Ο εμπορικότερος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο ξεκινά την δραστηριότητά του στη χώρα μας και εμείς δοκιμάζουμε το κορυφαίο σπορ σεντάν της γκάμας.
Η ευρωπαϊκή και κατ’ επέκταση η ελληνική αγορά δέχεται «εισβολή» από νέες μάρκες αυτοκινήτων που εδρεύουν στην Κίνα, και όπως είναι λογικό φέρνουν τα πάνω κάτω και ξαναμοιράζουν την τράπουλα.
Η νεότερη έλευση στην ελληνική αγορά αφορά την BYD, με το όνομά της να αποτελεί τα αρχικά της φράσης «Build Your Dreams». Η εταιρεία ξεκίνησε ως start up 20 ατόμων το 1995 και εξελίχθηκε μέσα σε λιγότερο από τρεις δεκαετίες σε τεχνολογικό γίγαντα της ηλεκτροκίνησης.
BUY NOW
Επίσημος εισαγωγέας της BYD για την ελληνική αγορά είναι το Sfakianakis Group που δραστηριοποιείται εδώ και δεκαετίες στον χώρο του αυτοκινήτου. Οι δύο πρώτοι εκθεσιακοί χώροι της νέας μάρκας βρίσκονται στην Αθήνα, επί της Λεωφόρου Κηφισίας 57 (Μαρούσι) και επί της Λεωφόρου Αθηνών 173 (Αιγάλεω).
Ιδρυτής της BYD είναι ο χημικός Wang Chuanfu και πεδίο «δράσης» της εταιρείας ήταν η κατασκευή μπαταριών για κινητά τηλέφωνα και ηλεκτρονικές συσκευές. Οι δουλειές πήγαν πολύ καλά και η BYD αποτέλεσε τον κύριο προμηθευτή για πολλές μεγάλες εταιρείες κατασκευής κινητών τηλεφώνων.
Η αγάπη όμως του ιδρυτή και του τμήματος Έρευνας και Εξέλιξης της BYD για την τεχνολογία των μπαταριών και οι τάσεις/ανάγκες της σύγχρονης εποχής, τους οδήγησε στην αυτοκίνηση. Το 2003 η BYD εισέβαλε σε αυτή, αποκτώντας την Xi’ an Qinchuan Automobile. Αυτή ήταν η αρχή για την δημιουργία της BYD Auto.
Από το μηδέν
Όπως είναι λογικό, τα πρώτα αυτοκίνητα της εταιρείας εκείνη την εποχή ήταν θερμικά και δεν ξεχώριζαν σε προδιαγραφές σε σχέση με τον καθιερωμένο ανταγωνισμό, αλλά ήταν πολύ πιο φθηνά από αυτόν. Πέντε χρόνια αργότερα, το 2008, η BYD Auto αποφάσισε τον εξηλεκτρισμό των μοντέλων της, παρουσιάζοντας το πρώτο Plug-in Hybrid ευρείας παραγωγής του κόσμου (Dual Mode τα λέει η BYD). Σίγουρα, δεν έμεινε στην ιστορία για αυτό επίτευγμά της και σίγουρα δεν θα την θυμόμαστε για αυτό. Ήταν όμως η αρχή.
Το 2008 ήρθαν τα πάνω κάτω στην BYD Auto, με την επένδυση 232 εκ. δολαρίων από τον Warren Buffet να αποτελεί το έναυσμα για τον πλήρη εξηλεκτρισμό και την εξέλιξη της εταιρείας σε όλους τους τομείς.
Το αποτέλεσμα των επενδύσεων που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία 15 χρόνια ήταν η δημιουργία προηγμένης τεχνολογίας για τις μπαταρίες, παρουσιάζοντας τις γνωστές σε όλους μας πλέον Blade. Για αυτές, σίγουρα θα την θυμόμαστε.
Οι μπαταρίες Blade είναι τύπου LFP (φωσφορικού σιδήρου λιθίου) και μεταξύ άλλων, έχουν μικρότερο κόστος κατασκευής (λιγότερες σπάνιες γαίες) σε σχέση με τις ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούν άλλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τις κατασκευάζει εξολοκλήρου η BYD, με ότι θετικό συνεπάγεται σε κόστος για αυτή και διαθεσιμότητα για εμάς.
Ταυτόχρονα, τα πακέτα μπαταριών τύπου Blade έχουν πιο μαζεμένες διαστάσεις και είναι πιο ασφαλή, όχι όμως και πιο ελαφριά. Οι μπαταρίες Blade της BYD περνάνε από πολλά τεστ ασφάλειας και αξιοπιστίας, με την πιο γνωστή δοκιμασία να είναι αυτή του καρφιού. Η διάτρηση της μπαταρίας με καρφί είναι ένα πολύ απαιτητικό τεστ, με την Blade να μην ανεβάζει θερμοκρασία (μηδενικός κίνδυνος φωτιάς) και να μην «καπνίζει». Ακόμα, αντέχει βάρος 50 τόνων χωρίς να εντοπίζεται διαρροή, να παραμορφώνεται, να σπάει ή να χάνει τη χρηστικότητά της.
Η γκάμα της BYD Europe απαρτίζεται προς το παρόν από δύο μοντέλα, το μικρομεσαίο ηλεκτρικό SUV Atto 3 και το Seal που δοκιμάζουμε, και άμεσα θα την δούμε να εμπλουτίζεται από το μικρομεσαίο ηλεκτρικό χάτσμπακ Dolphin και το μεγάλο SUV Seal U.
Με σύμμαχο τη φύση
Πέρα όμως από την προηγμένη τεχνολογία, η BYD Auto επένδυσε και στην εικόνα της προσλαμβάνοντας για υπεύθυνο του τμήματος σχεδιασμού τον Wolfgang Egger με την μεγάλη προϋπηρεσία σε μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες.
Το νέο BYD Seal είναι ένα αμιγώς ηλεκτρικό sport sedan τριών όγκων που ανήκει στην κατηγορία D και την οικογένεια μοντέλων Ocean της εταιρείας. Το μήκος του φτάνει τα 4,8 μέτρα και η ρευστή σχεδίαση με τις έντονες ανάγλυφες επιφάνειες και τις επιρροές από την φύση (το καλύτερο δείγμα γραφής), κρύβουν καλά τον όγκο του.
Η επιλογή του 4θυρου αμαξώματος από την BYD δεν έγινε τυχαία, μιας και αυτή η σιλουέτα ευνοεί την αεροδυναμική (0,219 Cd) και κατ’ επέκταση την απόδοση του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης.
Στο εμπρός μέρος ξεχωρίζει το σφηνοειδές και χαμηλό ρύγχος, ενώ το καπό διατρέχουν δύο νεύρα που τονίζουν τα αρχικά της BYD και παραπέμπουν σε power dome. Οι πλευρικές γραμμές θυμίζουν κύματα και καταλήγουν σε μια ανασηκωμένη «ουρά» με ενσωματωμένο αεροδυναμικό διαχύτη χαμηλά. Την εικόνα συμπληρώνουν οι τροχοί αεροδυναμικής σχεδίασης σε διάσταση 19 ιντσών.
Η εκλεπτυσμένη εικόνα του αμαξώματος του Seal υποστηρίζεται και από ένα αντίστοιχο εσωτερικό που θυμίζει ακριβότερη κατασκευή. Η σχεδίασή του είναι επιτηδευμένα συμβατική για διευκόλυνση της μετάβασης των οδηγών από τα θερμικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η υψηλή τεχνολογία είναι πανταχού παρούσα στο ηλεκτρικό sport sedan της BYD και οι οριζόντιες γραμμές τονίζουν το πλάτος.
Τα υλικά που απαρτίζουν την καμπίνα είναι πολύ καλής ποιότητας, ειδικά στα ψηλά σημεία, με την πλειοψηφία τους να είναι μαλακά και με ωραία υφή. Σε υψηλό επίπεδο κυμαίνεται και η συναρμογή των υλικών, με τις όποιες μικρές ατέλειες να εντοπίζονται σε σημεία που δεν πιάνει εύκολα το μάτι. Το ταμπλό και τα πάνελ των θυρών διαθέτουν διακοσμητική φάσα από σουέντ, ενώ οι δερμάτινες επενδύσεις είναι οικολογικού χαρακτήρα.
Η εργονομία είναι σε αρκετά καλό επίπεδο και ευνοείται από τους φυσικούς διακόπτες της «καρδιάς» του Seal που βρίσκεται στο κέντρο της κονσόλας δαπέδου. Εκεί συναντάμε τον επιλογέα του κιβωτίου και τους διακόπτες για την επιλογή ορισμένων βασικών λειτουργιών. Όλα τα άλλα ελέγχονται μέσα από την μεγάλη οθόνη αφής 15,6 ιντσών του infotainment που μπορεί να περιστραφεί και να λειτουργεί κάθετα.
Το λογισμικό του συστήματος είναι βατό και με μεγάλα «πλήκτρα» αφής για διευκόλυνση στη χρήση, με ορισμένες λειτουργίες (π.χ. κλιματισμός) να μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από τα φυσικά πλήκτρα του τιμονιού. Το τελευταίο έχει μικρή διάμετρο και παχιά στεφάνη, θυμίζοντας σπορ μοντέλο.
Ο οδηγός λαμβάνει πλούσια πληροφορία από έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών με δυνατότητα επιλογής μεταξύ δύο σχεδιαστικών μοτίβων. Ορισμένες βασικές πληροφορίες τις λαμβάνει και από το στάνταρ Head up Display.
Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή χάρη στο μεγάλο εύρος ρύθμισης του καθίσματος και την πλευρική στήριξη που εξασφαλίζει στο σώμα, αλλά θα θέλαμε το τιμόνι να έχει μεγαλύτερο εύρος ρύθμισης ως προς την απόσταση. Η σχεδίαση των εμπρός καθισμάτων με το ενσωματωμένο προσκέφαλο είναι όμορφη και ταιριάζει στον χαρακτήρα του Seal.
Οι μεγάλες διαστάσεις (2,92 μ. μεταξόνιο) και η εξελιγμένη για ηλεκτρικά αυτοκίνητα πλατφόρμα προσφέρει γενναιόδωρους χώρους για τέσσερις ενήλικους, με έναν τρίτο πίσω στη μέση να βολεύεται χάρη στο εντελώς επίπεδο πάτωμα. Η οπισθοκλινής οροφή δεν δημιουργεί χωροταξικό πρόβλημα για το κεφάλι των πίσω.
Ο χώρος αποσκευών από την άλλη, έχει την μέτρια για την κατηγορία χωρητικότητα των 400 λίτρων. Έχει όμως σχετικά ικανό άνοιγμα και διαθέτει κρυφό χώρο κάτω από αυτόν, αλλά απουσιάζουν γάντζοι για χειραποσκεύες. Ως καθαρόαιμο ηλεκτρικό που είναι, διαθέτει και εμπρός χώρο αποσκευών (frunk) χωρητικότητας 53 λίτρων για την αποθήκευση των καλωδίων φόρτισης και ενός backpack.
Στην πράξη
Το νέο BYD Seal βασίζεται σε μία ολοκαίνουργια πολυδιαμορφώσιμη πλατφόρμα, την e-Platform 3.0. Η συγκεκριμένη βάση περιλαμβάνει ως δομικό στοιχείο την μπαταρία Blade που έχει πάχος μόλις 11 εκ., ανεβάζοντας κατακόρυφα τον δείκτη ακαμψίας, ενώ μπορεί να εφοδιάσει αυτοκίνητα με ηλεκτρομοτέρ εμπρός, πίσω ή και τους δύο άξονες.
Ταυτόχρονα, το Seal διαθέτει ηλεκτρικό σύστημα κίνησης «8 σε 1» και στάνταρ αντλία θερμότητας υψηλής απόδοσης. Το σύστημα ηλεκτροκίνησης «8 σε 1» ενσωματώνει τη μονάδα ελέγχου, το σύστημα διαχείρισης μπαταρίας, τη μονάδα κατανομής ισχύος, το ηλεκτρομοτέρ, την μονάδα ελέγχου του, τη μετάδοση, τον διαχειριστή DC-DC και τον ενσωματωμένο φορτιστή (11 kW). Αυτή η ενσωμάτωση προσφέρει στο ηλεκτρικό σύστημα κίνησης αποδοτικότητα που φτάνει το 89%. Χώρια τις μαζεμένες διαστάσεις.
Το Seal διατίθεται σε δύο εκδόσεις. Μία πισωκίνητη με 313 ίππους και μία τετρακίνητη με συνδυαστική απόδοση 532 ίππων και 670 Nm. Το αυτοκίνητο δοκιμής είναι το τετρακίνητο, με ένα εμπρός ηλεκτρομοτέρ 218 ίππων και 310 Nm, και ένα πίσω με 314 ίππους και 360 Nm. Συνδυάζεται με κιβώτιο μιας σχέσης και παίρνει ενέργεια από μπαταρία χωρητικότητας 84 kWh (82,5 kWh ωφέλιμη).
Διαθέτει τέσσερα προγράμματα λειτουργίας, Eco, Normal, Sport και Winter για το σύστημα κίνησης και δύο για το σύστημα ανάκτησης της ενέργειας (δεν έχει one pedal mode). Ακόμα, ο οδηγός μπορεί να επέμβει στο βάρος του τιμονιού και την υποβοήθηση των φρένων.
Παρά το γεγονός ότι το Seal δεν είναι ελαφρύ, 2.185 κιλά, οι επιδόσεις που ανακοινώνει η BYD είναι πολύ δυνατές για το τετρακίνητο sport sedan της. Για να πιάσει τα 100 χλμ./ώρα από στάση απαιτεί μόλις 3,8 δλ. (το λέει εξάλλου και στην ούγια) και η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα.
Η αίσθηση που απολαμβάνει ο οδηγός επιβεβαιώνει τα νούμερα του κατασκευαστή, με την τελική ταχύτητα να έρχεται μέχρι να πεις «κύμινο». Οι τροχοί των 19 ιντσών με τα επώνυμα ελαστικά πλάτους 235 και το καλοκαλιμπραρισμένο σύστημα ελέγχου της ροπής iTAC (intelligent Torque Adaption Control) περνάνε σωστά τη δύναμη στο δρόμο και χωρίς δράματα.
Σε αυτό βέβαια βοηθά και η ανάρτηση με τα διπλά ψαλίδια εμπρός και τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, καθώς και η ύπαρξη αμορτισέρ τύπου FSD στην τετρακίνηση έκδοση. Η ρύθμισή της συνδυάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό την άνεση με το κράτημα, έχει πολύ συγκροτημένη και ήσυχη λειτουργία, ενώ εξασφαλίζει και πειθαρχημένο έλεγχο που εμπνέει εμπιστοσύνη στο οδηγό.
Οδηγώντας το BYD Seal, αμέσως αντιλαμβάνεσαι την υψηλή ακαμψία της κατασκευής και σε συνδυασμό με την ωραία λειτουργία της ανάρτησης, η αίσθηση που σου δίνει είναι μασίφ. Ακόμα και όταν έρχεσαι αντιμέτωπος με έντονες κακοτεχνίες στο οδόστρωμα, το «αυτί» του Seal δεν θα ιδρώσει. Θα τις περάσει μαεστρικά και θα συνεχίσει στην πορεία που έχεις χαράξει.
Το γρήγορο τιμόνι έχει καλή αίσθηση και σωστό βάρος, αλλά δεν κόβει αρκετά και φέρνει έναν μικρό κραδασμό στα χέρια του οδηγού. Στον ανοιχτό δρόμο παρουσιάζει εντυπωσιακή ευθυβολία, με την ησυχία στην καμπίνα να πλήττεται μόνο στις πολύ υψηλές ταχύτητες. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, οι επιβάτες θα βιώσουν ένα πολύ ήσυχο περιβάλλον μετακίνησης.
Σε μια πιο σφιχτή διαδρομή, το Seal θα παρουσιάσει ένα υπάκουο πρόσωπο και δεν θα φέρει σε δύσκολη θέση το οδηγό του, ακόμα και μετά από υπερβολή. Μάλιστα, εάν ο οδηγός έχει θάρρος και γνώση (είναι πολύ και άμεση η δύναμη), το Seal θα ακολουθήσει και δεν θα δυσανασχετήσει, ενώ σε κλειστά κομμάτια δεν είναι λίγες οι φορές που το σύστημα διαχείρισης της ισχύος θα ενισχύσει την απόδοση του πίσω ηλεκτρομοτέρ για να μπει ελαφρώς στο παιχνίδι και η ουρά.
Το σύστημα πέδησης αποτελείται από τέσσερα αεριζόμενα δισκόφρενα, με τα εμπρός να είναι και διάτρητα, δείχνουν δυνατά, παρά το γεγονός ότι το πλατύ πεντάλ δεν προσφέρει ιδιαίτερη αίσθηση στον οδηγό.
Από πλευράς φόρτισης και αυτονομίας, το Seal διαθέτει ενσωματωμένο φορτιστή 11 kW και μπορεί να δεχθεί ταχυφόρτιση ισχύος 150 kW (μέτρια ισχύς για τα σημερινά δεδομένα). Αυτό σημαίνει ότι μία πλήρης φόρτιση σε 11άρι τριφασικό wallbox θα διαρκέσει κάτι λιγότερο από εννέα ώρες, ενώ σε περίπτωση που «κουμπώσει» σε ταχυφορτιστή θα χρειαστεί 37 λεπτά για ποσοστό φόρτισης από το 10% έως το 80%.
Η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε κατά την διάρκεια της δοκιμής είναι πολύ κοντά σε αυτή που αναφέρει ο κατασκευαστής κατά WLTP, με τις 18,6 kWh/100 χλμ. που πετύχαμε να μεταφράζονται σε αυτονομία 443 χλμ. Σε πιο ήπιες αστικές συνθήκες κίνησης, η μέση κατανάλωση ενέργειας θα πέσει κάτω από τις 17 kWh/100 χλμ., πιάνοντας με ευκολία τα 500 χλμ. αυτονομίας.
Στόχος επετεύχθη
Το BYD Seal έρχεται σε δύο εκδόσεις, την πισωκίνητη Design και την τετρακίνητη Excellence, με τις διαφορές στον εξοπλισμό να εντοπίζονται υπέρ της τελευταίας στην ύπαρξη Head up Display και αμορτισέρ FSD. Η τιμή της RWD Design έκδοσης έχει καθοριστεί στα 37.990 ευρώ και της AWD Excellence στα 40.990 ευρώ, πάντα σε συνδυασμό με την κρατική επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά» των 8.000 ευρώ.
Ο εξοπλισμός άνεσης, ασφάλειας και συνδεσιμότητας είναι υπερπλήρης, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων εννέα αερόσακους (διαθέτει πίσω πλευρικούς και κεντρικό ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό), σαλόνι από οικολογικό δέρμα, αντλία θερμότητας, πανοραμική οροφή (με αφαιρούμενο και αναδιπλούμενο σκιάδιο), ηχοσύστημα της Dynaudio με 12 ηχεία και μια πλήρη σουίτα συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού όπως: Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Rear Collision Warning, Rear Cross Traffic Alert και Rear Cross Traffic Brake, Lane Keep Assistance, Lane Change Assist και Emergency Lane Keep.
Ταυτόχρονα, το Seal καλύπτεται από 6 χρόνια βασική εγγύηση (ή 150.000 χλμ.), 8 χρόνια εγγύηση ηλεκτροκινητήρα (ή 150.000 χλμ.) και 8 χρόνια εγγύηση για τη μπαταρία (ή 200.000 χλμ.), ενώ για παραγγελίες έως το τέλος του 2024 προσφέρεται δωρεάν 3ετές πρόγραμμα περιοδικής συντήρησης.
Συμπερασματικά, το BYD Seal είναι ένα άκρως ανταγωνιστικό ηλεκτρικό sport sedan της μεσαίας κατηγορίας που προσφέρει όλα όσα αναζητά ο υποψήφιος αγοραστής αυτής σε λογική τιμή. Είναι ιδιαίτερα αποδοτικό, καλοβαλμένο ποιοτικά και καργαρισμένο εξοπλιστικά, ενώ παρουσιάζει και ένα πολύ προσεγμένο πρόσωπο στο δρόμο. Εξαιρετικά συνιστώμενο.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Εμπρός κινητήρας: ηλεκτρικός, 218 ίπποι (160 kW), 310 Nm
Πίσω κινητήρας: ηλεκτρικός, 314 ίπποι (230 kW), 360 Nm
Συνδυαστική απόδοση: 532 ίπποι (390 kW), 670 Nm
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 3,8 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 180 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 18,2 kWh/100 χλμ., 0 γρ./χλμ.
Αυτονομία (WLTP): έως 520 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 84 kWh (82,5 kWh ωφέλιμη)
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.800/1.875/1.460 χλστ., 2.920 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 2.185 κιλά
Χώρος αποσκευών: 400 λτ. + 53 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 48.990 ευρώ (39.990 ευρώ με κρατική επιδότηση) / 0 ευρώ