Αν το μέλλον μπορούσε να αποκτήσει μορφή, τότε η φιγούρα της BMW iX θα έθετε σοβαρή υποψηφιότητα, πρεσβεύοντας την υψηλή ηλεκτρική νοημοσύνη και την υπέρτατη κατασκευαστική πιστότητα της βαυαρικής σχολής.
Εύπλαστη σαν ένα άμορφο κομμάτι πηλού, θαμπή σαν ακατέργαστο διαμάντι. Αυτή είναι η αυτοκίνηση του σήμερα. Αυτό είναι το μέλλον που ανοίγεται μπροστά μας, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες και προοπτικές για όσους αποδέχθηκαν την πρόκληση που γέννησε η βίαιη μετάβαση στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.
Ανάμεσα στους κοινωνούς ετούτης της κοσμογονικής αλλαγής που βιώνουμε στις μέρες μας ανήκει και η BMW. Οι Βαυαροί επιχείρησαν από πολύ νωρίς να προσαρμόσουν την κοσμοθεωρία τους στα νέα δεδομένα και να σύρουν το δυσκίνητο άρμα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας σε ένα νέο μονοπάτι.
BUY NOW
Το μακρινό 2013, όταν κανείς δεν μιλούσε για συσσωρευτές ηλεκτρικής ενέργειας, ισχύ φόρτισης και για ηλεκτρική αυτονομία, η BMW περνούσε στην παραγωγή μια επαναστατική τετράτροχη κατασκευή, η ολιστική προσέγγιση της οποίας τοποθετούσε σε μια πολύ διαφορετική βάση τον ορισμό του ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Με την ανθρακονημάτινη ραχοκοκαλιά, την ημίψηλη αρχιτεκτονική και τον αντισυμβατικό χαρακτήρα, το BMW i3 έδειξε τον δρόμο, χωρίς παρόλα αυτά να καταφέρει να εξαργυρώσει, τουλάχιστον στον βαθμό που θα περίμενε κανείς, το τεχνολογικό -και όχι μόνο- πλεονέκτημά του.
Κι αυτό γιατί η συνέχεια δεν υπήρξε ανάλογη του ελπιδοφόρου ξεκινήματος, με τους Γερμανούς να οπισθοχωρούν, να ανασυγκροτούνται και να αναζητούν σε συμβατικότερες υλοποιήσεις την ταυτότητά τους.
Χρειάστηκε να περιμένουμε σχεδόν επτά χρόνια ώστε η BMW να αποκτήσει τη δεύτερη, αμιγώς ηλεκτροκίνητη πρόταση στην ιστορία της (βλέπε iX3), αλλά και να φτάσουμε έως τον Δεκέμβρη του 2021 ώστε η πολύτιμη κληρονομιά του BMW i3 να βλαστήσει και πάλι στη βαυαρική γη.
Φυσική υπεροχή
Όπως και τότε, στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, έτσι και σήμερα, η BMW πραγματοποιεί ένα γενναίο βήμα προς το μέλλον, αξιοποιώντας την πολύτιμη εμπειρία την οποία απέκτησε στο παρελθόν.
Με την πρώτη ματιά θα δυσκολευτείς να συνδέσεις το γνώριμο στους περισσότερους i3 με την επιβλητική κορμοστασιά ενός μεγαλόσωμου SUV. Δεν είναι μόνο το μήκος των 5,0 μέτρων το οποίο μας υπενθυμίζει την απόσταση που χωρίζει τις δύο ηλεκτροκίνητες προτάσεις της BMW αλλά το μονολιθικό design της iX, το οποίο έρχεται να προσδώσει μια απόκοσμη διάσταση στη βαυαρική κατασκευή και να αφορίσει με τρόπο εμφατικό τις πολυφορεμένες σχεδιαστικές φόρμες.
Στην περίπτωση, λοιπόν, που καταφέρεις να τραβήξεις το βλέμμα σου από ρύγχος του αμαξώματος και τη θεόρατη κεντρική μάσκα των διπλών «νεφρών», τότε πολύ σύντομα θα αντιληφθείς ότι απέναντί σου στέκεται ένα αδιαίρετο κομμάτι μετάλλου, το οποίο οι σχεδιαστές της BMW σμίλεψαν δημιουργώντας ένα SUV που πολύ δύσκολα θα περάσει απαρατήρητο.
Τη φυσική υπεροχή της BMW iX συνυπογράφουν οι εξαιρετικές αεροδυναμικές επιδόσεις. Κρίνοντας από το γεγονός ότι ο συντελεστής οπισθέλκουσας σταματά στο 0,25 cd, έχεις κάθε λόγο να ισχυριστείς το βαυαρικό SUV δαμάζει τον άνεμο, πολύ πριν βρεθείς στο αριστερό του κάθισμα και κληθείς να τον αντιμετωπίσεις.
Πέρα από τη σφραγισμένη εισαγωγή αέρα, κοινός τόπος για κάθε ηλεκτροκίνητη πρόταση που σέβεται τον εαυτό της, στην αεροδυναμική αριστεία της BMW iX συμβάλλουν οι βελτιστοποιημένες σχεδιαστικά ζάντες, το μέγεθος των οποίων φτάνει έως και τις 22 ίντσες, βάζοντας με τον τρόπο τους ένα ακόμα λιθαράκι στο απόκοσμο παρουσιαστικό του ηλεκτροκίνητου SUV.
Εργαστήρι υψηλής τεχνολογίας
Η υπερφυσικότητα της BMW iX βρίσκει συνέχεια στον θάλαμο επιβατών, ο οποίος δεν αφήνει ανεκμετάλλευτη τη δυνατότητα να αξιοποιήσει μέχρι τελευταίας ρανίδας τις γενναιόδωρες διαστάσεις του αμαξώματος.
Σημειώστε ότι το εξωτερικό πλάτος φλερτάρει με τα δύο μέτρα κάτι που μπορείς να αντιληφθείς από τη χαοτική απόσταση που χωρίζει τη θέση του οδηγού από εκείνη του συνοδηγού. Ακόμα και έτσι πάντως, τον πρώτο λόγο τον έχει το ενιαίο ψηφιακό πάνελ, το οποίο απλώνεται μπροστά σου αποτελούμενου από δύο κυρτές ψηφιακές οθόνες, μεγέθους 12,3 και 14,9 ιντσών.
Η πρώτη φιλοξενεί τις σχεδόν ανεξάντλητες και πλήρως παραμετροποιήσιμες ενδείξεις του πίνακα οργάνων ενώ η δεύτερη αποτελεί τη λαμπερή βιτρίνα των συστημάτων ενημέρωσης και ψυχαγωγίας καθώς και το σημείο πρόσβασης στα εικονικά χειριστήρια του συστήματος κλιματισμού.
Όχι τυχαία, η iX είναι το πρώτο μοντέλο της BMW που υιοθετεί τη συγκεκριμένη διάταξη -Curved Display στη γλώσσα των Βαυαρών- μειώνοντας κατά 50% την παρουσία των φυσικών διακοπτών. Οι περισσότεροι από αυτούς συγκεντρώνονται στη μονάδα της κεντρικής κονσόλας, όπου και θα συναντήσει κανείς και το κρυστάλλινο περιστροφικό χειριστήριο του αναμορφωμένου iDrive.
Αν και η πληροφορία που καλείσαι να διαχειριστείς είναι αρκετή και ο χρόνος προσαρμογής σε ένα περιβάλλον που θυμίζει ένα φανταχτερό εργαστήρι υψηλής τεχνολογίας λίγος, είναι σχεδόν σίγουρο ότι μετά τα πρώτα διερευνητικά λεπτά στο αριστερό κάθισμα της iX, θα ανακτήσεις την ικανότητα να ελέγχεις διαισθητικά τις βασικές λειτουργίες της.
Σε κάθε περίπτωση, οι δυνατότητες εξατομίκευσης του ψηφιακού οικοσυστήματος της BMW iX, μέσω της δημιουργίας του προσωπικού προφίλ χρήστη, αποτελούν ένα ξεχωριστό κεφάλαιο, όπως ξεχωριστή είναι και η προσφορά των προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης που πλαισιώνουν τον οδηγό δημιουργώντας γύρω του ένα αδιαπέραστο κουκούλι προστασίας.
Ένα άνετο και ανεπιτήδευτα πολυτελές κουκούλι το οποίο δεν πρόκειται να προδώσει τις υψηλές προσδοκίες εκείνων που αναζητούν σε ένα SUV με τις διαστάσεις και τις προδιαγραφές της iX την αφορμή για να υιοθετήσουν ένα διαφορετικό lifestyle.
Ο αριστοτεχνικός συνδυασμός προσεκτικά επιλεγμένων υλικών συναντά την άνεση και την ευρυχωρία, διαμορφώνοντας ένα σύνολο που ισορροπεί ανάμεσα στην κατασκευαστική αρτιότητα μιας κλασικής βαυαρικής κατασκευής και στα νεοφερμένα πρότυπα τα οποία επιβάλλει η επιτακτική αναγκαιότητα περιορισμού του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Υψηλή ηλεκτρική νοημοσύνη
H επιβλητική σε διαστάσεις και προδιαγραφές iX είναι η δεύτερη πρόταση στην ιστορία της BMW, η οποία έχει εξελιχθεί ευθύς εξ αρχής ώστε να υποδεχθεί την τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης.
Από το υβριδικό πλαίσιο –τα ενισχυμένα με ανθρακόνημα συνθετικά υλικά συναντούν το αλουμίνιο- μέχρι και τα προσαρμοσμένα στις ιδιαίτερες απαιτήσεις των δύο πανίσχυρων κινητήρων «ηλεκτρονικών», το γερμανικό SUV δείχνει απόλυτα ευθυγραμμισμένο με τα όσα η ηλεκτροκίνητη φύση του πρεσβεύει.
Στην έκδοση xDrive40, η BMW iX εφοδιάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες -έναν σε κάθε άξονα- συνδυαστικής απόδοσης 326 ίππων και 660 Nm ροπής, καθώς και με μπαταρίες ιόντων λιθίου χωρητικότητας 71 kWh. Σύμφωνα με τη γερμανική φίρμα, 6,2 δευτερόλεπτα είναι αρκετά για την επιτάχυνσή του από στάση στα 100 χλμ./ώρα, με τη μέγιστη ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 200 χλμ./ώρα.
Είναι προφανές, λοιπόν, ότι από τη «μικρή», τρόπος του λέγειν, έκδοση της BMW iX δεν λείπει η ικανότητα να κινείται ταχύτατα και να αντιδρά αστραπιαία κάθε φορά που εξαντλείς τη διαδρομή του δεξιού πεντάλ.
Δεν λείπει η δυναμική και η ακρίβεια χιλιοστού με την οποία μεταφέρονται οι εντολές σου στην άσφαλτο, δίνοντας την αίσθηση ότι δεν πρόκειται για ένα SUV 2,5 τόνων, αλλά για ένα καλοζυγισμένο hot hatch με ανεξάντλητα αποθέματα ισχύος και αυτοπεποίθησης, που αργά ή γρήγορα μεταλλάσσουν την… ψυχοσύνθεση του χειριστή του.
Οι ανεξάρτητες αναρτήσεις και στους δύο άξονες, το εξαιρετικά χαμηλό κέντρο βάρους, απόρροια των τοποθετημένων στο δάπεδο συσσωρευτών και τη χρήσης συνθετικών υλικών σε κρίσιμα τμήματα του πλαισίου, ο μεταβλητός λόγος μετάδοσης του συστήματος διεύθυνσης και τα νέα κέντρα διαχείρισης κρίσεων τα οποία μεταπήδησαν από την παραδοσιακή μονάδα του ηλεκτρονικού ελέγχου πρόσφυσης στις αντίστοιχες μονάδες των ηλεκτροκινητήρων, δημιουργούν μια πρόταση οι οποία όχι μόνο κρύβει το βάρος και τον όγκο τη, αλλά δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε να ξεχάσεις μια για πάντα το αμαρτωλό-θερμικό παρελθόν της αυτοκίνησης.
Μολαταύτα, διεκδικώντας τη μέγιστη δυνατή αυτονομία από τα 71 kWh των συσσωρευτών ιόντων λιθίου, οφείλεις να κινηθείς σε έναν διαφορετικό, σαφώς αμυντικότερο ρυθμό, προσαρμόζοντας τόσο τις οδηγικές συνήθειες όσο και τον βιορυθμό του ίδιου του αυτοκινήτου μέσα από τις επιλογές που το ίδιο προσφέρει.
Η επιλογή του αποδοτικότερου προγράμματος οδήγησης θα μετριάσει την ταχύτητα απόκρισης των δύο ηλεκτροκινήτων, ενώ η επιλογή του «B» μέσω του επιλογέα ταχυτήτων θα σου προσφέρει τη δυνατότητα να πάρεις το μέγιστο από τη διαδικασία της ανάκτησης ενέργειας, επιβραδύνοντας μέχρι και την πλήρη ακινητοποιήση του αυτοκινήτου χωρίς να καταφύγεις στη χρήση του μεσαίου πεντάλ.
Θεωρητικά, η BMW iX 40i μπορεί να διανύσει περισσότερα από τα 400 χιλιόμετρα χωρίς να χρειαστεί να καταφύγεις σε κάποιο φορτιστή, αριθμός που φαντάζει εφικτός στην περίπτωση που κινηθείς σε αστικές και περιαστικές διαδρομές και αποφύγεις κάθε μορφή ενεργειακής υπερβολής.
Εν κατακλείδι
Η iX δεν συνιστά μια ακόμα BMW, όντας βγαλμένη από το ίδιο, σπάνιο καλούπι που γέννησε το μικρότερο μεν, εξίσου επαναστατικό δε i3. Φύση και θέση διαφορετική από οποιοδήποτε άλλο SUV της κατηγορίας της, η βαυαρική πρόταση απέχει συνειδητά από τις κοινότυπες κατασκευαστικές αξίες ενός συμβατικού τετράτροχου, εξασφαλίζοντας μέσα από τον θαυμαστό ψηφιακό κόσμο του πληθωρικού εσωτερικού της ένα ασφαλές και πάνω απ’ όλα απολαυστικό ταξίδι στο μέλλον των τεσσάρων τροχών.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρες: ηλεκτρικoί 190 kW (εμπρός) – 230 kW (πίσω), συνδυαστική απόδοση 240 kW (326 PS) και 660 Nm ροπής
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 6,2 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 200 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα (ηλεκτρονικά περιορισμένη)
Κατανάλωση: 22,5-19,3 kWh/100 χλμ.
Αυτονομία (WLTP): 372-425 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 71 kWh
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.953/1.967/1.695 χλστ., 3.000 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 2.365 κιλά
Χώρος αποσκευών: 500 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 90.950 ευρώ / 0 ευρώ