροποιημένη «κουπέ» εμφάνιση και τις διαθέσιμες δυνατές επιδόσεις του επαναφορτιζόμενου υβριδικού συστήματος, είναι βέβαιο ότι θα αποτελέσει και μια ολοκληρωμένη και εναλλακτική πρόταση στην κατηγορία που το ίδιο έβαλε τα πρώτα λιθαράκια για την δημιουργία της.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας βενζίνης: 1.987 κ.εκ., 153 ίπποι/ 6.000 σ.α.λ., 190 Nm/4.400-5.200 σ.α.λ.
Ηλεκτροκινητήρες: 164 ίπποι/208 Nm (εμπρός)
Συνδυαστική ισχύς: 224 ίπποι
Μετάδοση: Αυτόματο κιβώτιο τύπου e-CVT, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 6,7 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 177 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: - λτ./100 χλμ., 19 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.600/1.782/1.420 χλστ., 2.750 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.545 κιλά
Χώρος αποσκευών: 284 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Δεν ανακοινώθηκε - 0 ευρώ