Η Toyota μένει πιστή στα σπορ αυτοκίνητα και ετοιμάζει το πέρασμά τους στη νέα ηλεκτρική εποχή, που της επιτρέπει -αν το θελήσει- να αναγεννήσει ονόματα-θρύλους του παρελθόντος όπως το MR2 και τη Celica.
Το τεράστιο “τσουνάμι” ηλεκτρικών αυτοκινήτων που έρχεται από την ιαπωνική εταιρεία, και περιλαμβάνει από συμπαγή κεντρομήχανα sportscars μέχρι μεγάλα SUV της Toyota και της Lexus, έγινε εφικτό χάρη στην επαναστατική νέα ηλεκτρική αρχιτεκτονική που φέρνει πρωτοφανείς για την αυτοκινητοβιομηχανία δυνατότητες παραλλαγής για διαφορετικά οχήματα.
Η πλατφόρμα αυτή έδειξε ποσο ευπροσάρμοστη είναι σε διαφορετικά μοντέλα στο πρόσφατο Japan Mobility Show 2023 του Τόκιο. Πάνω σε αυτή βασίζονται τα πρωτότυπα Lexus LF-ZC, Toyota FT-Se, Lexus LF-ZL και Toyota FT-3e.
BUY NOW
Το Lexus LF-ZC θα μετεξελιχθεί σε ένα χαμηλό και στιλπνό sedan, το οποίο θα είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής με αυτή την αρχιτεκτονική το 2026. Το Toyota FT-Se αποτελεί τη βάση για ένα sportscar 4,4 μέτρων με τη φιλοσοφία των παλιών κεντρομήχανων, που μπορεί να μετεξελιχθεί στο νέο MR2. Το Lexus LF-ZL είναι η βάση για ένα μεγάλο SUV 5,2 μέτρων, ενώ το Toyota FT-3e ενός πιο συμβατικού μεγάλου SUV που θα τοποθετηθεί πάνω από το Toyota RAV4.
Όλα τα μοντέλα αυτά βασίζονται στην ίδια, καινούρια αρχτεκτονική, των μελλοντικών της EV παραγωγής. Από το μεγάλο SUV της Lexus, μέχρι το Toyota FT-Se που -με ύψος μόλις 1,22 μέτρων- είναι κατά 75 mm πιο χαμηλό από την Porsche 718 Cayman.
Η νέα αρχιτεκτονική αποτελείται από τρία βασικά τμήματα: το εμπρός, το κεντρικό και το πίσω μέρος. Η παραγωγή καθενός εξ αυτών έχει απλοποιηθεί, ενώ το εμπρός και το πίσω τμήμα αποτελούν το ένα καθρέφτη του άλλου: η μέθοδος κατασκευής τους (gigacasting) παράγει ένα συμπαγές και ενιαίο κομμάτι αλουμινίου στη θέση του παλιού αντίστοιχου κομματιού που αποτελούνταν από 86 διαφορετικά εξαρτήματα, που έπρεπε να συγκολληθούν.
Το μέγεθος των δύο αυτών τμημάτων του αυτοκινήτου μπορεί να ρυθμιστεί από το εργοστάσιο για τα αντίστοιχα αυτοκίνητα. Στα τμήματα αυτά, εν συνεχεία, τοποθετούνται οι άξονες με το σύστημα ηλεκτροκίνησης και οι αναρτήσεις. Και στο κεντρικό τοποθετείται η μπαταρία, ενσωματωμένη στο δάπεδο.
Εξάλλου, και η ίδια η μπαταρία είναι νέας τεχνολογίας. Η πρισματική μπαταρία ‘Performance’ προσφέρει διπλάσια αυτονομία με 20% μικρότερο κόστος σε σχέση με εκείνη του Toyota bZ4X, και είναι και σημαντικά μικρότερη. Το πάχος της μπορεί να μειωθεί μέχρι και στα 10 εκατοστά, προσφέροντας έτσι τη δυνατότητα κατασκευής χαμηλών, σπορ αυτοκινήτων. Και μπορεί, και αυτή, να παίρνει όποιες διαστάσεις επιθυμεί η Toyota, για διαφορετικά μοντέλα.
Η νέα αρχιτεκτονική φιλοσοφία αυτή επιτρέπει στην Toyota να σχεδιάζει πολλαπλά και εντελώς διαφορετικά αυτοκίνητα, σε σχέση με την κλασσική πλατφόρμα πάνω στην οποία συνέδεε μέχρι τώρα όλα τα υπόλοιπα μέρη του αυτοκινήτου. Και επιπλέον μειώνει το κόστος και την πολυπλοκότητα και αυξάνει την αποδοτικότητα της παραγωγής. Έτσι, ακόμα και τα πιο διαφορετικά μοντέλα μπορούν να βγαίνουν από την ίδια γραμμή παραγωγής.
Ειδικά για τα sportscars, το λεπτό πάχος της νέας μπαταρίας και η αυξημένη ενεργειακή της αποδοτικότητα σημαίνει ότι μπορεί να διατηρηθεί το αρχέτυπο του παλιού, κλασσικού σπορ αυτοκινήτου.
Και σε αυτά προστίθεται και το νέο λογισμικό Arene της Toyota, το οποίο θα επιτρέπει στους κατόχους των μελλοντικών της σπορ αυτοκινήτων να “κατεβάζουν” αναβαθμίσεις όπως το “ξεκλείδωμα” περισσότερης ισχύος ή αμεσότερης απόκρισης του τιμονιού. Στην εξίσωση των σπορ αυτοκινήτων προστίθεται και το καινοτομικό σύστημα, με συμπλέκτη, που προσομοιώνει τη χειροκίνητη επιλογή σχέσεων σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ώστε να διατηρηθεί η παλιά αίσθηση της σπορ οδήγησης.
Όλα τα παραπάνω, λοιπόν, επιτρέπουν στην Toyota να αναβιώσει στην ηλεκτρική εποχή θρυλικά σπορ αυτοκίνητα όπως το MR2, το Lexus LFA και, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, τη Celica. Θα είναι τρία από τα συνολικά 30 ηλεκτρικά αυτοκίνητα που ετοιμάζει ο ιαπωνικός όμιλος μέχρι το 2030.
Η αναβίωση της Celica είναι επιθυμία του προέδρου Akio Toyoda, που δεν έχει πλέον διοικητικές ευθύνες στην εταιρεία αλλά διατηρεί την τεράστια επιρροή του στις επιλογές της. Ο Toyoda έχει γνωστοποιήσει την επιθυμία του για τη Celica στη διοίκηση, αλλά δεν γνωρίζει αν θα γίνει δεκτή, ή αν η διοίκηση θα βγάλει αυτό το σπορ αυτοκίνητο με το συγκεκριμένο όνομα.
Το μέλλον του GR86 δεν είναι μακροχρόνιο, και τη θέση του μπορεί να πάρει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με την ελεύθερη επιλογή -χάρη στη νέα αρχιτεκτονική- της μετάδοσης της κίνησης στους εμπρός, στους πίσω ή και στους τέσσερις τροχούς, με τον ηλεκτροκινητήρα στο ρύγχος.
Έτσι, η επιστροφή του MR2 και της Celica γίνεται πιο εύκολη και εφικτή. Προς το παρόν κανένα στέλεχος της Toyota, πέραν του Akio Toyoda, δεν έχει τοποθετηθεί επισήμως για την αναβίωση της Celica. Αλλά επιβεβαιώνουν όλοι ότι η νέα πλατφόρμα ανοίγει πολλές και διαφορετικές δυνατότητες για το μέλλον.
Όμως, από το 2017 η οδηγία του Toyoda προς την εταιρεία ήταν να μην υπάρξει ποτέ ξανά “κανένα βαρετό αυτοκίνητο”, και το έκανε πράξη με τη δημιουργία αυτοκινήτων όπως των GR Yaris, GR Corolla, GR86 και GR Supra με την πλήρη υποστήριξή του στο σπορ και αγωνιστικό βραχίονα Gazoo Racing.
Ο ιαπωνικός κολοσσός έχει θέσει στόχο να παρουσιάσει 31 ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάθε είδους, κατηγορίας και προδιαγραφών μέχρι το 2030, οπότε υπολογίζει να πουλάει 3,5 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα παγκοσμίως, το χρόνο. Αυτό ααντιπροσωπεύει το 35-40% των συνολικών της πωλήσεων, καθώς η Toyota θα εξακολουθήσει την εξέλιξη των θερμικών, υβριδικών και plug-in υβριδικών της οχημάτων για αγορές περιορισμένης και καθυστερημένης μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση.