Premium και plug-in υβριδικά, τα δύο μικρότερα σε διαστάσεις SUV των Mercedes-Benz και BMW, διεκδικούν μια θέση στην καθημερινότητά μας, αποτάσσοντας το εξεζητημένο προφίλ της εξηλεκτρισμένης φύσης τους.
Η υβριδική τεχνολογία και δη εκείνη που προσφέρει τη δυνατότητα φόρτισης από μια εξωτερική πηγή ενέργειας -λέγε με plug-in- αποτέλεσε τα αμέσως προηγούμενα χρόνια τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στο… αμαρτωλό παρελθόν της αυτοκίνησης και το πολλά υποσχόμενο μέλλον της.
Τα πολυδιαφημισμένα υβρίδια των τεσσάρων τροχών επιχείρησαν -και ως έναν βαθμό πέτυχαν- να συνδυάσουν τις... πατροπαράδοτες αξίες μιας συμβατικής κατασκευής με τα αδιαπραγμάτευτα πλεονεκτήματα που προκύπτουν από τη συμμετοχή ενός ηλεκτρικού μοτέρ στην κίνηση ενός αυτοκινήτου.
BUY NOW
Αν απέτυχαν σε κάτι ήταν να απευθυνθούν σε ένα ευρύτερο αγοραστικό κοινό, καθώς από την πρώτη στιγμή τοποθετήθηκαν τιμολογιακά στα επίπεδα των ούτως ή άλλως εξεζητημένων ηλεκτροκίνητων προτάσεων, χάνοντας το... ηθικό πλεονέκτημα που κόμιζε η ειρηνική συνύπαρξη πυρωμένων κυλίνδρων και χάλκινων πηνίων.
Ήταν επί της ουσίας φορολογικό το κίνητρο που κράτησε στην ελληνική αγορά ζωντανή την κατηγορία των plug-in υβριδικών οχημάτων (βλέπε μηδενική επιβάρυνση σε εταιρικούς χρήστες), εξασφαλίζοντας στους λάτρεις του σπορ ένα ακόμα ντέρμπι αιωνίων.
Κι αυτό γιατί BMW και Mercedes-Benz διεκδικούν στη βάση της κατηγορίας των plug-in υβριδικών SUVs τον τίτλο του πρωταθλητή με δύο προτάσεις που έχουν ήδη καταθέσει τα διαπιστευτήριά τους. Η X1 βρίσκει στον δρόμο της την GLA στο «el clasico» των μικρομεσαίων διαστάσεων οχημάτων ελευθέρου χρόνου.
Ντέρμπι αιωνίων
Η αναμέτρηση ανάμεσα σε μια BMW και μια Mercedes έχει πάντα ξεχωριστό ενδιαφέρον, αμφίρροπη εξέλιξη και αποτέλεσμα το οποίο έχει κριθεί στις λεπτομέρειες. Η κόντρα της λευκής Mercedes-Benz GLA 250e με την BMW X1 xDrive25e δεν αποτελεί εξαίρεση του παραπάνω κανόνα, μολονότι το αποτύπωμα των δύο γερμανικών SUV στην άσφαλτο είναι πολύ διαφορετικό.
Εν πρώτοις αυτό που με βεβαιότητα μπορεί να ισχυριστεί κανείς είναι ότι η βαυαρική πρόταση αρχίζει να δείχνει τα χρόνια της από τη στιγμή που θα την τοποθετήσει κανείς απέναντι στην κατά πολύ νεότερη GLA.
H «ηλικιακή» απόσταση που χωρίζει τα δύο αυτοκίνητα είναι σχεδόν 5 χρόνια, κάτι που είναι εμφανές από τις σχεδιαστικές και εξοπλιστικές επιλογές που έχουν πραγματοποιηθεί στα δύο στρατόπεδα.
Κι αν στη σχεδίαση των μεταλλικών επιφανειών, η κρίση είναι κατά βάση υποκειμενική, με την X1 να υιοθετεί μια περισσότερο αρρενωπή στάση και την GLA να καταθέτει ένα πιο εύπεπτο δείγμα γραφής, στο πιλοτήριο των δύο αυτοκινήτων η προσέγγιση είναι τελείως διαφορετική.
Κι αυτό γιατί το ενιαίο πάνελ που σχηματίζεται στο cockpit της GLA από τις δύο ψηφιακές οθόνες (προαιρετικός εξοπλισμός) δεν αφήνει το περιθώριο σύγκρισης με την BMW X1, παρά την προσπάθεια των Βαυαρών να επικαιροποιήσουν τις εξοπλιστικές προδιαγραφές του αυτοκινήτου.
Βέβαια, ακόμα και σε αυτόν τον τομέα το «παιχνίδι» ισορροπεί, μιας και ποιοτικά, η X1 είναι εκείνη που βρίσκεται πιο κοντά στις παραδοσιακές αξίες ενός premium τετράτροχου με την GLA να επενδύει περισσότερο σε όσα μπορείς να αποκτήσεις, σαρώνοντας τον κατάλογο του εξοπλισμού και απογειώνοντας την τελική τιμή του αυτοκινήτου.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ότι το πακέτο AMG Line των 3.602 ευρώ δεν αρκεί ώστε το εσωτερικό του αυτοκινήτου να αποκτήσει τις δύο ψηφιακές οθόνες των 10,25 ιντσών και για να το… πετύχει κανείς αυτό θα πρέπει να δαπανήσει επιπλέον 3.888 ευρώ επιλέγοντας το πακέτο premium. Ακόμα και έτσι, πάντως, η τελική τιμή διαμορφώνεται στα 52.800 ευρώ και δεν απέχει σημαντικά από τα 50.600 ευρώ της βασικής BMW X1.
Σε δεύτερο χρόνο θα κληθείς να αξιολογήσεις την πρακτικότητα που μπορούν να προσφέρουν τα δύο γερμανικά SUV μετά και την αναδιάταξη που προκάλεσε η προσθήκη των υβριδικών μερών και ειδικότερα των μπαταριών.
Η παρουσία, λοιπόν, των συσσωρευτών ανάμεσα στις προδιαγραφές των αυτοκινήτων, ο χώρος αποσκευών στην BMW X1 έχει περιοριστεί στα 450 λίτρα ενώ εκείνος της Mercedes-Benz GLA βρίσκεται πλέον στα επίπεδα μικρομεσαίου διαστάσεων hatchback εκκινώντας από τα 385 λίτρα.
Σε ό,τι αφορά στους χώρους των επιβατών, το εμφυλιακού χαρακτήρα ντέρμπι συνεχίζεται, καθώς το βραχύ προβάδισμα που απολαμβάνει η GLA προσφέροντας μεγαλύτερους για τα κάτω άκρα των επιβατών, περνά στο στρατόπεδο των Βαυαρών, καθώς είναι η X1 η οποία διαθέτει το πάνω χέρι στο εσωτερικό πλάτος και ύψος.
Κοινή αφετηρία, διαφορετικός προορισμός
Η λογική πίσω από τις δύο υβριδικές κατασκευές είναι η ίδια, ωστόσο, η υλοποίηση είναι και σε τεχνικό επίπεδο διαφορετική. Έτσι, στη Mercedes-Benz GLA 250 e έχουμε να κάνουμε με μία δικίνητη διαμόρφωση στην οποία θερμικός και ηλεκτρικός κινητήρας εναποθέτουν τις ελπίδες τους στους μπροστινούς τροχούς, ενώ η plug-in υβριδική X1 είναι τετρακίνητη και τον τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα να συνδέεται με τον μπροστινό άξονα και το ηλεκτρικό μοτέρ να κινείς τους πίσω τροχούς.
Στην πρώτη περίπτωση η συνδυαστική απόδοση φτάνει τους 218 ίππους και τα 450 Nm ροπής και στη δεύτερη τους 220 ίππους και τα 385 Nm. Διαφορές πρόκειται να εντοπίσει κανείς και ως προς το σύστημα μετάδοσης, με την GLA να υποστηρίζεται από ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη οκτώ σχέσεων και την Χ1 από μια κλασική αυτόματη μονάδα έξι σχέσεων.
Πέρα από τα προφανή πλεονεκτήματα μπορεί να προσφέρει μια τετρακίνητη υλοποίηση έναντι μιας δικίνητης, οι αποστάσεις ανάμεσά τους δεν είναι τέτοιες που θα σου επιτρέψουν ελαφρά την καρδία να χαρίσεις στον έναν ή τον άλλον πρωταγωνιστή το χρίσμα του νικητή. Ο κλεφτοπόλεμος συνεχίζεται, λοιπόν, σε επίπεδο επιδόσεων, με τις διαφορές στις επιταχύνσεις από στάση να είναι της τάξης του ενός δεκάτου.
Υπάρχουν καταστάσεις στις οποίες το διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο της GLA μοιάζει πιο διστακτικό έχοντας να διαχειριστεί τα 450 Nm ροπής δύο κινητήριων μονάδων, ωστόσο, το χαμηλότερο βάρος -παρά τις μεγαλύτερες σε χωρητικότητα μπαταρίες- της επιτρέπει έστω και οριακά να κόβει πρώτη το νήμα.
Μιλώντας για μπαταρίες, αξίζει να σημειώσουμε ότι η μεικτή ενεργειακή χωρητικότητα των συσσωρευτών της GLA είναι 15,6 kWh, ενώ η X1 φιλοξενεί συστοιχίες των 10 kWh. Η διαφορά δεν είναι μικρή για κάποιον που θέλει να πάρει το μέγιστο από την ηλεκτρική φύση των δύο αυτοκινήτων και αποτυπώνεται στη μέγιστη ηλεκτρική αυτονομία, η οποία σε θεωρητικό επίπεδο υπερβαίνει τα 60 χιλιόμετρα στην περίπτωση της GLA, όταν η αντίστοιχη τιμή της X1 φτάνει τα 54 χιλιόμετρα.
Συνολικά το υβριδικό σύστημα της GLA είναι αποδοτικότερο, αξιοποιώντας αποτελεσματικότερα τη διαδικασία της ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση ακόμα και όταν η λειτουργία του -μετά και την εξάντληση των 15,6 kWh των μπαταριών- παραπέμπει σε ένα κλασικό, self charging υβριδικό.
Ακόμα και το λιγότερο τραχύ-θορυβώδες «ξύπνημα» του τετρακύλινδρου κινητήρα των 1.332 κ.εκ. μαρτυρά πως εξελικτικά η GLA έχει αξιοποιήσει το γεγονός ότι ακολούθησε σχεδόν 5 χρόνια μετά την πρεμιέρα του βασικού ανταγωνιστή της.
Κατά κανόνα, η βαρύτερη και τετρακίνητη BMW X1 αποδεικνύεται πιο ενεργοβόρα, προσφέροντας παρόλα αυτά στον οδηγό περισσότερες ελευθερίες και δυνατότητες παρέμβασης στα χαρακτηριστικά λειτουργία του υβριδικού συστήματος.
Η επιλογή Save Battery, κατά την οποία ο θερμικός κινητήρας λειτουργεί με τέτοιον τρόπο ώστε να διατηρήσει ή ακόμα και να αυξήσει το ενεργειακό φορτίο των μπαταριών, είναι ενδεικτική της ευελιξίας που προσφέρει το υβριδικό σύστημα των Βαυαρών.
Στην περίπτωση πάντως που αμελήσετε τη φόρτιση των μπαταριών, το υβριδικό σύστημα της Mercedes-Benz GLA θα απαιτήσει περίπου 7,0 λίτρα καυσίμου ανά 100 χιλιόμετρα ενώ εκείνο της BMX X1 σχεδόν ένα λίτρο επιπλέον για να διανύσει την ίδια απόσταση.
Ταύτιση απόψεων
Παρά τις τεχνολογικές ιδιαιτερότητες δύο plug-in υβριδικών προτάσεων που οφείλουν να παραμένουν προσηλωμένες σε έναν και μοναδικό σκοπό, εκείνον του περιορισμού του περιβαλλοντικού αποτυπώματός τους, η GLA και η Χ1 της δοκιμής μας δεν απέχουν σημαντικά από τις συμβατικές εκδόσεις τους που είχαμε την τύχη να οδηγήσουμε στο παρελθόν.
Το βαυαρικό SUV εξακολουθεί να διαθέτει την πιο μεστή και ώριμη στάση απέναντι στη σκληρή πραγματικότητα της ελληνικής ασφάλτου, χωρίς να διακόπτει τις διπλωματικές σχέσεις του με τον πραγματικό οδηγό.
Δυσκολεύεσαι να μιλήσεις για οδηγοκεντρικό χαρακτήρα, μιας και ελάχιστα SUV σε αυτόν τον πλανήτη μπορούν να αποκωδικοποιήσουν πλήρως τη συγκεκριμένη ορολογία, ωστόσο, η συμπεριφορά της plug-in υβριδικής BMW X1 δεν θα αφήσει αναπάντητα ερωτήματα.
Θύμα της εξοπλιστικής υπερβολής και ειδικότερα του AMG Line, στο οποίο περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων και οι τροχοί των 19 ιντσών και το υπερβολικά χαμηλό προφίλ των ελαστικών δείχνει να έχει πέσει η GLA 250 e.
Kι αυτό γιατί η διαδικασία της απόσβεσης των κακοτεχνιών του οδοστρώματος δεν πραγματοποιείται με την ίδια αποτελεσματικότητα, τονίζοντας αναίτια κάποια μη κολακευτικά χαρακτηριστικά της ανάρτησης.
Κατά τ’ άλλα, έχεις να κάνεις με μια φιλική, ευχάριστη και πάνω απ’ όλα αποδοτική κατασκευή, η οποία βρίσκει τον τρόπο να σταθεί αντάξια των υψηλών προσδοκιών και να αντιπαρέλθει τις ανισορροπίας που δημιουργεί η απουσία τετρακίνησης από τον κατάλογο των προδιαγραφών της.
Στο δια ταύτα
Πιο φρέσκια στο μάτι και αποδοτική, η Mercedes-Benz GLA 250 e αποτελεί μια πολύτιμη προσθήκη στην γκάμα του γερμανικού SUV με φορολογικές και μη προεκτάσεις που καθιστούν την ηλεκτροκίνητη φύση της περισσότερο θελκτική, την ίδια στιγμή που η BMW X1 επενδύει στην ωριμότητα και τη σοφία μιας αποτελεσματικότερης στα δύσκολα και ανταποδοτικότερης κατασκευής, η οποία εκτός των άλλων διαθέτει και το συγκριτικό πλεονέκτημα της τετρακίνησης.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ - BMW X1 xDrive25e
Κινητήρας βενζίνης: 1.499 κ.εκ., 125 PS/5.000 σ.α.λ., 220
Nm/1.500 σ.α.λ.
Ηλεκτροκινητήρας: 95 PS, 165 Nm
Συνδυαστική ισχύς: 220 PS, 385 Nm
Μετάδοση: Αυτόματο 6 σχέσεων, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 6,9 sec. 0-100 km/h, 193 km/h τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 1,9 l/100 χλμ., 43 g/km
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.447/1.821/1.582 χλστ., 2.670 χλστ. Μεταξόνιο
Βάρος: 1.745 κιλά
Χώρος αποσκευών: 450 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 50.600 ευρώ- 0 ευρώ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ - Mercedes-Benz GLA 250 e
Κινητήρας βενζίνης: 1.332 κ.εκ., 160 PS/5.000 σ.α.λ., 250 Nm/1.620 σ.α.λ.
Ηλεκτροκινητήρας: 102 PS, 300 Nm
Συνδυαστική ισχύς: 218 PS, 450 Nm
Μετάδοση: Αυτόματο 8 σχέσεων, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 7,1 sec. 0-100 km/h, 220 km/h τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 1,6 l/100 χλμ., 38 g/km
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.410/1.834/1.611 χλστ., 2.729 χλστ. Μεταξόνιο
Βάρος: 1.700 κιλά
Χώρος αποσκευών: 385 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 44.880 ευρώ- 0 ευρώ
Δακτύλιος: Αυτά είναι τα μοντέλα που θα κυκλοφορούν ελεύθερα από τις 25 Οκτωβρίου