Η Mazda δείχνει τα δόντια της στον γερμανόφωνο ανταγωνισμό, τοποθετώντας κάτω από τις μεταλλικές επιφάνειες του πληθωρικού CX-60 έναν εξακύλινδρο πετρελαιοκινητήρα χωρητικότητας 3,3 λίτρων και απόδοσης 254 ίππων.
Στην ερώτηση για το αν ένας κινητήρας μπορεί να φέρει την «άνοιξη» η Mazda απαντά καταφατικά, κινδυνεύοντας να χαρακτηριστεί… αιρετική, καθώς εν έτη 2023 εμπιστεύεται την τύχη τού μεγαλύτερου σε διαστάσεις SUV της γκάμας της σε έναν εξακύλινδρο πετρελαιοκινητήρα χωρητικότητας 3,3 λίτρων.
Το CX-60 μάς συστήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2022 ως το κορυφαίο όχημα ελευθέρου χρόνου στην ευρωπαϊκή παλέτα της Mazda αποτελώντας ταυτόχρονα την πρώτη και τη μοναδική για την ώρα πρόταση στην ιστορία της ιαπωνικής φίρμας, η οποία απέκτησε πρόσβαση στην plug-in υβριδική τεχνολογία.
BUY NOW
Σήμερα, 12 μήνες μετά το εμπορικό του λανσάρισμα στη γηραιά ήπειρο, το μεγαλόσωμο SUV επιστρέφει στο προσκήνιο της επικαιρότητας όχι για να γευτεί τους άγουρους καρπούς του ετεροχρονισμένου εξηλεκτρισμού του αλλά για να μας υπενθυμίσει ότι οι κινητήρες diesel όχι μόνο δεν έχουν πεθάνει αλλά εξακολουθούν να αποτελούν, σε περιπτώσεις όπως αυτή του Mazda CX-60, τη μοναδική ρεαλιστική και ταυτόχρονα αξιόπιστη επιλογή.
Εν αρχή ην η εικόνα
Ακόμα και με το total black «κοστούμι» του, το Mazda CX-60 έχει τον τρόπο να εξωτερικεύει τη διαφορετικότητά του, όπως αυτή προκύπτει αβίαστα από τη σχεδιαστική κουλτούρα της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το Mazda CX-60 δεν περνά απαρατήρητο κι αυτό δεν οφείλεται μονό στο σχεδιαστικό αποτύπωμά του αλλά και στο φυσικό του μέγεθος, καθώς με μήκος που αγγίζει τα 4,8 μέτρα μπορεί κάλλιστα να διεκδικήσει τον τίτλο του κυρίαρχου είδους στην κατάφυτη «ζούγκλα» των ελληνικών δρόμων.
Η σχεδόν ατελείωτη κεντρική εισαγωγή αέρα, οι τροχοί των 20 ιντσών και οι σμιλεμένες επιφάνειες του καπό συνηγορούν σε ένα και μόνο συμπέρασμα. Το Mazda CX-60 όχι μόνον δεν επιχειρεί να κρύψει τον πληθωρικό χαρακτήρα του αλλά επενδύει σε αυτόν ώστε να ανατρέψει το status quo της κατηγορίας του.
Ακόμα και εκείνοι, λοιπόν, που θα σταθούν κριτικά απέναντι στο σχεδιαστικό δείγμα γραφής του κορυφαίου SUV της Mazda οφείλουν να αναγνωρίσουν το θάρρος με τον οποίο διατυπώνει δική του άποψη περί design.
Είναι ξεκάθαρο άλλωστε από τη στιγμή που θα βρεθείς στο πιλοτήριο του CX-60 ότι η Mazda ακολουθεί ένα διαφορετικό μονοπάτι για να φτάσει στον ίδιο ακριβώς προορισμό: την ανάδειξη μια premium αύρας και μιας σπάνιας κατασκευαστικής καθαρότητας.
Premium στα ιαπωνικά
Το πρώτο πράγμα που παρατηρεί κανείς στο εσωτερικό του Mada CX-60 είναι δίχως αμφιβολία η κεντρικά τοποθετημένη οθόνη του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας.
Παρά το χορταστικό της μέγεθος δεν διαθέτει επιφάνεια αφής, συνεπώς οφείλεις να καταφύγεις στα χειριστήρια της κεντρικής κονσόλας ώστε να αποκτήσεις πρόσβαση στις εφαρμογές που φιλοξενεί.
Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, μιας και ο χειρισμός από τους φυσικούς διακόπτες πραγματοποιείται διαισθητικά, χωρίς να χρειαστεί να τραβήξεις το βλέμμα σου από τον δρόμο. Άλλωστε υπάρχουν και οι διακόπτες στο τριάκτινο τιμόνι οι οποίοι καθιστούν τον χειρισμό βασικών υποσυστημάτων, όπως εκείνο του ηχοσυστήματος, μια εξαιρετικά απλή υπόθεση.
Ίσως το πιο εντυπωσιακό στοιχείο στο πιλοτήριο του CX-60 είναι η πιστότητα με την οποία ακολουθεί τον αξιακό κώδικα της Mazda σε ό,τι αφορά στην ποιότητα της κατασκευής. Τόσο το φινίρισμα όσο και η συναρμογή των υλικών τοποθετεί αυτομάτως την ιαπωνική πρόταση ανάμεσα στους premium θηρευτές της κατηγορίας.
Πολυτέλεια θα μπορούσε να θεωρήσεις κανείς το γεγονός ότι στο εσωτερικό του Mazda CX-60 μπορείς να χωρέσεις όλες ανεξαιρέτως τις υποχρεώσεις σου, ακόμα κι αν αυτές υπερβαίνουν τα συνήθη… πρότυπα.
Το μεταξόνιο των 2,87 μέτρων εγγυάται ότι οι πίσω επιβάτες δεν πρόκειται να αισθανθούν μειονεκτικά, με τα 570 λίτρα του διαμερίσματος αποσκευών -συμπεριλαμβανομένου και του χώρου που κρύβεται κάτω από το δάπεδο- να αποτελεί το κερασάκι στην πληθωρική τούρτα του CX-60.
Το σωστό μέγεθος
Στο χιλιοφορεμένο downsizing, η Mazda απαντά με τη ρηξικέλευθη στρατηγική του rightsizing, εκείνου του «μεγέθους» δηλαδή που μπορεί να υπηρετήσει με τη βέλτιστη δυνατή αποδοτικότητα τον ρόλο ενός SUV με το μέγεθος και τον χαρακτήρα του CX-60.
Για τους Ιάπωνες από την Χιροσίμα, λοιπόν, η επιλογή ενός κινητήρα diesel με έξι κυλίνδρους και χωρητικότητα 3,3 λίτρων δεν αποτέλεσε μια λύση ανάγκης αλλά μια απολύτως συνειδητή επιλογή.
Την ιδανική, εξασφαλίζοντας πρόσβαση σε 254 ίππους και 550 Nm ροπής, χωρίς να σε «τιμωρεί» για μια extreme στα μάτια των περισσοτέρων επιλογή.
Σύμφωνα με τη Mazda, o νέος diesel κινητήρας των 3,3 λίτρων αποδεικνύεται έως και 40% αποδοτικότερος στο μεγαλύτερο εύρος λειτουργίας, χάρη στην καλύτερη διαχείριση και στρωματοποίηση τόσο του αέρα όσο και του καυσίμου στην επιφάνεια του εμβόλου, το οποίο διαθέτει το σχήμα ενός αυγού.
Ένα ακόμα μυστικό της επιτυχίας του νέου εξακύλινδρου κινητήρα diesel της Mazda βρίσκεται στο ήπια υβριδικό σύστημα που τον υποστηρίζει και ειδικότερα τη συχνότητα της εμπλοκής του που παραπέμπει σε μια full hybrid υλοποίηση.
Συχνά-πυκνά ο υπερτροφοδοτούμενος πετρελαιοκινητήρας των 3,3 λίτρων τίθεται σε αδράνεια, αφήνοντας τον ηλεκτροκινητήρα-εναλλάκτη να κάνει τη βρώμικη δουλειά, κρατώντας σε κίνηση ιαπωνικό SUV και στη ζωή τα κρισιμότερα υποσυστήματά του.
Χρειάζεται να το ζήσεις για να πιστέψεις ότι ένα ήπια υβριδικό σύστημα μπορεί να λειτουργήσει και να αλληλεπιδράσει με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης κατά αυτόν τον τρόπο, καθιστώντας περιττή την όποια προσπάθεια πλήρους εξυβριδισμού.
Χρειάζεται να συμβιώσεις με τον τίμιο γίγαντα της Χιροσίμα ώστε να αποδεχθείς ότι ένας εξακύλινδρος κινητήρας diesel χωρητικότητας 3,3 λίτρων μπορεί ανεξαρτήτως συνθηκών να καταναλώνει λίγότερα από 6 λίτρα καυσίμου για κάθε 100 χιλιόμετρα.
Κι όλα αυτά χωρίς να εντρυφήσεις στην κουλτούρα της αυτοσυγκράτησης και να μετατραπείς σε… φακίρης, κρατώντας την ανάσα σου κάθε φορά που αγγίζεις το δεξί πεντάλ και πρωτίστως χωρίς να αλλάξεις την κοσμοθεωρία σου περί αυτοκίνησης, διαγράφοντας από το θυμικό σου οποιαδήποτε απόλαυση μπορεί να προσφέρει η αβίαστη επιτάχυνση των 550 Nm ροπής.
Με βάρος που αγγίζει τους 2 τόνους, το Mazda CX-60 απέχει από το να γίνει το τυπικό «driver’s car», ωστόσο αν και εφόσον εξοικειωθείς με το πληθωρικού του μέγεθος και την old school λογική των χειριστηρίων του -ναι το τιμόνι θέλει «χέρια» και το φρένο δύναμη - δύσκολα θα καταφέρεις να το αποχωριστείς και να το αποκλείσεις από την καθημερινότητά σου.
Παρότι δεν είναι το πιο γρήγορο του είδους, το αυτόματο κιβώτιο των οκτώ σχέσεων χωρίς μετατροπέα ροπής στέκεται χωρίς δυσκολία στο ύψος των περιστάσεων, έχοντας πάτα τη δυνατότητα να παρέμβεις στη λειτουργία του μέσω των paddles που φιλοξενεί το τριάκτινο τιμόνι.
Ένα ακόμα χρήσιμο «εργαλείο» στην προσπάθεια να φέρεις το Mazda CX-60 στα μέτρα σου είναι και το MI-Drive, το οποίο προσφέρει τη δυνατότητα να επιλέξεις ανάμεσα σε τρία προγράμματα οδήγησης (Normal, Sport και Off-Road) και προσαρμόσεις ορισμένα χαρακτηριστικά, όπως η απόκριση του κινητήρα.
Αφανείς ήρωες του ιαπωνικού SUV, η σκληρή αλλά όχι κουραστική ανάρτηση (διπλά ψαλίδια εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα τετρακίνησης, το οποίο αναλαμβάνει να διορθώσει τα κακώς κείμενα αν και εφόσον αυτό απαιτηθεί.
Ο μοναδικός τρόπος για να παρέμβεις στη λειτουργία του συστήματος τετρακίνησης είναι μέσω του MI-Drive και την επιλογή του επιθυμητού προγράμματος οδήγησης, ενώ χρήσιμη στα δύσκολα μπορεί να αποδειχθεί και η λειτουργία το ηλεκτρονικό σύστημα υποβοήθησης κατάβασης.
Αντί συμπεράσματος
Το Mazda CX-60 αποτελεί έναν γνήσιο πρεσβευτή της ιαπωνικής σχολής, διαθέτοντας χαρακτηριστικά όπως η κορυφαία ποιότητα κατασκευής και η σοφιστικέ τεχνολογία.
Το γεγονός ότι κάτω από το καπό του κρύβει ένα πραγματικό διαμάντι 3.283 κ.εκ. έρχεται να επιβραβεύσει εκείνον που θα προσπεράσει τον σκόπελο του υψηλού κυβισμού και θα γίνει κοινωνός ενός μικρού θαύματος αποδοτικότητας.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 3.283 κ.εκ. diesel, 254 PS/3.750 σ.α.λ., 550 Nm/1.500-2.400 σ.α.λ.
Μετάδοση: 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 7,4 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 219 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,3 λτ./100 χλμ., 137 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.745/1.890/1.675 χλστ., 2.870 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.860 κιλά
Χώρος αποσκευών: 570-1.726 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 56.775 ευρώ/87,7 ευρώ