H πέμπτη κατά σειρά γενιά του Prius ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της Toyota, προσεγγίζοντας την υβριδική τεχνολογία από μια πολύ διαφορετική, απροσδόκητα οδηγοκεντρική σκοπιά.
Η Toyota αποτέλεσε τον πρωτεργάτη της προσπάθειας που κορυφώνεται σήμερα με τον άκριτο αφορισμό των κινητήρων εσωτερικής καύσης και την υιοθέτηση ενός αμφιβόλου αποτελεσματικότητας μοντέλου εξηλεκτρισμού.
Πολύ πριν η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία συνταχθεί με το πράσινο κύμα της προστασίας της «Μητέρας Γης», οι Ιάπωνες έδειξαν τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει η αυτοκίνηση ώστε να ελαχιστοποιήσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.
BUY NOW
Ήταν Δεκέμβριος του 1997 όταν η πρώτη γενιά του άσημου εκείνη την εποχή Toyota Prius ξεκινούσε την εμπορική πορεία του στην ιαπωνική αγορά, αποτελώντας το πρώτο υβριδικό τετράτροχο που περνούσε μαζικά στη γραμμή παραγωγής.
Η συνέχεια είναι λίγο πολύ γνωστή, με το Prius να μετατρέπεται σε συνώνυμο του υβριδισμού και την Toyota να προχωρά με αργά αλλά σταθερά βήματα στον εκδημοκρατισμό μιας τεχνολογίας, η οποία πλέον αποτελεί τον οδηγό για τη συντριπτική πλειονότητα των μοντέλων της. Από το Yaris των 4 μέτρων μέχρι και το εμβληματικό Land Cruiser με τις ανυπέρβλητες εκτός δρόμου δυνατότητες.
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Σε αυτά τα 26 χρόνια που μεσολάβησαν από την επίσημη πρώτη του Prius, η Toyota έχει διαθέσει περισσότερα από 15 εκατομμύρια υβριδικά οχήματα σε ολόκληρο τον πλανήτη, εκ των οποίων τα περίπου 5 εκατομμύρια πιστώνονται στο ενεργητικό του αυτοκινήτου που έβαλε την υβριδική τεχνολογία στα σπίτια μας.
Το ασχημόπαπο και ο κύκνος
Ταξιδεύοντας από το μακρινό 1997 στο σήμερα, αυτό που αναμφίβολα κρατάς από την πορεία του Toyota Prius στον χώρο και τον χρόνο είναι η εντυπωσιακή μεταμόρφωσή του από ένα ασχημόπαπο σε έναν εντυπωσιακό, κατάλευκο κύκνο.
Για πρώτη φορά στα χρονικά, το Toyota Prius τραβά με τόση ευκολία τα βλέμματα των περαστικών, προκαλώντας όχι την αποστροφή αλλά τον θαυμασμό τους. Η κομψή σιλουέτα του αμαξώματος παραπέμπει περισσότερο σε ένα καλλίγραμμο coupe παρά σε ένα κλασικό hatchback, επιχειρώντας όχι μόνο να διεγείρει τα αισθητήρια όργανα του απλού παρατηρητή αλλά και να διακριθεί στον εξίσου κρίσιμο τομέα της αεροδυναμικής.
Θεαματική άλλωστε είναι και η αλλαγή που έχει προκύψει στις αναλογίες του αμαξώματος, το μήκος του οποίου περιορίστηκε κατά 4,6 εκατοστά σε αντίθεση με το μεταξόνιο το οποίο αυξήθηκε και μάλιστα σημαντικά, από τα 2,7 μέτρα στα 2,75.
Χαμηλότερα κατά 5 εκατοστά στέκεται και η οροφή του νέου Prius, συνυπογράφοντας τη μετάβαση σε ένα νέο σχεδιαστικό status quo, πολύ πιο ελκυστικό και δυναμικό σε σχέση με αυτό που όριζε στο παρελθόν τη μάλλον αμήχανη εικόνα του υβριδικού Toyota.
Οι λεπτοί προβολείς σε σχήμα μπούμερανγκ, οι ζάντες αλουμινίου 19 ιντσών με τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά και το ανάποδο «u» που σχηματίζεται στο πίσω τμήμα, συμπληρώνουν τη νέα σχεδιαστική ταυτότητα του Prius, η οποία σε μεγάλο βαθμό ευθυγραμμίζεται με την «πολιτική» που ακολουθεί ή πρόκειται να ακολουθήσει στο εγγύς μέλλον η Toyota.
Στο πιλοτήριο
Στο νέο Toyota Prius κάθεσαι χαμηλά με το εύρος της ορατότητας να περιορίζεται κυρίως από τη χαμηλή πτήση που ακολουθεί η οροφή πριν αυτή συναντήσει την ουρά του αμαξώματος.
Πρόκειται, λοιπόν, για ένα παραδοσιακό πιλοτήριο, χωρίς την αίσθηση του ευάερου και του ευήλιου που προσφέρουν τα νεόκοπα SUV αλλά και χωρίς να σε αναγκάζει να παρακολουθείς τα τεκταινόμενα στην άσφαλτο από απόσταση.
Προφανώς το Toyota Prius του 2023 δεν θα μπορούσε να απέχει από τη διαδικασία της ψηφιοποίησης πληροφοριών, ενδείξεων ή ακόμα και χειριστηρίων, μολονότι ο αριθμός των φυσικών διακοπτών είναι αρκετά μεγάλος ώστε να σου επιτρέπει να μιλήσεις για έναν καθολικό τεχνολογικό εξωραϊσμό.
Πληθωρική σε μέγεθος αλλά φτωχή σε γραφικές απεικονίσεις, η κεντρικά τοποθετημένη οθόνη αφής καταλαμβάνει ένα σημαντικό τμήμα του ταμπλό, φτάνοντας τη διαγώνιο των 12,3 ιντσών και επισκιάζοντας τον επίσης ψηφιακό πίνακα οργάνων.
Ο τελευταίος στέκεται μερικά εκατοστά ψηλότερα, στο ύψος των ματιών σου, εγκαταλείποντας την παραδοσιακή του θέση και υπερσκελίζοντας το μικρό σε διάμετρο τριάκτινο τιμόνι.
Στον τομέα της κατασκευαστικής ποιότητας το Prius δεν κρύβει κάποια ευχάριστη ή δυσάρεστη έκπληξη. Πρόκειται για μια εξαιρετικά συμπαγής και συγκροτημένη πρόταση, η οποία στερείται κάποιου highlight από το οποίο θα μπορούσε κανείς να πιαστεί και να στοιχειοθετήσει την ποιοτική ανωτερότητα του υβριδικού Toyota.
Οι πλαστικές επιφάνειες το ταμπλό διαθέτουν σκληρή υφή και ένα μάλλον μουντό φινίρισμα, ωστόσο, το γεγονός ότι δεν λαθεύουν, σε ό,τι αφορά στη συναρμογή τους, αφήνει στο τέλος της ημέρας μια θετική εντύπωση.
Δεν ισχύει το ίδιο για τις επενδύσεις των καθισμάτων που δείχνουν -και είναι- φθηνές, όπως και για το πλαστικό υλικό που έχει επιλεγεί για το κατώτερο τμήμα των θυρών.
Περιθώρια σημαντικής βελτίωσης διαθέτει και η χωροταξία του θαλάμου επιβατών, καθώς η φιλοξενία τρίτου επιβάτη στην πίσω σειρά καθισμάτων δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένη, ενώ και τα 284 λίτρα του χώρου αποσκευών απέχουν και μάλιστα σημαντικά από τις προσδοκίες που δημιουργούν τα 4,6 μέτρα του αμαξώματος.
Plug-in υβριδική συγχορδία
Η απόφαση της Toyota να διαθέσει στην ευρωπαϊκή αγορά την plug-in υβριδική διαμόρφωση του νέου Prius σε βάζει κυριολεκτικά στην πρίζα, αφήνοντας στο παρελθόν τη λογική ενός self charging υβριδικού συνόλου που εναπόκειται στις δικές του δυνάμεις ώστε να φέρει εις πέρας το δύσκολο έργο του.
Μπορεί, λοιπόν, ο δίλιτρος κινητήρας βενζίνης απόδοσης 152 ίππων να μην αποτελεί μια άγνωστη ποσότητα στο υβριδικό οπλοστάσιο της Toyota, ωστόσο, είναι η πρώτη φορά που τον βλέπουμε να συνδυάζεται με έναν εξίσου ισχυρό ηλεκτροκινητήρα 163 ίππων.
Συνδυαστικά, το υβριδικό σύνολο του νέου plug-in υβριδικού Prius αποδίδει 223 ίππους, χαρίζοντας στην πέμπτη γενιά του αυτοκινήτου τον τίτλο του ισχυρότερου αλλά και του ταχύτερου με τη διαδικασία της επιτάχυνσης από στάση στα 100 χλμ./ώρα να ολοκληρώνεται, σύμφωνα με τους Ιάπωνες, σε μόλις 6,8 δευτερόλεπτα.
Καλοδεχούμενη είναι και η αναβάθμιση της μπαταρίας, η οποία απέκτησε μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα προσφέροντας σε ένα πιο compact πακέτο περίπου 50% περισσότερη ενέργεια.
Ειδικότερα το νέο plug-in υβριδικό Prius έρχεται με συσσωρευτές ιόντων λιθίου 13,6 kW και τη δυνατότητα πλήρους φόρτισης από μια κοινή πρίζα σούκο σε μόλις 4 ώρες.
Σε ό,τι αφορά την ηλεκτρική αυτονομία που μπορεί κανείς να επιτύχει, σε πραγματικές συνθήκες υπερβαίνει χωρίς δυσκολία τα 70 χιλιόμετρα, αριθμός που μπορεί αν μη τι άλλο να καλύψει και με το παραπάνω τις καθημερινές ανάγκες του μέσου χρήστη.
Σε αυτό το σημείο άλλωστε θα πρέπει να αναφέρουμε ότι από τη στιγμή που εξαντλήσεις κανείς τα ενεργειακά αποθέματα των συσσωρευτών, το Prius επιστρέφει στον παλιό καλό υβριδικό εαυτό του, βάζοντας στο παιχνίδι των δίλτρο κινητήρα βενζίνης και το γνωστό eCVT κιβώτιο.
Στο υβριδικό mode, το οποίο παρεμπιπτόντως μπορεί να επιλεγεί ανά πάσα στιγμή από τον οδηγό, η μέση τιμή της κατανάλωσης καυσίμου διαμορφώθηκε κατά τη διάρκεια της δοκιμής στα 4,6 λίτρα/100 χλμ.
Το συμπέρασμα, λοιπόν, το οποίο αβίαστα προκύπτει είναι ότι το Toyota Prius παραμένει εντυπωσιακά αποδοτικό είτε εντός του ηλεκτροκίνητου φάσματος των περίπου 70 χιλιομέτρων είτε έξω από αυτό.
Πλατφόρμα για φίλημα
Ένα ακόμα όπλο στη φαρέτρα του νέου Prius είναι η πλατφόρμα πάνω στην οποία βασίζεται και έχει γίνει γνωστή με την κωδική ονομασία TNGA. Ελαφρύτερο, πιο στιβαρό και με χαμηλότερο κέντρο βάρος, το νέο πλαίσιο του υβριδικού Toyota αναδεικνύεται από την αρχή της κοινής πορείας μαζί του σε πρωταγωνιστή.
Εχέγγυο άνεσης αλλά και δυναμικής συνιστά και η διάταξη των αναρτήσεων, με τα ανασχεδιασμένα γόνατα McPherson του μπροστινού άξονα να δίνουν τη σκυτάλη στα διπλά ψαλίδια των πίσω τροχών.
Όχι τυχαία, συνεπώς, το νέο Toyota Prius Plug-In Hybrid πατάει εξαιρετικά στην άσφαλτο, κρύβοντας το βάρος των περίπου 1.600 κιλών και δημιουργώντας τις συνθήκες να κινηθείς ακόμα στην ελληνική άσφαλτο με άνεση, ασφάλεια και τη σιγουριά ότι το πλαίσιο θα σταθεί ανεξαρτήτως συνθηκών στο ύψος τον περιστάσεων.
Είναι σχεδόν, βέβαιο, ότι το σύστημα διεύθυνσης διαθέτει περιθώρια βελτίωσης, κυρίως ως προς την αίσθηση που μεταφέρει στα χέρια του οδηγού, ενώ δύσκολη παραμένει και η συμβίωση με το πεντάλ του φρένου, ειδικά στα τελευταία μέτρα ή εκατοστά πριν την πλήρη ακινητοποίηση του αυτοκινήτου.
Αντί συμπεράσματος
Όπως και το 1997 έτσι και σήμερα, το Toyota Prius ανοίγει ένα νέο υβριδικό κεφάλαιο στην ιστορία της ιαπωνικής φίρμας. Ίσως το τελευταίο με δεδομένη τη διαφαινόμενη κυριαρχία του ηλεκτροκίνητου είδους.
Για το τέλος, λοιπόν, η Toyota κράτησε το καλύτερο. Με αποστομωτικό design, εντυπωσιακές επιδόσεις, υψηλή τεχνολογία και τη γνώριμη αποδοτικότητα που το καθιστά ασυναγώνιστο κάτω από οποιαδήποτε συνθήκη.
Αναμφίβολα το μεγαλύτερο εμπόδιο για να φτάσει κανείς ως το αριστερό κάθισμα του νέου plug-in υβριδικού Prius να είναι πλέον τα 47.670 ευρώ της βασικής μεν, πληρέστατης δε έκδοσης και όχι οι όποιοι συμβιβασμοί όφειλε κανείς να πραγματοποιήσει, υιοθετώντας στην καθημερινότητά του την υβριδική τεχνολογία.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας βενζίνης: 1.987 κ.εκ., 153 ίπποι/ 6.000 σ.α.λ., 190 Nm/4.400 σ.α.λ.
Ηλεκτροκινητήρας: 164 ίπποι/208 Nm (εμπρός)
Συνδυαστική ισχύς: 223 ίπποι
Μετάδοση: Αυτόματο κιβώτιο τύπου e-CVT, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 6,8 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 177 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 0,5 λτ./100 χλμ., 11 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.599/1.782/1.420 χλστ., 2.750 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.545 κιλά
Χώρος αποσκευών: 284 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 47.670 ευρώ - 0 ευρώ